Bu
çalışma Frankfurt Okulunun çalışma ve eleştiri alanlarını tanıtarak, okulun
genel yaklaşımı içinden bir modernizm eleştirisi amaçlamaktadır. Çalışma içinde
Frankfurt Okulu’nun doğuşuna, okul içindeki düşünürlere ve modernizme yönelik
genel eleştiri noktalarına yer verilmiştir. Bunlar aydınlanma, aklın
yozlaşması, pozitivizm, kitle endüstrisi, kapitalizm ve totalitarizm eleştirilerini
içermektedir. Eleştiri noktalarının tümünün çıkış noktası okul üyelerinin
modernizme yönelik yaklaşımlarından köklenmiştir. Çalışma genel olarak
Frankfurt Okulu’nun modernizim eleştirisi üzerinden biçimlense de okulun önde
gelen isimleri Adorno ve Horkheimer’in görüşleri çalışma içinde geniş yer
tutmaktadır.
Kaynaklar
Adorno, L, T, Minimia Moralia, Çeviri: Orhan Koçak,Ahmet Doğukan, Metis Yayınları, 2005, İstanbul
Benhabib, S, “Modernlik ve Eleştirel Kuramın Çıkmazları” Frankfurt Okulu, Çeviri: Emre Bağçe, Doğu Batı Yayınları, 2006, Ankara
Bottomore, T, “Frankfurt Okulu”,Vadi Yayınları, 1997, Ankara
Cevizci, A, “Frankfurt Okulu”, Felsefe Sözlüğü, Paradigma Yayınları, 2005, İstanbul
Cevizci, A, “Adorno” Felsefe Sözlüğü, Paradigma Yayınları, 2005, İstanbul
Therborn, G, “Frankfurt Okulu”, Frankfurt Okulu, Çeviri: Emre Bağce, Doğu Batı Yayınları, 2006, Ankara
Veysal, Ç, “T. L. V. Adorno”, 1900’den Günümüze Büyük Düşünürler, Etik Yayınları, 2009, İstanbul
Koçak, O, “Akıl Tutulması”, “Horkheimer ve Frakfurt Okulu, Çeviri: Orhan Koçak, Metis Yayınları, 2013, İstanbul
Horkheimer, M, “Akıl Tutulması”, “Araçlar ve Amaçlar”, Çeviri: Orhan Koçak, Metis Yayınları, 2013, İstanbul
Adorno, T, W, “Kültür Endüstrisi Kültür Yönetimi”, “Kültür Endüstrisine Genel Bir Bakış”, Çeviren: Mustafa Tüzel, İletişim Yayınları, İstanbul
Fırıncıoğulları, S. (2018). MODERNİZME ÇOK YÖNLÜ BİR ELEŞTİRİ ve FRANKFURT OKULU. Karadeniz Uluslararası Bilimsel Dergi, 37(37), 49-59. https://doi.org/10.17498/kdeniz.334717