Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÖĞRETMENLERIN EĞITIM ARAŞTIRMALARINA YÖNELIK TUTUMLARININ İNCELENMESİ

Yıl 2020, Sayı: 48, 102 - 110, 15.12.2020
https://doi.org/10.17498/kdeniz.835068

Öz

Bu çalışmanın amacı, farklı öğretim kademesinde ve farklı branşlarda görev yapan öğretmenlerin eğitim araştırmalarına yönelik olarak yapılan bilimsel çalışmalara yönelik tutumlarını belirlemektir. Araştırma sonucu elde edilen verilerin analizinde betimleyici istatistik olan frekans ve yüzde analizleri kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu farklı eğitim kademelerinde görev yapmakta olan 409 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, öğretmenlerin eğitim araştırmalarına yönelik tutumlarını tespit etmek amacıyla geliştirilen 3 faktör ve 20 madden oluşan ölçek kullanılmıştır. Ölçeğin birinci faktörü eğitim araştırmalarının gerekliliği, ikinci faktör eğitim araştırmalarına değer verme ve son olarak üçüncü faktör ise eğitim araştırmalarının uygulanabilirliği şeklindedir. Ölçekten alınabilecek minumum puan 20 maksimum puan ise 100’dür. Ölçeğin Cronbach's Alpha güvenirlik katsayısı, birinci faktör için 0,841, ikinci faktör için 0,816, üçüncü faktör için 0,781ve ölçeğin geneli için 0,881 olarak hesaplanmıştır. Araştırma sonucu elde edilen veriler analiz edildiğinde, öğretmenler için ders anında işleyecekleri konu için tercih edecekleri yöntem ve teknik konusunda eğitim araştırmalarının önemli bir etkiye sahip olmadığı ancak eğitim araştırmalarının öğretim programlarının geliştirilmesi noktasında katkı sağlayacağını düşünmektedirler. Bu sonuca ek olarak, öğretmenler yapılan eğitim araştırmalarının eğitimin kalitesini arttırmaya katkı sağlamayacağını fakat nitelikli bir öğretmen olabilmek içinde eğitim araştırmalarından yararlanılması gerektiğini düşünmektedirler. Son olarak ise öğretmenlerin, eğitim ile ilgili yapılan bilimsel yayınların yüzeysel olduğunu düşündükleri ve yapılan eğitim araştırmalarının uygulanabilir olduğunu düşündükleri belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Can, N. (2004). Öğretmenlerin Geliştirilmesi ve Etkili Öğretmen Davranışları. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16, 103- 119.
  • Çelikten, M., Şanal, M ve Yeni, Y. (2005). Öğretmenlik Mesleği ve Özellikleri, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Kayseri: 19(2). 207-237.
  • Counsell, C., Evans, M., McIntyre, D. & Raffan, J. (2000). The usefulness of educational research for trainee teachers’ learning. Oxford Review of Education, 26 (3), 467- 482.
  • Karasar, N. (2007). Bilimsel araştırma yöntemi (17. Baskı). Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Malhotra, N. K. (2004). Marketing Research an Applied Orientation, 4. Edition, Pearson Prentice Hall, New Jersey.
  • MEB. (2008). Öğretmen yeterlikleri: öğretmenlik mesleği genel ve özel alan yeterlikleri. Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü. Ankara: Milli Eğitim Müdürlüğü Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • Michael, K.Y. (2000). A comparison of students' product creativity using a computer simulation activity versus a hands-on activity in technology education.(Unpublished PHD Thesis Virginia Polytechnic Institute and State University), Blacksburg, Virginia.
  • Mortimore, P. (2000). Does educational research matter? British Educational Research Journal, 26(1), 5-24
  • Ravitz, J., Hixson, N., English M., & Mergendoller, J. (2012). Using project based learnign to teach 21st century skills: Findings from a statewide initiative. Paper presented at Annual Meetings of the American Educational Research. Vancouver, BC.
  • Sarı, M. (2006). Araştırmacı Öğretmen: Öğretmenlerin Bilimsel Araştırmaya İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 6(3), 847-887.
  • Şenol, S. (2012). Araştırma ve Örnekleme Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Taşdemir, M. & Taşdemir, A. (2011). Scientific Research Review Competences of Prospective Teachers. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 26, 344- 53.11. Retrieved from: http://dergisosyalbil.selcuk.edu.tr/susbed/article/view/173.
  • Yıldırım, A., İlhan, N., Şekerci, A.R & Sözbilir.,M. (2014). Fen Ve Teknoloji Öğretmenlerinin Eğitim Araştırmalarını Takip Etme, Anlama ve Uygulamalarda Kullanma Düzeyleri: Erzurum ve Erzincan Örneği. Kastamonu Eğitim Dergisi. 22(1). 81-100.

INVESTIGATION OF TEACHERS' ATTITUDES TOWARDS EDUCATIONAL RESEARCH

Yıl 2020, Sayı: 48, 102 - 110, 15.12.2020
https://doi.org/10.17498/kdeniz.835068

Öz

The main aim of this study is to determine the attitudes of teachers working in different education levels and different branches towards scientific studies towards educational research. Descriptive statistics, frequency and percentage analysis, were used to analyze the data obtained from the research. The study group of the research consists of 409 teachers working at different educational levels. As a data collection tool, a scale consisting of 3 factors and 20 items, which was developed to determine teachers' attitudes towards educational research, was used. The minimum score that can be obtained from the scale is 20 and the maximum score is 100. The Cronbach's Alpha reliability coefficient of the scale was calculated as 0.841 for the first factor, 0.816 for the second factor, 0.781 for the third factor, and 0.881 for the overall scale. When the data obtained as a result of the research are analyzed, they think that educational researches do not have a significant effect on the method and technique that teachers will choose for the subject they will cover during the lesson, but that educational research will contribute to the development of teaching programs. In addition to this result, teachers think that educational researches will not contribute to increasing the quality of education, but educational research should be used to become a qualified teacher. Finally, it was determined that teachers think that scientific publications on education are superficial and that educational researches are applicable.

Kaynakça

  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Can, N. (2004). Öğretmenlerin Geliştirilmesi ve Etkili Öğretmen Davranışları. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16, 103- 119.
  • Çelikten, M., Şanal, M ve Yeni, Y. (2005). Öğretmenlik Mesleği ve Özellikleri, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Kayseri: 19(2). 207-237.
  • Counsell, C., Evans, M., McIntyre, D. & Raffan, J. (2000). The usefulness of educational research for trainee teachers’ learning. Oxford Review of Education, 26 (3), 467- 482.
  • Karasar, N. (2007). Bilimsel araştırma yöntemi (17. Baskı). Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Malhotra, N. K. (2004). Marketing Research an Applied Orientation, 4. Edition, Pearson Prentice Hall, New Jersey.
  • MEB. (2008). Öğretmen yeterlikleri: öğretmenlik mesleği genel ve özel alan yeterlikleri. Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü. Ankara: Milli Eğitim Müdürlüğü Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • Michael, K.Y. (2000). A comparison of students' product creativity using a computer simulation activity versus a hands-on activity in technology education.(Unpublished PHD Thesis Virginia Polytechnic Institute and State University), Blacksburg, Virginia.
  • Mortimore, P. (2000). Does educational research matter? British Educational Research Journal, 26(1), 5-24
  • Ravitz, J., Hixson, N., English M., & Mergendoller, J. (2012). Using project based learnign to teach 21st century skills: Findings from a statewide initiative. Paper presented at Annual Meetings of the American Educational Research. Vancouver, BC.
  • Sarı, M. (2006). Araştırmacı Öğretmen: Öğretmenlerin Bilimsel Araştırmaya İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 6(3), 847-887.
  • Şenol, S. (2012). Araştırma ve Örnekleme Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Taşdemir, M. & Taşdemir, A. (2011). Scientific Research Review Competences of Prospective Teachers. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 26, 344- 53.11. Retrieved from: http://dergisosyalbil.selcuk.edu.tr/susbed/article/view/173.
  • Yıldırım, A., İlhan, N., Şekerci, A.R & Sözbilir.,M. (2014). Fen Ve Teknoloji Öğretmenlerinin Eğitim Araştırmalarını Takip Etme, Anlama ve Uygulamalarda Kullanma Düzeyleri: Erzurum ve Erzincan Örneği. Kastamonu Eğitim Dergisi. 22(1). 81-100.

ОТНОШЕНИЯ ПЕДАГОГОВ К ИССЛЕДОВАНИЯМ В ОБЛАСТИ ОБРАЗОВАНИЯ

Yıl 2020, Sayı: 48, 102 - 110, 15.12.2020
https://doi.org/10.17498/kdeniz.835068

Öz

Целью данного исследования является определение отношения педагогов разных сфер и отраслей всеобщей образовательной системы, к научным исследованиям образовательных программ. При анализе данных, полученных в результате исследования, пользовались методом описательной статистики, частотным и процентным анализом. Целевая группа исследования состояло из 409 учителей, работающих на разных уровнях образовательной системы. При анализе данных, полученных в результате исследования, было установлено, что образовательные исследования по поводу методов и техники, предпочтенные учителями во время уроков, не имеют значительного эффекта. В качестве инструмента сбора данных использовалась шкала, состоящая из 3 факторов и 20 пунктов, которая была разработана для определения отношения учителей к исследованиям в области образования. Минимальный балл, который можно получить по шкале, равен 20, а максимальный - 100. Коэффициент надежности шкалы Альфа Кронбаха был рассчитан как 0,841 для первого фактора, 0,816 для второго фактора, 0,781 для третьего фактора и 0,881 для общей шкалы. Тем не менее предполагается, что исследования в области образования внесут вклад в развитии программ обучения. В дополнение к этому учителя считают, что образовательные исследования не могут способствовать повышению качества образования, однако, образовательные исследования должны использоваться, с целью повышения квалификации учителей. Было установлено, что учителя считают научные публикации по образованию поверхностными, а исследования в области образования применимыми.

Kaynakça

  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Can, N. (2004). Öğretmenlerin Geliştirilmesi ve Etkili Öğretmen Davranışları. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16, 103- 119.
  • Çelikten, M., Şanal, M ve Yeni, Y. (2005). Öğretmenlik Mesleği ve Özellikleri, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Kayseri: 19(2). 207-237.
  • Counsell, C., Evans, M., McIntyre, D. & Raffan, J. (2000). The usefulness of educational research for trainee teachers’ learning. Oxford Review of Education, 26 (3), 467- 482.
  • Karasar, N. (2007). Bilimsel araştırma yöntemi (17. Baskı). Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Malhotra, N. K. (2004). Marketing Research an Applied Orientation, 4. Edition, Pearson Prentice Hall, New Jersey.
  • MEB. (2008). Öğretmen yeterlikleri: öğretmenlik mesleği genel ve özel alan yeterlikleri. Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü. Ankara: Milli Eğitim Müdürlüğü Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • Michael, K.Y. (2000). A comparison of students' product creativity using a computer simulation activity versus a hands-on activity in technology education.(Unpublished PHD Thesis Virginia Polytechnic Institute and State University), Blacksburg, Virginia.
  • Mortimore, P. (2000). Does educational research matter? British Educational Research Journal, 26(1), 5-24
  • Ravitz, J., Hixson, N., English M., & Mergendoller, J. (2012). Using project based learnign to teach 21st century skills: Findings from a statewide initiative. Paper presented at Annual Meetings of the American Educational Research. Vancouver, BC.
  • Sarı, M. (2006). Araştırmacı Öğretmen: Öğretmenlerin Bilimsel Araştırmaya İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 6(3), 847-887.
  • Şenol, S. (2012). Araştırma ve Örnekleme Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Taşdemir, M. & Taşdemir, A. (2011). Scientific Research Review Competences of Prospective Teachers. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 26, 344- 53.11. Retrieved from: http://dergisosyalbil.selcuk.edu.tr/susbed/article/view/173.
  • Yıldırım, A., İlhan, N., Şekerci, A.R & Sözbilir.,M. (2014). Fen Ve Teknoloji Öğretmenlerinin Eğitim Araştırmalarını Takip Etme, Anlama ve Uygulamalarda Kullanma Düzeyleri: Erzurum ve Erzincan Örneği. Kastamonu Eğitim Dergisi. 22(1). 81-100.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Alptürk Akçöltekin 0000-0001-6694-1346

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 1 Kasım 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Sayı: 48

Kaynak Göster

APA Akçöltekin, A. (2020). ÖĞRETMENLERIN EĞITIM ARAŞTIRMALARINA YÖNELIK TUTUMLARININ İNCELENMESİ. Karadeniz Uluslararası Bilimsel Dergi, 1(48), 102-110. https://doi.org/10.17498/kdeniz.835068