Sistematik Derlemeler ve Meta Analiz
BibTex RIS Kaynak Göster

Ders Araştırması (Ders İmecesi) Modeli Türkiye’de Nasıl Uygulanıyor, Ne İfade Ediyor? : Bir Sistematik Derleme

Yıl 2021, Cilt: 9 Sayı: 2, 230 - 242, 23.12.2021

Öz

Ders araştırması (ders imecesi) modeli, kökenleri Japonya’ya dayanan ve uluslararası alanda farklı uyarlamalarla gerçekleştirilen bir modeldir. Bu araştırmada ders araştırmasının Türkiye’de nasıl uygulandığı ve ne ifade ettiğine yönelik bir görüş oluşturma amacıyla Türkiye’de yapılmış olan ders araştırması çalışmaları sistematik olarak incelenerek derlenmiştir. Araştırma kapsamında incelenen 68 çalışma, PRISMA kriterlerine uygun biçimde çeşitli yönlerden değerlendirilmiştir. Bu araştırmadaki inceleme sonucunda ders araştırması modeline yönelik Türkiye’de yapılan çalışmaların; çoğunlukla nitel, hizmet içi eğitim olarak öğretmenlere yönelik olduğu, 1-10 kişilik çalışma grubuna sahip, matematik alanı ağırlıklı olduğu görülmüştür. Araştırmaların içeriklerinin sentezlenmesi sonucunda ise; çoğunlukla öğretmenlerin alana yönelik bilgi ve becerilerinin gelişimine etkisinin incelenmesinin amaçlandığı; ders araştırmasının öğretmenlerin mesleki gelişimini desteklemede, iş birlikli öğrenme becerilerini geliştirmede ve dersi planlama konusunda olumlu etkileri olduğu sonucuna varılmıştır. Ders araştırması ile ilgili görüşleri inceleyen araştırmalar sentezlendiğinde olumlu yönlerin öğretmenlerin mesleki gelişimi ve iş birlikli çalışmanın olumlu etkileri olduğu; olumsuz yönlerin ise öğretmenlerin bir araya gelmesindeki zorluklar, kameranın olmasının oluşturduğu tedirginlik ve teknolojik kaynak kullanımıyla ilgili sorunlar olduğu ortaya çıkarılmıştır. Araştırma sonuçlarından hareketle, yapılacak yeni araştırmalara yönelik önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Aykan, A. & Kıncal, R. (2016). Ders araştırması kapsamında farklı ülkelerde yayınlanan bilimsel çalışmaların içerik analizi. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (32), 19-31. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ataunikkefd/issue/26879/282655
  • Bayram Jacobs, D. (2012). Japonya’da fen ve fizik öğretmenlerinin mesleki gelişimi ve mesleki gelişimde Japon yaklaşımı: “Ders araştırması”. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 45(2), 33-54.
  • Chokshi, S., ve Fernandez, C. (2004). Challenges to importing Japanese lesson study: concerns, misconceptions, and nuances. Phi Delta Kappan, 85(7), 520–525. https://doi.org/10.1177/003172170408500710.
  • Fluminhan, C. S. L., Schlünzen, E. T. M., & Junior, K. S. (2021, June 10). Insights towards cultural aspects and related impacts of Lesson Study practices: a systematic review. https://doi.org/10.31235/osf.io/j9f3p
  • Hervas, G., ve Medina, J. L. (2020). Key components of lesson study from the perspective of complexity: a theoretical analysis, Teachers and Teaching. https://doi.org/10.1080/13540602.2020.1745174
  • Holden, M., & Fotou, N., (2021) Lesson Study as a vehicle to foster teacher agency: A systematic literature review. In: New Perspectives in Science Education, 18-19 March, Florence, Italy.
  • Çınar, N. (2021). İyi bir sistematik derleme nasıl yazılmalı? Online Türk Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(2), 310-314.
  • Hrastinski, S. (2021). Digital tools to support teacher professional development in lesson studies: a systematic literature review. International Journal for Lesson & Learning Studies, 10(2), 138-149. Emerald Publishing Limited, 2046-8253 DOI 10.1108/IJLLS-09-2020-0062
  • Kanellopoulou, E. M. & Darra, M. (2019). The implementation of the lesson study in basic teacher education: a research review. Higher Education Studies, 9(3), 65-78.
  • Karaçam, Z. (2013). Sistematik derleme metodolojisi: sistematik derleme hazırlamak için bir rehber. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi, 6(1), 26-33.
  • Kıncal, R. & Beypınar, D. (2015). “Ders araştırması” uygulamasının matematik öğretmenlerinin mesleki gelişimlerine ve öğrenme sürecinin geliştirilmesine etkisi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 186 – 210.
  • Larssen, D. L. S., Cajkler, W., Mosvold, R., Bjuland, R., Helgevold, N., Fauskanger, J., Wood, P., Baldry, F., Jakobsen, A., Bugge, H. E., Næsheim-Bjørkvik, G. & Norton, J. (2018). A literature review of lesson study in initial teacher education: Perspectives about learning and observation. International Journal for Lesson and Learning Studies, 7(1), 8-22, https://doi.org/10.1108/IJLLS-06-2017-0030
  • Lewis, C., Perry, R., ve Murata, A. (2006). How should research contribute to instructional improvement? The case of lesson study. Educational Researcher, 35(3), 3-14.
  • Lewis, C. C., Perry, R. R., Friedkin, S., & Roth, J. R. (2012). Improving teaching does improve teachers: evidence from lesson study. Journal of Teacher Education, 63, 368-375.
  • Moher D., Liberati A., Tetzlaff J., Altman D.G., The PRISMA Group (2009). Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses: The PRISMA Statement. PLoS Med 6(7): e1000097. doi:10.1371/journal.pmed1000097
  • Norwich, B. (2018). Making sense of international variations in lesson study and lesson study-like practices: An exploratory and conceptual perspective, International Journal for Lesson and Learning Studies, 7(3), 201-216, https://doi.org/10.1108/IJLLS-02-2018-0007
  • Orland-Barak L. & Maskit D. (2017) Lesson Study as ‘Systematic Analysis of Experience’. In: Methodologies of Mediation in Professional Learning. Professional Learning and Development in Schools and Higher Education, 14. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-49906-2_8
  • Saito, E. (2012). Key issues of lesson study in Japan and the United States: a literature review. Professional Development in Education, 38(5), 777-789, DOI:10.1080/19415257.2012.668857
  • Saito, E., Murase, M., Tsukui, A., & Yeo, J. (2014). Lesson Study for Learning Community: A guide to sustainable school reform. Routledge.
  • Seleznyov, S. (2018). Lesson study: an exploration of its translation beyond Japan. International Journal for Lesson and Learning Studies, https://doi.org/10.1108/IJLLS-04-2018-0020
  • Serbest, A. (2014). Ders imecesi yönteminin etki alanları üzerine bir meta-sentez çalışması. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Karadeniz Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Sickle, J. A. V. (2011). Lesson study's impacts on teacher perception of efficacy in teaching. Master thesis. The Faculty of Humboldt State University.
  • Stigler, J., ve Hiebert, J. (1999). The teaching gap: best ideas from the world’s teachers for improving education in the classroom. The Free Press, California Technical Assistance Center.
  • Tamura, T. & Uesugi, Y. (2020). Involving students in lesson study: a new perspective. International Journal for Lesson and Learning Studies, 9(2), 139-151, DOI 10.1108/IJLLS-04-2018-0026
  • Uştuk Ö., Çomoğlu İ. (2019) Lesson study for professional development of English language teachers: key takeaways from international practices, Journal on Efficiency and Responsibility in Education and Science, 12(2), 41-50. http://dx.doi.org/10.7160/eriesj.2019.120202
  • Willems, I. & Bossche, P. V. (2019). Lesson Study effectiveness for teachers’ professional learning: a best evidence synthesis. International Journal for Lesson and Learning Studies, 8(4), 257-271, DOI 10.1108/IJLLS-04-2019-0031
  • Yılmaz, K. (2021). Sosyal bilimlerde ve eğitim bilimlerinde sistematik derleme, meta değerlendirme ve bibliyometrik analizler. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(2), 1457-1490.

How is the Lesson Study Model Implemented in Turkey, What Does it Mean?: A Systematic Review

Yıl 2021, Cilt: 9 Sayı: 2, 230 - 242, 23.12.2021

Öz

Lesson study is a model that has its origins in Japan and is carried out with different adaptations internationally. In this research, the lesson study researches conducted in Turkey were systematically examined and compiled in order to form an opinion on how lesson study is applied in Turkey and what it means. 68 researches examined within the scope of the research were evaluated from various aspects in accordance with the PRISMA criteria. As a result of the synthesis in this research, the studies conducted in Turkey for the lesson study model; it is mostly aimed at teachers as in-service training, mostly qualitative methods, it has a working group of 1-10 people, it is mainly in the field of mathematics; it was aimed to examine the effect of teachers on the development of their knowledge and skills in the field, it has positive effects on supporting the professional development of teachers, developing cooperative learning skills and planning the lesson, its positive aspects are the positive effects of teachers’ professional development and collaborative work. On the other hand, it was revealed that the negative aspects were the difficulties in meeting the teachers, the presence of the camera and the problems related to the use of technological resources. Based on the results of the research, suggestions were made for further research.

Kaynakça

  • Aykan, A. & Kıncal, R. (2016). Ders araştırması kapsamında farklı ülkelerde yayınlanan bilimsel çalışmaların içerik analizi. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (32), 19-31. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ataunikkefd/issue/26879/282655
  • Bayram Jacobs, D. (2012). Japonya’da fen ve fizik öğretmenlerinin mesleki gelişimi ve mesleki gelişimde Japon yaklaşımı: “Ders araştırması”. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 45(2), 33-54.
  • Chokshi, S., ve Fernandez, C. (2004). Challenges to importing Japanese lesson study: concerns, misconceptions, and nuances. Phi Delta Kappan, 85(7), 520–525. https://doi.org/10.1177/003172170408500710.
  • Fluminhan, C. S. L., Schlünzen, E. T. M., & Junior, K. S. (2021, June 10). Insights towards cultural aspects and related impacts of Lesson Study practices: a systematic review. https://doi.org/10.31235/osf.io/j9f3p
  • Hervas, G., ve Medina, J. L. (2020). Key components of lesson study from the perspective of complexity: a theoretical analysis, Teachers and Teaching. https://doi.org/10.1080/13540602.2020.1745174
  • Holden, M., & Fotou, N., (2021) Lesson Study as a vehicle to foster teacher agency: A systematic literature review. In: New Perspectives in Science Education, 18-19 March, Florence, Italy.
  • Çınar, N. (2021). İyi bir sistematik derleme nasıl yazılmalı? Online Türk Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(2), 310-314.
  • Hrastinski, S. (2021). Digital tools to support teacher professional development in lesson studies: a systematic literature review. International Journal for Lesson & Learning Studies, 10(2), 138-149. Emerald Publishing Limited, 2046-8253 DOI 10.1108/IJLLS-09-2020-0062
  • Kanellopoulou, E. M. & Darra, M. (2019). The implementation of the lesson study in basic teacher education: a research review. Higher Education Studies, 9(3), 65-78.
  • Karaçam, Z. (2013). Sistematik derleme metodolojisi: sistematik derleme hazırlamak için bir rehber. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi, 6(1), 26-33.
  • Kıncal, R. & Beypınar, D. (2015). “Ders araştırması” uygulamasının matematik öğretmenlerinin mesleki gelişimlerine ve öğrenme sürecinin geliştirilmesine etkisi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 186 – 210.
  • Larssen, D. L. S., Cajkler, W., Mosvold, R., Bjuland, R., Helgevold, N., Fauskanger, J., Wood, P., Baldry, F., Jakobsen, A., Bugge, H. E., Næsheim-Bjørkvik, G. & Norton, J. (2018). A literature review of lesson study in initial teacher education: Perspectives about learning and observation. International Journal for Lesson and Learning Studies, 7(1), 8-22, https://doi.org/10.1108/IJLLS-06-2017-0030
  • Lewis, C., Perry, R., ve Murata, A. (2006). How should research contribute to instructional improvement? The case of lesson study. Educational Researcher, 35(3), 3-14.
  • Lewis, C. C., Perry, R. R., Friedkin, S., & Roth, J. R. (2012). Improving teaching does improve teachers: evidence from lesson study. Journal of Teacher Education, 63, 368-375.
  • Moher D., Liberati A., Tetzlaff J., Altman D.G., The PRISMA Group (2009). Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses: The PRISMA Statement. PLoS Med 6(7): e1000097. doi:10.1371/journal.pmed1000097
  • Norwich, B. (2018). Making sense of international variations in lesson study and lesson study-like practices: An exploratory and conceptual perspective, International Journal for Lesson and Learning Studies, 7(3), 201-216, https://doi.org/10.1108/IJLLS-02-2018-0007
  • Orland-Barak L. & Maskit D. (2017) Lesson Study as ‘Systematic Analysis of Experience’. In: Methodologies of Mediation in Professional Learning. Professional Learning and Development in Schools and Higher Education, 14. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-49906-2_8
  • Saito, E. (2012). Key issues of lesson study in Japan and the United States: a literature review. Professional Development in Education, 38(5), 777-789, DOI:10.1080/19415257.2012.668857
  • Saito, E., Murase, M., Tsukui, A., & Yeo, J. (2014). Lesson Study for Learning Community: A guide to sustainable school reform. Routledge.
  • Seleznyov, S. (2018). Lesson study: an exploration of its translation beyond Japan. International Journal for Lesson and Learning Studies, https://doi.org/10.1108/IJLLS-04-2018-0020
  • Serbest, A. (2014). Ders imecesi yönteminin etki alanları üzerine bir meta-sentez çalışması. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Karadeniz Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Sickle, J. A. V. (2011). Lesson study's impacts on teacher perception of efficacy in teaching. Master thesis. The Faculty of Humboldt State University.
  • Stigler, J., ve Hiebert, J. (1999). The teaching gap: best ideas from the world’s teachers for improving education in the classroom. The Free Press, California Technical Assistance Center.
  • Tamura, T. & Uesugi, Y. (2020). Involving students in lesson study: a new perspective. International Journal for Lesson and Learning Studies, 9(2), 139-151, DOI 10.1108/IJLLS-04-2018-0026
  • Uştuk Ö., Çomoğlu İ. (2019) Lesson study for professional development of English language teachers: key takeaways from international practices, Journal on Efficiency and Responsibility in Education and Science, 12(2), 41-50. http://dx.doi.org/10.7160/eriesj.2019.120202
  • Willems, I. & Bossche, P. V. (2019). Lesson Study effectiveness for teachers’ professional learning: a best evidence synthesis. International Journal for Lesson and Learning Studies, 8(4), 257-271, DOI 10.1108/IJLLS-04-2019-0031
  • Yılmaz, K. (2021). Sosyal bilimlerde ve eğitim bilimlerinde sistematik derleme, meta değerlendirme ve bibliyometrik analizler. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(2), 1457-1490.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Derlemeler
Yazarlar

Filiz Gülhan 0000-0002-7915-6299

Yayımlanma Tarihi 23 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 17 Ekim 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 9 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Gülhan, F. (2021). Ders Araştırması (Ders İmecesi) Modeli Türkiye’de Nasıl Uygulanıyor, Ne İfade Ediyor? : Bir Sistematik Derleme. Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(2), 230-242.