Bu araştırma ile öğretmen adaylarının girişimcilik becerilerine yönelik eğilimlerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır. 2020-2021 Akademik Yılı Bahar Dönemi’nde Batı Karadeniz Bölgesi’nde bir devlet üniversitesinde yapılan araştırmada tarama yöntemi kullanılmıştır. Araştırma örneklemini eğitim fakültesinin sekiz ana bilim dalında öğrenim görmekte olan 184’ü erkek, 670’i kadın toplam 854 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırma ile öğretmen adaylarının sınıf, cinsiyet ve program değişkenleri açısından girişimcilik beceri eğilimleri incelenerek öğretmen adaylarının genel girişimcilik eğilimlerinin tümevarım yöntemi ile belirlenmesi amaçlanmıştır. Veri toplama aracı olarak ‘’Öğretmen adaylarına yönelik girişimcilik ölçeği” kullanılmıştır. Güvenilirlik katsayısı Cronbach Alfa değeri 0.90 olarak hesaplanan ölçek, risk alma, fırsatları görme, kendine güven, duygusal zeka, yenilikçi olma şeklinde beş alt faktörden oluşmakta olup 5’li likert tipindedir. Elde edilen veriler SPSS paket programı ile nicel olarak analiz edilmiş, frekans, yüzde, ortalama, standart sapma, bağımsız örneklem t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve post-hoc testleri uygulanmıştır. Elde edilen bulgularda cinsiyet değişkenine göre öğretmen adaylarının risk alma ve duygusal zeka faktörlerinde farklılık gösterdiği, bununla birlikte ölçek genelinde girişimci becerilerin cinsiyete göre anlamlı bir farklılık göstermediği, sınıf değişkenine göre 3. sınıfların diğer sınıflara göre kendine daha fazla güvendiği, 4. sınıfların ise duygusal zeka puanlarının daha yüksek olduğu ve yenilikçi olmada ise 3. ve 4. sınıf öğrencilerinin daha yüksek puanlara sahip olduğu, program değişkenine göre ise, özel eğitim programının “risk alma”, sosyal bilgiler programının ise “yenilikçi olma” faktörlerinde diğer programlara göre daha yüksek puana sahip olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
With this research, it is aimed to examine the tendencies of pre-service teachers towards entrepreneurship skills in terms of different variables. The survey method was used in the research conducted at a state university in the Western Black Sea Region in the Spring Semester of the 2020-2021 Academic Year. The sample of the research consists of 854 teacher candidates, 184 male, and 670 female, studying in eight departments of the faculty of education. With the research, it was aimed to determine the general entrepreneurship tendencies of teacher candidates by the inductive method by examining the entrepreneurship skills tendencies of teacher candidates in terms of class, gender, and program variables. "Entrepreneurship scale for teacher candidates" was used as a data collection tool. The reliability coefficient Cronbach's Alpha value is calculated as 0.90. The scale consists of five sub-factors: taking risks, seeing opportunities, self-confidence, emotional intelligence, being innovative, and is in a 5-point Likert type. The obtained data were analyzed quantitatively with the SPSS package program, frequency, percentage, mean, standard deviation, independent sample t-test, one-way analysis of variance (ANOVA), and posthoc tests were applied. According to the findings obtained, pre-service teachers differed in risk-taking and emotional intelligence factors according to the gender variable, however, there is no significant difference in entrepreneurial skills across the scale. According to the class variable, 3rd graders are more confident than other grades, and 4th graders are emotionally intelligent. According to the program variable, the special education program has higher scores in the "risk-taking" and the social studies program's "innovativeness" factors than other programs conclusion has been reached.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Aralık 2021 |
Gönderilme Tarihi | 15 Kasım 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 9 Sayı: 2 |