BibTex RIS Kaynak Göster

Farklı Okul Modellerinde Din ve Değerler Eğitimi

Yıl 2014, Cilt: 2 Sayı: 2, 147 - 157, 30.12.2014

Öz

Dünyada okulların bireysel ihtiyaçlara göre değil, bilgi aktarımına yönelik olarak tasarlanmış olması, okullarda istenmeyen davranışların yaygınlaşması, farklı dünya görüşlerinin dikkate alınmaması vb. unsurlar sonucu alternatif okul yaklaşımları ve modelleri ortaya konmuştur. Bu kapsamda yapılan bu çalışmanın temel amacı farklı okul yaklaşım ve modelleri ile bu okulların din ve değerler eğitimine bakış açısını tartışmaktır. Çalışma alan yazına dayalı olarak gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın içeriği Montessori, Reggio Emilia, Uluslararası Bakalorya Okullarının özellikleri, Türkiye’deki durumu, söz konusu okullardaki din ve değerler eğitimi vb. konularla sınırlıdır. Sonuç kısmında ise tartışmalar yapılmış ve kişisel görüşler belirtilip önerilerde bulunulmuştur

Kaynakça

  • Aydın, İ. (2010). Alternatif okullar (3. Baskı). Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Başal, H. A. (2005). Okul öncesi eğitimin ilke ve yöntemleri. İstanbul: Morpa Yayınları.
  • Başal, H. A. (2012). Gelişim ve psikoloji nasıl mutlu ve başarılı bir çocuk yetiştirebilirim? (5. Baskı). Bursa: Ekin Yayın.
  • Cadwell, L. B. (2011). Eğitimciler ve anne babalar için Reggio Emilia yöntemiyle harika çocuk yetiştirmek. İstanbul: Kanüs Yayınları.
  • Çakıroğlu, E. W. (2009). Maria Montessori yöntemiyle çocuk eğitimi sanatı. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Çelik, F. (2006).Türk eğitim sisteminde hedefler ve hedef belirlemede yeni yönelimler. Burdur Eğitim Fakültesi Dergisi, sayı:11.
  • Durakoğlu, A. (2011). Montessori Sisteminin Türkiye’nin Okul Öncesi Eğitim SistemiyleKarşılaştırılması. Burdur: Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi 20. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı Bildiri Özetleri.
  • Dündar, S. (2007). Alternatif egitimin felsefî temelleri ve alternatif okullardaki Uygulamalar. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. İstanbul.
  • Dündar, S. (2013). Demokratik okulun bir unsuru olarak öğrencilerin karar süreçlerine katılımı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, Bahar, 853-875.
  • Ergün, M. (2011). Eğitim felsefesi (3. baskı, ss.44-48). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Genç, Z. S. ve Eryaman, M. Y. (2008). Değişen değerler ve yeni eğitim paradigması. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, V.9 n.1, 89-102
  • Gültekin, S. (2006). Uluslararası bakalorya ve ulusal programlardan mezun olan öğrencilerin ortaöğretim diploma notları ve ÖSS puanlarının karşılaştırılması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara
  • Güneş, A. (2012). Montessori eğitimi Türkiye’de de başladı. Aksiyon.
  • İnan, H. Z. (2012). Okulöncesi dönemde değerler eğitimi (ss.112-113). Arzu Arıkan (ed.). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim fakültesi Yayınları, 2012,
  • Karabekir, K. (2000). Çocuk davamız (5. Baskı). İstanbul: Emre Yayınları.
  • Korkmaz, H. E. (2005). Montessori metodu ve Montessori okulları: Türkiye`de Montessori okullarının yönetim ve finansman bakımından incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Korkmaz, E. (2006). Eğitimde alternatif metod Montessori. Zil ve Teneffüs Dergisi, Sayı: 6, 45-47.
  • Korkmaz, E. (2013). Montessori metodu (3. Baskı). İstanbul: Algı Yayıncılık
  • MEB. (2013). Millî Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği, 7 Eylül 2013 tarih ve 28758 ayılı Resmi Gazete.
  • MEB. (2014). MEB Tebliğler Dergisi, Ocak Ek-2 2014, Cilt: 77, Sayı: 2676, 161.
  • MEB. (2007). 5580 sayılı Özel Öğretim Kurumları Kanunu, Resmi Gazete, 14.02.2007, Sayı: 26434, Tertip: 5 Cilt: 46.
  • Miller, R. (2004). Educational alternatives: A map of the territory [Eğitimsel alternativler: Bölgenin bir haritası ](Çev: Eylem Korkmaz). Paths of Learning Magazine, 20, Spring, 20-27. Miller, R. (2005). Bütüncül eğitimin felsefi kaynakları. Değerler Eğitimi Dergisi, 3, 33-40.
  • Oğuz, V. ve Akyol, A. K. (2006). Çocuk eğitiminde montessori yaklaşımı. Çukurova Ünv. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 15, Sayı 1, 243-256.
  • Öcal, M. (2004). Eğitimde rehberlik. Bursa: Düşünce Kitapevi.
  • Özbay, A. F. (2009). Yapılandırmacılık kuramına dayalı olarak ingilizce dersinin işlenişine ilişkin öğretmen görüşleri.
  • Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyonkarahisar.
  • Özden, Y. (2010). Eğitimde Yeni Değerler (8. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Sadioğlu, Ö. vd. (2010). Okul öncesi eğitimde Reggio Emilia yaklaşımı, okul öncesi eğitimde uygulanan farklı modeller (ss. 103-120). Başal, H. A. (ed.). Bursa: Dora Yayıncılık,
  • Schafer, C. (2006). Ömür törpüsü mü? Bal küpü mü? ana babalar için ergenlikte montessori yaklaşımı. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Osman Titrek O., Zafer D. , Sezen G., Ölçüm D., (2013) Öğretmenliğe Yönelik Tutum İle Duygusal Zekâ Arasındaki İlişki, (s.31) Sakarya, VI. Ulusal Lisansüstü Eğitim Sempozyumu Bildiriler Kitabı II, Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayınları.
  • Yuvacı, Z. (2013). Okulöncesi çocuklarına değer eğitimi verirken davranış geliştirme merkezli öğrenme yöntemi uygulayan öğretmenlerin görüşleri. Middle Eastern & African Journal of Educational Research, Issue 5, 122- 135.

Values Education at Different School Types

Yıl 2014, Cilt: 2 Sayı: 2, 147 - 157, 30.12.2014

Öz

Alternative school models come in sight due to many factors all around the world such as schools’ system design to transfer information instead of fulfill individual’s needs, the spread of undesirable behavior in schools, disregard of different worldviews etc. The main purpose of this study is to discuss different alternative school models and perfectives on religion and values education. During the study the literature is reviewed, related articles are analyzed. . The content of this study is limited to subjects such as features of Montessori, Reggio Emilia, International Baccalaureate schools, these schools’ position in Turkey, religion and values education. In the conclusion part according to the arguments personal opinions are stated and recommendations proposed

Kaynakça

  • Aydın, İ. (2010). Alternatif okullar (3. Baskı). Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Başal, H. A. (2005). Okul öncesi eğitimin ilke ve yöntemleri. İstanbul: Morpa Yayınları.
  • Başal, H. A. (2012). Gelişim ve psikoloji nasıl mutlu ve başarılı bir çocuk yetiştirebilirim? (5. Baskı). Bursa: Ekin Yayın.
  • Cadwell, L. B. (2011). Eğitimciler ve anne babalar için Reggio Emilia yöntemiyle harika çocuk yetiştirmek. İstanbul: Kanüs Yayınları.
  • Çakıroğlu, E. W. (2009). Maria Montessori yöntemiyle çocuk eğitimi sanatı. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Çelik, F. (2006).Türk eğitim sisteminde hedefler ve hedef belirlemede yeni yönelimler. Burdur Eğitim Fakültesi Dergisi, sayı:11.
  • Durakoğlu, A. (2011). Montessori Sisteminin Türkiye’nin Okul Öncesi Eğitim SistemiyleKarşılaştırılması. Burdur: Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi 20. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı Bildiri Özetleri.
  • Dündar, S. (2007). Alternatif egitimin felsefî temelleri ve alternatif okullardaki Uygulamalar. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. İstanbul.
  • Dündar, S. (2013). Demokratik okulun bir unsuru olarak öğrencilerin karar süreçlerine katılımı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, Bahar, 853-875.
  • Ergün, M. (2011). Eğitim felsefesi (3. baskı, ss.44-48). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Genç, Z. S. ve Eryaman, M. Y. (2008). Değişen değerler ve yeni eğitim paradigması. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, V.9 n.1, 89-102
  • Gültekin, S. (2006). Uluslararası bakalorya ve ulusal programlardan mezun olan öğrencilerin ortaöğretim diploma notları ve ÖSS puanlarının karşılaştırılması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara
  • Güneş, A. (2012). Montessori eğitimi Türkiye’de de başladı. Aksiyon.
  • İnan, H. Z. (2012). Okulöncesi dönemde değerler eğitimi (ss.112-113). Arzu Arıkan (ed.). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim fakültesi Yayınları, 2012,
  • Karabekir, K. (2000). Çocuk davamız (5. Baskı). İstanbul: Emre Yayınları.
  • Korkmaz, H. E. (2005). Montessori metodu ve Montessori okulları: Türkiye`de Montessori okullarının yönetim ve finansman bakımından incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Korkmaz, E. (2006). Eğitimde alternatif metod Montessori. Zil ve Teneffüs Dergisi, Sayı: 6, 45-47.
  • Korkmaz, E. (2013). Montessori metodu (3. Baskı). İstanbul: Algı Yayıncılık
  • MEB. (2013). Millî Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği, 7 Eylül 2013 tarih ve 28758 ayılı Resmi Gazete.
  • MEB. (2014). MEB Tebliğler Dergisi, Ocak Ek-2 2014, Cilt: 77, Sayı: 2676, 161.
  • MEB. (2007). 5580 sayılı Özel Öğretim Kurumları Kanunu, Resmi Gazete, 14.02.2007, Sayı: 26434, Tertip: 5 Cilt: 46.
  • Miller, R. (2004). Educational alternatives: A map of the territory [Eğitimsel alternativler: Bölgenin bir haritası ](Çev: Eylem Korkmaz). Paths of Learning Magazine, 20, Spring, 20-27. Miller, R. (2005). Bütüncül eğitimin felsefi kaynakları. Değerler Eğitimi Dergisi, 3, 33-40.
  • Oğuz, V. ve Akyol, A. K. (2006). Çocuk eğitiminde montessori yaklaşımı. Çukurova Ünv. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 15, Sayı 1, 243-256.
  • Öcal, M. (2004). Eğitimde rehberlik. Bursa: Düşünce Kitapevi.
  • Özbay, A. F. (2009). Yapılandırmacılık kuramına dayalı olarak ingilizce dersinin işlenişine ilişkin öğretmen görüşleri.
  • Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyonkarahisar.
  • Özden, Y. (2010). Eğitimde Yeni Değerler (8. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Sadioğlu, Ö. vd. (2010). Okul öncesi eğitimde Reggio Emilia yaklaşımı, okul öncesi eğitimde uygulanan farklı modeller (ss. 103-120). Başal, H. A. (ed.). Bursa: Dora Yayıncılık,
  • Schafer, C. (2006). Ömür törpüsü mü? Bal küpü mü? ana babalar için ergenlikte montessori yaklaşımı. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Osman Titrek O., Zafer D. , Sezen G., Ölçüm D., (2013) Öğretmenliğe Yönelik Tutum İle Duygusal Zekâ Arasındaki İlişki, (s.31) Sakarya, VI. Ulusal Lisansüstü Eğitim Sempozyumu Bildiriler Kitabı II, Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayınları.
  • Yuvacı, Z. (2013). Okulöncesi çocuklarına değer eğitimi verirken davranış geliştirme merkezli öğrenme yöntemi uygulayan öğretmenlerin görüşleri. Middle Eastern & African Journal of Educational Research, Issue 5, 122- 135.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Özgür Erakkuş Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Erakkuş, Ö. (2014). Farklı Okul Modellerinde Din ve Değerler Eğitimi. Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 147-157.