Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Determination of Advantages and Disadvantages of Becoming A Secondary School Science Teacher of Different Grades on Teachers and Students

Yıl 2020, Cilt: 8 Sayı: 2, 213 - 237, 30.12.2020

Öz

The aim of this study is to investigate the advantages and disadvantages of becoming a secondary school science teacher of different grades in terms of those teachers and their students. In the study case study was used. In this regard, semi-structured questionnaire was administered to the teachers, and semi-structured interview was conducted with them. This study was conducted in provincial and district centre of Ağrı in 2017-2018 education-year. Semi-structured questionnaire was administered to 43 science teachers and semi-structured interview was conducted with 11 of them. According to results of the study, it was found that becoming a teacher of students during the period of 5 to 8 grade increased familiarity and communication between students and teachers more. In addition, it was identified that becoming a teacher of students in different grades in one education-year helped teachers to have more actual knowledge and to be more knowledge about different grade curricula. Furthermore, it was found that becoming a teacher of same grade in each education-year helped him/her to become more knowledge about subjects and prepare exams more easily.

Kaynakça

  • Aktepe, V. (2005). Eğitimde bireyi tanımanın önemi. Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi, 6(2), 15-24.
  • Aslan, O. (2009). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin bilimin doğası hakkındaki görüşleri ve bu görüşlerin sınıf uygulamalarına yansımaları. Doktora tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Başaran, İ. E. (2008). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi. Ankara: Ekinoks Yayınevi.
  • Bilen, M. (1996). Plandan uygulamaya öğretim (4. Baskı). Ankara: Anı Yayınevi.
  • Bora, D. N., 2005). Türkiye genelinde ortaöğretim fen branşı öğretmen ve öğrencilerinin bilimin doğası üzerine görüşlerinin araştırılması. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Bütün, M. & Demir, S.B. (2013). Nitel araştırma yöntemleri (3.baskı). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Demircioğlu, G. (2003). Lise II asitler ve bazlar ünitesi ile ilgili rehber materyal geliştirilmesi ve uygulanması. Doktora Tezi. Karadeniz Teknik üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Eminoğlu, S. (2016). Din eğitiminde fen bilimleri kavram ve konularının kullanılması. Yüksek lisans tezi. Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ağrı.
  • Hadson, D. (1998). Towards a philosophically more valid science curriculum. Science Education, 72, 19-40.
  • Kızıltepe, Z. (2002). İyi ve etkili öğretmen. Eğitim ve Bilim, 27(16),1-26, ISSN 1300-1337.
  • Köse, S. (2004). Fen bilgisi öğretmen adaylarında fotosentez ve bitkilerde solunum konularında görülen kavram yanılgılarının giderilmesinde kavram haritaları ile verilen kavramsal değişim metinlerinin etkisi. Doktora Tezi. Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Mc Millan, J. & Schumacher, S. (1984). Research in education. A conceptual introduction. Boston and Toronto: Little, Brown and Company.
  • MEB (2006). Fen ve teknoloji öğretim programı (6-7-8. sınıflar). Erişim adresi: http://mufredat.meb.gov.tr
  • MEB (2018). Fen bilimleri dersi öğretim programı (İlkokul ve ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Erişim adresi: http://mufredat.meb.gov.tr.
  • Özgüven, İ. E. (2014). Bireyi tanıma teknikleri. Ankara: Nobel yayınları.
  • Özmen, H. (2002). Kimyasal reaksiyonlar ünitesindeki kavramların öğretimine yönelik rehber materyal geliştirilmesi ve uygulanması. Doktora Tezi. Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Özsevgeç, T. (2007). İlköğretim 5. sınıf kuvvet ve hareket ünitesine yönelik 5e modeline göre geliştirilen rehber materyallerin etkililiklerinin belirlenmesi. Doktora Tezi. Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Palmquist B. C. & Finley, F. (1997). Pre-service teachers‟ views of the nature of science during a postbaccalaureate science teaching programme. Journal of Research in Science Teaching, 34, 595-616.
  • Sarıtaş, D. (2020). Güncel fen bilimleri öğretim programının bilim-kültür-bilim tarihi ilişkisi açısından incelenmesi ve uygun bir ilişki için kuramsal öneriler . Eğitimde Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 3(1), 28-38.
  • Sünbül, A . (1996). Öğretmen Niteliği ve Öğretimdeki Rolleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi , 8(8), 597-608.
  • Tavşancıl, E. & Aslan, E. (2001). İçerik analizi ve uygulama örnekleri. İstanbul: Epsilon Yayınları.
  • Yangın, S., Sidekli, S. &Gökbulut, Y. (2007, Eylül). Sınıf Öğretmenleri ve Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Fen Dersine
  • Yönelik Tutumları ve Öğrenme Stilleri Arasındaki İlişki. XVI. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresinde sunulan bildiri, Tokat.

Ortaokul Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Farklı Sınıf ve Şubelere Göre Derse Girmelerinin, Öğretmen ve Öğrenciler Üzerindeki Avantaj, Dezavantajlarının Belirlenmesi

Yıl 2020, Cilt: 8 Sayı: 2, 213 - 237, 30.12.2020

Öz

Bu araştırmanın amacı, ortaokulda fen bilimleri dersi öğretmenlerinin farklı sınıflarda derse girmelerinin, öğretmen ve öğrenciler açısından avantaj ve dezavantajlarını araştırmaktır. Araştırmada case study (durum çalışması) yöntemi kullanılmıştır. Bu kapsamda öğretmenlere iki tane yarı yapılandırılmış görüşme formu uygulanmıştır. Araştırma 2017-2018
eğitim-öğretim yılında Ağrı il ve ilçe merkezinde yürütülmüştür. Araştırmanın örneklem grubu, amaçlı örneklem seçme yöntemi içerisinde yer alan uygun örneklem yöntemi kullanarak 43 katılımcı olarak belirlenmiştir. Veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formları kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgulara göre, öğretmenin, 5. sınıftan 8. sınıfın
sonuna kadar aynı öğrencilerin dersine girmesinin, öğretmen ve öğrenci arasındaki samimiyeti ve iletişimi daha fazla arttırdığı belirlenmiştir. Ayrıca öğretmenin aynı eğitim öğretim yılın da çeşitli sınıf düzeylerindeki öğrencilerin dersine girmesinin, öğretmenin bilgilerini güncel tuttuğu ve bütün derecelerdeki sınıfların müfredatına hâkim olduğu belirlenmiştir. Öğretmenin
her eğitim-öğretim yılında aynı sınıf düzeyindeki öğrencilerin dersine girmesi, öğretmenin konulara hâkim olmasına ve sınav sorularını daha kolay hazırlanmasına sebep olduğu tespit edilmiştir. Elde edilen sonuçlar ışığında; “Öğretmenlerin sınıflara farklı dağılımlarının, öğretmenler ve öğrenciler üzerindeki avantaj ve dezavantajlarının belirlenmesi konusunda daha fazla öğretmeni kapsayan çalışmalar yapılabilir” gibi önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Aktepe, V. (2005). Eğitimde bireyi tanımanın önemi. Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi, 6(2), 15-24.
  • Aslan, O. (2009). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin bilimin doğası hakkındaki görüşleri ve bu görüşlerin sınıf uygulamalarına yansımaları. Doktora tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Başaran, İ. E. (2008). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi. Ankara: Ekinoks Yayınevi.
  • Bilen, M. (1996). Plandan uygulamaya öğretim (4. Baskı). Ankara: Anı Yayınevi.
  • Bora, D. N., 2005). Türkiye genelinde ortaöğretim fen branşı öğretmen ve öğrencilerinin bilimin doğası üzerine görüşlerinin araştırılması. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Bütün, M. & Demir, S.B. (2013). Nitel araştırma yöntemleri (3.baskı). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Demircioğlu, G. (2003). Lise II asitler ve bazlar ünitesi ile ilgili rehber materyal geliştirilmesi ve uygulanması. Doktora Tezi. Karadeniz Teknik üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Eminoğlu, S. (2016). Din eğitiminde fen bilimleri kavram ve konularının kullanılması. Yüksek lisans tezi. Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ağrı.
  • Hadson, D. (1998). Towards a philosophically more valid science curriculum. Science Education, 72, 19-40.
  • Kızıltepe, Z. (2002). İyi ve etkili öğretmen. Eğitim ve Bilim, 27(16),1-26, ISSN 1300-1337.
  • Köse, S. (2004). Fen bilgisi öğretmen adaylarında fotosentez ve bitkilerde solunum konularında görülen kavram yanılgılarının giderilmesinde kavram haritaları ile verilen kavramsal değişim metinlerinin etkisi. Doktora Tezi. Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Mc Millan, J. & Schumacher, S. (1984). Research in education. A conceptual introduction. Boston and Toronto: Little, Brown and Company.
  • MEB (2006). Fen ve teknoloji öğretim programı (6-7-8. sınıflar). Erişim adresi: http://mufredat.meb.gov.tr
  • MEB (2018). Fen bilimleri dersi öğretim programı (İlkokul ve ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Erişim adresi: http://mufredat.meb.gov.tr.
  • Özgüven, İ. E. (2014). Bireyi tanıma teknikleri. Ankara: Nobel yayınları.
  • Özmen, H. (2002). Kimyasal reaksiyonlar ünitesindeki kavramların öğretimine yönelik rehber materyal geliştirilmesi ve uygulanması. Doktora Tezi. Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Özsevgeç, T. (2007). İlköğretim 5. sınıf kuvvet ve hareket ünitesine yönelik 5e modeline göre geliştirilen rehber materyallerin etkililiklerinin belirlenmesi. Doktora Tezi. Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Palmquist B. C. & Finley, F. (1997). Pre-service teachers‟ views of the nature of science during a postbaccalaureate science teaching programme. Journal of Research in Science Teaching, 34, 595-616.
  • Sarıtaş, D. (2020). Güncel fen bilimleri öğretim programının bilim-kültür-bilim tarihi ilişkisi açısından incelenmesi ve uygun bir ilişki için kuramsal öneriler . Eğitimde Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 3(1), 28-38.
  • Sünbül, A . (1996). Öğretmen Niteliği ve Öğretimdeki Rolleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi , 8(8), 597-608.
  • Tavşancıl, E. & Aslan, E. (2001). İçerik analizi ve uygulama örnekleri. İstanbul: Epsilon Yayınları.
  • Yangın, S., Sidekli, S. &Gökbulut, Y. (2007, Eylül). Sınıf Öğretmenleri ve Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Fen Dersine
  • Yönelik Tutumları ve Öğrenme Stilleri Arasındaki İlişki. XVI. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresinde sunulan bildiri, Tokat.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri, Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Yakup Dilmen Bu kişi benim

Mehmet Akif Haşıloğlu Bu kişi benim

Murat Kurt Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 1 Mayıs 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Dilmen, Y., Haşıloğlu, M. A., & Kurt, M. (2020). Ortaokul Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Farklı Sınıf ve Şubelere Göre Derse Girmelerinin, Öğretmen ve Öğrenciler Üzerindeki Avantaj, Dezavantajlarının Belirlenmesi. Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(2), 213-237.