Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Çevre Sorunlarında Proje Hazırlamaya Yönelik Fen Bilgisi Eğitimi Yüksek Lisans Öğrencilerinin Görüşlerinin Geliştirilmesi

Yıl 2020, Cilt: 8 Sayı: 2, 333 - 346, 30.12.2020

Öz

Araştırmanın amacı, çevre sorunlarında proje hazırlamaya yönelik fen bilgisi eğitimi yüksek lisans öğrencilerinin görüşlerinin geliştirilmesidir. Bu araştırmada eylem araştırması yöntemi kullanılmıştır. Araştırmaya dört kadın ve dört erkek olmak üzere sekiz fen bilgisi eğitimi yüksek lisans öğrencisi katılmıştır. Araştırmada odak grup görüşmesi ve doküman incelenmesi veri toplama yöntemleri olarak kullanılmıştır. Araştırmada ön ve son odak grup görüşmeleri çevre sorunları ve proje hazırlama durumları için gerçekleştirilmiştir. Ön ve son odak grup görüşmelerinden elde edilen veriler içerik analiz yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Proje ürünleri ise betimsel analiz yöntemi ile analiz edilmiştir. Araştırmaya katılan fen bilgisi eğitimi yüksek lisans öğrencilerinin araştırmanın başında çevre ve çevre sorunlarını teorik olarak bildikleri ve örnek vermede zorlandıkları tespit edilmiş; araştırmanın sonunda ise teorik bilginin yanı sıra örnek verebildikleri, çevre sorunlarını ve etkilerini ifade ettikleri belirlenmiştir. Araştırmada verilen eğitimler ve proje hazırlama sürecinden dolayı araştırmaya katılan fen bilgisi
eğitimi yüksek lisans öğrencilerinin proje hazırlama konusundaki görüşlerinin geliştiği söylenebilir.

Kaynakça

  • Akbaş, T. (2007). Fen bilgisi öğretmen adaylarında çevre olgusunun araştırılması. Yüksek Lisans Tezi. Atatürk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Alagoz, B. & Akman, Ö. (2016). A study towards views of teacher candidates about national and global environmental problems. International Journal of Research in Education and Science, 2(2), 483-493.
  • Avcı, E. ve Özenir, Ö. S. (2018). Bilim fuarları sürecinin yürütücü öğretmenler gözünden değerlendirilmesi. İlköğretim Online, 17(3), 1672-1690.
  • Baki, A. ve Bütüner S. Ö. (2009). Kırsal kesimdeki bir ilköğretim okulunda proje yürütme sürecinden yansımalar. İlköğretim Online, 8(1), 146-158.
  • Bartos, S. A., Lederman, N. G., & Lederman, J. S. (2014). Teachers' reflections on their subject matter knowledge structures and their ınfluence on classroom practice. School Science and Mathematics, 114(3), 125-138.
  • Baykal, H. ve Baykal, T. (2008). Küreselleşen Dünya’da çevre sorunları. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(9), 1-17.
  • Bova, A. (2015). Favoring argumentative disciplinary discussions in the classroom. A study of teacher’s questions at undergraduate and graduate levels. Learning, Culture and Social Interaction, 7, 97–108. https://doi.org/10.1016/j.lcsi.2015.09.001
  • Can, H. (2012). İlköğretim bölümü 1. ve 4. sınıf öğrencilerinin çevreye yönelik bilgi, dünya görüşü ve çevre eğitimine yönelik öz-yeterlik inançlarının karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi. Adnan Menderes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü. Aydın.
  • Çalışır, Y. (2015). Fen bilimleri öğretmenlerinin proje hazırlamaya yönelik görüşlerinin belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Kafkas Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Kars.
  • Çepni, S. (2005). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Trabzon: Üçyol Kültür Merkezi.
  • Dede, Y. ve Yaman, S. (2003). Fen ve matematik eğitiminde proje çalışmalarının yeri, önemi ve değerlendirilmesi. G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(1), 117-132.
  • Demirkıran, R. (2015). İlköğretim fen ve sınıf öğretmen adaylarının çevre sorunları ve çevre eğitimine ilişkin görüşleri. Yüksek Lisans Tezi. Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Elazığ.
  • Doğan, Y. & Simsar, A. (2018). Investigation of preservice preschool teachers' views on environmental problems and relevant suggestions of solution. International Electronic Journal of Elementary Education, 11(2), 151-159.
  • Durmaz H., Dinçer E. O. ve Osmanoğlu, A. (2017). Bilim şenliğinin öğretmen adaylarının fen öğretimine ve öğrencilerin fene yönelik tutumlarına etkisi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 364-378.
  • Görmez, K. (2018). Çevre sorunları. Ankara: Nobel.
  • Imamura, M. (2017). Beyond the limitations of environmental education in Japan. Educational Studies in Japan: International Yearbook, 11, 3-14.
  • Johnson, A. P. (2015). Eylem araştırması el kitabı (2. baskı). [A short guide to action research.] Y. Uzuner ve M. Özten-Anay (Çev. Edt.) Ankara: Anı. (Orijinal yayın tarihi, 2012) Kaiser, F.G., Wölfing, S., & Fuhrer, U. (1999). Environmental attitude and ecological behavior. Journal of Environmental Psychology, 19,1-19.
  • Karaca, D. ve Erduran Avcı, D. (2016). TÜBİTAK 4006 bilim fuarları hakkında öğretmen görüşleri Gaziantep ili örneği. 12. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi’nde sunulan bildiri, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Kışlalıoğlu, M. ve Berkes, F. (2007). Çevre ve ekoloji. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Kokotsaki, D., V. Menzies, & A. Wiggins. (2016). Project-based Learning: A review of the literature. Improving Schools, 19(3), 267–277. https://doi.org/10.1177/1365480216659733.
  • Krajcik, J. & P. C. Blumenfeld, (2006). Project-based Learning. R. K. Sawyer (Edits) In The Cambridge Handbook of Learning Sciences, (pp. 317–333). New York: Cambridge University Press.
  • Larmer, J., Mergendoller, J., & Boss, S. (2015). Setting the standard for project based learning: A proven approach to rigorous classroom instruction. Alexandria, VA: ASCD.
  • Lazutinaa, T. V. & Baksheev, V. N. (2016). Philosophical aspects of global environmental issues. International Journal of Environmental & Science Education, 11(17), 10375-10385.
  • Lemons, J. (2011). The urgent need for universities to comprehensively address global climate change across disciplines and programs. Environmental Management, 48(3), 379-391. https://doi.org/10.1007/s00267-011-9699-z
  • Lenz, B. & Larmer, J. (2020). Project-based learning that makes a difference. Educational Leadership, 77(6), 66-70.
  • McKibben B (2011). Eaarth: Making a life on a tough new planet. New York: St. Martin’s Griffin.
  • Michail, S., Stamou, A.G., & Stamou, G.P. (2007). Greek primary school teachers’ understanding of current environmental issue: An exploration of their environmental knowledge and images of nature. Science Education, 91, 244-259.
  • Mogensen, F. & Nielsen, K. (2001). Students’ knowledge about environmental matters and their belief in their own action possibilities - a Danish study,". Journal of Environmental Education, 33(1), 33-35.
  • Önen, F., Mertoğlu, H., Saka, M. ve Gürdal, A. (2010). Hizmet içi eğitimin öğretmenlerin proje ve proje tabanlı öğrenmeye ilişkin bilgilerine ve proje yapma yeterliklerine etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 137-158.
  • Özdemir, Ö. (2007). Yeni bir çevre eğitimi perspektifi: Sürdürülebilir gelişme amaçlı eğitim. Eğitim ve Bilim, 32(145), 23-39.
  • Özel, M. ve Akyol, C. (2016). Bu benim eserim projeleri hazırlamada karşılaşılan sorunlar, nedenleri ve çözüm önerileri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(1), 141-173.
  • Özpınar, İ. ve Aydoğan Yenmez, A. (2017). Öğretmen adaylarının proje hazırlama süreçlerinin incelenmesi. Electronic Turkish Studies, 12(6), 613-634.
  • Öztürk, E. (2013). Uluslararası bir çevre eğitimi projesinin fen ve teknoloji öğretmen adaylarının çevre bilincine etkisi. Doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Peten, D. M., Yaman, F., Vekli, G. S. ve Çavuş, M. (2019). Fen bilgisi öğretmen adaylarının TÜBİTAK destek programlarına yönelik proje yazma/hazırlama becerilerinin gelişimi. International Journal of Social Sciences and Education Research, 5(1), 78-90.
  • Polat, S. (2012). Öğretmen adaylarının (Sosyal Bilgiler, Fen Bilgisi, İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi, Türkçe) çevre sorunlarına yönelik tutumları. Yüksek Lisans Tezi. Erciyes Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Kayseri.
  • Rogayan, D. V. & Nebrida, E. E. D. (2019). Environmental awareness and practices of science students: Input for ecological management plan. International Electronic Journal of Environmental Education, 9(2), 106-119.
  • Şama, E. (2003). Öğretmen adaylarının çevre sorunlarına yönelik tutumları. G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(2), 99-110.
  • Timur, B. ve İmer-Çetin, N. (2017). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin proje geliştirmeye yönelik yeterlikleri: Hizmet içi eğitim programının etkisi. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 97-111.
  • URL-1. 30/09/2020 tarihinde, http://bap.dpu.edu.tr/ adresinden ulaşılmıştır.
  • URL-2. 30/09/2020 tarihinde, https://www.tubitak.gov.tr/tr/destekler/bilim-ve-toplum/ulusal-destek-programlari/4007/icerik-degerlendirme-kriterleri adresinden ulaşılmıştır.
  • Uzun, N. ve Sağlam, N. (2007). Orta öğretimde çevre eğitimi ve öğretmenlerin çevre eğitimi programları hakkındaki görüşleri. Eurasian Journal of Educational Research, 26, 176-187.
  • Viro, E., Lehtonen, D., Joutsenlahti, J., & Tahvanainen, V. (2020). Teachers' perspectives on project-based learning in mathematics and science. European Journal of Science and Mathematics Education, 8(1), 12-31.
  • Yılmaz, A., Morgil, İ., Aktuğ, P. ve Göbekli, İ. (2002). Ortaöğretim ve üniversite öğrencilerinin çevre kavramları ve sorunları konusundaki bilgileri ve öneriler. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 156-162.

Development of the Science Education Master's Students' Views on Preparing Projects in Environmental Problems

Yıl 2020, Cilt: 8 Sayı: 2, 333 - 346, 30.12.2020

Öz

The aim of this study, which was carried out in this direction, is to develop the science education thesis master’s students’ views aimed at preparing projects in environmental problems. The action research method was used in this research. Eight science education thesis master's students, four females and four men, participated in the research. Focus group interview and document review were used as data collection methods in the research. The data obtained from the preliminary and final focus group interviews were analyzed by content analysis method and project products were analyzed by descriptive analysis method. it was determined that the students who participated in the research theoretically knew about environmental and environmental problems at the beginning of the research and had difficulty giving examples; at the end of the research, it was determined that in addition to theoretical knowledge, they were able to give examples and express environmental problems and their effects. It can be said that the students’ views who participated in the research developed due to the trainings given in the research and the process of preparing projects.

Kaynakça

  • Akbaş, T. (2007). Fen bilgisi öğretmen adaylarında çevre olgusunun araştırılması. Yüksek Lisans Tezi. Atatürk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Alagoz, B. & Akman, Ö. (2016). A study towards views of teacher candidates about national and global environmental problems. International Journal of Research in Education and Science, 2(2), 483-493.
  • Avcı, E. ve Özenir, Ö. S. (2018). Bilim fuarları sürecinin yürütücü öğretmenler gözünden değerlendirilmesi. İlköğretim Online, 17(3), 1672-1690.
  • Baki, A. ve Bütüner S. Ö. (2009). Kırsal kesimdeki bir ilköğretim okulunda proje yürütme sürecinden yansımalar. İlköğretim Online, 8(1), 146-158.
  • Bartos, S. A., Lederman, N. G., & Lederman, J. S. (2014). Teachers' reflections on their subject matter knowledge structures and their ınfluence on classroom practice. School Science and Mathematics, 114(3), 125-138.
  • Baykal, H. ve Baykal, T. (2008). Küreselleşen Dünya’da çevre sorunları. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(9), 1-17.
  • Bova, A. (2015). Favoring argumentative disciplinary discussions in the classroom. A study of teacher’s questions at undergraduate and graduate levels. Learning, Culture and Social Interaction, 7, 97–108. https://doi.org/10.1016/j.lcsi.2015.09.001
  • Can, H. (2012). İlköğretim bölümü 1. ve 4. sınıf öğrencilerinin çevreye yönelik bilgi, dünya görüşü ve çevre eğitimine yönelik öz-yeterlik inançlarının karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi. Adnan Menderes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü. Aydın.
  • Çalışır, Y. (2015). Fen bilimleri öğretmenlerinin proje hazırlamaya yönelik görüşlerinin belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Kafkas Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Kars.
  • Çepni, S. (2005). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Trabzon: Üçyol Kültür Merkezi.
  • Dede, Y. ve Yaman, S. (2003). Fen ve matematik eğitiminde proje çalışmalarının yeri, önemi ve değerlendirilmesi. G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(1), 117-132.
  • Demirkıran, R. (2015). İlköğretim fen ve sınıf öğretmen adaylarının çevre sorunları ve çevre eğitimine ilişkin görüşleri. Yüksek Lisans Tezi. Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Elazığ.
  • Doğan, Y. & Simsar, A. (2018). Investigation of preservice preschool teachers' views on environmental problems and relevant suggestions of solution. International Electronic Journal of Elementary Education, 11(2), 151-159.
  • Durmaz H., Dinçer E. O. ve Osmanoğlu, A. (2017). Bilim şenliğinin öğretmen adaylarının fen öğretimine ve öğrencilerin fene yönelik tutumlarına etkisi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 364-378.
  • Görmez, K. (2018). Çevre sorunları. Ankara: Nobel.
  • Imamura, M. (2017). Beyond the limitations of environmental education in Japan. Educational Studies in Japan: International Yearbook, 11, 3-14.
  • Johnson, A. P. (2015). Eylem araştırması el kitabı (2. baskı). [A short guide to action research.] Y. Uzuner ve M. Özten-Anay (Çev. Edt.) Ankara: Anı. (Orijinal yayın tarihi, 2012) Kaiser, F.G., Wölfing, S., & Fuhrer, U. (1999). Environmental attitude and ecological behavior. Journal of Environmental Psychology, 19,1-19.
  • Karaca, D. ve Erduran Avcı, D. (2016). TÜBİTAK 4006 bilim fuarları hakkında öğretmen görüşleri Gaziantep ili örneği. 12. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi’nde sunulan bildiri, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Kışlalıoğlu, M. ve Berkes, F. (2007). Çevre ve ekoloji. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Kokotsaki, D., V. Menzies, & A. Wiggins. (2016). Project-based Learning: A review of the literature. Improving Schools, 19(3), 267–277. https://doi.org/10.1177/1365480216659733.
  • Krajcik, J. & P. C. Blumenfeld, (2006). Project-based Learning. R. K. Sawyer (Edits) In The Cambridge Handbook of Learning Sciences, (pp. 317–333). New York: Cambridge University Press.
  • Larmer, J., Mergendoller, J., & Boss, S. (2015). Setting the standard for project based learning: A proven approach to rigorous classroom instruction. Alexandria, VA: ASCD.
  • Lazutinaa, T. V. & Baksheev, V. N. (2016). Philosophical aspects of global environmental issues. International Journal of Environmental & Science Education, 11(17), 10375-10385.
  • Lemons, J. (2011). The urgent need for universities to comprehensively address global climate change across disciplines and programs. Environmental Management, 48(3), 379-391. https://doi.org/10.1007/s00267-011-9699-z
  • Lenz, B. & Larmer, J. (2020). Project-based learning that makes a difference. Educational Leadership, 77(6), 66-70.
  • McKibben B (2011). Eaarth: Making a life on a tough new planet. New York: St. Martin’s Griffin.
  • Michail, S., Stamou, A.G., & Stamou, G.P. (2007). Greek primary school teachers’ understanding of current environmental issue: An exploration of their environmental knowledge and images of nature. Science Education, 91, 244-259.
  • Mogensen, F. & Nielsen, K. (2001). Students’ knowledge about environmental matters and their belief in their own action possibilities - a Danish study,". Journal of Environmental Education, 33(1), 33-35.
  • Önen, F., Mertoğlu, H., Saka, M. ve Gürdal, A. (2010). Hizmet içi eğitimin öğretmenlerin proje ve proje tabanlı öğrenmeye ilişkin bilgilerine ve proje yapma yeterliklerine etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 137-158.
  • Özdemir, Ö. (2007). Yeni bir çevre eğitimi perspektifi: Sürdürülebilir gelişme amaçlı eğitim. Eğitim ve Bilim, 32(145), 23-39.
  • Özel, M. ve Akyol, C. (2016). Bu benim eserim projeleri hazırlamada karşılaşılan sorunlar, nedenleri ve çözüm önerileri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(1), 141-173.
  • Özpınar, İ. ve Aydoğan Yenmez, A. (2017). Öğretmen adaylarının proje hazırlama süreçlerinin incelenmesi. Electronic Turkish Studies, 12(6), 613-634.
  • Öztürk, E. (2013). Uluslararası bir çevre eğitimi projesinin fen ve teknoloji öğretmen adaylarının çevre bilincine etkisi. Doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Peten, D. M., Yaman, F., Vekli, G. S. ve Çavuş, M. (2019). Fen bilgisi öğretmen adaylarının TÜBİTAK destek programlarına yönelik proje yazma/hazırlama becerilerinin gelişimi. International Journal of Social Sciences and Education Research, 5(1), 78-90.
  • Polat, S. (2012). Öğretmen adaylarının (Sosyal Bilgiler, Fen Bilgisi, İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi, Türkçe) çevre sorunlarına yönelik tutumları. Yüksek Lisans Tezi. Erciyes Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Kayseri.
  • Rogayan, D. V. & Nebrida, E. E. D. (2019). Environmental awareness and practices of science students: Input for ecological management plan. International Electronic Journal of Environmental Education, 9(2), 106-119.
  • Şama, E. (2003). Öğretmen adaylarının çevre sorunlarına yönelik tutumları. G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(2), 99-110.
  • Timur, B. ve İmer-Çetin, N. (2017). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin proje geliştirmeye yönelik yeterlikleri: Hizmet içi eğitim programının etkisi. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 97-111.
  • URL-1. 30/09/2020 tarihinde, http://bap.dpu.edu.tr/ adresinden ulaşılmıştır.
  • URL-2. 30/09/2020 tarihinde, https://www.tubitak.gov.tr/tr/destekler/bilim-ve-toplum/ulusal-destek-programlari/4007/icerik-degerlendirme-kriterleri adresinden ulaşılmıştır.
  • Uzun, N. ve Sağlam, N. (2007). Orta öğretimde çevre eğitimi ve öğretmenlerin çevre eğitimi programları hakkındaki görüşleri. Eurasian Journal of Educational Research, 26, 176-187.
  • Viro, E., Lehtonen, D., Joutsenlahti, J., & Tahvanainen, V. (2020). Teachers' perspectives on project-based learning in mathematics and science. European Journal of Science and Mathematics Education, 8(1), 12-31.
  • Yılmaz, A., Morgil, İ., Aktuğ, P. ve Göbekli, İ. (2002). Ortaöğretim ve üniversite öğrencilerinin çevre kavramları ve sorunları konusundaki bilgileri ve öneriler. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 156-162.
Toplam 43 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri, Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Fulya Zorlu

Yusuf Zorlu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 26 Kasım 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Zorlu, F., & Zorlu, Y. (2020). Çevre Sorunlarında Proje Hazırlamaya Yönelik Fen Bilgisi Eğitimi Yüksek Lisans Öğrencilerinin Görüşlerinin Geliştirilmesi. Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(2), 333-346.