Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Okul Öncesi Öğretmenlerinin Salgın Döneminde Uzaktan Eğitim Uygulamasına İlişkin Karşılaşmış Oldukları Sorunlar

Yıl 2022, Cilt: 10 Sayı: 1, 69 - 86, 30.06.2022

Öz

Bu araştırma ile, okul öncesi öğretmenlerinin salgın döneminde uzaktan eğitim uygulamasına ilişkin karşılaşmış oldukları sorunların çeşitli değişkenlere(cinsiyet, sınıf mevcudu, mesleki kıdem, görev yapılan okulun yerleşim yeri ve uzaktan eğitim ile ilgili hizmet içi eğitim alma durumu) göre incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın evren ve örneklemini 2020-2021 eğitim-öğretim yılında Zonguldak İlinde MEB’e bağlı anasınıflarında görev yapan 255 okul öncesi öğretmeninden 123 okul öncesi öğretmeni oluşturmuştur. Örneklem seçilirken elverişli (uygun) örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın verileri “Kişisel Bilgiler Formu” ile “Öğretmenlerin Uzaktan Eğitim Sürecinde Karşılaştıkları Sorunları Belirlemeye İlişkin Ölçek” ile toplanmıştır. Araştırmada öğretmenlerinin karşılaştıkları sorunların belirlenmesi için frekans (f), yüzde (%), aritmetik ortalama (x̄) ve standart sapma (SS) değerlerine yer verilmiştir. Kolmogrow- Smirnov testi ile çarpıklık ve basıklık katsayılarının puan değerlerine bakıldığı zaman, normal dağılım sergilemediği belirlenmiş olup Mann-Whitney U Testi ile Kruskal Wallis Testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, öğretmenlerin karşılaştıkları genel sorunların yüksek düzeyde olduğu, sorunların alt boyutlarından sadece “Faktör 2: Uzaktan Eğitimde İçerik Hazırlama ve Aktarma ile İlgili Sorunlar” boyutundan aldıkları puanların orta düzeyde olduğu belirlenmiştir. Karşılaşılan genel sorunların, öğretmenlerin, cinsiyeti, sınıf mevcudu, mesleki kıdem ve uzaktan eğitim ile ilgili hizmet içi eğitim alma durumu değişkenlerine göre anlamlı farklılık oluşturmadığı ancak öğretmenlerin görev yaptıkları okulun yerleşim yerine göre anlamlı farklılık oluşturduğu belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Acar, E., Erbaş, E., &Eryaman, M. (2021). Okul öncesi Öğretmenlerinin Covid-19 Pandemi Sürecinde Uzaktan Eğitime İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi. Açık Öğretim Uygulamaları ve Araştırılmaları Dergisi. 7(4), 31-54.
  • Aral, N., & Kadan, G. (2021). Pandemi sürecinde okul öncesi öğretmenlerinin yaşadıkları problemlerin incelenmesi. Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 1(2). 99-114.
  • Aslanargun, E., & Tapan, F. (2012), Okul Öncesi Eğitim ve Çocuklar Üzerindeki Etkileri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 219-238.
  • Atik, H. & Avcı, F. (2021), Uzaktan Eğitim Sürecinde İlk Okuma-Yazma Öğretiminde Eğitim Teknolojilerini Kullanan 1. Sınıf Öğretmenlerinin Karşılaştıkları Zorluklar ve Çözüm Önerileri. International Journal of Contemporary Educational Studies (IntCES), 7(2), 687-708.
  • Ayaydın, A. (2010). Okul Öncesi Dönemde Görsel Sanatlar Eğitiminin Bireye Kazandırdığı Değerler. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 187-200.
  • Ayseli, M.T. (2020). Food policy, nutrition and nutraceuticals in the prevention and management of COVID-19: Advice for healthcare professionals. Trends in Food Science & Technology, 105, 186-199.
  • Bakırcı, H., Doğdu, N. & Artun, H. (2021), Covid-19 Pandemi Dönemindeki Uzaktan Eğitim Sürecinde Fen Bilgisi Öğretmenlerinin Mesleki Kazanımlarının ve Sorunlarının İncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(2), 640-658.
  • Bozkurt, A. (2020). Koronavirüs (Covid-19) Pandemisi Sırasında İlköğretim Öğrencilerinin Uzaktan Eğitime Yönelik İmge ve Algıları: Bir Metafor Analizi . Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi , 6(2) , 1-23.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. (22. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2020), Research Methods in Education.New York: Routledge Falmer.
  • Çok, C. (2021). Öğretmenlerin Uzaktan Eğitime İlişkin Öz-Yeterlilik Algısı ve Pandemi Sürecinde Uzaktan Eğitimde Karşılaşılan Engeller. Yüksek Lisans Tezi. Van: Van Yüzüncüyıl Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Eker, C. (2014). Sınıf öğretmenlerinin öz yeterlilik inanç düzeyleri üzerine bir araştırma. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 162-1.78
  • Erdoğan D. & Eker C. (2020). Türkçe Öğretmen Adaylarının 21. yy Becerileri İle Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Karaelmas Journal of Educational Sciences, 8(1), 118-148.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, E. W., & Hyun, H. H. (2015). How to Design And Evaluate Research in Education (9th Ed.). New York: McGraw-Hill
  • Giren, S. (2015). Okul Öncesi Eğitimi Öğretmen Adaylarının Okul Öncesi Eğitim Öğretmeni Kavramına İlişkin Metaforları. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 25(2), s.123-132.
  • İnce, M. (2020). Preschool Teachers Opinions Regarding In-Service Training Needs A Phenomenological Research. International Journal of Eurasian Education and Culture, 5(8), 381–417.
  • Korkmaz, M. & Çemrek, F. (2021). Uzaktan Eğitim Uygulamalarına İlişkin Sınıf Öğretmenlerinin Görüşleri. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Kongresi-5. 319-330.
  • Kurnaz, A. , Kaynar, H. , Barışık, C., & Doğrukök B. (2020). Öğretmenlerin Uzaktan Eğitime İlişkin Görüşleri. Milli Eğitim, 49(1), 292-322.
  • Malhotra, K. Naresh, (2004), Marketing Research an Applied Orientation, Pearson Prentice Hall: New Jersey.
  • Metin, M., & Korkmaz, N. (2021). A valid and reliable scale development study to determine the problems encountered by teachers in the distance education process, Journal of Educational Technology & Online Learning, 4(2), 215-235.
  • Pişken, T.M. (2021). Sınıf Öğretmenlerinin Pandemik Salgın Nedeniyle Uygulanan Uzaktan Eğitim Hakkında Görüşleri. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.
  • Sapsağlam, Ö. (2020), Okul Öncesi Eğitim Programlarının Milli Kavramlar Açısından İncelenmesi. Türkiye Eğitim Dergisi, 5(1), s.1-17.
  • T.C. Sağlık Bakanlığı (2020). Sağlık Babkanlığı Covid-19 (Sars-Cov-2 Enfeksiyonu) Rehberi. Ekim 20, 2021 tarihindehttps://co-vid19bilgi.saglik.gov.tr/depo/rehberler/COVID-19_Rehberi.pdf adresinden alındı.
  • Yassıbaş, C. E. (2021). Sınıf Öğretmenlerinin Uzaktan Eğitim Hakkındaki Tıtımlarının İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Üsküdar Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü.

Problems Preschool Teachers Encountered Regarding Distance Education Practice During the Pandemic Period

Yıl 2022, Cilt: 10 Sayı: 1, 69 - 86, 30.06.2022

Öz

With this research, it was aimed to examine the problems that preschool teachers faced regarding the distance education application during the epidemic period according to various variables (gender, class size, professional seniority, location of the school where they work and in-service training related to distance education). The universe and sample of the research consisted of 123 preschool teachers out of 255 preschool teachers working in kindergartens affiliated to the Ministry of National Education in Zonguldak in the 2020-2021 academic year. The convenient (appropriate) sampling method was used when selecting the sample. The data of the study were collected with the "Personal Information Form" and the "Scale for Identifying the Problems that Teachers Encounter in the Distance Education Process". Frequency (f), percentage (%), arithmetic mean (x̄) and standard deviation (SD) values were included in the study to determine the problems faced by teachers. When the score values of the skewness and kurtosis coefficients were examined with the Kolmogrow-Smirnov test, it was determined that it did not show a normal distribution, and the Mann-Whitney U Test and the Kruskal Wallis Test were used. As a result of the research, it was determined that the general problems faced by the teachers were at a high level, and the scores they received from the sub-dimensions of the problems only in the "Factor 2: Problems Related to Content Preparation and Transferring in Distance Education" dimension were moderate. It was determined that the general problems encountered did not make a significant difference according to the variables of teachers' gender, class size, professional seniority and in-service training related to distance education, but there was a significant difference according to the location of the school where the teachers worked.

Kaynakça

  • Acar, E., Erbaş, E., &Eryaman, M. (2021). Okul öncesi Öğretmenlerinin Covid-19 Pandemi Sürecinde Uzaktan Eğitime İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi. Açık Öğretim Uygulamaları ve Araştırılmaları Dergisi. 7(4), 31-54.
  • Aral, N., & Kadan, G. (2021). Pandemi sürecinde okul öncesi öğretmenlerinin yaşadıkları problemlerin incelenmesi. Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 1(2). 99-114.
  • Aslanargun, E., & Tapan, F. (2012), Okul Öncesi Eğitim ve Çocuklar Üzerindeki Etkileri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 219-238.
  • Atik, H. & Avcı, F. (2021), Uzaktan Eğitim Sürecinde İlk Okuma-Yazma Öğretiminde Eğitim Teknolojilerini Kullanan 1. Sınıf Öğretmenlerinin Karşılaştıkları Zorluklar ve Çözüm Önerileri. International Journal of Contemporary Educational Studies (IntCES), 7(2), 687-708.
  • Ayaydın, A. (2010). Okul Öncesi Dönemde Görsel Sanatlar Eğitiminin Bireye Kazandırdığı Değerler. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 187-200.
  • Ayseli, M.T. (2020). Food policy, nutrition and nutraceuticals in the prevention and management of COVID-19: Advice for healthcare professionals. Trends in Food Science & Technology, 105, 186-199.
  • Bakırcı, H., Doğdu, N. & Artun, H. (2021), Covid-19 Pandemi Dönemindeki Uzaktan Eğitim Sürecinde Fen Bilgisi Öğretmenlerinin Mesleki Kazanımlarının ve Sorunlarının İncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(2), 640-658.
  • Bozkurt, A. (2020). Koronavirüs (Covid-19) Pandemisi Sırasında İlköğretim Öğrencilerinin Uzaktan Eğitime Yönelik İmge ve Algıları: Bir Metafor Analizi . Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi , 6(2) , 1-23.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. (22. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2020), Research Methods in Education.New York: Routledge Falmer.
  • Çok, C. (2021). Öğretmenlerin Uzaktan Eğitime İlişkin Öz-Yeterlilik Algısı ve Pandemi Sürecinde Uzaktan Eğitimde Karşılaşılan Engeller. Yüksek Lisans Tezi. Van: Van Yüzüncüyıl Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Eker, C. (2014). Sınıf öğretmenlerinin öz yeterlilik inanç düzeyleri üzerine bir araştırma. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 162-1.78
  • Erdoğan D. & Eker C. (2020). Türkçe Öğretmen Adaylarının 21. yy Becerileri İle Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Karaelmas Journal of Educational Sciences, 8(1), 118-148.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, E. W., & Hyun, H. H. (2015). How to Design And Evaluate Research in Education (9th Ed.). New York: McGraw-Hill
  • Giren, S. (2015). Okul Öncesi Eğitimi Öğretmen Adaylarının Okul Öncesi Eğitim Öğretmeni Kavramına İlişkin Metaforları. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 25(2), s.123-132.
  • İnce, M. (2020). Preschool Teachers Opinions Regarding In-Service Training Needs A Phenomenological Research. International Journal of Eurasian Education and Culture, 5(8), 381–417.
  • Korkmaz, M. & Çemrek, F. (2021). Uzaktan Eğitim Uygulamalarına İlişkin Sınıf Öğretmenlerinin Görüşleri. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Kongresi-5. 319-330.
  • Kurnaz, A. , Kaynar, H. , Barışık, C., & Doğrukök B. (2020). Öğretmenlerin Uzaktan Eğitime İlişkin Görüşleri. Milli Eğitim, 49(1), 292-322.
  • Malhotra, K. Naresh, (2004), Marketing Research an Applied Orientation, Pearson Prentice Hall: New Jersey.
  • Metin, M., & Korkmaz, N. (2021). A valid and reliable scale development study to determine the problems encountered by teachers in the distance education process, Journal of Educational Technology & Online Learning, 4(2), 215-235.
  • Pişken, T.M. (2021). Sınıf Öğretmenlerinin Pandemik Salgın Nedeniyle Uygulanan Uzaktan Eğitim Hakkında Görüşleri. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.
  • Sapsağlam, Ö. (2020), Okul Öncesi Eğitim Programlarının Milli Kavramlar Açısından İncelenmesi. Türkiye Eğitim Dergisi, 5(1), s.1-17.
  • T.C. Sağlık Bakanlığı (2020). Sağlık Babkanlığı Covid-19 (Sars-Cov-2 Enfeksiyonu) Rehberi. Ekim 20, 2021 tarihindehttps://co-vid19bilgi.saglik.gov.tr/depo/rehberler/COVID-19_Rehberi.pdf adresinden alındı.
  • Yassıbaş, C. E. (2021). Sınıf Öğretmenlerinin Uzaktan Eğitim Hakkındaki Tıtımlarının İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Üsküdar Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Cevat Eker 0000-0003-4215-1854

Nazire Simge Kandemir Bu kişi benim 0000-0001-7441-4845

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2022
Gönderilme Tarihi 14 Nisan 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 10 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Eker, C., & Kandemir, N. S. (2022). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Salgın Döneminde Uzaktan Eğitim Uygulamasına İlişkin Karşılaşmış Oldukları Sorunlar. Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(1), 69-86.