Günümüzde teknoloji, çocuk ve genç kullanıcı gruplarının hayatında önemli bir yer tutmaktadır. Nitekim, yeni nesil öğrenenlerin teknolojik araçları sıklıkla günlük yaşamlarında kullanmaları, onların dijital ortamlardan yeterince faydalandıklarını göstermemektedir. Bu araştırmada lise öğrencilerinin çevrim içi ortamda Web 2.0 teknolojilerini kullanarak gerçekleştirdiği eylemler incelenmiştir. Bu doğrultuda, çalışmada lise öğrencilerinin birbirleriyle çevrim içi işbirliği ve bilgi paylaşımı yapmalarına imkân sağlayan Web 2.0 teknolojilerini kullanarak gerçekleştirdikleri eylemler cinsiyet, dijital okuryazarlık, günlük internet kullanım süresi ve internet deneyimi değişkenleri bağlamında ele alınmıştır. Çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden, deneysel olmayan desenlerden kesitsel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini Trabzon ilinde merkezde yer alan bir lisede öğrenim gören toplam 336 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak kişisel bilgi formu, Web 2.0 teknolojileri kullanım anketi ve dijital iletişim ve okuryazarlık ölçeği kullanılmıştır. Edilen veriler betimsel ve kestirimsel analiz yöntemleriyle incelenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, mobil cihaza sahip olan birçok lise öğrencisinin internete bu cihaz üzerinden erişim sağladıkları belirlenmiştir. Lise öğrencilerinin büyük bir çoğunluğunun Web 2.0 teknolojilerini kullanarak tüketim odaklı eylemleri sıklıkla gerçekleştirdiği, üretim odaklı eylemleri ise nadiren gerçekleştirdiği ya da hiç gerçekleştirmedikleri belirlenmiştir. Çalışma sonuçlarının, yeni neslin teknoloji kullanım durumlarının belirlenmesi ve irdelenmesi bağlamında eğitimcilere, anne ve babalara ve karar vericilere yol göstermesi açısından önemli olacağı düşünülmektedir.
Today, technology has an important place in the life of children and young user groups. However, the fact that new generation learners frequently use technological tools in their daily lives does not mean that they sufficiently benefit from digital environments. In this research, high school students’ activities in online environments using Web 2.0 technologies are examined. In this direction, the actions of high school students using Web 2.0 technologies that enable online collaboration and information sharing with each other are discussed in terms of gender, digital communication and literacy, daily Internet usage time and Internet usage experience variables. In this study, cross-sectional survey design from non-experimental patterns, a quantitative research method, is used. The sample of the study consists of 336 students studying in a high school in the city center of Trabzon. Personal information form, Web 2.0 technologies usage questionnaire and digital communication and literacy scale were used as data collection tools. The data were analyzed with descriptive and predictive analysis methods. Results show that, many high school students access to the Internet through the mobile devices they have. It was found that the majority of high school students frequently perform consumption-oriented actions by using Web 2.0 technologies, while production-oriented actions are rarely or never performed. The results of the study are thought to be important for educators, parents and decision-makers in determining and examining the use of technology of the new generation
High school students Web 2.0 tools Digital communication and literacy
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 21 Sayı: 1 |