BibTex RIS Kaynak Göster

LİSE ÖĞRENCİLERİNİN WEB 2.0 TEKNOLOJİLERİNİ KULLANIM DURUMLARININ İNCELENMESİ

Yıl 2020, Cilt: 21 Sayı: 1, 1 - 33, 01.01.2020

Öz

Günümüzde teknoloji, çocuk ve genç kullanıcı gruplarının hayatında önemli bir yer tutmaktadır. Nitekim, yeni nesil öğrenenlerin teknolojik araçları sıklıkla günlük yaşamlarında kullanmaları, onların dijital ortamlardan yeterince faydalandıklarını göstermemektedir. Bu araştırmada lise öğrencilerinin çevrim içi ortamda Web 2.0 teknolojilerini kullanarak gerçekleştirdiği eylemler incelenmiştir. Bu doğrultuda, çalışmada lise öğrencilerinin birbirleriyle çevrim içi işbirliği ve bilgi paylaşımı yapmalarına imkân sağlayan Web 2.0 teknolojilerini kullanarak gerçekleştirdikleri eylemler cinsiyet, dijital okuryazarlık, günlük internet kullanım süresi ve internet deneyimi değişkenleri bağlamında ele alınmıştır. Çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden, deneysel olmayan desenlerden kesitsel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini Trabzon ilinde merkezde yer alan bir lisede öğrenim gören toplam 336 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak kişisel bilgi formu, Web 2.0 teknolojileri kullanım anketi ve dijital iletişim ve okuryazarlık ölçeği kullanılmıştır. Edilen veriler betimsel ve kestirimsel analiz yöntemleriyle incelenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, mobil cihaza sahip olan birçok lise öğrencisinin internete bu cihaz üzerinden erişim sağladıkları belirlenmiştir. Lise öğrencilerinin büyük bir çoğunluğunun Web 2.0 teknolojilerini kullanarak tüketim odaklı eylemleri sıklıkla gerçekleştirdiği, üretim odaklı eylemleri ise nadiren gerçekleştirdiği ya da hiç gerçekleştirmedikleri belirlenmiştir. Çalışma sonuçlarının, yeni neslin teknoloji kullanım durumlarının belirlenmesi ve irdelenmesi bağlamında eğitimcilere, anne ve babalara ve karar vericilere yol göstermesi açısından önemli olacağı düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu (BTK). (2018). İnternetin bilinçli ve güvenli kullanımı saha araştırması raporu. 16.09.2019 tarihinde https://www.guvenliweb.org.tr/dosya/oZPyg.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Binkley, M., Erstad, O., Herman, J., Raizen, S., Ripley M., Miller-Ricci, M. ve Rumble M. (2012). Defining twenty-first century skills. İçinde P. Griffin, B. McGaw ve E. Care (Ed.), Assessment and Teaching of 21st Century Skills (ss. 17-66). Dordrecht, Netherlands: Springer.
  • Boone, H.N. ve Boone, D. A. (2012). Analyzing likert data. Journal of Extension, 50(2), 1-5
  • Clark, W., Logan, K., Luckin, R., Mee, A. ve Oliver, M. (2009). Beyond Web 2.0: Mapping the technology landscapes of young learners. Journal of Computer Assisted Learning, 25(1), 56-69. https://doi.org/10.1111/j.1365-2729.2008.00305.x
  • Correa, T. (2010). The participation divide among “online experts”: experience, skills and psychological factors as predictors of college students' web content creation. Journal of Computer-Mediated Communication, 16(1), 71–92. https://doi.org/10.1111/j.1083- 6101.2010.01532.x
  • Correa, T. (2016). Digital skills and social media use: how Internet skills are related to different types of Facebook use among ‘digital natives’. Information, Communication & Society, 19(8), 1095-1107. https://doi.org/10.1080/1369118X.2015.1084023
  • Çebi, A. ve Bahçekapılı Özdemir, T. (2019). Lise öğrencilerinin çevrimiçi bilgi arama stratejilerinin yordanmasında dijital yerliliğin ve dijital vatandaşlığın rolü. Eğitim ve Bilim, 44(200), 47-57. http://dx.doi.org/10.15390/EB.2019.8379
  • Çubukçu, A. ve Bayzan, Ş. (2013). Türkiye’de dijital vatandaşlık algısı ve bu algıyı internetin bilinçli, güvenli ve etkin kullanımı ile artırma yöntemleri. Middle Eastern & African Journal of Educational Research, 5, 148-174.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E. ve Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education (8th Ed.). London: McGraw Hill.
  • Hargittai, E. (2002). Second-level digital divide: Differences in people's online skills. First monday, 7(4). https://doi.org/10.5210/fm.v7i4.942
  • Hargittai, E. (2010). Digital na(t)ives? Variation in internet skills and uses among members of the “net generation”. Sociological inquiry, 80(1), 92-113. https://doi.org/10.1111/j.1475-682X.2009.00317.x
  • Hargittai, E. ve Walejko, G. (2008). The participation divide: Content creation and sharing in the digital age. Information, Community and Society, 11(2), 239-256. https://doi.org/10.1080/13691180801946150
  • Helsper, E. J. ve Eynon, R. (2010). Digital natives: where is the evidence?. British Educational Research Journal, 36(3), 503-520. https://doi.org/10.1080/01411920902989227
  • Hiniker, A., Radesky, J. S., Livingstone, S. ve Blum-Ross, A. (2019, Nisan). Moving beyond the great screen time debate in the design of technology for children. 2019 human factors in computing systems konferansında sunulan bildiri, İskoçya. Erişim adresi: https://dl.acm.org/citation.cfm?id = 3311745.
  • Kocadağ (2012). Öğretmen adaylarının dijital vatandaşlık düzeylerinin belirlenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Lu, J., Hao, Q. ve Jing, M. (2016). Consuming, sharing, and creating content: How young students use new social media in and outside school. Computers in Human Behavior, 64, 55-64. https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.06.019
  • Ng, W. (2012). Can we teach digital natives digital literacy?. Computers & Education, 59(3), 1065-1078. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2012.04.016
  • Nuhoğlu Kibar, P. ve Akkoyunlu, B. (2015). Eğitimde bilgi görselleştirme: Kavram haritalarından infografiklere. İçinde Akkoyunlu, B., İşman, A. ve Odabaşı, H. F. (Ed.), Eğitim teknolojileri okumaları (271-287). Ankara: TOJET.
  • Porat, E., Blau, I. ve Barak, A. (2018). Measuring digital literacies: Junior high-school students' perceived competencies versus actual performance. Computers & Education, 126, 23-36. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2018.06.030
  • Ribble, M. (2011). Digital Citizenship in Schools (Second Edition). Washington DC: The International Society for Technology in Education (ISTE).
  • Šorgo, A., Bartol, T., Dolničar, D. ve Boh Podgornik, B. (2017). Attributes of digital natives as predictors of information literacy in higher education. British Journal of Educational Technology, 48(3), 749-767. http://doi.org/10.1111/bjet.12451
  • Spires, H. A. ve Bartlett, M. E. (2012). Digital literacies and learning: Designing a path forward [White Paper]. 20.09.2019 tarihinde The William & Ida Friday Institute for Educational Innovation, North Carolina State University College of Education: https://www.fi.ncsu.edu/wpcontent/uploads/2013/05/digital-literacies and-learning.pdf adresinden erişildi.
  • UNICEF. (2017). Dünya çocuklarının durumu. 16.09.2019 tarihinde http://www.unicef.org.tr/files/bilgimerkezi/doc/SOWC_2017_SUM_TR.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Van Deursen, A. J. A. M., J. A. G. M. van Dijk, ve ten Klooster, P. M. (2015). Increasing inequalities in what we do online. A longitudinal cross sectional analysis of Internet activities among the Dutch population (2010 to 2013) over gender, age, education, and income. Informatics and Telematics, 32(2), 259–72. https://doi.org/10.1016/j.tele.2014.09.003
  • Yıldız, H. ve Seferoğlu, S. S. (2013). Sayısal uçurumun önlenmesinde eğitimin işlevi ve bilişim teknolojileri öğretmenlerinin bu süreçteki rolü. Middle Eastern and African Journal of Educational Research (MAJER), 3, 69-79.

Investigation of High School Students' Use of Web 2.0 Technologies

Yıl 2020, Cilt: 21 Sayı: 1, 1 - 33, 01.01.2020

Öz

Today, technology has an important place in the life of children and young user groups. However, the fact that new generation learners frequently use technological tools in their daily lives does not mean that they sufficiently benefit from digital environments. In this research, high school students’ activities in online environments using Web 2.0 technologies are examined. In this direction, the actions of high school students using Web 2.0 technologies that enable online collaboration and information sharing with each other are discussed in terms of gender, digital communication and literacy, daily Internet usage time and Internet usage experience variables. In this study, cross-sectional survey design from non-experimental patterns, a quantitative research method, is used. The sample of the study consists of 336 students studying in a high school in the city center of Trabzon. Personal information form, Web 2.0 technologies usage questionnaire and digital communication and literacy scale were used as data collection tools. The data were analyzed with descriptive and predictive analysis methods. Results show that, many high school students access to the Internet through the mobile devices they have. It was found that the majority of high school students frequently perform consumption-oriented actions by using Web 2.0 technologies, while production-oriented actions are rarely or never performed. The results of the study are thought to be important for educators, parents and decision-makers in determining and examining the use of technology of the new generation

Kaynakça

  • Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu (BTK). (2018). İnternetin bilinçli ve güvenli kullanımı saha araştırması raporu. 16.09.2019 tarihinde https://www.guvenliweb.org.tr/dosya/oZPyg.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Binkley, M., Erstad, O., Herman, J., Raizen, S., Ripley M., Miller-Ricci, M. ve Rumble M. (2012). Defining twenty-first century skills. İçinde P. Griffin, B. McGaw ve E. Care (Ed.), Assessment and Teaching of 21st Century Skills (ss. 17-66). Dordrecht, Netherlands: Springer.
  • Boone, H.N. ve Boone, D. A. (2012). Analyzing likert data. Journal of Extension, 50(2), 1-5
  • Clark, W., Logan, K., Luckin, R., Mee, A. ve Oliver, M. (2009). Beyond Web 2.0: Mapping the technology landscapes of young learners. Journal of Computer Assisted Learning, 25(1), 56-69. https://doi.org/10.1111/j.1365-2729.2008.00305.x
  • Correa, T. (2010). The participation divide among “online experts”: experience, skills and psychological factors as predictors of college students' web content creation. Journal of Computer-Mediated Communication, 16(1), 71–92. https://doi.org/10.1111/j.1083- 6101.2010.01532.x
  • Correa, T. (2016). Digital skills and social media use: how Internet skills are related to different types of Facebook use among ‘digital natives’. Information, Communication & Society, 19(8), 1095-1107. https://doi.org/10.1080/1369118X.2015.1084023
  • Çebi, A. ve Bahçekapılı Özdemir, T. (2019). Lise öğrencilerinin çevrimiçi bilgi arama stratejilerinin yordanmasında dijital yerliliğin ve dijital vatandaşlığın rolü. Eğitim ve Bilim, 44(200), 47-57. http://dx.doi.org/10.15390/EB.2019.8379
  • Çubukçu, A. ve Bayzan, Ş. (2013). Türkiye’de dijital vatandaşlık algısı ve bu algıyı internetin bilinçli, güvenli ve etkin kullanımı ile artırma yöntemleri. Middle Eastern & African Journal of Educational Research, 5, 148-174.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E. ve Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education (8th Ed.). London: McGraw Hill.
  • Hargittai, E. (2002). Second-level digital divide: Differences in people's online skills. First monday, 7(4). https://doi.org/10.5210/fm.v7i4.942
  • Hargittai, E. (2010). Digital na(t)ives? Variation in internet skills and uses among members of the “net generation”. Sociological inquiry, 80(1), 92-113. https://doi.org/10.1111/j.1475-682X.2009.00317.x
  • Hargittai, E. ve Walejko, G. (2008). The participation divide: Content creation and sharing in the digital age. Information, Community and Society, 11(2), 239-256. https://doi.org/10.1080/13691180801946150
  • Helsper, E. J. ve Eynon, R. (2010). Digital natives: where is the evidence?. British Educational Research Journal, 36(3), 503-520. https://doi.org/10.1080/01411920902989227
  • Hiniker, A., Radesky, J. S., Livingstone, S. ve Blum-Ross, A. (2019, Nisan). Moving beyond the great screen time debate in the design of technology for children. 2019 human factors in computing systems konferansında sunulan bildiri, İskoçya. Erişim adresi: https://dl.acm.org/citation.cfm?id = 3311745.
  • Kocadağ (2012). Öğretmen adaylarının dijital vatandaşlık düzeylerinin belirlenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Lu, J., Hao, Q. ve Jing, M. (2016). Consuming, sharing, and creating content: How young students use new social media in and outside school. Computers in Human Behavior, 64, 55-64. https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.06.019
  • Ng, W. (2012). Can we teach digital natives digital literacy?. Computers & Education, 59(3), 1065-1078. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2012.04.016
  • Nuhoğlu Kibar, P. ve Akkoyunlu, B. (2015). Eğitimde bilgi görselleştirme: Kavram haritalarından infografiklere. İçinde Akkoyunlu, B., İşman, A. ve Odabaşı, H. F. (Ed.), Eğitim teknolojileri okumaları (271-287). Ankara: TOJET.
  • Porat, E., Blau, I. ve Barak, A. (2018). Measuring digital literacies: Junior high-school students' perceived competencies versus actual performance. Computers & Education, 126, 23-36. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2018.06.030
  • Ribble, M. (2011). Digital Citizenship in Schools (Second Edition). Washington DC: The International Society for Technology in Education (ISTE).
  • Šorgo, A., Bartol, T., Dolničar, D. ve Boh Podgornik, B. (2017). Attributes of digital natives as predictors of information literacy in higher education. British Journal of Educational Technology, 48(3), 749-767. http://doi.org/10.1111/bjet.12451
  • Spires, H. A. ve Bartlett, M. E. (2012). Digital literacies and learning: Designing a path forward [White Paper]. 20.09.2019 tarihinde The William & Ida Friday Institute for Educational Innovation, North Carolina State University College of Education: https://www.fi.ncsu.edu/wpcontent/uploads/2013/05/digital-literacies and-learning.pdf adresinden erişildi.
  • UNICEF. (2017). Dünya çocuklarının durumu. 16.09.2019 tarihinde http://www.unicef.org.tr/files/bilgimerkezi/doc/SOWC_2017_SUM_TR.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Van Deursen, A. J. A. M., J. A. G. M. van Dijk, ve ten Klooster, P. M. (2015). Increasing inequalities in what we do online. A longitudinal cross sectional analysis of Internet activities among the Dutch population (2010 to 2013) over gender, age, education, and income. Informatics and Telematics, 32(2), 259–72. https://doi.org/10.1016/j.tele.2014.09.003
  • Yıldız, H. ve Seferoğlu, S. S. (2013). Sayısal uçurumun önlenmesinde eğitimin işlevi ve bilişim teknolojileri öğretmenlerinin bu süreçteki rolü. Middle Eastern and African Journal of Educational Research (MAJER), 3, 69-79.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Tuğba Bahçekapılı Özdemir Bu kişi benim

Ayça Çebi Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 21 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Özdemir, T. . B., & Çebi, A. (2020). LİSE ÖĞRENCİLERİNİN WEB 2.0 TEKNOLOJİLERİNİ KULLANIM DURUMLARININ İNCELENMESİ. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 1-33. https://doi.org/10.29299/kefad.2020.21.01.001

2562219122   19121   19116   19117     19118       19119       19120     19124