Experimental activities have a very important role in chemistry education. In the current study, how the teaching of chemistry-specific experimental skills is approached by the middle school chemistry curriculums in Turkey and France, the chemistry curriculums implemented in these two countries and chemistry textbooks was examined through content analysis and as a result of this analysis, a panorama of the chemistry-specific experimental skills which students are expected to acquire was obtained. The chemistry-specific experimental skills in the secondary school chemistry curriculums and textbooks in Turkey and France were grouped under three categories: Laboratory techniques, glass materials and tools. Moreover, the laboratory techniques skills aimed to be taught in both countries were identified. As a result of the study, it was concluded that more importance is attached to the teaching of experimental skills in chemistry classes in France than Turkey. In the chemistry curriculums, more emphasis should be put on the teaching of experimental skills required to conduct experiments and within the content gains stated in the curriculums, the teaching of experimental skills should be clearly defined. The curriculum’s view of experimental skills should be reflected on the activities in new textbooks.
Chemistry education Experimental skills Experimental activities
Deneysel etkinlikler kimya öğretiminde çok önemli bir role sahiptir. Bu çalışmada, Türkiye ve Fransa’daki ortaöğretim Kimya dersinin, Kimya’ya özgü deneysel becerileri öğretime bakışı, her iki ülkeye ait Kimya dersi öğretim programları ve ders kitaplarının içerik analizleri yapılarak incelenmiştir. Analizler sonucunda, ortaöğretim sonunda öğrencilerden edinilmesi beklenen kimyaya ilişkin deneysel becerilerin bir panoraması elde edilmiştir. Türkiye ve Fransa’da ortaöğretim Kimya dersine ait öğretim programlarındaki ve ders kitaplarındaki kimyaya özgü deneysel beceriler üç kategori altında gruplandırılmıştır: Laboratuvar teknikleri, cam malzemeler ve aletler. Her iki ülkede öğretimi hedeflenen ortak laboratuvar teknikleri becerileri ortaya konulmuştur. Araştırma sonucunda Fransa’da lise kimya derslerinde, deneysel becerilerin öğretimine Türkiye’ye kıyasla daha fazla önem verildiği görülmüştür. Kimya Dersi Öğretim Programlarında, deneylerin yapılabilmesi için gerekli olan deneysel becerilerin öğretimine daha fazla vurgu yapılmalı, programın içerik kazanımları kısmında deneysel becerilerin öğretimi açık bir şekilde ifade edilmelidir. Öğretim Programlarının deneysel becerilerin öğretimine bakış açısı, yeni ders kitaplarındaki etkinliklerle uyumlu bir şekilde yansıtılmalıdır.
Kimya eğitimi Deneysel etkinlikler Deneysel beceriler Bilgi türleri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 21 Sayı: 1 |