Eğitimin her seviyesinde öğrenenlerin başarı durumları arasında farklılıklar oluşmaktadır. Bireylerin öğrenmelerini etkileyen pek çok faktör bulunmaktadır. Bunların bir kısmı dışarıdan etki ile bir kısmı da içeriden gelerek bireyi etkisi altına almaktadır. Akademik öz-yeterlik, akademik motivasyon ve yaşam boyu öğrenme kavramları bireyler için öğrenmede önemli etkiye sahip üç farklı değişkendir. Bu çalışmada üniversite öğrencilerinin akademik öz-yeterlikleri, akademik motivasyonları ve yaşam boyu öğrenme eğilimleri arasındaki ilişki ele alınmıştır. Değişkenler arasındaki ilişkileri keşfetmek için araştırma kapsamında oluşturulan yapısal eşitli modeli test edilmiştir. Veriler Eğitim Fakültesi, Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Yüksekokulu, Sağlık Yüksekokulu, Beden Eğitim ve Spor Yüksekokulu, Fen-Edebiyat Fakültesi ve İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi olmak üzere 6 farklı birimde eğitim gören toplam 1244 öğrenciden toplanmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Akademik Motivasyon Ölçeği”, “Akademik Öz-yeterlik Ölçeği” ve “Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimleri Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma sonucunda üniversite öğrencilerinin akademik öz-yeterliklerinin akademik motivasyonlarını %25 düzeyinde açıkladığı görülmüştür. Akademik öz-yeterliğin yaşam boyu öğrenme eğilimi üzerindeki yordamsal etkisi %45’tir. Akademik öz-yeterliklerinin, akademik motivasyon aracı değişken olarak kullanıldığında yaşam boyu öğrenme eğilimleri üzerindeki toplam etkisi %79 olarak bulunmuştur. Araştırma bulguları ilgili literatür çerçevesinde tartışılmıştır.
Akademik öz-yeterlik Akademik motivasyon ve yaşam boyu öğrenme Yapısal eşitlik modeli
At each level of education, there are differences between learners' success situations. There are many factors that affect the learning of individuals. Some of them are influenced from the outside and some are influenced by the intrinsic of person. Academic self-efficacy, academic motivation and lifelong learning concepts are three different variables that have significant impact on learning for individuals. In this study, the relationship between university students' academic self-efficacy, academic motivations and lifelong learning tendencies was examined. To explore the relationship, the structural equation model developed within the research was tested. A total of 1244 students were involved in the study with six different faculties: Faculty of Education, School of Physical Therapy and Rehabilitation, Health College, School of Physical Education and Sports, Faculty of Sciences and Literature and Faculty of Economics and Administrative Sciences. "Academic Motivation Scale", "Academic Selfefficacy Scale" and "Lifelong Learning Scale" were used as data collection tools in the research. As a result of the research, university students' academic self-efficacy accounted for academic motivations at 25% level. The predictive impact of academic self-efficacy on lifelong learning is 45%. When academic motivation was used as mediating variables, the total effect of academic self-efficacy on lifelong learning was found to be 79%.
Academic self-efficacy Academic motivation Lifelong learning Structural equation model
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 21 Sayı: 1 |