İnternet önce bilgisayar, daha sonra tablet bilgisayar ve en sonunda da akıllı telefonlarla birlikte sosyal medya araçlarını da kullanarak hayatımızı iyiden iyiye çevrelemiştir. Toplumun her kesiminde internet ve sosyal medya yaygın kullanıma sahiptir. Bu araştırmada görme engelli kullanıcıların internet ve sosyal medya araçları kullanım alışkanlıklarının tespit edilip, onların hayatlarındaki önemi gösterilmeye çalışılmıştır. Bu amaç doğrultusunda, görme engelli kullanıcıların belirlenen demografik bilgileri doğrultusunda internet ve sosyal medya araçları ile ilgili görüşlerini belirlemek için anket hazırlanmıştır. Bu anket formu görme engelli kullanıcılara sosyal medya araçları kullanılarak ulaştırılmış, veriler toplanmıştır. Çalışmada kullanılan veri toplama aracı ile Türkiye’nin farklı şehirlerinde yaşayan ve farklı yaş gruplarından 43 görme engelli kullanıcıdan veriler elde edilmiştir. Verilerin analizinde betimleyici istatistikler kullanılmıştır. Analiz sonuçları incelendiğinde görme engelli kullanıcıların internet ve sosyal medya araçlarını kullanım sıklıklarının, amaçlarının ve paylaşımlarının diğer kullanıcılarla benzerlik gösterdiği belirlenmiştir. Bununla birlikte görme engelli kullanıcıların internet ve sosyal medya kullanım sıklıklarının cinsiyet, yaş grubu ve mezuniyet durumları arasında bir farklılık olmadığını göstermiştir. Ancak, internet kullanım sıklıklarına bakıldığında ilköğretim, ortaöğretim ve ön lisans mezunu olan görme engelli kullanıcıların lisans mezunlarına gore interneti daha sık kullandıkları belirlenmiştir.
Görme engelli kullanıcılar Sosyal medya Kullanım alışkanlıkları
Internet has penetrated into our lives profoundly through computers first, followed by tablet devices and now social networking sites on smartphones. Internet and social media usage have considerably increased in each section of the society. The purpose of this study is to investigate internet and social media usage habits of blind users and shed light on the importance of these habits in their lives. In line with this purpose, a survey form was developed to examine internet and social media usage patterns of blind users in terms of several demographic variables. The data draws on the survey form submitted to blind users through social media tools. A total of 43 blind users with different ages who live in different cities in Turkey responded to the survey. Descriptive statistics were employed to analyze the data set. The findings indicate that the frequencies, objectives and sharings of internet or social media usage of blind users show no differences than other users. Additionally, the results revealed that there was no statistically significant difference between the frequency of internet and social media usage of blind users and demographic characteristics, such as gender, age and levels of education. However, it has been found that blind users with secondary, high school and associate degree spend more time on internet and social networking sites when compared to those with undergraduate degree.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mayıs 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 20 Sayı: 2 |