Tüm eğitim alanları için olduğu gibi, insan hakları ve demokrasi eğitimi için de uygun yöntemlerin seçimi, önemli bir sorundur. Yöntem seçimini etkileyen önemli etkenlerden biri, içeriğin özelliğidir. Bu çalışmada, insan hakları ve demokrasi eğitiminde izlenecek yöntemler irdelenmiştir. İnsan hakları ve demokrasi, öncelikle kişiliğe, kültüre ve anlayışa yönelik olan iki kavramdır. Kişilik, kültür ve anlayış ise büyük oranda ortama ve onu etkileyen yönteme göre şekillenir. İnsan haklarına saygılı demokratik bireyler yetiştirebilmek için demokratik bir eğitim ortam gereklidir. Bireyler demokratik değerleri daha çok yaşayarak ve görerek kazanırlar.
Like in all other fields of education, it is also essential problem to select an appropriate method for human rights and democracy education. One of the most important factors influencing the method selection is the attribute of content. In this study, the methods which will be followed in human rights and the democracy education have been taken into consideration. Human rights and democracy are, first of all, two important concepts which address to the personality, culture and the mentality. Personality, culture and mentality, on the other hand, are shaped mostly by the environment and method that influence it. In order to train individuals who are respectful to the human rights and democratic members, it is necessary to create a democratic environment. Because individuals can acquire democratic value mostly through living and seeing
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2004 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2004 Cilt: 5 Sayı: 1 |