BibTex RIS Kaynak Göster

BİR OYUNDAN ÖTESİ: ‘’MAVİ BALİNA’’ THE BLUE WHALE ADLI OYUNUN SHNEİDMAN’IN ‘’ İNTİHAR KÜPÜ’’ MODELİ BAĞLAMINDA ANALİZİ

Yıl 2019, Cilt: 20 Sayı: 3, 1044 - 1078, 01.01.2019

Öz

Bu çalışmanın amacı, son yıllarda tüm dünyada ve ülkemizde büyük yankı uyandıran ve yaklaşık 200’e yakın çocuk ve ergenin intiharından sorumlu tutulan ve otoritelerce şimdiye kadarki en tehlikeli ve en ölümcül bir meydan okuma oyunu olduğu iddia edilen ``Mavi Balina” The Blue Whale adlı çevrim içi oyunun çocuk ve ergenler üzerindeki intihara sürükleyici etkisini, Edwin Shneidman’ın ``intihar küpü’’ modeli bağlamında analiz edip, değerlendirmektir. Bu amaç doğrultusunda ``Mavi Balina” oyununda yer alan ve oyunculardan elli gün boyunca sırasıyla yerine getirilmesi istenen elli görev, Shneidman'ın’ ’intihar küpü’’ modelinde yer alan acı pain , baskı press ve huzursuzluk perturbation gibi üç temel psikolojik faktör bağlamında incelenmiş ve modelle ilişkisi saptanan görevler analiz edilerek değerlendirilmiştir. Çalışma nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi yöntemi kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Bu çalışmanın, bundan sonraki zamanlarda ortaya çıkabilecek benzer yapıdaki oyunların kullandığı psikolojik stratejileri çözümleme ve dolayısıyla da çocuk ve ergenleri bu tür zararlı içerikli oyunlardan koruma sürecindeki bireysel ve toplumsal bilinçlenmeye önemli katkılar sağlayacağı düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Adeane, A. (2019). Mavi Balina: ``İntihar oyununun” altında yatan gerçek ne? 16. 02. 2019, tarihinde
  • Berman, A. L. and Jobes, D. A. (1997). Adolescent suicide: Asses mentand intervention. Washington: DC
  • Burrows, R., Nettleton,S., Pleace, N., Loader, B. and Muncer, S. (2000). Virtual community care? Social
  • Can, S. S. and Sayıl, I. (2004). Yineleyici intihar girişimleri. Kriz Dergisi, 3(12),53-62.
  • Carlo, A., Corso, L.,Sipio, A., Scarcella, M. and Sorvillo, D. (2016). Coping with the economic and labor
  • Goodson, I. and Walker, R. (1988). Putting life into educational research. İçinde Sherman R. R.ve Webb R . B. (Eds.), Qualitative research in education: focus and methods (ss. 108-122). London: Routledge.
  • Haley, M. (2004). Risk and protective factors. İçinde Capuzzi, D. (Ed.), Suicide across the life span: Implications for counselors, (ss. 95-138). Alexandria, VA: American Counseling Association.
  • Horzum, M., Ayas, T. and Çakır, Ö. (2016). Çocuklar için bilgisayar oyun bağımlılığı ölçeği. Türk
  • Jinghui, H. (2011). Uses and gratifications of social games: Blending social networking and game play. First Monday,16(7), 1-17doi: https://doi.org/10.5210/fm.v16i7.3517.
  • Jobes, D. A. and Nelson, K. N. (2006). Cognition and suicide: Theory, research, and therapy İçinde Ellis, T. (Ed.), Shneidman's ccontributions to the understanding of suicidal thinking (s.s. 29–49), Washington, D.C: American Psychological Association
  • Jones, K. (2011). The impact of assessment on repeat deliberate self-harm. Doctora Thesis, Faculty of
  • Lewinsohn, P. M, Rohde, P. and Seeley, J. R. (1994). Psychosocial risk factors for future adolescent been linked to and is it in the UK. 15.02.2018, tarihinde https:// www.thesun.co.uk/ news
  • Noyan, O. (2018). ‘’Mavi Balina’’ergenleri tehdit ediyor, 14.01.2019, tarihinde https://npistanbul. com/
  • Roberts, J. E. and Monroe, S. M. (1992). Vulnerable self-esteem and depressive symptoms: Prospective

BİR OYUNDAN ÖTESİ: ‘’MAVİ BALİNA’’ THE BLUE WHALE ADLI OYUNUN SHNEİDMAN’IN ‘’ İNTİHAR KÜPÜ’’ MODELİ BAĞLAMINDA ANALİZİ

Yıl 2019, Cilt: 20 Sayı: 3, 1044 - 1078, 01.01.2019

Öz

Kaynakça

  • Adeane, A. (2019). Mavi Balina: ``İntihar oyununun” altında yatan gerçek ne? 16. 02. 2019, tarihinde
  • Berman, A. L. and Jobes, D. A. (1997). Adolescent suicide: Asses mentand intervention. Washington: DC
  • Burrows, R., Nettleton,S., Pleace, N., Loader, B. and Muncer, S. (2000). Virtual community care? Social
  • Can, S. S. and Sayıl, I. (2004). Yineleyici intihar girişimleri. Kriz Dergisi, 3(12),53-62.
  • Carlo, A., Corso, L.,Sipio, A., Scarcella, M. and Sorvillo, D. (2016). Coping with the economic and labor
  • Goodson, I. and Walker, R. (1988). Putting life into educational research. İçinde Sherman R. R.ve Webb R . B. (Eds.), Qualitative research in education: focus and methods (ss. 108-122). London: Routledge.
  • Haley, M. (2004). Risk and protective factors. İçinde Capuzzi, D. (Ed.), Suicide across the life span: Implications for counselors, (ss. 95-138). Alexandria, VA: American Counseling Association.
  • Horzum, M., Ayas, T. and Çakır, Ö. (2016). Çocuklar için bilgisayar oyun bağımlılığı ölçeği. Türk
  • Jinghui, H. (2011). Uses and gratifications of social games: Blending social networking and game play. First Monday,16(7), 1-17doi: https://doi.org/10.5210/fm.v16i7.3517.
  • Jobes, D. A. and Nelson, K. N. (2006). Cognition and suicide: Theory, research, and therapy İçinde Ellis, T. (Ed.), Shneidman's ccontributions to the understanding of suicidal thinking (s.s. 29–49), Washington, D.C: American Psychological Association
  • Jones, K. (2011). The impact of assessment on repeat deliberate self-harm. Doctora Thesis, Faculty of
  • Lewinsohn, P. M, Rohde, P. and Seeley, J. R. (1994). Psychosocial risk factors for future adolescent been linked to and is it in the UK. 15.02.2018, tarihinde https:// www.thesun.co.uk/ news
  • Noyan, O. (2018). ‘’Mavi Balina’’ergenleri tehdit ediyor, 14.01.2019, tarihinde https://npistanbul. com/
  • Roberts, J. E. and Monroe, S. M. (1992). Vulnerable self-esteem and depressive symptoms: Prospective
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Ertuğrul Talu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 20 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Talu, E. (2019). BİR OYUNDAN ÖTESİ: ‘’MAVİ BALİNA’’ THE BLUE WHALE ADLI OYUNUN SHNEİDMAN’IN ‘’ İNTİHAR KÜPÜ’’ MODELİ BAĞLAMINDA ANALİZİ. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(3), 1044-1078.

2562219122   19121   19116   19117     19118       19119       19120     19124