BibTex RIS Kaynak Göster

ARABALAR FİLMİNİN İÇERDİĞİ DEĞERLERE İLİŞKİN BİR İNCELEME

Yıl 2017, Cilt: 18 Sayı: 2, 487 - 499, 01.05.2017

Öz

n genel anlamıyla önemsenen, önemli olgular olarak ifade edilebilen değer kavramı küçük yaşlardan itibaren farklı şekillerde kazanılmaktadır. Değerler eğitiminde kullanılan araçlardan bir tanesi de televizyondur. Son on yılda televizyon programları arasında özellikle animasyon türü filmlerin çocuklar tarafından daha çok tercih edildiği görülmektedir. Bu doğrultuda araştırmada Arabalar 1 animasyon filminin içerdiği değerlerin Sosyal Bilgiler Öğretim Programı ve UNESCO yaşayan değerler listesine göre incelenmesi amaçlanmıştır. Nitel araştırma yöntemine uygun olarak tasarlanan araştırmada doküman incelemesinden yararlanılmıştır. Verilerin analizinde içerik ve betimsel analiz teknikleri birlikte kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre Arabalar 1 filminin Sosyal Bilgiler Öğretim Programı’nda yer alan değerlerin büyük bir kısmını, UNESCO’nun listesindeki değerlerin tamamını barındırdığı tespit edilmiştir. Ayrıca filmde saygı, alçakgönüllülük, duyarlılık, işbirliği, dürüstlük, sevgi ve yardımseverlik değerlerine ilişkin mesajların daha çok vurgulandığı sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Bacanlı, H. ve Dombaycı, M. A. (2012). Değer eğitiminde değer boyutlandırma yaklaşım. II. Uluslararası Değerler ve Eğitimi Sempozyumunda sunulan bildiri, 16-18 Kasım 2012, İstanbul
  • Beldağ, A. (2012). İlköğretim yedinci sınıf sosyal bilgiler dersindeki değerlerin kazanılma düzeyinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Erzurum İli Örneği). Yayınlanmamış Doktora Tezi. Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Berg, B. L., and Lune, H. (2012). Qualitative research methods for the social sciences (8th ed.). Boston: Pearson.
  • Bilici, İ.E. (2014). Medya okuryazarlığı ve eğitimi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Cevizci, A. (2006). Felsefe ansiklopedisi Cilt: 4. Ankara: Babil Yayıncılık.
  • Coşkun-Keskin, S. (2012). Değer eğitiminde geçmişten günümüze bir ışık: aile bilgisi ders model önerisi. Değerler Eğitimi Dergisi, 10(23), 117–156.
  • Çoban-Keneş, H. (2015). Punky ve Afacan Toto isimli çizgi filmlerde ‘öteki’nin temsili. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 49, 31-50.
  • Eşitti, Ş. (2016). Çizgi filmlerde küresel ve yerel kültürün inşası: Caillou ve Pepee örneği, Karadeniz, 32, 125-144. DOI: 10.17498/kdeniz.279674
  • Hamarat, D., Işıtan, S., Özcan, A. ve Karaşahin, H. (2015). Okul öncesi dönem çocuklarının izledikleri çizgi filmler üzerine bir inceleme: Caillou ve Sünger Bob Örneği. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(33), 75-91.
  • İnan, T. (2016). Çocuk medyasında evrensel ve yerel değerlerin aktarımı: TRT Çocuk Kanalı Örneği. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4 (25), 200-212.
  • Kalaycı, N. (2015). Toplumsal cinsiyet eşitliği açısından bir çizgi film çözümlemesi: Pepee. Eğitim ve Bilim, 40 (177), 243-270.
  • Karakuş, N. (2015). Okul öncesi döneme hitap eden tema içerikli çizgi filmlerin değerler eğitimine katkısı yönünden değerlendirilmesi (Niloya Örneği). Değerler Eğitimi Dergisi, 12(3), 251-277.
  • Living Values Education International (n.d.). 27 December 2016, Living values list. from http://www.livingvalues.net MEB, (1973). Türk milli eğitim temel kanunu. http://mevzuat.meb.gov.tr/html/temkanun_0/ temelkanun_0.html. Erişim tarihi: 01.07.2017.
  • MEB, (2005). Sosyal bilgiler programı. Web: http://ttkb.meb.gov.tr/program.aspx? islem=1&kno=39. Erişim tarihi:11 Ocak 2016.
  • Miles, M. B., & Huberman, M. A. (1994). An expanded sourcebook qualitative data analysis. London: Sage.
  • Pilav, S., Demir, H. A., ve Demir, H. (2015). An analysis of reading texts in course books of Turkish language for grade 7 in terms of transmission of values. Millî Eğitim, 206, 16-29.
  • Tay, B. ve Yıldırım, K. (2009). Sosyal bilgiler dersinde kazandırılması amaçlanan değerlere ilişkin veli görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 9(3),1499-1542.
  • Yağlı, A. (2013), Çocuğun eğitiminde ve sosyal gelişiminde çizgi filmlerin rolü: Caillou ve Pepee Örneği. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(10), 707-719.
  • Yaman, E., Bayburtlu, F. İ., Tekir, B. ve Kırman, S. (2015). Dede Korkut çizgi filminde yer alan değerler. Değerler Eğitimi Dergisi, 13 (29), 245-269.
  • Yıldırım, A.,ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yiğittir, S. (2010). İlköğretim öğrenci velilerinin okullarda kazandırılmasını arzuladığı değerler. Değerler Eğitimi Dergisi, 8 (19), 207-223.
  • Yorulmaz, B. (2013a). Pepee Çizgi filminin din ve değerler eğitimi açısından değerlendirilmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6 (24). 438-448.
  • Yorulmaz, B. (2013b). Din ve değerler eğitimi açısından Caillou çizgi filminin değerlendirilmesi, Diyanet İlmi Dergi, 49 (3). 127-143.

An Examination of the Values Contained in Cars Movie

Yıl 2017, Cilt: 18 Sayı: 2, 487 - 499, 01.05.2017

Öz

In the most general sense, concept of value, which can be expressed as important and valued phenomena has been gained in different forms since the early ages. One of the way which the values are gained from is television. In the last decade, it has been seen that among the television programs, especially animation type of movies are preferred by children. In this direction, it is aimed to investigate the values of the Cars 1 animation movie in the survey according to the social studies curriculum and UNESCO living values list. Designed in accordance with the qualitative research methodology, the research is based on document review. Content and descriptive analysis techniques were used together in the analysis of the data. According to the results of the research, it was found that the movie contains most of the values in Social Studies Curriculum and complete list of UNESCO living values. In addition, messages about values of respect, humility, sensitivity, cooperation, honesty, love and helpfulness are more emphasized in the movie

Kaynakça

  • Bacanlı, H. ve Dombaycı, M. A. (2012). Değer eğitiminde değer boyutlandırma yaklaşım. II. Uluslararası Değerler ve Eğitimi Sempozyumunda sunulan bildiri, 16-18 Kasım 2012, İstanbul
  • Beldağ, A. (2012). İlköğretim yedinci sınıf sosyal bilgiler dersindeki değerlerin kazanılma düzeyinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Erzurum İli Örneği). Yayınlanmamış Doktora Tezi. Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Berg, B. L., and Lune, H. (2012). Qualitative research methods for the social sciences (8th ed.). Boston: Pearson.
  • Bilici, İ.E. (2014). Medya okuryazarlığı ve eğitimi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Cevizci, A. (2006). Felsefe ansiklopedisi Cilt: 4. Ankara: Babil Yayıncılık.
  • Coşkun-Keskin, S. (2012). Değer eğitiminde geçmişten günümüze bir ışık: aile bilgisi ders model önerisi. Değerler Eğitimi Dergisi, 10(23), 117–156.
  • Çoban-Keneş, H. (2015). Punky ve Afacan Toto isimli çizgi filmlerde ‘öteki’nin temsili. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 49, 31-50.
  • Eşitti, Ş. (2016). Çizgi filmlerde küresel ve yerel kültürün inşası: Caillou ve Pepee örneği, Karadeniz, 32, 125-144. DOI: 10.17498/kdeniz.279674
  • Hamarat, D., Işıtan, S., Özcan, A. ve Karaşahin, H. (2015). Okul öncesi dönem çocuklarının izledikleri çizgi filmler üzerine bir inceleme: Caillou ve Sünger Bob Örneği. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(33), 75-91.
  • İnan, T. (2016). Çocuk medyasında evrensel ve yerel değerlerin aktarımı: TRT Çocuk Kanalı Örneği. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4 (25), 200-212.
  • Kalaycı, N. (2015). Toplumsal cinsiyet eşitliği açısından bir çizgi film çözümlemesi: Pepee. Eğitim ve Bilim, 40 (177), 243-270.
  • Karakuş, N. (2015). Okul öncesi döneme hitap eden tema içerikli çizgi filmlerin değerler eğitimine katkısı yönünden değerlendirilmesi (Niloya Örneği). Değerler Eğitimi Dergisi, 12(3), 251-277.
  • Living Values Education International (n.d.). 27 December 2016, Living values list. from http://www.livingvalues.net MEB, (1973). Türk milli eğitim temel kanunu. http://mevzuat.meb.gov.tr/html/temkanun_0/ temelkanun_0.html. Erişim tarihi: 01.07.2017.
  • MEB, (2005). Sosyal bilgiler programı. Web: http://ttkb.meb.gov.tr/program.aspx? islem=1&kno=39. Erişim tarihi:11 Ocak 2016.
  • Miles, M. B., & Huberman, M. A. (1994). An expanded sourcebook qualitative data analysis. London: Sage.
  • Pilav, S., Demir, H. A., ve Demir, H. (2015). An analysis of reading texts in course books of Turkish language for grade 7 in terms of transmission of values. Millî Eğitim, 206, 16-29.
  • Tay, B. ve Yıldırım, K. (2009). Sosyal bilgiler dersinde kazandırılması amaçlanan değerlere ilişkin veli görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 9(3),1499-1542.
  • Yağlı, A. (2013), Çocuğun eğitiminde ve sosyal gelişiminde çizgi filmlerin rolü: Caillou ve Pepee Örneği. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(10), 707-719.
  • Yaman, E., Bayburtlu, F. İ., Tekir, B. ve Kırman, S. (2015). Dede Korkut çizgi filminde yer alan değerler. Değerler Eğitimi Dergisi, 13 (29), 245-269.
  • Yıldırım, A.,ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yiğittir, S. (2010). İlköğretim öğrenci velilerinin okullarda kazandırılmasını arzuladığı değerler. Değerler Eğitimi Dergisi, 8 (19), 207-223.
  • Yorulmaz, B. (2013a). Pepee Çizgi filminin din ve değerler eğitimi açısından değerlendirilmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6 (24). 438-448.
  • Yorulmaz, B. (2013b). Din ve değerler eğitimi açısından Caillou çizgi filminin değerlendirilmesi, Diyanet İlmi Dergi, 49 (3). 127-143.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Adem Beldağ Bu kişi benim

Seher Yarar Kaptan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mayıs 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 18 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Beldağ, A., & Yarar Kaptan, S. (2017). ARABALAR FİLMİNİN İÇERDİĞİ DEĞERLERE İLİŞKİN BİR İNCELEME. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 487-499.

2562219122   19121   19116   19117     19118       19119       19120     19124