BibTex RIS Kaynak Göster

ÖĞRETMEN ADAYLARININ MATERYAL TASARIMI ÖZ-YETERLİK İNANÇ DÜZEYLERİNİN TEKNOLOJİK PEDAGOJİK ALAN YETERLİKLERİ BAĞLAMINDA İNCELENMESİ

Yıl 2017, Cilt: 18 Sayı: 2, 613 - 632, 01.05.2017

Öz

Bu araştırmanın amacı öğretmen adaylarının materyal tasarımı öz-yeterlik inanç düzeylerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi yeterlik düzeyleri bağlamında incelenmesidir ve araştırma betimsel tarama modelinde desenlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu 2015-2016 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde Türkiye’nin Batı Karadeniz Bölgesinde yer alan bir Eğitim Fakültesi’nin farklı branşlarında öğrenim gören dördüncü sınıf öğretmen adayları n=159 oluşturmaktadır. Araştırma ile ilgili nicel veriler Materyal Tasarımı Öz-yeterlik İnanç Ölçeği ve Teknopedagojik Eğitim Yeterlik Ölçeği ile toplanmıştır. Araştırmadan elde edilen verilerin analizinde betimsel istatistikler ve Tek Yönlü Varyans Analizi ANOVA kullanılmıştır. Araştırma sonunda öğretmen adaylarının materyal tasarımı öz-yeterlik inanç düzeyleri ile TBAB yeterlik düzeyleri arasında orta düzeyde, pozitif ve anlamlı bir ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Abbitt, J.T. (2011). Measuring technological pedagogical content knowledge in preservice teacher education: A review of current methods and instruments. Journal of Research on Technology in Education, 43(4), 281–300.
  • Abbitt, J. T. (2011). An investigation of the relationship between self-efficacy beliefs about technology integration and technological pedagogical content knowledge (TPACK) among preservice teachers. Journal of Digital Learning in Teacher
  • Albayrak Sarı, A., Canbazoğlu Bilici, S., Baran, E. ve Özbay, U. (2016). Farklı branşlardaki öğretmenlerin teknolojik pedagojik alan bilgisi (TPAB) yeterlikleri ile bilgi ve iletişim teknolojilerine yönelik tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 6(1), 1-21.
  • Argon, T., İsmetoğlu, M. ve Çelik Yılmaz, D. (2015). Branş öğretmenlerinin teknopedagojik eğitim yeterlilikleri ile bireysel yenilikçilik düzeylerine ilişkin görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(2), 319-333.
  • Azar, A. (2011). Türkiye’deki öğretmen eğitimi üzerine bir söylem: Nitelik mi, nicelik mi?. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 1(1), 36-38.
  • Bakaç, E. ve Özen, R. (2016). Öğretmen adaylarının öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı dersine yönelik tutumları, yaratıcılık algıları ve öz-yeterlik inançları arasındaki ilişki Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 41-61.
  • Balçın, M. D. ve Ergün, A. (2016). Fen bilgisi öğretmen adaylarının materyal geliştirme konusundaki teknolojik pedagojik alan bilgisi (TPAB) öz-yeterlik ölçeği: Geliştirme, güvenirlik ve geçerlik çalışması. Turkish Journal of Education, 5(3), 109-122.
  • Baran, E. ve Canbazoğlu-Bilici, S. (2015). Teknolojik pedagojik alan bilgisi (TPAB)
  • üzerine alanyazın ı̇ncelemesi: Türkiye örneği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim
  • Fakültesi Dergisi, 30(1), 15-32.
  • Bayat, S., Zayimoğlu Öztürk, F. ve Öztürk, T. (2016). An action research for improving the achievement of the teacher candidates in material development. International Periodical or the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 11(3), 535-552.
  • Cengiz, C. (2015) The development of TPACK, technology integrated self-efficacy and instructional technology outcome expectations of pre-service physical education teachers. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 43(5), 411-422.
  • Ceylan, B., Türk, M., Yaman, F. ve Kabakçı Yurdakul, I. (2014). Bilişim teknolojileri rehber öğretmen adaylarının teknolojik pedagojik içerik bilgisi yeterlikleri, bilgi ve iletişim teknolojileri kullanım aşaması ve düzeylerindeki değişimin incelenmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 10(1), 171-201.
  • Chai, C.-S., Koh, J. H.-L. & Tsai, C.-C. (2013). A review of technological pedagogical content knowledge. Educational Technology & Society, 16(2), 31–51.
  • Chai, C. S., Koh, J. H. L., Tsai, C-C. & Tan, L. L. W. (2011). Modeling primary school pre-service teachers’ technological pedagogical content knowledge (TPACK) for meaningful learning with information and communication technology (ICT). Computers & Education, 57, 1184–1193.
  • Çoklar, A. N. (2014). Sınıf öğretmenliği öğretmen adaylarının teknolojik pedagojik içerik bilgisi yeterliklerinin cinsiyet ve bit kullanım aşamaları bağlamında incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 39(175), 319-330.
  • Dağ, F. (2016). Yaşam boyu öğrenme bağlamında Türkiye’de öğretmenlerin teknolojik yeterliliklerinin geliştirilmesine yönelik mesleki gelişim çalışmalarının incelenmesi. International Journal of Human Sciences, 13(1), 90- 111.doi:10.14687/ijhs.v13i1.3523
  • Duruhan, K. ve Çapuk, S. (2011). Fen bilgisi öğretmenliğinde öğrenim gören öğrencilerin materyal tasarımında yaratıcılıklarının değerlendirilmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(6), 21-46.
  • Ertmer, A. P., & Ottenbreit-Leftwich, A. T. (2010). Teacher technology change, Journal of Research on Technology in Education. 42(3), 255-284, doi: 10.1080/ 15391523. 2010. 10782551
  • Fisher, T., Denning, T., Higgins, C. & Loveless, A. (2012). Teachers’ knowing how to use technology: Exploring a conceptual framework for purposeful learning activity. Curriculum Journal, 23, 307–325.
  • Göktaş, Y., Yıldırım, Z. ve Yıldırım, S. (2008). A review of ICT related courses in pre- service teacher educa-tion programs. Asia Pacific Education Review, 9(2), 168– 179.
  • Harris, J. B. & Hofer, M. J. (2011). Technological pedagogical content knowledge (TPACK) in action. Journal of Research on Technology in Education, 43(3), 211-229. doi:10.1080/ 15391523.2011.10782570
  • Harris, J., Mishra, P. & Koehler, M. J. (2009). Teachers’ technological pedagogical content knowledge and learning activity types: Curriculum-based technology integration reframed. Journal of Research on Technology in Education, 41(4), 393-416.
  • Hofer, M. & Grandgenett, N. (2012) Tpack development in teacher education. Journal of Research on Technology in Education, 45(1), 83-106.
  • Horzum, M. B. (2013). An investigation of the technological pedagogical content knowledge of pre-service teachers. Technology, Pedagogy and Education, 22 (3), 303-317.
  • Kabakçı Yurdakul, I. (2011). Öğretmen adaylarının teknopedagojik eğitim yeterliklerinin bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanımları açısından incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education), 40, 397-408.
  • Kabakçı Yurdakul, I., Odabaşı, H.F., Kilicer, K, Çoklar, A.N., Birinci, G., ve Kurt, A.A. (2012). The development, validity and reliability of TPACK‐deep: A technological pedagogical content knowledge scale. Computers & Education, 58(3), 964‐977.
  • Kaleli- Yılmaz, G. (2015). Türkiye’deki teknolojik pedagojik alan bilgisi çalışmalarının analizi. Eğitim ve Bilim, 40(178), 103-122.
  • Koehler, M. J. & Mishra, P. (2009). What is technological pedagogical content knowledge? Contemporary Issues in Technology ve Teacher Education, 9(1), 60-70.
  • Kopcha, T. J. & Sullivan, H. (2007). Self-presentation bias in surveys of teachers’ educational technology practices. Educational Technology Research Development, 55, 627–646.
  • Mishra, P. & Koehler, M.J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A framework for teacher knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017_1054.
  • Mumtaz, S. (2000). Factors affecting teachers' use of information and communications technology: A review of the literature, Journal of Information Technology for Teacher Education, 9(3), 319-342.
  • Onay, İ., Keskin, Y., Onay, K. ve Tuncer Çağlayan, K. (2015). Eğitim fakültesi EGT kodlu ders bilgi paketlerinin öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(4), 283-310.
  • Sancar Tokmak, H. (2015). Pre-service teachers’ perceptions on TPACK development after designing educational games. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 43(5), 392-410.
  • Shulman, L. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14.
  • Tondeur, J., van Keer, H., van Braak, J. & Valcke, M. (2008). Ict integration in the classroom: Challenging the potential of a school policy. Computers &
  • Teo, T. (2009). Examining the relationship between student teachers' self-efficacy beliefs and their ıntended uses of technology for teaching: A structural equation modelling approach. Turkish Online Journal of Educational Technology, 8(4), 7-15.
  • Usta, E. (2015). Öğretmen adaylarının öğretim materyali geliştirme süreçlerinin görsel ve mesaj tasarımı ilkeleri açısından incelenmesi. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(1), 1-14.
  • Velazquez, C. M. (2008). Testing predictive models of technology ıntegration in mexico and the united states. Computers in the Schools, 24(3), 153-173.
  • Voogt, J., Fisser, P., Pareja Roblin, N., Tondeur, J. & Van Braak, J. (2013). Technological pedagogical content knowledge: A review of the literature. Journal of Computer Assisted Learning, 29(2), 109–121.
  • Wu, Y. T. (2013). Research trends in technological pedagogical content knowledge (TPACK) research: A review of empirical studies published in selected journals from 2002 to 2011. British Journal of Educational Technology, 44(3), 73-76.
  • Yalın, H. İ. (2010). Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı. Ankara: Pegem yayıncılık
  • YÖK (2016). Türkiye yükseköğretim yeterlikler çerçevesi. 18.08. 2016 tarihinde http://tyyc.yok.gov.tr/ adresinden alınmıştır.
  • Yanpar, T. ve Yıldırım, S. (1999). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Ankara: Anı Yayıncılık.

Examining Preservice Teachers’ Material Design Self-Efficacy Beliefs Based On Their Technological Pedagogical Content Knowledge Competencies

Yıl 2017, Cilt: 18 Sayı: 2, 613 - 632, 01.05.2017

Öz

The aim of this study is to examine preservice teachers` material design self-efficacy beliefs in the framework of their technological pedagogical content knowledge levels and was designed as a descriptive study. The fourth year preservice teachers n=159 who are studying various majors at a Collage of Education located in Northwest Black Sea Region of Turkey in the spring semester of 2015-2016 academic year formed the study group. In the study, the quantitative data were collected by means of Material Design Self- Efficacy Belief Scale and Technopedagogical Education Competency Scale. For the analysis of the data collected descriptive statistics and One-Way ANOVA was used. At the end of the study a meaningful, positive and moderate level relationship between preservice teachers’ material design self-efficacy beliefs levels and their technopedagogical content knowledge levels was found

Kaynakça

  • Abbitt, J.T. (2011). Measuring technological pedagogical content knowledge in preservice teacher education: A review of current methods and instruments. Journal of Research on Technology in Education, 43(4), 281–300.
  • Abbitt, J. T. (2011). An investigation of the relationship between self-efficacy beliefs about technology integration and technological pedagogical content knowledge (TPACK) among preservice teachers. Journal of Digital Learning in Teacher
  • Albayrak Sarı, A., Canbazoğlu Bilici, S., Baran, E. ve Özbay, U. (2016). Farklı branşlardaki öğretmenlerin teknolojik pedagojik alan bilgisi (TPAB) yeterlikleri ile bilgi ve iletişim teknolojilerine yönelik tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 6(1), 1-21.
  • Argon, T., İsmetoğlu, M. ve Çelik Yılmaz, D. (2015). Branş öğretmenlerinin teknopedagojik eğitim yeterlilikleri ile bireysel yenilikçilik düzeylerine ilişkin görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(2), 319-333.
  • Azar, A. (2011). Türkiye’deki öğretmen eğitimi üzerine bir söylem: Nitelik mi, nicelik mi?. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 1(1), 36-38.
  • Bakaç, E. ve Özen, R. (2016). Öğretmen adaylarının öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı dersine yönelik tutumları, yaratıcılık algıları ve öz-yeterlik inançları arasındaki ilişki Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 41-61.
  • Balçın, M. D. ve Ergün, A. (2016). Fen bilgisi öğretmen adaylarının materyal geliştirme konusundaki teknolojik pedagojik alan bilgisi (TPAB) öz-yeterlik ölçeği: Geliştirme, güvenirlik ve geçerlik çalışması. Turkish Journal of Education, 5(3), 109-122.
  • Baran, E. ve Canbazoğlu-Bilici, S. (2015). Teknolojik pedagojik alan bilgisi (TPAB)
  • üzerine alanyazın ı̇ncelemesi: Türkiye örneği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim
  • Fakültesi Dergisi, 30(1), 15-32.
  • Bayat, S., Zayimoğlu Öztürk, F. ve Öztürk, T. (2016). An action research for improving the achievement of the teacher candidates in material development. International Periodical or the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 11(3), 535-552.
  • Cengiz, C. (2015) The development of TPACK, technology integrated self-efficacy and instructional technology outcome expectations of pre-service physical education teachers. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 43(5), 411-422.
  • Ceylan, B., Türk, M., Yaman, F. ve Kabakçı Yurdakul, I. (2014). Bilişim teknolojileri rehber öğretmen adaylarının teknolojik pedagojik içerik bilgisi yeterlikleri, bilgi ve iletişim teknolojileri kullanım aşaması ve düzeylerindeki değişimin incelenmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 10(1), 171-201.
  • Chai, C.-S., Koh, J. H.-L. & Tsai, C.-C. (2013). A review of technological pedagogical content knowledge. Educational Technology & Society, 16(2), 31–51.
  • Chai, C. S., Koh, J. H. L., Tsai, C-C. & Tan, L. L. W. (2011). Modeling primary school pre-service teachers’ technological pedagogical content knowledge (TPACK) for meaningful learning with information and communication technology (ICT). Computers & Education, 57, 1184–1193.
  • Çoklar, A. N. (2014). Sınıf öğretmenliği öğretmen adaylarının teknolojik pedagojik içerik bilgisi yeterliklerinin cinsiyet ve bit kullanım aşamaları bağlamında incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 39(175), 319-330.
  • Dağ, F. (2016). Yaşam boyu öğrenme bağlamında Türkiye’de öğretmenlerin teknolojik yeterliliklerinin geliştirilmesine yönelik mesleki gelişim çalışmalarının incelenmesi. International Journal of Human Sciences, 13(1), 90- 111.doi:10.14687/ijhs.v13i1.3523
  • Duruhan, K. ve Çapuk, S. (2011). Fen bilgisi öğretmenliğinde öğrenim gören öğrencilerin materyal tasarımında yaratıcılıklarının değerlendirilmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(6), 21-46.
  • Ertmer, A. P., & Ottenbreit-Leftwich, A. T. (2010). Teacher technology change, Journal of Research on Technology in Education. 42(3), 255-284, doi: 10.1080/ 15391523. 2010. 10782551
  • Fisher, T., Denning, T., Higgins, C. & Loveless, A. (2012). Teachers’ knowing how to use technology: Exploring a conceptual framework for purposeful learning activity. Curriculum Journal, 23, 307–325.
  • Göktaş, Y., Yıldırım, Z. ve Yıldırım, S. (2008). A review of ICT related courses in pre- service teacher educa-tion programs. Asia Pacific Education Review, 9(2), 168– 179.
  • Harris, J. B. & Hofer, M. J. (2011). Technological pedagogical content knowledge (TPACK) in action. Journal of Research on Technology in Education, 43(3), 211-229. doi:10.1080/ 15391523.2011.10782570
  • Harris, J., Mishra, P. & Koehler, M. J. (2009). Teachers’ technological pedagogical content knowledge and learning activity types: Curriculum-based technology integration reframed. Journal of Research on Technology in Education, 41(4), 393-416.
  • Hofer, M. & Grandgenett, N. (2012) Tpack development in teacher education. Journal of Research on Technology in Education, 45(1), 83-106.
  • Horzum, M. B. (2013). An investigation of the technological pedagogical content knowledge of pre-service teachers. Technology, Pedagogy and Education, 22 (3), 303-317.
  • Kabakçı Yurdakul, I. (2011). Öğretmen adaylarının teknopedagojik eğitim yeterliklerinin bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanımları açısından incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education), 40, 397-408.
  • Kabakçı Yurdakul, I., Odabaşı, H.F., Kilicer, K, Çoklar, A.N., Birinci, G., ve Kurt, A.A. (2012). The development, validity and reliability of TPACK‐deep: A technological pedagogical content knowledge scale. Computers & Education, 58(3), 964‐977.
  • Kaleli- Yılmaz, G. (2015). Türkiye’deki teknolojik pedagojik alan bilgisi çalışmalarının analizi. Eğitim ve Bilim, 40(178), 103-122.
  • Koehler, M. J. & Mishra, P. (2009). What is technological pedagogical content knowledge? Contemporary Issues in Technology ve Teacher Education, 9(1), 60-70.
  • Kopcha, T. J. & Sullivan, H. (2007). Self-presentation bias in surveys of teachers’ educational technology practices. Educational Technology Research Development, 55, 627–646.
  • Mishra, P. & Koehler, M.J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A framework for teacher knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017_1054.
  • Mumtaz, S. (2000). Factors affecting teachers' use of information and communications technology: A review of the literature, Journal of Information Technology for Teacher Education, 9(3), 319-342.
  • Onay, İ., Keskin, Y., Onay, K. ve Tuncer Çağlayan, K. (2015). Eğitim fakültesi EGT kodlu ders bilgi paketlerinin öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(4), 283-310.
  • Sancar Tokmak, H. (2015). Pre-service teachers’ perceptions on TPACK development after designing educational games. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 43(5), 392-410.
  • Shulman, L. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14.
  • Tondeur, J., van Keer, H., van Braak, J. & Valcke, M. (2008). Ict integration in the classroom: Challenging the potential of a school policy. Computers &
  • Teo, T. (2009). Examining the relationship between student teachers' self-efficacy beliefs and their ıntended uses of technology for teaching: A structural equation modelling approach. Turkish Online Journal of Educational Technology, 8(4), 7-15.
  • Usta, E. (2015). Öğretmen adaylarının öğretim materyali geliştirme süreçlerinin görsel ve mesaj tasarımı ilkeleri açısından incelenmesi. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(1), 1-14.
  • Velazquez, C. M. (2008). Testing predictive models of technology ıntegration in mexico and the united states. Computers in the Schools, 24(3), 153-173.
  • Voogt, J., Fisser, P., Pareja Roblin, N., Tondeur, J. & Van Braak, J. (2013). Technological pedagogical content knowledge: A review of the literature. Journal of Computer Assisted Learning, 29(2), 109–121.
  • Wu, Y. T. (2013). Research trends in technological pedagogical content knowledge (TPACK) research: A review of empirical studies published in selected journals from 2002 to 2011. British Journal of Educational Technology, 44(3), 73-76.
  • Yalın, H. İ. (2010). Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı. Ankara: Pegem yayıncılık
  • YÖK (2016). Türkiye yükseköğretim yeterlikler çerçevesi. 18.08. 2016 tarihinde http://tyyc.yok.gov.tr/ adresinden alınmıştır.
  • Yanpar, T. ve Yıldırım, S. (1999). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Ankara: Anı Yayıncılık.
Toplam 44 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Ebru Bakaç Bu kişi benim

Raşit Özen Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mayıs 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 18 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Bakaç, E., & Özen, R. (2017). ÖĞRETMEN ADAYLARININ MATERYAL TASARIMI ÖZ-YETERLİK İNANÇ DÜZEYLERİNİN TEKNOLOJİK PEDAGOJİK ALAN YETERLİKLERİ BAĞLAMINDA İNCELENMESİ. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 613-632.

2562219122   19121   19116   19117     19118       19119       19120     19124