BibTex RIS Kaynak Göster

MATEMATİK OKURYAZARLIĞI İLE BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİ KULLANIM BECERİLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİ: PISA 2012

Yıl 2016, Cilt: 17 Sayı: 3, 39 - 58, 01.08.2016

Öz

Bu çalımanın amacı, PISA 2012 uygulamasına katılan Türk öğrencilerin bilgi ve iletişim teknolojileri BİT kullanımı ile matematik okuryazarlığı arasındaki ilişkiyi tespit etmektir. Bu çalışmada BİT değişkenleri, evde ve okulda bilgi ve iletişim teknolojisinin bulunması, bilgisayarı ve interneti ilk kullanım, evde okulla ilgili görevlerde BİT kullanımı, matematik dersinde bilgi ve iletişim teknolojisinin kullanımı ve bilgisayara yönelik olumsuz tutumdur. Bu çalışmanın örneklemi, 3620 Türk öğrenciden oluşmaktadır. Yapısal eşitlik modeli sonuçlarına göre, evde BİT’in olması ve internet ve bilgisayarın ilk kullanımı değişkenleri, matematik okuryazarlığının en güçlü yordayıcılarıdır. Evde ve okulda BİT’in olması matematik okuryazarlığıyla pozitif ilişkilidir. Erken yaşlarda bilgisayar ve internete aşina olan öğrencilerin diğer öğrencilerden daha başarılı olduğu görülmüştür.

Kaynakça

  • Akkoyunlu, B. ve Yılmaz, M. (2005). Öğretmen adaylarının bilgi okuryazarlık düzeyleri ile internet kullanım sıklıkları ve internet kullanım amaçları. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 19, 1-14.
  • Allegra, M., Chifari, A. & Ottaviano, S. (2001). ICT to train students towards creative thinking. Educational Technology & Society, 4 (2), 48-53.
  • Aşkar, P. ve Olkun, S. (2005). The use of ICT in schools based on PISA 2003 Data. Eurasian Journal of Educational Research, 19, 15-34.
  • Aubrey, C. and Dahl, S. (2008). A review of the evidence on the use of ICT in the early years foundation stage. Coventry: BECTA.
  • Aypay, A. (2010). Information and communication technology (ICT) usage and achivement of Turkish students in PISA 2006. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 9 (2), 116-124.
  • Baki, A., Yalçınkaya, H. A., Özpınar, İ. ve Uzun, S. Ç. (2009). İlköğretim matematik öğretmenleri ve öğretmen adaylarının öğretim teknolojilerine bakış açılarının karşılaştırılması. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 1 (1), 67-85.
  • Barkatsas, A., Kasimatis, K., & Gialamas V. (2009). Learning secondary mathematics with technology: Exploring the complex interrelationship between students’ attitudes, engagement, gender and achievement. Computers & Education, 52, 562–570.
  • Contreras, C. L. M. (2004). Predicting computer self-confidence from demographic and personality variables and computer use. The Quarterly Review of Distance Education, 5 (3), 173-181.
  • Çelik, E. H. ve Yılmaz, V (2013). LISREL 9.1 ile yapısal eşitlik modellemesi, temel kavramlar-uygulamalar-programlama. Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Delen, E. ve Bulut, O. (2011). The relationship between students’ exposure to technology and their achievement in science and math. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 10 (3), 311-317.
  • Demiraslan, Y. ve Usluel, Y. K. (2005). Bilgi ve iletişim teknolojilerinin öğrenme öğretme sürecine entagrasyonunda öğretmenlerin durumu. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 4 (3), 109-114.
  • Gardner, D. G., Dukes, R. L., & Discenza, R. (1993). Computer use, self-confidence, and attitudes: A causal analysis. Computers in Human Behavior, 9 (4), 427-440.
  • Güven B. ve Karataş, İ. (2003). Dinamik geometri yazılımı CABRI ile geometri öğrenme: Öğrenci görüşleri. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 2 (2), 67-78.
  • Güven, S. ve Demirçelik, D. A. (2013). 6. 7. ve 8. sınıf öğrencilerin performans ödevleri hakkındaki görüşleri ve bu ödevi hazırlamaya yönelik etik algıları. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 4 (13), 83-104.
  • Güzeller, C. O. ve Akın, A. (2014). Relationship between ICT variables and mathematics achievement based on PISA 2006 database: International evidence. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 13 (1), 184-192.
  • Güzeller, O.C. (2011). PISA 2009 Türkiye örnekleminde öğrencilerin bilgisayar öz- yeterlik inançları ve bilgisayar tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 12 (4), 183-203.
  • Jang, S. J. (2009). Exploration of secondary students’ creativity by integrating web-based technology into an innovative science curriculum. Computers & Education, 52, 247- 255.
  • Kalaycı, Ş. (2006). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Kim, H., Seo, J., & Park, H. (2008). The impact of ICT use on students' academic performance based on PISA 2006 Korean data. The Journal of Korean Education, 35 (4), 107–129.
  • Kline, R. B. (2005). Principles and practice of structural equation modeling (2nd ed.). New York: Guilford Press.
  • Kozma, B. B. (2003). Technology and Classroom Practices. Journal of Research on Technology in Education, 36 (1), 1-14.
  • Kurbanoğlu, S. ve Akkoyunlu, B. (2001). Öğrencilere bilgi okuryazarlığı becerilerinin kazandırılması üzerine bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 81-88.
  • Lazakidou, G. & Retalis, S. (2010). Using computer supported collaborative learning strategies for helping students acquire self-regulated problem-solving skills in mathematics. Computers & Education, 54, 3–13.
  • Marshall, G. (2001). Creativity, imagination and the world-wide web. Educational Technology & Society, 4 (2), 91-95.
  • McMahon, G. (2009). Critical thinking and ICT integration in a Western Australian secondary school. Educational Technology & Society, 12 (4), 269-281.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2010). PISA 2009 uluslararası öğrenci değerlendirme projesi, ulusal ön rapor. Ankara: Eğitim Araştırma ve Geliştirme Dairesi Yayınları.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2011). İlköğretim okullarındaki (1-5. Sınıf) ödev uygulamalarının değerlendirilmesi araştırması. Ankara: Eğitim Araştırma ve Geliştirme Dairesi Yayınları.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2013). Ortaokul öğretim matematik dersi (5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) öğretim programı. Ankara: MEB Yayınları.
  • OECD. (2014). PISA 2012 results: What students know and can do – student performance in mathematics, reading and science (Volume 1), PISA, OECD Publishing.
  • Olkun, S. ve Altun, A. (2003). İlköğretim öğrencilerinin bilgisayar deneyimleri ile uzamsal düşünme ve geometri başarıları arasındaki ilişki. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 2 (4), 86-91.
  • Özer, Y. ve Anıl, D. (2011). Öğrencilerin fen ve matematik başarılarını etkileyen faktörlerin yapısal eşitlik modeli ile incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41, 313-324.
  • Pamuk, S., Çakır, R., Ergun, M., Yılmaz, H. B. ve Ayas, C. (2013). Öğretmen ve öğrenci bakış açısıyla tablet pc ve etkileşimli tahta kullanımı: FATİH projesi değerlendirmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13 (3), 1799-1822.
  • Papanastasiou, E., (2002). Factors that differentiate mathematics students in Cyprus, Hong Kong and the USA. Educational Research and Evaluation: An International Journal on Theory and Practice, 8 (1), 129-46.
  • Papanastasiou, E. & Ferdig, R. E. (2006). Computer use and mathematical literacy: An analysis of existing and potential relationships. Journal of Computers in Mathematics and Science Teaching, 25 (4), 361-371.
  • Pierce, R., Stacey, K., & Barkatsas., A.N. (2007). A scale for monitoring students’ attitudes to learning mathematics with technology. Computers and Education, 48 (2), 285–300.
  • Raykov, T. & Marcoulides, G. A. (2006). A first course in structural equation modeling. Mahwah, NJ: Erlbaum.
  • Reed, H. C., Drijvers, P., & Kirschner, P. A. (2010). Effects of attitudes and behaviours on learning mathematics with computer tools. Computers and Education, 55 (1), 1–15.
  • Sarıer, Y. (2010). Ortaöğretime Giriş Sınavları (OKS-SBS) ve PISA sonuçları ışığında eğitimde fırsat eşitliğinin değerlendirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11 (3), 107-129.
  • Sweet, R. & Meates, A. (2004). ICT and low achievers: What does PISA tell us? In A. Karpati (Ed.) Promoting equity through ICT in education: Projects, problems, prospects. Budapest: Hungarian Ministry of Education and OECD, 13–54.
  • Şahinkayası, Y. (2008). Modeling the ICT Related Factors with the Mathematical Literacy and Problem Solving Skills of the Students in the PISA 2003. Paper Presented at the International Educational Technology Congress, May 6, 2008, Anadolu University, Eskişehir, Turkey.
  • Şimşek, Ö. F. (2007). Yapısal eşitlik modellemesine giriş temel ilkeler ve LISREL uygulamaları. Ankara: Ekinoks Yayınları.
  • Tabachnick, B. G. & Fidell, L. S. (2007). Using mulivariate statistics. MA: Allyn&Bacon, Inc.
  • Thomson, S., De Bortoli, L., & Buckley, S. (2013). The PISA 2012 assessment of students’ mathematical, scientific and reading literacy. Australia: Australian Council for Educational Research Ltd.
  • Ural, A. (2015). Ortaokul matematik öğretmenlerinin bilgi iletişim teknolojisi ve psikomotor beceri kullanımlarının incelenmesi. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, 6 (1), 93-116.
  • Valentine, G., Marsh, J., Pattie, C. & BMRB. (2005). Children and young people's home use of ICT for educational purposes: The impact on attainment at key stages 1-4 (Research report). University of Leeds.
  • Web: https://www.oecd.org/pisa/pisaproducts/pisa2012database-downloadabledata.htm
  • Weiss, I., Kramarski, B., & Talis, S. (2006). Effects of multimedia environments on kindergarten children’s mathematical achievements and style of learning, Educational Media International, 43 (1), 3-17.
  • Wittwer, J., & Senkbeil, M. (2008). Is students’ computer use at home related to their mathematical performance at school? Computers & Education, 50, 1558–1571.
  • Yenilmez, K. ve Dereli, A. (2009). İlköğretim okullarında matematiğe karşı olumsuz önyargı oluşturan etkenler. e-Journal of New World Sciences Academy Education Sciences, 4, (1), 25-33.
  • Yıldırım, H., Yıldırım, S., Yetişir, M. İ. ve Ceylan, E. (2013). PISA 2012 ulusal ön raporu. Ankara: Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü.

Investigation on the Relationships between Information Communication Technology and Mathematics Literacy for Turkey Students

Yıl 2016, Cilt: 17 Sayı: 3, 39 - 58, 01.08.2016

Öz

The aim of this study is to reveal relationships between information and communication technology ICT and mathematics literacy of Turkish students in line with PISA 2012. ICT availability at home and at school, first use of internet and computer, ICT use at home for school-related tasks, ICT use in Mathematics lesson, and negative attitude towards computer were included in this study as ICT variables. The sample of this study includes 3620 Turkish students. According to results of structural equational modelling, ICT availability at home and first use of internet and computer were the two strongest predictors of mathematics literacy. ICT availability at home and at school correlated with mathematics literacy positively. It was found that the students who were familiar with the computer and internet at early age were more successful than the other students

Kaynakça

  • Akkoyunlu, B. ve Yılmaz, M. (2005). Öğretmen adaylarının bilgi okuryazarlık düzeyleri ile internet kullanım sıklıkları ve internet kullanım amaçları. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 19, 1-14.
  • Allegra, M., Chifari, A. & Ottaviano, S. (2001). ICT to train students towards creative thinking. Educational Technology & Society, 4 (2), 48-53.
  • Aşkar, P. ve Olkun, S. (2005). The use of ICT in schools based on PISA 2003 Data. Eurasian Journal of Educational Research, 19, 15-34.
  • Aubrey, C. and Dahl, S. (2008). A review of the evidence on the use of ICT in the early years foundation stage. Coventry: BECTA.
  • Aypay, A. (2010). Information and communication technology (ICT) usage and achivement of Turkish students in PISA 2006. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 9 (2), 116-124.
  • Baki, A., Yalçınkaya, H. A., Özpınar, İ. ve Uzun, S. Ç. (2009). İlköğretim matematik öğretmenleri ve öğretmen adaylarının öğretim teknolojilerine bakış açılarının karşılaştırılması. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 1 (1), 67-85.
  • Barkatsas, A., Kasimatis, K., & Gialamas V. (2009). Learning secondary mathematics with technology: Exploring the complex interrelationship between students’ attitudes, engagement, gender and achievement. Computers & Education, 52, 562–570.
  • Contreras, C. L. M. (2004). Predicting computer self-confidence from demographic and personality variables and computer use. The Quarterly Review of Distance Education, 5 (3), 173-181.
  • Çelik, E. H. ve Yılmaz, V (2013). LISREL 9.1 ile yapısal eşitlik modellemesi, temel kavramlar-uygulamalar-programlama. Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Delen, E. ve Bulut, O. (2011). The relationship between students’ exposure to technology and their achievement in science and math. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 10 (3), 311-317.
  • Demiraslan, Y. ve Usluel, Y. K. (2005). Bilgi ve iletişim teknolojilerinin öğrenme öğretme sürecine entagrasyonunda öğretmenlerin durumu. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 4 (3), 109-114.
  • Gardner, D. G., Dukes, R. L., & Discenza, R. (1993). Computer use, self-confidence, and attitudes: A causal analysis. Computers in Human Behavior, 9 (4), 427-440.
  • Güven B. ve Karataş, İ. (2003). Dinamik geometri yazılımı CABRI ile geometri öğrenme: Öğrenci görüşleri. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 2 (2), 67-78.
  • Güven, S. ve Demirçelik, D. A. (2013). 6. 7. ve 8. sınıf öğrencilerin performans ödevleri hakkındaki görüşleri ve bu ödevi hazırlamaya yönelik etik algıları. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 4 (13), 83-104.
  • Güzeller, C. O. ve Akın, A. (2014). Relationship between ICT variables and mathematics achievement based on PISA 2006 database: International evidence. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 13 (1), 184-192.
  • Güzeller, O.C. (2011). PISA 2009 Türkiye örnekleminde öğrencilerin bilgisayar öz- yeterlik inançları ve bilgisayar tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 12 (4), 183-203.
  • Jang, S. J. (2009). Exploration of secondary students’ creativity by integrating web-based technology into an innovative science curriculum. Computers & Education, 52, 247- 255.
  • Kalaycı, Ş. (2006). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Kim, H., Seo, J., & Park, H. (2008). The impact of ICT use on students' academic performance based on PISA 2006 Korean data. The Journal of Korean Education, 35 (4), 107–129.
  • Kline, R. B. (2005). Principles and practice of structural equation modeling (2nd ed.). New York: Guilford Press.
  • Kozma, B. B. (2003). Technology and Classroom Practices. Journal of Research on Technology in Education, 36 (1), 1-14.
  • Kurbanoğlu, S. ve Akkoyunlu, B. (2001). Öğrencilere bilgi okuryazarlığı becerilerinin kazandırılması üzerine bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 81-88.
  • Lazakidou, G. & Retalis, S. (2010). Using computer supported collaborative learning strategies for helping students acquire self-regulated problem-solving skills in mathematics. Computers & Education, 54, 3–13.
  • Marshall, G. (2001). Creativity, imagination and the world-wide web. Educational Technology & Society, 4 (2), 91-95.
  • McMahon, G. (2009). Critical thinking and ICT integration in a Western Australian secondary school. Educational Technology & Society, 12 (4), 269-281.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2010). PISA 2009 uluslararası öğrenci değerlendirme projesi, ulusal ön rapor. Ankara: Eğitim Araştırma ve Geliştirme Dairesi Yayınları.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2011). İlköğretim okullarındaki (1-5. Sınıf) ödev uygulamalarının değerlendirilmesi araştırması. Ankara: Eğitim Araştırma ve Geliştirme Dairesi Yayınları.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2013). Ortaokul öğretim matematik dersi (5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) öğretim programı. Ankara: MEB Yayınları.
  • OECD. (2014). PISA 2012 results: What students know and can do – student performance in mathematics, reading and science (Volume 1), PISA, OECD Publishing.
  • Olkun, S. ve Altun, A. (2003). İlköğretim öğrencilerinin bilgisayar deneyimleri ile uzamsal düşünme ve geometri başarıları arasındaki ilişki. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 2 (4), 86-91.
  • Özer, Y. ve Anıl, D. (2011). Öğrencilerin fen ve matematik başarılarını etkileyen faktörlerin yapısal eşitlik modeli ile incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41, 313-324.
  • Pamuk, S., Çakır, R., Ergun, M., Yılmaz, H. B. ve Ayas, C. (2013). Öğretmen ve öğrenci bakış açısıyla tablet pc ve etkileşimli tahta kullanımı: FATİH projesi değerlendirmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13 (3), 1799-1822.
  • Papanastasiou, E., (2002). Factors that differentiate mathematics students in Cyprus, Hong Kong and the USA. Educational Research and Evaluation: An International Journal on Theory and Practice, 8 (1), 129-46.
  • Papanastasiou, E. & Ferdig, R. E. (2006). Computer use and mathematical literacy: An analysis of existing and potential relationships. Journal of Computers in Mathematics and Science Teaching, 25 (4), 361-371.
  • Pierce, R., Stacey, K., & Barkatsas., A.N. (2007). A scale for monitoring students’ attitudes to learning mathematics with technology. Computers and Education, 48 (2), 285–300.
  • Raykov, T. & Marcoulides, G. A. (2006). A first course in structural equation modeling. Mahwah, NJ: Erlbaum.
  • Reed, H. C., Drijvers, P., & Kirschner, P. A. (2010). Effects of attitudes and behaviours on learning mathematics with computer tools. Computers and Education, 55 (1), 1–15.
  • Sarıer, Y. (2010). Ortaöğretime Giriş Sınavları (OKS-SBS) ve PISA sonuçları ışığında eğitimde fırsat eşitliğinin değerlendirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11 (3), 107-129.
  • Sweet, R. & Meates, A. (2004). ICT and low achievers: What does PISA tell us? In A. Karpati (Ed.) Promoting equity through ICT in education: Projects, problems, prospects. Budapest: Hungarian Ministry of Education and OECD, 13–54.
  • Şahinkayası, Y. (2008). Modeling the ICT Related Factors with the Mathematical Literacy and Problem Solving Skills of the Students in the PISA 2003. Paper Presented at the International Educational Technology Congress, May 6, 2008, Anadolu University, Eskişehir, Turkey.
  • Şimşek, Ö. F. (2007). Yapısal eşitlik modellemesine giriş temel ilkeler ve LISREL uygulamaları. Ankara: Ekinoks Yayınları.
  • Tabachnick, B. G. & Fidell, L. S. (2007). Using mulivariate statistics. MA: Allyn&Bacon, Inc.
  • Thomson, S., De Bortoli, L., & Buckley, S. (2013). The PISA 2012 assessment of students’ mathematical, scientific and reading literacy. Australia: Australian Council for Educational Research Ltd.
  • Ural, A. (2015). Ortaokul matematik öğretmenlerinin bilgi iletişim teknolojisi ve psikomotor beceri kullanımlarının incelenmesi. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, 6 (1), 93-116.
  • Valentine, G., Marsh, J., Pattie, C. & BMRB. (2005). Children and young people's home use of ICT for educational purposes: The impact on attainment at key stages 1-4 (Research report). University of Leeds.
  • Web: https://www.oecd.org/pisa/pisaproducts/pisa2012database-downloadabledata.htm
  • Weiss, I., Kramarski, B., & Talis, S. (2006). Effects of multimedia environments on kindergarten children’s mathematical achievements and style of learning, Educational Media International, 43 (1), 3-17.
  • Wittwer, J., & Senkbeil, M. (2008). Is students’ computer use at home related to their mathematical performance at school? Computers & Education, 50, 1558–1571.
  • Yenilmez, K. ve Dereli, A. (2009). İlköğretim okullarında matematiğe karşı olumsuz önyargı oluşturan etkenler. e-Journal of New World Sciences Academy Education Sciences, 4, (1), 25-33.
  • Yıldırım, H., Yıldırım, S., Yetişir, M. İ. ve Ceylan, E. (2013). PISA 2012 ulusal ön raporu. Ankara: Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü.
Toplam 50 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Münevver Dibek Bu kişi benim

Seher Yalçın Bu kişi benim

Hatici Çiğdem Yavuz Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 17 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Dibek, M., Yalçın, S., & Yavuz, H. Ç. (2016). MATEMATİK OKURYAZARLIĞI İLE BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİ KULLANIM BECERİLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİ: PISA 2012. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(3), 39-58.

2562219122   19121   19116   19117     19118       19119       19120     19124