BibTex RIS Kaynak Göster

Fen-Edebiyat Fakültesi Tarih Bölümü Mezunlarının Coğrafyaya Yönelik Görüşleri

Yıl 2016, Cilt: 17 Sayı: 2, 71 - 90, 01.05.2016

Öz

Bu çalışmada fen edebiyat fakültesi mezunu, öğretmenlik formasyonu almış 20 tarihçinin coğrafyaya yönelik bakış açıları saptanmaya çalışılmıştır. Betimsel nitelik taşıyan bu çalışmada örnekleme altı açık uçlu soru sorulmuş ve cevaplar kodlanarak analiz edilmiştir. Ulaşılan sonuçlara göre katılımcıların coğrafyanın birçok yönüne vurgu yaptıkları ve coğrafya ile inceleme alanı hakkında kısmi bilgi sahibi oldukları görülmüştür. Cevaplarda katılımcıların daha çok fiziki coğrafya unsurlarını ön plana çıkardıkları görülmektedir. Katılımcıların tamamı coğrafi bilgilerin yaşamlarını kolaylaştırdığını, coğrafi unsurlarla tarihsel gelişmeler arasında ilişki olduğunu özellikle fiziki coğrafya unsurlarının tarihsel gelişmeler üzerinde önemli etkiler yaptığını belirtmiştir. Çalışmaya katılanların tamamı lisans programlarında coğrafya derslerine yer verilmesi gerektiğini ifade etmiş ve bu derslerin tarihi coğrafya, ülkeler coğrafyası, harita bilgisi, beşeri, fiziki ve ekonomik coğrafya dersleri olması gerektiğini belirtmiştir.

Kaynakça

  • Akengin, H. (2010). Siyasi coğrafya: insan ve mekan yönetimi.Ankara: Pegem Akademi.
  • Aktekin, S. (2009). Lise öğrencilerinin tarih derslerinde yerel tarih konularının öğretilmesiyle ilgili görüşleri, Milli Eğitim Dergisi, Bahar 2009, Sayı: 182, s. 331-353.
  • Arı, Y. ve Kaya, İ. (2014). Coğrafya araştırma yöntemleri. Balıkesir: Coğrafyacılar Derneği Yayını.
  • Baydil, E. (2011). Coğrafya nedir? Genel Coğrafya (Ed: H.Yazıcı ve M.K.Koca), s.1-29, Ankara: Pegem Akademi.
  • Dikmenli, Y. (2015). Öğretmen Adaylarının Coğrafya Okuryazarlığı Algı Düzeylerinin Farklı Değişkenlere Göre İncelenmesi, Turkish Studies 10/3 ss. 353- 368 http://www.turkishstudies.net/Makaleler/1582312717_20DikmenliYurdal-egt- 353-368.pdf adresinden 27.02.2015 tarihinde indirilmiştir.
  • Doğanay, H. (1993). Coğrafyaya giriş, metotlar, ilkeler ve terminoloj. Ankara: Gazi Büro Kitabevi.
  • Gökçe, N. ve Öztürk, F. (2013). İlköğretim öğrencilerinin coğrafya biliminin konularına ilişkin algıları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(25), 92-118
  • Hardwick, S. W. & Holtgrieve, D. G. (1996). Geography educators: Standarts, themes and copcenps. USA: New Jersey, Prentice-Hall.
  • Geçit, Y. ve Gençer, G. (2011). Sınıf Öğretmenliği 1. Sınıf Öğrencilerinin Coğrafya Algılarının Metafor Yoluyla Belirlenmesi (Rize Üniversitesi Örneği), Marmara Coğrafya Dergisi, 23, 1-19.
  • Gecit, Y. (2008). Cumhuriyet dönemi lise coğrafya öğretim programları üzerinde bir çalışma. http://www.marmaracografya.com/pdf/18-8-%28149-178%29- yilmazgecit-cumhuriyetdonemilise.pdf adresinden 14.04.2015 tarihinde edinilmiştir.
  • Geçit, Y. (2010). 9. Sınıf öğrencilerinin coğrafya müfredatı Türkiye öğrenme alanı içindeki bazı kavramları anlama düzeyleri. Marmara Coğrafya Dergisi, 21, 134- 149.
  • Göka, Ş. (2001), Bir bütünün iki farklı görüntüsü: insan ve mekan. İstanbul: Pınar Yay.
  • Gökçe, N. ve Öztürk, F. (2013). İlköğretim öğrencilerinin coğrafya biliminin konularına ilişkin algıları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(25), 92-118.
  • İncekara, S. (2007). Ortaöğretim coğrafya eğitiminde uluslar arası eğilimler ve Türkiye örneği. Marmara Coğrafya Dergisi, 16, 109-130.
  • Karabağ, S. (2002). Mekanın siyasallaşması. Ankara: Nobel Yayın.
  • MEB, (2008). Ortaöğretim çağdaş Türk ve dünya tarihi programı, TTKB, Ankara.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis : an expanded sourcebook,. Calif. : SAGE Publications.
  • Özçelik, İ. (2001). Tarih araştırmalarında yöntem ve teknikler, Ankara: Gündüz Eğitim ve Yay.
  • Öztürk, M., ve Alkış, S. (2009). Primary school student teachers’ perceptions of geography. Elementary Education Online, 8(3), 782-79, http://ilkogretim- online.org.tr/vol8say3/v8s3m13.pdf adresinden 26.02.2016 tarihinde indirilmiştir.
  • Öztürk, M. (2010), Mekanı algılama becerisi, Tarih nasıl öğretilir? Tarih öğretmenleri için özel öğretim yöntemleri (Ed: M. Safran), s. 83-95, İstanbul: Yeni İnsan Yay.
  • Öztürk, M. (2012). Coğrafya öğretmenlerinin post modern coğrafya algıları. Eğitim ve Bilim, 37(166), 262-274.
  • Punch, K. F. (2005). Sosyal araştırmalara giriş (Çev. D. Bayrak, H.B. Arslan ve Z. Akyüz) Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Stoddart, D.R. (1986). On geography and its history. Oxford, Blackwell.
  • Şengül Bircan, T.(2013). Tarih öğretiminde haritaların önemi ve kullanımı, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD) Cilt 14, Sayı 2, ss. 461- 476
  • Şengül Bircan, T. (2013). Animasyon destekli haritalarla tarih öğretiminin öğrencilerin akademik başarılarına ve mekan algılarına etkisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Şeyihoğlu, A. ve Geçit, Y. (2010). Sınıf öğretmenlerinin coğrafya imajları, Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 1(1), 59-75.
  • Ulusoy, K. ve Gülüm K.. (2009). Sosyal bilgiler öğretmenliği öğrencilerinin tarih ve coğrafya derslerine yönelik tutumları (Adıyaman örneği), Dumlupına Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, sayı 25. Ss.149-160
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005) Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, Ankara: Seçkin yayıncılık

Faculty of Literature and Sicience History Department Graduates’ Perceptions about Geography

Yıl 2016, Cilt: 17 Sayı: 2, 71 - 90, 01.05.2016

Öz

This research aims to determine the views on the geography of graduates who had graduated from department of history, and took the programme of pedagogical formation. The study was conducted with 20 participants. The study is a descriptive research with its data collection tools. An interview form contains six open ended questions was used for collecting data. The data were coded and subjected to descriptive analyze. As a result of the study, participants emphasized several aspects of geography in the concern of the definition and the study area. It is understand that participants have partial information about geography and they prominence physical geography. All of the participants agree that geographical elements have connections with historical events. According to the participants physical geography elements have big impact on historical events. All of the participants agree that the programme of history must include geographical classes

Kaynakça

  • Akengin, H. (2010). Siyasi coğrafya: insan ve mekan yönetimi.Ankara: Pegem Akademi.
  • Aktekin, S. (2009). Lise öğrencilerinin tarih derslerinde yerel tarih konularının öğretilmesiyle ilgili görüşleri, Milli Eğitim Dergisi, Bahar 2009, Sayı: 182, s. 331-353.
  • Arı, Y. ve Kaya, İ. (2014). Coğrafya araştırma yöntemleri. Balıkesir: Coğrafyacılar Derneği Yayını.
  • Baydil, E. (2011). Coğrafya nedir? Genel Coğrafya (Ed: H.Yazıcı ve M.K.Koca), s.1-29, Ankara: Pegem Akademi.
  • Dikmenli, Y. (2015). Öğretmen Adaylarının Coğrafya Okuryazarlığı Algı Düzeylerinin Farklı Değişkenlere Göre İncelenmesi, Turkish Studies 10/3 ss. 353- 368 http://www.turkishstudies.net/Makaleler/1582312717_20DikmenliYurdal-egt- 353-368.pdf adresinden 27.02.2015 tarihinde indirilmiştir.
  • Doğanay, H. (1993). Coğrafyaya giriş, metotlar, ilkeler ve terminoloj. Ankara: Gazi Büro Kitabevi.
  • Gökçe, N. ve Öztürk, F. (2013). İlköğretim öğrencilerinin coğrafya biliminin konularına ilişkin algıları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(25), 92-118
  • Hardwick, S. W. & Holtgrieve, D. G. (1996). Geography educators: Standarts, themes and copcenps. USA: New Jersey, Prentice-Hall.
  • Geçit, Y. ve Gençer, G. (2011). Sınıf Öğretmenliği 1. Sınıf Öğrencilerinin Coğrafya Algılarının Metafor Yoluyla Belirlenmesi (Rize Üniversitesi Örneği), Marmara Coğrafya Dergisi, 23, 1-19.
  • Gecit, Y. (2008). Cumhuriyet dönemi lise coğrafya öğretim programları üzerinde bir çalışma. http://www.marmaracografya.com/pdf/18-8-%28149-178%29- yilmazgecit-cumhuriyetdonemilise.pdf adresinden 14.04.2015 tarihinde edinilmiştir.
  • Geçit, Y. (2010). 9. Sınıf öğrencilerinin coğrafya müfredatı Türkiye öğrenme alanı içindeki bazı kavramları anlama düzeyleri. Marmara Coğrafya Dergisi, 21, 134- 149.
  • Göka, Ş. (2001), Bir bütünün iki farklı görüntüsü: insan ve mekan. İstanbul: Pınar Yay.
  • Gökçe, N. ve Öztürk, F. (2013). İlköğretim öğrencilerinin coğrafya biliminin konularına ilişkin algıları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(25), 92-118.
  • İncekara, S. (2007). Ortaöğretim coğrafya eğitiminde uluslar arası eğilimler ve Türkiye örneği. Marmara Coğrafya Dergisi, 16, 109-130.
  • Karabağ, S. (2002). Mekanın siyasallaşması. Ankara: Nobel Yayın.
  • MEB, (2008). Ortaöğretim çağdaş Türk ve dünya tarihi programı, TTKB, Ankara.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis : an expanded sourcebook,. Calif. : SAGE Publications.
  • Özçelik, İ. (2001). Tarih araştırmalarında yöntem ve teknikler, Ankara: Gündüz Eğitim ve Yay.
  • Öztürk, M., ve Alkış, S. (2009). Primary school student teachers’ perceptions of geography. Elementary Education Online, 8(3), 782-79, http://ilkogretim- online.org.tr/vol8say3/v8s3m13.pdf adresinden 26.02.2016 tarihinde indirilmiştir.
  • Öztürk, M. (2010), Mekanı algılama becerisi, Tarih nasıl öğretilir? Tarih öğretmenleri için özel öğretim yöntemleri (Ed: M. Safran), s. 83-95, İstanbul: Yeni İnsan Yay.
  • Öztürk, M. (2012). Coğrafya öğretmenlerinin post modern coğrafya algıları. Eğitim ve Bilim, 37(166), 262-274.
  • Punch, K. F. (2005). Sosyal araştırmalara giriş (Çev. D. Bayrak, H.B. Arslan ve Z. Akyüz) Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Stoddart, D.R. (1986). On geography and its history. Oxford, Blackwell.
  • Şengül Bircan, T.(2013). Tarih öğretiminde haritaların önemi ve kullanımı, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD) Cilt 14, Sayı 2, ss. 461- 476
  • Şengül Bircan, T. (2013). Animasyon destekli haritalarla tarih öğretiminin öğrencilerin akademik başarılarına ve mekan algılarına etkisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Şeyihoğlu, A. ve Geçit, Y. (2010). Sınıf öğretmenlerinin coğrafya imajları, Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 1(1), 59-75.
  • Ulusoy, K. ve Gülüm K.. (2009). Sosyal bilgiler öğretmenliği öğrencilerinin tarih ve coğrafya derslerine yönelik tutumları (Adıyaman örneği), Dumlupına Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, sayı 25. Ss.149-160
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005) Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, Ankara: Seçkin yayıncılık
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Yılmaz Geçit Bu kişi benim

Muhammet Ahmet Tokdemir Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mayıs 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 17 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Geçit, Y., & Tokdemir, M. A. (2016). Fen-Edebiyat Fakültesi Tarih Bölümü Mezunlarının Coğrafyaya Yönelik Görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(2), 71-90.

2562219122   19121   19116   19117     19118       19119       19120     19124