In this study, high school students’ knowledge about physicists and how they learn the knowledge were investigated. The sample of this study included 11th N=262 and 12th N=66 grade students. Of these 180 were males and 148 were females. The data were collected with survey method by using an open-ended questionnaire. The physicists that students consider themselves as having most knowledge were Albert Einstein, Isaac Newton and Galileo Galilei, respectively. In contrast, the physicists that students consider themselves as having least knowledge were Richard Feynman, Marconi and Erwin Schrödinger. Over half of the students indicated that they did not have knowledge about Robert Hooke, Stephen Hawking, Marie Curie, Alessandro Volta, Werner Heisenberg, James Clerk Maxwell and James Chadwick. Finally, it was found that students learned the most of the knowledge about physicists from their courses and books
science literacy nature of science physicists physics education
Bu çalışmada lise öğrencilerinin ünlü fizik bilim insanları hakkındaki bilgileri ve bu bilgileri nasıl öğrendikleri araştırılmıştır. Çalışmanın örneklemini 11. sınıf N=262 ve 12. sınıf N=66 öğrenciler oluşturmaktadır. Bu öğrencilerden 180’i erkek ve 148’i kızdır. Veriler tarama araştırması yöntemi ile açık uçlu bir anket kullanılarak toplanmıştır. Öğrencilerin en fazla bilgi sahibi olduğunu düşündükleri fizik bilim insanları sırası ile Albert Einstein, Isaac Newton ve Galileo Galilei olmuştur. Aksine, öğrencilerin en az bilgi sahibi olduğunu düşündükleri bilim insanları ise Richard Feynman, Marconi ve Erwin Schrödinger’dir. Öğrencilerin yarıdan fazlası ise Robert Hooke, Stephen Hawking, Marie Curie, Alessandro Volta, Werner Heisenberg, James Clerk Maxwell ve James Chadwick hakkında bilgi sahibi olmadıklarını belirtmişlerdir. Son olarak öğrencilerin fizik bilim insanları hakkındaki bilgilerinin çoğunu derslerden ve kitaplardan öğrendikleri bulunmuştur.
bilim okuryazarlığı bilimin doğası fizik bilim insanları fizik eğitimi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mayıs 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 17 Sayı: 2 |