BibTex RIS Kaynak Göster

Lise Öğrencilerinin Bilgi Teknolojilerinden Yararlanma Düzeyleri

Yıl 2016, Cilt: 17 Sayı: 2, 565 - 579, 01.05.2016

Öz

Teknolojik araçların eğitimde kullanımı çocukların düşünme becerisini geliştirmekte ve zihinsel becerilerini üst düzeyde kullanmalarına zemin hazırlamaktadır. Ortaöğretim öğrencilerinin bireysel yeteneklerinin gelişimlerine katkı sağlayacağı düşünülen teknoloji kullanımlarının incelenerek, bilgi ve iletişim teknolojilerinin eğitim öğretim ortamında daha etkin kullanılmasını sağlayacak tedbirlerin tartışılmasının literatüre katkı sağlayacağı düşünülmektedir. Bu bağlamda çalışmanın amacı; lise öğrencilerinin bilgisayar kullanım düzeylerini çeşitli değişkenler açısından incelemektir. Çalışma grubunu 116’sı kız ve 76’sı erkek olmak üzere toplam 192 lise öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırma sonuçlarına göre lise öğrencilerinin bilgisayara yönelik tutumları BYT orta düzeydedir. Bu sonuç, öğrencilerin bilgisayarı bir öğrenme aracı olarak görmeye istekli olduklarını ve bilgisayar kullanmaktan zevk aldıklarını göstermektedir. Öğrencilerin BYT’ları cinsiyet, bilgisayar sahibi olma ve okul türü değişkenlerine göre anlamlı farklılık gösterirken bilgisayar kullanım amacına göre anlamlı farklılık göstermemiştir. Bu bulgular ışığında bilgisayar destekli ders içeriklerinin öğrencilerin bireysel farklılıkları göz önünde bulundurularak tasarlanması gerektiği söylenebilir.

Kaynakça

  • Akkoyunlu, B. (1995). Bilgi Teknolojilerinin Okullarda Kullanımı ve Öğetmenlerin Rolü. Hacettepe Universitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 105–109.
  • Algan, C. E. (2006). Özel Okullarda Görev Yapan Sinif Öğretmenlerinin Eğitimde Bilgi teknolojileri kullanimi öz-yeterlilikleri ve Derslerinde bilgi teknolojilerinden yararlanma Durumlari. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 1–152.
  • Altun, T. (2011). İlköğretim Öğrencilerinin Bilgisayara Yönelik Tutumlarının İncelenmesi : Trabzon İli Örneği. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 2(1), 69–86.
  • Coffey, J. W., Hoffman, R. R., & Novak, J. D. (2003). A Summary of Literature Pertaining to the Use of Concept Mapping Techniques and Technologies for Education and Performance Support, 1 –108.
  • Cüre, F., & Özdener, N. (2008). Öǧretmenlerin bilgi ve iletişim teknolojileri (BIT) uygulama başarilari ve bit’e yönelik tutumlari. Hacettepe Egitim
  • Çelik Coşkun, H., & Ceylan, H. (2009). Lise Öğrencilerinin Matematik ve Bilgisayar Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından Karşılaştırılması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 92–101.
  • Demir, Ö., & Yurdugül, H. (2014). Ortaokul ve Lise Öğrencileri için Bilgisayara Yönelik Tutum Ölçeğinin Türkçe’ye Uyarlanması. Egitim ve Bilim, 39(176), 247–256. http://doi.org/10.15390/EB.2014.3619
  • Ekici, G., Uzun, N., & Sağlam, N. (2010). İlköğretim Öğrencilerinin Bilgisayar Kullanma Sıklığına Bağlı Olarak Bilgisayara Yönelik Tutumlarındaki Değişimin Değerlendirilmesi. İlköğ Online Online, 9(2), 658–667.
  • Göktaş, Y., Yildirim, Z., & Yildirim, S. (2008). Bilgi ve İletişim Teknolojilerinin Eğitim Fakültelerindeki Durumu: Dekanların Görüşleri. Eğitim ve Bilim, 33(149).
  • Hsu, J. (2007). innovative Technologies for education and Learning: applications of Blogs, Wikis, Podcasts and more. International Journal of Information and Communication Technology Education, 3(3), 70–89.
  • Işıksal, M., & Aşkar, P. (2003). İlköğretim Öğrencileri İçin Matematik ve Bilgisayar Öz-Yeterlik Algısı Ölçekleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 109–118.
  • Kurt, A. S., İnce, P., & Arslan, F. T. (2014). İlköğretim İkinci Kademede Öğrenim Gören Öğrencilerin Bilgisayara Karşı Tutumları. The Journal of Pediatric Research, 1(1), 22–27.
  • Madell, D. ve Muncer, S. (2004). Gender differences in the use of the internet by English secondary school children. Soc Psychol Educ, 7, 229-51.
  • Roschelle, J., Sharples, M., & Chan, T. W. (2005). Introduction to the special issue on wireless and mobile technologies in education. Journal of Computer Assisted 2729.2005.00123.x 21(3), 159–161.
  • http://doi.org/10.1111/j.1365
  • Seferoğlu, D. D. S. S. (2007). İlköğretim Bilgisayar Dersi Öğretim Programı: Eleştirel Bir Bakış ve Uygulamada Yaşanan Sorunlar. Eurasian Journal of Educational Research, 14(October), 99–111.
  • Seferoğlu, D. D. S. S. (2009). İlköğretim Okullarinda Teknoloji Kullanimi ve Yöneticilerin Bakiş Açilari. Harran Üniversitesi Akademik Bilişim Dergisi, 7(October).
  • Şerefhanoğlu, H., Nakiboğlu, C., & GÜR, H. (2008). İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Bilgisayara Yönelik Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi : Balıkesir Örneği. İlköğretim Online, 7(3), 785–799.
  • Tanoğlu, İ. (2006). Information technology dıffusion and managerial decision making. Journal of Chemical Information and Modeling, 53, 1689–1699. http://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004
  • Taş, H. İ., Özel, A., & Demirci, A. (2007). Coğrafya Öğretmenlerinin Teknolojiye Bakış Açıları ve Teknolojiden Yararlanma Seviyeleri. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(Aralık), 31–52.
  • Tekindal, B., Ertekin, A. R., & Tekindal, M. A. (2010). Meslek Liselerinde Eğitim-Öğretim Gören Öğrencilerin Bilgisayara Yönelik Tutumlarının Değerlendirilmesi (Yozgat İli Yerköy İlçesi Örneği). Bilişim Teknolojileri
  • Timur, S., Yılmaz, Ş., & Timur, B. (2014). Ortaokul Öğrencilerinin Bilgisayara Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. Asya Öğretim Dergisi, 2(1), 16–26.
  • Tor, H., & Erden, O. (2004). İlköğretim Öğrencilerinin Bilgi Teknolojilerinden Yararlanma Düzeyleri Üzerine Bir Araştırma. Tojet(The Turkish Online Journal of Educational Technology), 11(january), 120–130.
  • Tuti, S. (2005). Eğitimde Bilişim Teknolojileri Kullanimi Performans Göstergeleri, Öğrenci Görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 173.
  • Yeşilyurt, S., & Gül, Ş. (2011). Ortaöğretim Öğrencilerinin Bilgisayar ve Bilgisayar Kullanımına Yönelik Tutum ve Görüşleri (Erzurum Örneği). Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 185–203.
  • Yıldırım, Y. (2015). İlköğretim Öğrencilerinin Teknoloji Kullanım Yeterlikleri ve Teknoloji Kullanımını Etkileyen Faktörler. Eskişehir Ziya Gökalp İlkokulu, 39(87).

Utilization Level of the High School Students from Information Technologies

Yıl 2016, Cilt: 17 Sayı: 2, 565 - 579, 01.05.2016

Öz

The utilization of the technologic tools especially in education develops the thinking skills of the children and forms a basis for the children in using their cognitive skills in upper level. In this respect, the aim of this study is to examined the computer usage level of the high school students in terms of various variables. According to the result of the study, the attitude of the secondary school students for the computer is in medium level. This result shows that the students are willing to consider the omputer as a learning tool and they enjoy using computers. While attitude of the secondary school students for the computer shows a significant difference in terms of gender, school type, and having computers, it does not show a statistical difference in terms of computer usage purpose

Kaynakça

  • Akkoyunlu, B. (1995). Bilgi Teknolojilerinin Okullarda Kullanımı ve Öğetmenlerin Rolü. Hacettepe Universitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 105–109.
  • Algan, C. E. (2006). Özel Okullarda Görev Yapan Sinif Öğretmenlerinin Eğitimde Bilgi teknolojileri kullanimi öz-yeterlilikleri ve Derslerinde bilgi teknolojilerinden yararlanma Durumlari. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 1–152.
  • Altun, T. (2011). İlköğretim Öğrencilerinin Bilgisayara Yönelik Tutumlarının İncelenmesi : Trabzon İli Örneği. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 2(1), 69–86.
  • Coffey, J. W., Hoffman, R. R., & Novak, J. D. (2003). A Summary of Literature Pertaining to the Use of Concept Mapping Techniques and Technologies for Education and Performance Support, 1 –108.
  • Cüre, F., & Özdener, N. (2008). Öǧretmenlerin bilgi ve iletişim teknolojileri (BIT) uygulama başarilari ve bit’e yönelik tutumlari. Hacettepe Egitim
  • Çelik Coşkun, H., & Ceylan, H. (2009). Lise Öğrencilerinin Matematik ve Bilgisayar Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından Karşılaştırılması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 92–101.
  • Demir, Ö., & Yurdugül, H. (2014). Ortaokul ve Lise Öğrencileri için Bilgisayara Yönelik Tutum Ölçeğinin Türkçe’ye Uyarlanması. Egitim ve Bilim, 39(176), 247–256. http://doi.org/10.15390/EB.2014.3619
  • Ekici, G., Uzun, N., & Sağlam, N. (2010). İlköğretim Öğrencilerinin Bilgisayar Kullanma Sıklığına Bağlı Olarak Bilgisayara Yönelik Tutumlarındaki Değişimin Değerlendirilmesi. İlköğ Online Online, 9(2), 658–667.
  • Göktaş, Y., Yildirim, Z., & Yildirim, S. (2008). Bilgi ve İletişim Teknolojilerinin Eğitim Fakültelerindeki Durumu: Dekanların Görüşleri. Eğitim ve Bilim, 33(149).
  • Hsu, J. (2007). innovative Technologies for education and Learning: applications of Blogs, Wikis, Podcasts and more. International Journal of Information and Communication Technology Education, 3(3), 70–89.
  • Işıksal, M., & Aşkar, P. (2003). İlköğretim Öğrencileri İçin Matematik ve Bilgisayar Öz-Yeterlik Algısı Ölçekleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 109–118.
  • Kurt, A. S., İnce, P., & Arslan, F. T. (2014). İlköğretim İkinci Kademede Öğrenim Gören Öğrencilerin Bilgisayara Karşı Tutumları. The Journal of Pediatric Research, 1(1), 22–27.
  • Madell, D. ve Muncer, S. (2004). Gender differences in the use of the internet by English secondary school children. Soc Psychol Educ, 7, 229-51.
  • Roschelle, J., Sharples, M., & Chan, T. W. (2005). Introduction to the special issue on wireless and mobile technologies in education. Journal of Computer Assisted 2729.2005.00123.x 21(3), 159–161.
  • http://doi.org/10.1111/j.1365
  • Seferoğlu, D. D. S. S. (2007). İlköğretim Bilgisayar Dersi Öğretim Programı: Eleştirel Bir Bakış ve Uygulamada Yaşanan Sorunlar. Eurasian Journal of Educational Research, 14(October), 99–111.
  • Seferoğlu, D. D. S. S. (2009). İlköğretim Okullarinda Teknoloji Kullanimi ve Yöneticilerin Bakiş Açilari. Harran Üniversitesi Akademik Bilişim Dergisi, 7(October).
  • Şerefhanoğlu, H., Nakiboğlu, C., & GÜR, H. (2008). İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Bilgisayara Yönelik Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi : Balıkesir Örneği. İlköğretim Online, 7(3), 785–799.
  • Tanoğlu, İ. (2006). Information technology dıffusion and managerial decision making. Journal of Chemical Information and Modeling, 53, 1689–1699. http://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004
  • Taş, H. İ., Özel, A., & Demirci, A. (2007). Coğrafya Öğretmenlerinin Teknolojiye Bakış Açıları ve Teknolojiden Yararlanma Seviyeleri. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(Aralık), 31–52.
  • Tekindal, B., Ertekin, A. R., & Tekindal, M. A. (2010). Meslek Liselerinde Eğitim-Öğretim Gören Öğrencilerin Bilgisayara Yönelik Tutumlarının Değerlendirilmesi (Yozgat İli Yerköy İlçesi Örneği). Bilişim Teknolojileri
  • Timur, S., Yılmaz, Ş., & Timur, B. (2014). Ortaokul Öğrencilerinin Bilgisayara Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. Asya Öğretim Dergisi, 2(1), 16–26.
  • Tor, H., & Erden, O. (2004). İlköğretim Öğrencilerinin Bilgi Teknolojilerinden Yararlanma Düzeyleri Üzerine Bir Araştırma. Tojet(The Turkish Online Journal of Educational Technology), 11(january), 120–130.
  • Tuti, S. (2005). Eğitimde Bilişim Teknolojileri Kullanimi Performans Göstergeleri, Öğrenci Görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 173.
  • Yeşilyurt, S., & Gül, Ş. (2011). Ortaöğretim Öğrencilerinin Bilgisayar ve Bilgisayar Kullanımına Yönelik Tutum ve Görüşleri (Erzurum Örneği). Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 185–203.
  • Yıldırım, Y. (2015). İlköğretim Öğrencilerinin Teknoloji Kullanım Yeterlikleri ve Teknoloji Kullanımını Etkileyen Faktörler. Eskişehir Ziya Gökalp İlkokulu, 39(87).
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Mehmet Akif Ocak Bu kişi benim

Uğur Başarmak Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mayıs 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 17 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Ocak, M. A., & Başarmak, U. (2016). Lise Öğrencilerinin Bilgi Teknolojilerinden Yararlanma Düzeyleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(2), 565-579.

2562219122   19121   19116   19117     19118       19119       19120     19124