BibTex RIS Kaynak Göster

Öğretmen Adaylarının Medya Okuryazarlığı Dersi Kapsamında İnternet ve Sosyal Medya Kullanımları

Yıl 2016, Cilt: 17 Sayı: 2, 581 - 602, 01.05.2016

Öz

Bu çalışmada öğretmen adaylarının Medya Okuryazarlığı dersi kapsamında verilen okuma aktivitelerinde internet ve sosyal medya araçlarını kullanırken edindikleri okuma stratejilerin belirlenmesi amaçlanmıştır. Öğretmen adaylarının verilen konu üzerine internet ya da yazılı metin kaynaklarında araştırma yaparken kullandıkları okuma stratejilerinin ve bu stratejileri belirleyen etkenlerin neler olduğunun araştırılması dijital bölünmeyi azaltmada faydalı olacağı düşünülmektedir. Böylece eğitim ve öğretim süreçlerinde kalitenin artması, öğrencilerin dijital yetkinlik kazanması ve e-yeterliliklerinin gelişmesi yönünden bilgi toplumu sürecine katkı sağlanması hedeflenmektedir. Araştırma bir devlet üniversitesinin sınıf öğretmenliği anabilim dalında öğrenim gören dördüncü sınıf öğrencilerle gerçekleştirilmiştir. Çalışma betimsel bir durum saptaması niteliğindedir ve araştırmanın amacı doğrultusunda nitel araştırma yaklaşımı benimsenmiştir. Çalışmada araştırmacılar tarafından geliştirilen açık uçlu sorulardan oluşmuş anket formu kullanılmıştır. Verilerden elde edilen kodlar tekrarlanma sıklıkları doğrultusunda tablolaştırılmıştır. Bulgular, katılımcıların teknik yeterlilik, dijital teknolojileri günlük ve profesyonel hayatta amacına uygun olarak kullanma, dijital teknolojileri eleştirel olarak değerlendirebilme ve dijital kültüre katkı sağlama yeterliliklerinde bir farkındalıklarının olduğunu, ancak yetkinliklerinin sınırlı olduğunu göstermiştir.

Kaynakça

  • Asan, A. (2003). Computer technology awareness by elementary school teachers: A case study from Turkey. Journal of Information Technology Education, 2, 153–162
  • Barut, E., Demirer, V., Erbas, Ç., Dikmen, C. H., ve Sak, N. (2016). Media Literacy Training for Prospective Teachers: Instructional Design Process and Its Evaluation. Çukurova University. Faculty of Education Journal, 45(1), 49.
  • Bilgi Toplumu Stratejisi ve Eylem Planı 2015-2018 (2015). 13 Nisan 2016 tarihinde
  • http://www.bilgitoplumustratejisi.org/tr/doc/8a9481984680deca014bea4232490005 adresinden alınmıştır.
  • Cakmak, E. C., ve Tuzel, S. T. (2016). Debates about the Future of Media Literacy in Turkey. Journal of Media Literacy Education, 7(3), 1-12.
  • Creswell, J.W. (2005). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research (Second edition). New Jersey: Pearson Education, Inc.
  • Hoobs, R. & Tuzel, S. (2015) Teacher motivations for digital and media literacy: An examination of Turkish educators, British Journal of Educational Technology, doi:10.1111/bjet.12326
  • Dağhan, G., Kibar, P. N., Çetin, N. M., Telli, E., ve Akkoyunlu, B. (2015). Öğretmen Adaylarının Sosyal Medya Destekli Bilimsel İletişimi Kullanmaları Üzerine Nitel Bir Çalışma. Türk Kütüphaneciliği, 29(2), 258-274.
  • Esmer, B., ve Ulusoy M. (2015). Elektronik Ortamlarda Okuma Becerilerinin Değerlendirilmesi, Journal of International Social Research, 8(37), 734-746.
  • Gedik, M. (2015). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Medya Okuryazarlığına İlişkin Görüşleri, Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, (54), 779-809.
  • Görmez, E. (2015). Etkili Medya Okuryazarlığı Eğitimi ve Uygulamalarından Örnekler, Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(1). 93-112.
  • Güven, İ. (2014). Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının bilgi okuryazarlığı ve medya okuryazarlığı düzeylerinin incelenmesi. Turkish Studies-International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9(2), 787-800.
  • Horizon Report (2015) NMC Horizon Report. Retrieved 12 April 2016 from http://www.nmc.org/nmc-horizon/
  • Horizon Report (2014) NMC Horizon Report. Retrieved 12 April 2016 from http://www.nmc.org/nmc-horizon/
  • Ilomäki L., Paavola, S., Lakkala M., & Kantosalo, A. (2014). Digital competence – an emergent boundary concept for policy and educational research. Education and Information Technologies, 19 (3), 655-679.
  • International Communication Union (2015) ICT Development Index. Retreived 18 October 2015 from http://www.itu.int/en/ITU- D/Statistics/Pages/facts/default.aspx
  • Karabay, A. (2015). Effect of Critical Reading Education on Metacognitive Reading Strategies and Media Literacy/Eleştirel Okuma Eğitiminin Üst Bilişsel Okuma Stratejileri Ve Medya Okuryazarliği Üzerindeki Etkisi.Eğitimde Kuram ve Uygulama, 11(4), 1167-1184.
  • Karaman, M. K. (2016). A Study on Preservice Teachers’ Level of Literacy and Critical Thinking Dispositions. Gumushane University e-Journal Of Faculty Of Communication, 4(1), 326-350.
  • Kılıçer, K. (2011). Öğretimde etkili teknoloji kullanımı: Tekno-Pedagojik Eğitim. H.F. Odabaşı (Ed.), İngilizce Öğretmenliğinde Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı içinde (s. 55-75). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi
  • Krumsvik, R. (2008). Situated learning and teachers’ digital competence. Education & Information Technologies, 13(4), 279–290.
  • Krumsvik, R. (2009). Situated learning in the networked society and the digitised school. European Journal of Teacher Education, 32(2), 167–185.
  • Maltepe, S. (2016). An analysis of the critical reading levels of pre-service Turkish and literature teachers. Eurasian Journal of Educational Research, 63, 169-184, http://dx.doi.org/ 10.14689/ejer.2016.63.10
  • Martin, A. (2008). Digital literacy and the digital society. In C. Lankshear and M. Knobel (Eds.), Digital literacies: Concepts, policies and practices (pp. 151-177). New York: Peter Lang Publishing.
  • McLoughlin, C. (2011). What ICT-related skills and capabilities should be considered central to the definition of digital literacy? In T. Bastiaens and M. Ebner (Eds.), Proceedings of World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications 2011 (pp. 471-475). Chesapeake, VA: AACE. Onuncu Kalınma Planı 2014-2018 (2014) 03 Kasım 2015 tarihinde
  • http://www.kalkinma.gov.tr/Pages/KalkinmaPlanlari.aspx adresinden alınmıştır.
  • Özsevgeç, T. (2011). Computer literacy of Turkish preservice teachers in different teacher training programs. Asia Pacific Education Review,12(1), 13–21
  • Pamuk, S., & Peker, D. (2009). Turkish pre-service science and mathematics teachers’ computerrelated self-efficacies, attitudes, and the relationship between these variables. Computers & Education, 53(2), 454–461.
  • Ünal, F., ve Er, H. (2015). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Bilgi Okuryazarlığı Düzeylerinin Değerlendirilmesi, Journal of International Social Research, 8(41), 1059-1068.
  • Tiede, J., Grafe, S., Hobbs, R. (2015). Pedagogical Media Competencies of Preservice Teachers in Germany and the United States: A Comparative Analysis of Theory and Practice. Peabody Journal of Education, 90(4), 533-545.
  • Turkey Online (2013) How the internet is transforming the turkish economy. Retreived 27 March 2016 from http://www.turkiye-e-konomi.com/en/Turkey-Online- English.pdf
  • Van Melle, E., Cimellaro, L., & Shulha, L. (2003). A dynamic framework to guide the implementation and evaluation of educational technologies. Education and Information Technologies, 8(3), 267–285.
  • Yurdakul, I. K., Odabaşı, H. F., Kılıçer, K., Çoklar, A. N., Birinci, G., & Kurt, A. A. (2014). Ulusal Standartlar Açısından Teknopedagojik Eğitime Dayalı Öğretmen Yeterliklerinin Oluşturulması. İlköğretim Online, 13(4), 1185-1202.
  • World Economic Forum (2014). Retreived 02 December 2015 from http://www.weforum.org/
  • Wang, Q. (2008). A generic model for guiding the integration of ICT into teaching and learning. Innovations in Education and Teaching International, 45(4), 411-419.
  • Yıldırım, K. (2010). Nitel araştırmalarda niteliği artırma. İlköğretim Online, 9, 79-92.
  • Zehir, T. E. (2010). Re-service English language teachers’ perceptions of computer self- efficacy and general self-efficacy. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 9(1), 143–156.

The Use of Internet and Social Media of Pre-Service Teachers in the Context of Media Literacy Course

Yıl 2016, Cilt: 17 Sayı: 2, 581 - 602, 01.05.2016

Öz

In this study, reading strategies of university students in the reading activities in the Media Literacy course were aimed to be determined when using the internet and social media tools. It was considered that investigating reading strategies of students and determinants of these strategies while doing research on the internet or texts on a given topic would be beneficial in reducing the digital divide. In this way it was intended to contribute in the information society process in terms of the increase in the quality of teaching and learning processes, gaining digital compterence and skills for students. The study was conducted with fourth grade students in the classroom teaching department in a state university. The study is a descriptive case study and qualitative research approach was adopted for the purpose of research. The questionnaire consisting of open-ended questions developed by researchers was used in the study. Codes derived from the data were tabulated in line with repetition frequency. The findings indicated that participants are aware of technical proficieny, using digital technologies in accordance with the daily and professional life purpose, evaluating digital technologies critically and contributing to the digital culture, howewer, has limited abilities in e-competencies

Kaynakça

  • Asan, A. (2003). Computer technology awareness by elementary school teachers: A case study from Turkey. Journal of Information Technology Education, 2, 153–162
  • Barut, E., Demirer, V., Erbas, Ç., Dikmen, C. H., ve Sak, N. (2016). Media Literacy Training for Prospective Teachers: Instructional Design Process and Its Evaluation. Çukurova University. Faculty of Education Journal, 45(1), 49.
  • Bilgi Toplumu Stratejisi ve Eylem Planı 2015-2018 (2015). 13 Nisan 2016 tarihinde
  • http://www.bilgitoplumustratejisi.org/tr/doc/8a9481984680deca014bea4232490005 adresinden alınmıştır.
  • Cakmak, E. C., ve Tuzel, S. T. (2016). Debates about the Future of Media Literacy in Turkey. Journal of Media Literacy Education, 7(3), 1-12.
  • Creswell, J.W. (2005). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research (Second edition). New Jersey: Pearson Education, Inc.
  • Hoobs, R. & Tuzel, S. (2015) Teacher motivations for digital and media literacy: An examination of Turkish educators, British Journal of Educational Technology, doi:10.1111/bjet.12326
  • Dağhan, G., Kibar, P. N., Çetin, N. M., Telli, E., ve Akkoyunlu, B. (2015). Öğretmen Adaylarının Sosyal Medya Destekli Bilimsel İletişimi Kullanmaları Üzerine Nitel Bir Çalışma. Türk Kütüphaneciliği, 29(2), 258-274.
  • Esmer, B., ve Ulusoy M. (2015). Elektronik Ortamlarda Okuma Becerilerinin Değerlendirilmesi, Journal of International Social Research, 8(37), 734-746.
  • Gedik, M. (2015). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Medya Okuryazarlığına İlişkin Görüşleri, Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, (54), 779-809.
  • Görmez, E. (2015). Etkili Medya Okuryazarlığı Eğitimi ve Uygulamalarından Örnekler, Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(1). 93-112.
  • Güven, İ. (2014). Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının bilgi okuryazarlığı ve medya okuryazarlığı düzeylerinin incelenmesi. Turkish Studies-International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9(2), 787-800.
  • Horizon Report (2015) NMC Horizon Report. Retrieved 12 April 2016 from http://www.nmc.org/nmc-horizon/
  • Horizon Report (2014) NMC Horizon Report. Retrieved 12 April 2016 from http://www.nmc.org/nmc-horizon/
  • Ilomäki L., Paavola, S., Lakkala M., & Kantosalo, A. (2014). Digital competence – an emergent boundary concept for policy and educational research. Education and Information Technologies, 19 (3), 655-679.
  • International Communication Union (2015) ICT Development Index. Retreived 18 October 2015 from http://www.itu.int/en/ITU- D/Statistics/Pages/facts/default.aspx
  • Karabay, A. (2015). Effect of Critical Reading Education on Metacognitive Reading Strategies and Media Literacy/Eleştirel Okuma Eğitiminin Üst Bilişsel Okuma Stratejileri Ve Medya Okuryazarliği Üzerindeki Etkisi.Eğitimde Kuram ve Uygulama, 11(4), 1167-1184.
  • Karaman, M. K. (2016). A Study on Preservice Teachers’ Level of Literacy and Critical Thinking Dispositions. Gumushane University e-Journal Of Faculty Of Communication, 4(1), 326-350.
  • Kılıçer, K. (2011). Öğretimde etkili teknoloji kullanımı: Tekno-Pedagojik Eğitim. H.F. Odabaşı (Ed.), İngilizce Öğretmenliğinde Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı içinde (s. 55-75). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi
  • Krumsvik, R. (2008). Situated learning and teachers’ digital competence. Education & Information Technologies, 13(4), 279–290.
  • Krumsvik, R. (2009). Situated learning in the networked society and the digitised school. European Journal of Teacher Education, 32(2), 167–185.
  • Maltepe, S. (2016). An analysis of the critical reading levels of pre-service Turkish and literature teachers. Eurasian Journal of Educational Research, 63, 169-184, http://dx.doi.org/ 10.14689/ejer.2016.63.10
  • Martin, A. (2008). Digital literacy and the digital society. In C. Lankshear and M. Knobel (Eds.), Digital literacies: Concepts, policies and practices (pp. 151-177). New York: Peter Lang Publishing.
  • McLoughlin, C. (2011). What ICT-related skills and capabilities should be considered central to the definition of digital literacy? In T. Bastiaens and M. Ebner (Eds.), Proceedings of World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications 2011 (pp. 471-475). Chesapeake, VA: AACE. Onuncu Kalınma Planı 2014-2018 (2014) 03 Kasım 2015 tarihinde
  • http://www.kalkinma.gov.tr/Pages/KalkinmaPlanlari.aspx adresinden alınmıştır.
  • Özsevgeç, T. (2011). Computer literacy of Turkish preservice teachers in different teacher training programs. Asia Pacific Education Review,12(1), 13–21
  • Pamuk, S., & Peker, D. (2009). Turkish pre-service science and mathematics teachers’ computerrelated self-efficacies, attitudes, and the relationship between these variables. Computers & Education, 53(2), 454–461.
  • Ünal, F., ve Er, H. (2015). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Bilgi Okuryazarlığı Düzeylerinin Değerlendirilmesi, Journal of International Social Research, 8(41), 1059-1068.
  • Tiede, J., Grafe, S., Hobbs, R. (2015). Pedagogical Media Competencies of Preservice Teachers in Germany and the United States: A Comparative Analysis of Theory and Practice. Peabody Journal of Education, 90(4), 533-545.
  • Turkey Online (2013) How the internet is transforming the turkish economy. Retreived 27 March 2016 from http://www.turkiye-e-konomi.com/en/Turkey-Online- English.pdf
  • Van Melle, E., Cimellaro, L., & Shulha, L. (2003). A dynamic framework to guide the implementation and evaluation of educational technologies. Education and Information Technologies, 8(3), 267–285.
  • Yurdakul, I. K., Odabaşı, H. F., Kılıçer, K., Çoklar, A. N., Birinci, G., & Kurt, A. A. (2014). Ulusal Standartlar Açısından Teknopedagojik Eğitime Dayalı Öğretmen Yeterliklerinin Oluşturulması. İlköğretim Online, 13(4), 1185-1202.
  • World Economic Forum (2014). Retreived 02 December 2015 from http://www.weforum.org/
  • Wang, Q. (2008). A generic model for guiding the integration of ICT into teaching and learning. Innovations in Education and Teaching International, 45(4), 411-419.
  • Yıldırım, K. (2010). Nitel araştırmalarda niteliği artırma. İlköğretim Online, 9, 79-92.
  • Zehir, T. E. (2010). Re-service English language teachers’ perceptions of computer self- efficacy and general self-efficacy. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 9(1), 143–156.
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Rıdvan Ata Bu kişi benim

Kasım Yıldırım Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mayıs 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 17 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Ata, R., & Yıldırım, K. (2016). Öğretmen Adaylarının Medya Okuryazarlığı Dersi Kapsamında İnternet ve Sosyal Medya Kullanımları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(2), 581-602.

2562219122   19121   19116   19117     19118       19119       19120     19124