BibTex RIS Kaynak Göster

ÖZEL OKUL SEKTÖRÜ VE ETİK DIŞI BAŞARI MÜHENDİSLİĞİ UYGULAMALARI

Yıl 2015, Cilt: 16 Sayı: 3, 181 - 200, 01.08.2015

Öz

Bu araştırma, özel okulların kayıtlarını ve kazançlarını arttırmak için kullandıkları yanıltıcı ve etik olmayan rekabet uygulamalarını; bu uygulamaların öğrenciye, öğretmene, veliye ve sektöre yansımalarını inceleyen nitel bir araştırmadır. Çalışma iki özel okul kurucusu, dört üst düzey okul yöneticisi, beş öğretmen ve beş veliden oluşan toplam 16 katılımcı ile yürütülmüştür. Çalışmada, özel okul sektörünün rekabette avantaj sağlamak için kullandığı yanıltıcı yöntemler kısaca “Başarı Mühendisliği BM ” uygulamaları olarak isimlendirilmiş olup, söz konusu uygulamalar katılımcıların deneyimlerinden yola çıkılarak özetlenmiştir. Veriler içerik analizi yöntemi ile incelenmiş ve bulgular BM uygulamaları, bu uygulamaların öğrenciye, veliye, öğretmene ve sektöre yansımaları temaları altında sunulmuştur. Sonuçlar, etik dışı BM uygulamalarının ana nesnesinin öğrenciler, temel amacının kâr maksimizasyonu, en önemli aracının öğrenci başarısı, ana paydaşlarının öğrenci, öğretmen, veli, okul yöneticileri ve okul kurucuları olduğunu vurgulamakta ve Machivellist bir anlayışın ürünü olarak algılanan BM uygulamalarının sebep olduğu etkileri ortaya koymaktadır.

Kaynakça

  • Adnett, N., & Davies, P. (1999). Schooling quasi-markets: Reconciling economic and sociological analyses. British Journal of Educational Studies, 47(3), 221–234.
  • Alp, A. (2014, Ağustos). İşte bu dilekçeyle 3500 liralık desteği alacaksınız. Hürriyet Ekonomi. 01.01.2014 tarihinde alıntılandı. adresinden
  • Arsen, D., & Ni, Y. (2012). The effects of charter school competition on school district resource allocation. Educational Administration Quarterly, 49(1), 3–38.
  • Belfield, C. R. (2003). The effects of competition on educational outcomes. ERIC Digest. http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED472643.pdf adresinden 30.03.2015 tarihinde alıntılandı.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.B. Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Eğitim ve Bilim Emekçileri Sendikası (EĞİTİMSEN), (2014). 2013-2014 Eğitim-Öğretim Yılı http://www.egitimsen.org.tr/genel/bizden_detay.php? kod=21597&sube=57#.U_sPg8V_sqh adresinden 08.08.2014 tarihinde alıntılandı.
  • Frankenberg, E., Seigel-Hawley, G., & Wang, J. (2010). Choice without equity: Charter schoolsegregation and the need for civil rights standards. The Civil Rights Project.
  • Ghosh, S. (2010). Strategic interaction among public school districts: Evidence on spatial
  • interdependence in school inputs. Economics of Education Review, 29(3), 440– 450.
  • Holme, J. J., Carkhum, R., & Rangel, V. S. (2013). High pressure reform: Examining urban schools‟ response to multiple school choice policies. The Urban Review, 45(2), 1–30.
  • Hoxby, C. (2002). School choice and school productivity (or could school choice be a tide that lifts all boats?). National Bureau of Economic Research, Inc.
  • Hsieh, C., & Urquiola, M. (2003). When schools compete, how do they compete? An assessment of Chile‟s nationwide voucher program. Cambridge, MA: NBER
  • Jabbar, H. (2015). How Do School Leaders Respond to Competition? Market-Based Competition and School Leader Strategies (Education Research Alliance Technical http://www.charterschoolcenter.org/sites/default/files/How%20Do%20School%20 Leaders%20Respond%20to%20Competition.pdf adresinden 31.03.2015 tarihinde alıntılandı. Report).
  • Jennings, J. (2010). School choice or schools‟ choice?:Managing in an era of accountability. Sociology of Education, 83(3), 227–247.
  • Keskin, N. E. & Demirci, A. G. (2003). Eğitimde Çürüyüş (Rapor No.1). (KIGEM Özelleştirme Değerlendirmeleri. https://www.academia.edu/3202635/Egitimde Curuyus_Aytul._G._Demirci_ile_KIGEM_2003 adresinden 12.08.2014 tarihinde alıntılandı.
  • Lubienski, C. (2005). Public schools in marketized environments: Shifting incentives and unintended consequences of competition-based educational reforms. American Journal of Education, 111(4), 464-486.
  • Lubienski, C. (2007). Marketing schools: Consumer goods and competitive incentives for consumer information. Education and Urban Society, 40(1), 118-141.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis. London: Sage.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2014, Mayıs). Millî Eğitim İstatistikleri: Örgün Eğitim 2013/‟14. http://sgb.meb.gov.tr/istatistik/meb_istatistikleri_orgun_egitim_2013_2014.pdf adresinden 09.06.2014 tarihinde alıntılandı.
  • Stucke, M. E. (2013). Is competition always good? Journal of antitrust Enforcement, 1(1), 162-197.
  • Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB), (2011, Şubat). Türkiye Eğitim Meclisi Sektör Raporu. http://www.tobb.org.tr/TurkiyeSektorMeclisleri/Sayfalar/SektorRaporlari. sitesinden 09.06.2014 tarihinde alıntılandı. php
  • Uygun, S. (2003). Türkiye‟de Dünden Bugüne Özel Okullara Bir Bakış (Gelişim ve Etkileri). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi 36 (1-2), 107- 120.
  • Ünder, H. (1999). Tevhid-i Tedrisat: Gerekçe ve Uygulama. Öğretim Birliği‟nin 75.yılı, Eğitim Bilimlerinin Dünü, Bugünü ve Yarını Sempozyumu, Ankara: A.Ü. Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları
  • Welner, K.G. (April 2013). The Dirty Dozen: How charter schools influence student enrollment. Teachers College Record [online], http://www.tcrecord.org ID Number: adresinden 17.02. 2015 tarihinde alıntılandı.
  • http://nepc.colorado.edu/publication/TCR-Dirty-Dozen
  • Whitty, G., & Power, S. (2000). Marketization and privatization in mass education systems. International Journal of Educational Development, 20, 93-107.
  • Woods, P. A., Bagley, C., & Glatter, R. (1998). School choice and competition markets in the public interest. London and New York: Routledge.
  • Yıldırım, A. & Şimsek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yıldırım, K. (2010). Raising the Quality in Qualitative Research. Elementary Education Online, 9(1), 79-92.

Private School Sector and Unethical Achievement Engineering Practices

Yıl 2015, Cilt: 16 Sayı: 3, 181 - 200, 01.08.2015

Öz

The purpose of this study is to understand and reveal the nature, role and consequences of tricky efforts hereafter called „Achievement Engineering Practices AEPs ‟ aiming to manipulate the parents‟ decisions about their choice of school. In this qualitative study, the definition of the AEPs provided to the participants was “unethical and misleading efforts and acts of private schools in order to raise school enrollment rates and school profits”. The data was collected from a total of 16 participants consisting of two private school founders, four high ranking school managers, five teachers and five parents. Data was analyzed through content analysis. The findings of the study were reported under five main themes: AEPs performed by the private schools and the consequences of AEPs on students, parents, teachers, and the sector itself. While the research results put forth the consequences of AEPs as a product of Machivellist approach to the marketization of education, they also pinpoint the main subject of AEPs as students, the main purpose as profit maximization, the primary tool of AEPs as student achievement, and the prominent shareholders of AEPs as teachers, students, parents, administrators and founders

Kaynakça

  • Adnett, N., & Davies, P. (1999). Schooling quasi-markets: Reconciling economic and sociological analyses. British Journal of Educational Studies, 47(3), 221–234.
  • Alp, A. (2014, Ağustos). İşte bu dilekçeyle 3500 liralık desteği alacaksınız. Hürriyet Ekonomi. 01.01.2014 tarihinde alıntılandı. adresinden
  • Arsen, D., & Ni, Y. (2012). The effects of charter school competition on school district resource allocation. Educational Administration Quarterly, 49(1), 3–38.
  • Belfield, C. R. (2003). The effects of competition on educational outcomes. ERIC Digest. http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED472643.pdf adresinden 30.03.2015 tarihinde alıntılandı.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.B. Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Eğitim ve Bilim Emekçileri Sendikası (EĞİTİMSEN), (2014). 2013-2014 Eğitim-Öğretim Yılı http://www.egitimsen.org.tr/genel/bizden_detay.php? kod=21597&sube=57#.U_sPg8V_sqh adresinden 08.08.2014 tarihinde alıntılandı.
  • Frankenberg, E., Seigel-Hawley, G., & Wang, J. (2010). Choice without equity: Charter schoolsegregation and the need for civil rights standards. The Civil Rights Project.
  • Ghosh, S. (2010). Strategic interaction among public school districts: Evidence on spatial
  • interdependence in school inputs. Economics of Education Review, 29(3), 440– 450.
  • Holme, J. J., Carkhum, R., & Rangel, V. S. (2013). High pressure reform: Examining urban schools‟ response to multiple school choice policies. The Urban Review, 45(2), 1–30.
  • Hoxby, C. (2002). School choice and school productivity (or could school choice be a tide that lifts all boats?). National Bureau of Economic Research, Inc.
  • Hsieh, C., & Urquiola, M. (2003). When schools compete, how do they compete? An assessment of Chile‟s nationwide voucher program. Cambridge, MA: NBER
  • Jabbar, H. (2015). How Do School Leaders Respond to Competition? Market-Based Competition and School Leader Strategies (Education Research Alliance Technical http://www.charterschoolcenter.org/sites/default/files/How%20Do%20School%20 Leaders%20Respond%20to%20Competition.pdf adresinden 31.03.2015 tarihinde alıntılandı. Report).
  • Jennings, J. (2010). School choice or schools‟ choice?:Managing in an era of accountability. Sociology of Education, 83(3), 227–247.
  • Keskin, N. E. & Demirci, A. G. (2003). Eğitimde Çürüyüş (Rapor No.1). (KIGEM Özelleştirme Değerlendirmeleri. https://www.academia.edu/3202635/Egitimde Curuyus_Aytul._G._Demirci_ile_KIGEM_2003 adresinden 12.08.2014 tarihinde alıntılandı.
  • Lubienski, C. (2005). Public schools in marketized environments: Shifting incentives and unintended consequences of competition-based educational reforms. American Journal of Education, 111(4), 464-486.
  • Lubienski, C. (2007). Marketing schools: Consumer goods and competitive incentives for consumer information. Education and Urban Society, 40(1), 118-141.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis. London: Sage.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2014, Mayıs). Millî Eğitim İstatistikleri: Örgün Eğitim 2013/‟14. http://sgb.meb.gov.tr/istatistik/meb_istatistikleri_orgun_egitim_2013_2014.pdf adresinden 09.06.2014 tarihinde alıntılandı.
  • Stucke, M. E. (2013). Is competition always good? Journal of antitrust Enforcement, 1(1), 162-197.
  • Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB), (2011, Şubat). Türkiye Eğitim Meclisi Sektör Raporu. http://www.tobb.org.tr/TurkiyeSektorMeclisleri/Sayfalar/SektorRaporlari. sitesinden 09.06.2014 tarihinde alıntılandı. php
  • Uygun, S. (2003). Türkiye‟de Dünden Bugüne Özel Okullara Bir Bakış (Gelişim ve Etkileri). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi 36 (1-2), 107- 120.
  • Ünder, H. (1999). Tevhid-i Tedrisat: Gerekçe ve Uygulama. Öğretim Birliği‟nin 75.yılı, Eğitim Bilimlerinin Dünü, Bugünü ve Yarını Sempozyumu, Ankara: A.Ü. Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları
  • Welner, K.G. (April 2013). The Dirty Dozen: How charter schools influence student enrollment. Teachers College Record [online], http://www.tcrecord.org ID Number: adresinden 17.02. 2015 tarihinde alıntılandı.
  • http://nepc.colorado.edu/publication/TCR-Dirty-Dozen
  • Whitty, G., & Power, S. (2000). Marketization and privatization in mass education systems. International Journal of Educational Development, 20, 93-107.
  • Woods, P. A., Bagley, C., & Glatter, R. (1998). School choice and competition markets in the public interest. London and New York: Routledge.
  • Yıldırım, A. & Şimsek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yıldırım, K. (2010). Raising the Quality in Qualitative Research. Elementary Education Online, 9(1), 79-92.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Çağla Garipağaoğlu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 16 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Garipağaoğlu, Ç. (2015). ÖZEL OKUL SEKTÖRÜ VE ETİK DIŞI BAŞARI MÜHENDİSLİĞİ UYGULAMALARI. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(3), 181-200.

2562219122   19121   19116   19117     19118       19119       19120     19124