Readiness and satisfaction levels related to the e-learning process and the impact on academic achievement have been studied in this study. This study has been conducted with a descriptive survey method. The research’s study group consists of 313 off-campus students. For the purpose of determining students e-learning readiness and their expectation levels “The Scale of Readiness and Expectation Regarding the E-Learning Process” has been used. In addition, for the purpose of determining students e-learning satisfaction level, “The Scale of Satisfaction Regarding the E-Learning Process” has been used. Arithmetic mean, standard deviation, mode, median, frequency, t, Anova, LSD, and correlation analysis have been performed on the obtained data. As a result; students think their personal characteristics convenient enough in terms of e-learning process. It can be said that students have been pleased at medium level and above the communication features of the e-learning environment they use
e-learning distance edication satisfaction readiness academic success
Bu araştırmada e-öğrenme sürecine ilişkin hazır bulunuşluk ve e-öğrenme sürecine ilişkin memnuniyet durumlarının akademik başarıya etkisi incelenmeye çalışılmıştır. Bu çalışma, ilişkisel betimleme modelindedir. Bu araştırmanın çalışma grubunu 313 kampüs dışı öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma kapsamında öğrencilerin akademik başarılarına ilişkin veriler, öğrenci bilgi sisteminden edinilmiştir. Ayrıca öğrencilerin e-öğrenme ortamlarına ilişkin özelliklerini ölçmek amacıyla e-Öğrenme Sürecine İlişkin Hazır Bulunuşluk ve Beklenti ve e-Öğrenme Sürecine İlişkin Memnuniyet Ölçekleri kullanılmıştır. Elde edilen veriler üzerinde aritmetik ortalama, standart sapma, mod, medyan, frekans, t, Anova, LSD, ve korelasyon analizleri gerçekleştirilmiş ve özetle şu sonuçlara erişilmiştir: Öğrencileri e-öğrenme ortamlarında eğitim alabilecek kişisel özelliklere sahip olduklarına inanmaktadırlar. Öğrenciler, kullandıkları e-öğrenme ortamının iletişim özelliklerinden ve kullanışlılığından orta düzey ve üzerinde memnuniyet duymaktadırlar öğrencilerin akademik başarıları ile memnuniyet algı düzeyleri arasından tüm faktörler açısından anlamlı düzeyde pozitif yönde bir ilişkinin bulunduğu belirlenmiştir.
e-öğrenme uzaktan eğitimi memnuniyet hazır bulunuşluk akademik başarı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ağustos 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 16 Sayı: 3 |