BibTex RIS Kaynak Göster

FARKLILIKLARIN YÖNETİMİ İLE ÖĞRENEN OKUL ARASINDAKİ İLİŞKİNİN ÖĞRETMEN ALGILARINA GÖRE İNCELENMESİ

Yıl 2015, Cilt: 16 Sayı: 2, 121 - 140, 01.05.2015

Öz

Araştırmanın amacı, öğretmenlerin farklılıkların yönetimi ile öğrenen okul algılarını belirlemek ve farklılıkların yönetimi ile öğrenen okul arasındaki ilişkinin düzeyini saptamaktır. Bu çerçevede araştırma, ilişkisel tarama modelinde desenlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu Sivas iline Bağlı Zara ilçesinde ilk, ortaokul ve lise düzeyinde toplam 18 okulda görev yapan 161 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırma verileri öğrenen okul ölçeği ÖOÖ ve farklılıkların yönetimi ölçeği FYÖ aracılığıyla toplanmıştır. Verilerin analizinde frekans, yüzde, aritmetik ortalama ve standart sapma değerlerine yer verilmiş, ilişki analizinde basit ve çoklu regresyon teknikleri kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre öğretmenlerin öğrenen okul ve farklılıkların yönetimini algılama düzeyi “katılıyorum” seviyesindedir. Regresyon analizi sonuçlarına göre ise farklılıkların yönetimi öğrenen okulun %56 oranında yordayıcısı durumundadır.

Kaynakça

  • Bakan, İ. (2011). Çağdaş yönetim yaklaşımları ilkeler, kavramlar ve yaklaşımlar. İstanbul: Beta Yayın Dağıtım.
  • Bal, Ö. (2011). İlköğretim okullarında görev yapan okul yöneticisi ve öğretmenlerin öğrenen örgüt olarak okullarına ilişkin algıları (Başakşehir örneği) (Yüksek lisans tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Balay, R. ve Sağlam, M. (2004). Eğitimde farklılıkların yönetimi ölçeğinin uygulanabilirliği. SDÜ Burdur Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(8), 32-46.
  • Baloğlu, N. (2011). Dağıtımcı liderlik uygulamaları: eklektik bir tasarım çalışması. Journal of Kırsehir Education Faculty, 12(4), 163-181.
  • Bassett‐Jones, N. (2005). The paradox of diversity management, creativity and innovation. Creativity and İnnovation Management, 14(2), 169-175.
  • Bejinaru, R., & Lordache, S. (2011, April). Intellectual capital dynamics within the learning organization. The 3rd European Conference on Intellectual Capital held at University of Nicosia, Cyprus.
  • Bostancı, A. B. ve Çetin, N. (2012). İlköğretim okullarında okul yöneticilerinin öğretmenler arasındaki farklılıkları yönetme durumu. Sakarya University Journal of Education, 1(2).
  • Boxenbaum, E. (2006). Lost in translation the making of danish diversity management. American Behavioral Scientist, 49(7), 939-948.
  • Brazzel, M. (2003). Historical and theoretical roots of diversity management. İn Plummer, Deborah L.(Ed.). Handbook of diversity management. New York: University Press of America.
  • Bryan, A. (2010). Corporate multiculturalism, diversity management, and positive interculturalism in Irish schools and society. Irish Educational Studies, 29(3), 253-269.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal bilimler için veri analizi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Cao, G., Clarke, S., & Lehaney, B. (2003). Diversity management in organizational change: towards a systemic framework. Systems Research and Behavioral Science, 20(3), 231-242.
  • Ekinci, F. (2008). Kamu personel yönetiminden insan kaynakları uygulamasına geçişin çalışanların verimliliğine etkisi. Maliye Dergisi, 155, 175-185.
  • Jokıć, S., Ćosıc, L., Sajfert, Z., Pečujlıja, M., & Pardanjac, M. (2012). Schools as learning organizations: Empirical Study In Serbia. Metalurgia International, 17(2), 83-89.
  • Fink, J. S., Pastore, D. L., & Riemer, H. A. (2003). Managing employee diversity: Perceived practices and organisational outcomes in NCAA Division III athletic departments. Sport Management Review, 6(2), 147-168
  • Gilbert, J. A., Stead, B. A., & Ivancevich, J. M. (1999). Diversity management: a new organizational paradigm. Journal of Business Ethics, 21(1), 61-76.
  • Gunter, H. M. (2006). Educational leadership and the challenge of diversity. Educational Management Administration & Leadership, 34(2), 257-268.
  • Gürsel M. (2006). Eğitimde yönetim ve sisteme ilişkin çeşitlemeler. Konya: Eğitim Kitabevi Yayınları.
  • Ivancevich, J. M., & Gilbert, J. A. (2000). Diversity management time for a new approach. Public personnel management, 29(1), 75-92.
  • Kapusuzoğlu, Ş. (2008). Okula dayalı yönetimde denetim sisteminin işlevselliği ve katkısının değerlendirilmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(16), 143-155.
  • Karasar, N. (2003). Bilimsel araştırma, Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Lorbiecki, A. (2001). Changing views on diversity management the rise of the learning perspective and the need to recognize social and political contradictions. Management Learning, 32(3), 345-361.
  • Lorbiecki, A., & Jack, G. (2000). Critical turns in the evolution of diversity management. British Journal of Management, 11(1), 17-31.
  • Memduhoğlu, H. B. (2011). Okullarda farklılıkların örgütsel doğurguları: bir örnek olay incelemesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(2), 115-138.
  • Mohanty, K., & Kar, S. (2012). Achieving innovation and success: organizational learning. SCMS Journal of Indian Management, 9(1), 36-43.
  • Ng, E. S., & Burke, R. J. (2005). Person–organization fit and the war for talent: does diversity management make a difference?. The International Journal of Human Resource Management, 16(7), 1195-1210.
  • Özan, M. B. ve Polat, A. G. M. (2013). İlköğretim öğretmenlerinin farklılıkların yönetimine yönelik algıları (Muş İli Örneği) e-International Journal of Educational Research, 4(4), 55-77.
  • Özmutaf, N. M. (2007). Liderliğin örgüt kültürü içinde değişimsel boyutta değerlendirilmesi. Journal of Suleyman Demirel University Institue of Social Sciences Year, 2(6),84-98.
  • Rijal, S. (2009). Leading the learning organization. Business Education & Accreditation 1(1), 131-141.
  • Sakalas, A., & Venskus, R. (2007). Interaction of learning organization and organizational structure. Engineering Economics, 3 (53), 65-70.
  • Senge, P. M. (1990). “The leader’s New Work: building learning organizations”. Sloan Management Review, 32(1), 7–23.
  • Shaw, J. B. (2004). A fair go for all? The impact of intragroup diversity and diversity- management skills on student experiences and outcomes in team-based class projects. Journal of Management Education, 28(2), 139-169.
  • Sürgevil, O., & Budak, G. (2008). İşletmelerin farklılıkların yönetimi anlayışına yaklaşım tarzlarının saptanmasına yönelik bir araştırma. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(4), 111-124.
  • Şanal, E.E. (2009). Beden eğitimi ve spor yüksekokullarında görevli akademik personelin öğrenen örgüt kültürüne ilişkin görüşleri. (Yüksek lisans tezi). Muğla Üniversitesi, Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Muğla.
  • Şimşek, M.Ş. ve Kıngır, S. (2006). Çağdaş yönetim araçlarından seçmeler. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Tee, N. P. (2004). The learning organisation and the innovative organisation. Human Systems Management, 23, 93-100.
  • Turan, S. (2011). Üniversite yapısı içerisinde öğrenen örgüt ve örgütsel bağlılık ilişkisi üzerine bir araştırma. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 17(4), 627-638.
  • Uğurlu, C.T., Doğan, S. & Yiğit, Y. (2014). Öğrenen okul ölçeği geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 12(1), 35-45.
  • Yang, Y., & Konrad, A. M. (2011). Understanding diversity management practices: Implications of institutional theory and resource-based theory. Group & Organization Management, 36(1), 6-38.
  • Yeşil, S. (2011). Çok Kültürlü Takımlar: Yaşanan Sorunlar ve Çözüm Yaklaşımları Üzerine Bir Değerlendirme. Suleyman Demirel University Journal of Faculty of Economics & Administrative Sciences, 16(2), 343-377.

Examination of the Relationship between Diversity Management and Learning School according to the Teacher's Perceptions

Yıl 2015, Cilt: 16 Sayı: 2, 121 - 140, 01.05.2015

Öz

The aim of this study is to identify the teachers' perceptions on diversity management and learning school and to determine the level of relationship between diversity management and learning school. In this context, relational screening method was used. The study was designed in the relational screening model. The study group includes 161 teachers working in a total of 18 schools at the level of elementary, secondary and high school located in the district of Zara, in the province of Sivas. The research data was obtained through learning school scale and diversity management scale. In the analysis of data; frequency, percentage, arithmetic average and standard deviation values were included while simple and multiple regression techniques were used in relation analysis. According to the results of the study, the level of teacher's perception on diversity management and learning school is at the level of "I agree". However, according to the results of the regression analysis, the diversity management is the predictor of learning school at a rate of 56%

Kaynakça

  • Bakan, İ. (2011). Çağdaş yönetim yaklaşımları ilkeler, kavramlar ve yaklaşımlar. İstanbul: Beta Yayın Dağıtım.
  • Bal, Ö. (2011). İlköğretim okullarında görev yapan okul yöneticisi ve öğretmenlerin öğrenen örgüt olarak okullarına ilişkin algıları (Başakşehir örneği) (Yüksek lisans tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Balay, R. ve Sağlam, M. (2004). Eğitimde farklılıkların yönetimi ölçeğinin uygulanabilirliği. SDÜ Burdur Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(8), 32-46.
  • Baloğlu, N. (2011). Dağıtımcı liderlik uygulamaları: eklektik bir tasarım çalışması. Journal of Kırsehir Education Faculty, 12(4), 163-181.
  • Bassett‐Jones, N. (2005). The paradox of diversity management, creativity and innovation. Creativity and İnnovation Management, 14(2), 169-175.
  • Bejinaru, R., & Lordache, S. (2011, April). Intellectual capital dynamics within the learning organization. The 3rd European Conference on Intellectual Capital held at University of Nicosia, Cyprus.
  • Bostancı, A. B. ve Çetin, N. (2012). İlköğretim okullarında okul yöneticilerinin öğretmenler arasındaki farklılıkları yönetme durumu. Sakarya University Journal of Education, 1(2).
  • Boxenbaum, E. (2006). Lost in translation the making of danish diversity management. American Behavioral Scientist, 49(7), 939-948.
  • Brazzel, M. (2003). Historical and theoretical roots of diversity management. İn Plummer, Deborah L.(Ed.). Handbook of diversity management. New York: University Press of America.
  • Bryan, A. (2010). Corporate multiculturalism, diversity management, and positive interculturalism in Irish schools and society. Irish Educational Studies, 29(3), 253-269.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal bilimler için veri analizi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Cao, G., Clarke, S., & Lehaney, B. (2003). Diversity management in organizational change: towards a systemic framework. Systems Research and Behavioral Science, 20(3), 231-242.
  • Ekinci, F. (2008). Kamu personel yönetiminden insan kaynakları uygulamasına geçişin çalışanların verimliliğine etkisi. Maliye Dergisi, 155, 175-185.
  • Jokıć, S., Ćosıc, L., Sajfert, Z., Pečujlıja, M., & Pardanjac, M. (2012). Schools as learning organizations: Empirical Study In Serbia. Metalurgia International, 17(2), 83-89.
  • Fink, J. S., Pastore, D. L., & Riemer, H. A. (2003). Managing employee diversity: Perceived practices and organisational outcomes in NCAA Division III athletic departments. Sport Management Review, 6(2), 147-168
  • Gilbert, J. A., Stead, B. A., & Ivancevich, J. M. (1999). Diversity management: a new organizational paradigm. Journal of Business Ethics, 21(1), 61-76.
  • Gunter, H. M. (2006). Educational leadership and the challenge of diversity. Educational Management Administration & Leadership, 34(2), 257-268.
  • Gürsel M. (2006). Eğitimde yönetim ve sisteme ilişkin çeşitlemeler. Konya: Eğitim Kitabevi Yayınları.
  • Ivancevich, J. M., & Gilbert, J. A. (2000). Diversity management time for a new approach. Public personnel management, 29(1), 75-92.
  • Kapusuzoğlu, Ş. (2008). Okula dayalı yönetimde denetim sisteminin işlevselliği ve katkısının değerlendirilmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(16), 143-155.
  • Karasar, N. (2003). Bilimsel araştırma, Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Lorbiecki, A. (2001). Changing views on diversity management the rise of the learning perspective and the need to recognize social and political contradictions. Management Learning, 32(3), 345-361.
  • Lorbiecki, A., & Jack, G. (2000). Critical turns in the evolution of diversity management. British Journal of Management, 11(1), 17-31.
  • Memduhoğlu, H. B. (2011). Okullarda farklılıkların örgütsel doğurguları: bir örnek olay incelemesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(2), 115-138.
  • Mohanty, K., & Kar, S. (2012). Achieving innovation and success: organizational learning. SCMS Journal of Indian Management, 9(1), 36-43.
  • Ng, E. S., & Burke, R. J. (2005). Person–organization fit and the war for talent: does diversity management make a difference?. The International Journal of Human Resource Management, 16(7), 1195-1210.
  • Özan, M. B. ve Polat, A. G. M. (2013). İlköğretim öğretmenlerinin farklılıkların yönetimine yönelik algıları (Muş İli Örneği) e-International Journal of Educational Research, 4(4), 55-77.
  • Özmutaf, N. M. (2007). Liderliğin örgüt kültürü içinde değişimsel boyutta değerlendirilmesi. Journal of Suleyman Demirel University Institue of Social Sciences Year, 2(6),84-98.
  • Rijal, S. (2009). Leading the learning organization. Business Education & Accreditation 1(1), 131-141.
  • Sakalas, A., & Venskus, R. (2007). Interaction of learning organization and organizational structure. Engineering Economics, 3 (53), 65-70.
  • Senge, P. M. (1990). “The leader’s New Work: building learning organizations”. Sloan Management Review, 32(1), 7–23.
  • Shaw, J. B. (2004). A fair go for all? The impact of intragroup diversity and diversity- management skills on student experiences and outcomes in team-based class projects. Journal of Management Education, 28(2), 139-169.
  • Sürgevil, O., & Budak, G. (2008). İşletmelerin farklılıkların yönetimi anlayışına yaklaşım tarzlarının saptanmasına yönelik bir araştırma. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(4), 111-124.
  • Şanal, E.E. (2009). Beden eğitimi ve spor yüksekokullarında görevli akademik personelin öğrenen örgüt kültürüne ilişkin görüşleri. (Yüksek lisans tezi). Muğla Üniversitesi, Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Muğla.
  • Şimşek, M.Ş. ve Kıngır, S. (2006). Çağdaş yönetim araçlarından seçmeler. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Tee, N. P. (2004). The learning organisation and the innovative organisation. Human Systems Management, 23, 93-100.
  • Turan, S. (2011). Üniversite yapısı içerisinde öğrenen örgüt ve örgütsel bağlılık ilişkisi üzerine bir araştırma. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 17(4), 627-638.
  • Uğurlu, C.T., Doğan, S. & Yiğit, Y. (2014). Öğrenen okul ölçeği geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 12(1), 35-45.
  • Yang, Y., & Konrad, A. M. (2011). Understanding diversity management practices: Implications of institutional theory and resource-based theory. Group & Organization Management, 36(1), 6-38.
  • Yeşil, S. (2011). Çok Kültürlü Takımlar: Yaşanan Sorunlar ve Çözüm Yaklaşımları Üzerine Bir Değerlendirme. Suleyman Demirel University Journal of Faculty of Economics & Administrative Sciences, 16(2), 343-377.
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Soner Doğan Bu kişi benim

Celal Teyyar Uğurlu Bu kişi benim

İhsan Topçu Bu kişi benim

Yakup Yiğit Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mayıs 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 16 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Doğan, S., Uğurlu, C. T., Topçu, İ., Yiğit, Y. (2015). FARKLILIKLARIN YÖNETİMİ İLE ÖĞRENEN OKUL ARASINDAKİ İLİŞKİNİN ÖĞRETMEN ALGILARINA GÖRE İNCELENMESİ. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(2), 121-140.

2562219122   19121   19116   19117     19118       19119       19120     19124