BibTex RIS Kaynak Göster

ÖĞRENCİ VE ÖĞRETİM ELEMANLARININ LİSANS AKADEMİK AMAÇLI İNGİLİZCE SINAVLARI İLE İLGİLİ GEÇERLİLİK VE GÜVENİRLİK ALGILARI

Yıl 2014, Cilt: 15 Sayı: 3, 1 - 13, 01.08.2014

Öz

Bu çalışma özel bir ünivesitede lisans 1.sınıf öğrencilerinin almak zorunda oldukları, Akademik Amaçlı İngilizce dersi için hazırlanan sınavların geçerlilik ve güvenirliğinin araştırıldığı bir eserdir. Çalışmayı alandaki diğer eserlerden ayıran özelliği ise, bu sınavları alan öğrencilerin de veri sağlayıcısı olarak çalışmaya dâhil olmalarıdır. Çalışmanın ana araştırma sorusu hazırlanan testlerin ne derece geçerli ve güvenilir olduğudur. Çalışmaya katılan tüm öğrenci ve öğretim elemanları, çalışmanın bir diğer hedefi testleri hazırlayan ve cevaplandıran bu iki grubun görüşlerini kıyaslamak olduğu için, Likert tarzı bir anket doldurmuşlardır. Çalışmaya 19 öğretim elemanı ve 111 lisans öğrencisi katılmıştır. Analizler Kruskal-Wallis ve ortalamalar kullanılarak SPSS ile yapılmıştır. Sonuçlar testlerde bazı olası sorunları ortaya çıkartırken, anketteki birçok maddede de öğrenci ve öğretim elemanları arasında istatistiksel farklılıklar belirlemiştir.

Kaynakça

  • Anastasi, A. (1988). Psychological testing. New York, New York: MacMillan Publishing Company.
  • Berlak, H., Newmann, F. M., Adams, E., Archbald, D. A., Burgess, T. Raven, J. & Rumberg, T. A. (1992). Toward a new science of educational testing & assessment. State University of New York Press: New York.
  • Büyüköztürk, Ş. (2006). Sosyal bilimler için veri analizi (Data analyses for social sciences). Ankara: Pegem.
  • Clapham, C. (2000). Assessment for academic purposes: Where next? System. 28.511- 521.
  • Coniam, D. (2009). Investigating the quality of teacher-produced tests for EFL students and the effects of training in test development principles and practices on improving test quality. System, 37. 226-242.
  • Frederiksen, J. R. & Collins, A. (1989). A systems approach to educational testing. Educational Researcher, 18. 9. 27-32.
  • Fulcher, G. (1999). Assessment in English for academic purposes: Putting content validity in its place. Applied Linguistics. 20.2. 221-236.
  • Kellough, R.D. and Kellough, N.G. (1999). Secondary school teaching: A guide to methods and resources: Planning for competence. Prentice Hill: New Jersey.
  • Koretz, D. 2008. Measuring up: What educational testing really tells us. Harvard University Press: Harvard. USA.
  • Küçük, F. & Walters, J. (2009). How good is your test? ELT Journal. 63.4. 332-341.
  • Linn, L. R. (1986). Educational testing and assessment: Research needs and policy issues. American Psychologist. 41.10. 1153-1160.
  • Sall, J., Lehman, A., Creighton, L. (2001). JMP start statistics. Canada: Duxbury.
  • Stiggins, R.J. (1994). Student-centred classroom assessment. New York: Merrill.
  • Tomlinson, B. (2005). Testing to learn: A personal view of language testing. ELT Journal. 59/1. 39-46.
  • Uysal, H. H. (2010). A critical review of the IELTS writing test. ELT Journal. 64/3. 314- 320.

Student and Teacher Perceptions on Reliability and Validity of Freshman EAP Tests

Yıl 2014, Cilt: 15 Sayı: 3, 1 - 13, 01.08.2014

Öz

This study is an investigation of the reliability and validity of the tests written for freshman EAP course of a private university. The study is different from the empirical assessment of tests, in the sense that the students who took the tests participated in the study as data providers as well. The main research question of the study tested the extent to which the tests prepared; pose the face validity and reliability. Both instructors and students were asked to fill in a Likert Type scale since another focus of the study is to compare and contrast the opinions of both the test takers and test givers on the same test. 19 freshman instructors and 111 freshman students participated in the study. Data was analysed on SPSS using Kruskal-Wallis. Results reveal some potential weaknesses in the tests and statistically significant differences for most of the items between teachers and students

Kaynakça

  • Anastasi, A. (1988). Psychological testing. New York, New York: MacMillan Publishing Company.
  • Berlak, H., Newmann, F. M., Adams, E., Archbald, D. A., Burgess, T. Raven, J. & Rumberg, T. A. (1992). Toward a new science of educational testing & assessment. State University of New York Press: New York.
  • Büyüköztürk, Ş. (2006). Sosyal bilimler için veri analizi (Data analyses for social sciences). Ankara: Pegem.
  • Clapham, C. (2000). Assessment for academic purposes: Where next? System. 28.511- 521.
  • Coniam, D. (2009). Investigating the quality of teacher-produced tests for EFL students and the effects of training in test development principles and practices on improving test quality. System, 37. 226-242.
  • Frederiksen, J. R. & Collins, A. (1989). A systems approach to educational testing. Educational Researcher, 18. 9. 27-32.
  • Fulcher, G. (1999). Assessment in English for academic purposes: Putting content validity in its place. Applied Linguistics. 20.2. 221-236.
  • Kellough, R.D. and Kellough, N.G. (1999). Secondary school teaching: A guide to methods and resources: Planning for competence. Prentice Hill: New Jersey.
  • Koretz, D. 2008. Measuring up: What educational testing really tells us. Harvard University Press: Harvard. USA.
  • Küçük, F. & Walters, J. (2009). How good is your test? ELT Journal. 63.4. 332-341.
  • Linn, L. R. (1986). Educational testing and assessment: Research needs and policy issues. American Psychologist. 41.10. 1153-1160.
  • Sall, J., Lehman, A., Creighton, L. (2001). JMP start statistics. Canada: Duxbury.
  • Stiggins, R.J. (1994). Student-centred classroom assessment. New York: Merrill.
  • Tomlinson, B. (2005). Testing to learn: A personal view of language testing. ELT Journal. 59/1. 39-46.
  • Uysal, H. H. (2010). A critical review of the IELTS writing test. ELT Journal. 64/3. 314- 320.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Nesrin Ertürk Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 15 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Ertürk, N. (2014). ÖĞRENCİ VE ÖĞRETİM ELEMANLARININ LİSANS AKADEMİK AMAÇLI İNGİLİZCE SINAVLARI İLE İLGİLİ GEÇERLİLİK VE GÜVENİRLİK ALGILARI. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(3), 1-13.

2562219122   19121   19116   19117     19118       19119       19120     19124