BibTex RIS Kaynak Göster

ÖĞRETMEN ADAYLARININ EĞİTSEL İNTERNET KULLANIM ÖZ-YETERLİK İNANÇLARI VE PROBLEMLİ İNTERNET KULLANIM DURUMLARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2014, Cilt: 15 Sayı: 3, 49 - 67, 01.08.2014

Öz

Bu araştırma, öğretmen adaylarının eğitsel internet kullanım öz-yeterlik inanç düzeylerinin, problemli internet kullanım durumlarının ve aralarındaki ilişkinin belirlenmesini amaçlayan betimsel yapıda nicel bir çalışmadır. Çalışma grubu, Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi, İlköğretim bölümü, Matematik, Fen Bilgisi, Sınıf ve Sosyal Bilgiler öğretmenliği anabilim dalı, Eğitim Bilimleri bölümü Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık anabilim dalı, Türkçe Öğretmenliği ve Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi BÖTE bölümlerinde öğrenim gören 343 eğitim fakültesi lisans öğrencisinden oluşturulmuştur. Veri toplama aracı olarak, “Kişisel Bilgi Formu”, Şahin 2009 tarafından geliştirilen Eğitsel İnternet Kullanımı Öz Yeterlik İnançları Ölçeği ve Ceyhan, Ceyhan ve Gürcan 2007 tarafından geliştirilen Problemli İnternet Kullanımı Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma, öğretmen adaylarının eğitsel internet kullanımı öz yeterlik inançlarının orta düzeyde ??¯=66.22 olduğunu göstermiştir. Aynı zamanda internet kullanım deneyiminin eğitsel internet kullanım deneyimini de olumlu olarak farklılaştırdığı görülmüştür. Araştırma aynı zamanda öğretmen adaylarının Problemli İnternet Kullanım PİK alışkanlıklarının düşük düzeyde ??¯=42.03 olduğunu ortaya koymuştur.

Kaynakça

  • Balta, Ö. Ç. ve Horzum, M. B. (2008). The Factors that affect internet addiction of students in a web based learning environment. Ankara University, Journal of Faculty of Educational Sciences, 41(1), 187-205.
  • Block, J. (2008). Issues for DSM-V: Internet addiction. American Journal of Psychiatry, 165(3), 306-307.
  • Ceyhan, A. A. (2011). Ergenlerin Problemli İnternet Kullanım Düzeylerinin Yordayıcıları, Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 18(2), 85-94.
  • Ceyhan, A. A. (2011). Predictors of Adolescents’ Problematic Internet Use Levels. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi/Turkish Journal of Child and Adolescent Mental Health, 18(2), 85-94.
  • Ceyhan, A. A. ve Ceyhan, E. (2007). Üniversite öğrencilerinin problemli internet kullanım düzeyleri ile denetim odağı, antisosyal eğilim ve sosyal normlara uyum düzeyleri arasındaki ilişkiler. E. Erginer (Ed.), 16. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi içinde (s. 77-82). Tokat: Gaziosmanpaşa Üniversitesi
  • Chou, C., & Hsiao, M. C. (2000). “Internet Addiction, Usage, Gratifications, and Pleasure Experience: The Taiwan College Students” Case. Comput. Educ. 35(1), 65-80.
  • Çağır, G. ve Gürgan, U. (2010). Lise ve Üniversite Öğrencilerinin Problemli İnternet Kullanım Düzeyleri İle Algılanan İyilik Halleri Ve Yalnızlık Düzeyleri Arasındaki İlişki, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(24), s. 70-85.
  • Doğan, H., Işıklar, A., ve Eroğlu, S. E. (2010). Ergenlerin problemli internet kullanımının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Kâzım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi/Journal Of Kâzım Karabekir Education Faculty, (18), 106-124
  • Durndell, A., & Haag, Z. (2002). Computer Self Efficacy, Computer Anxiety, Attitudes Towards the Internet and Reported Experience with the Internet, by Gender, in an East European Sample. Computers in Human Behavior, 18(5), 521–535.
  • Esen, E. ve Siyez, D. M. (2011). Ergenlerde İnternet Bağımlılığını Yordayan Psiko-sosyal Değişkenlerin İncelenmesi. Turkish Psychological Counseling & Guidance Journal, 4(36).
  • Gencer, S. L. (2011).Ortaöğretim Öğrencilerinin İnternet Bağımlılık Durumlarının İnternet Kullanım Profilleri ve Demografik Özelliklere Göre Farklılıklarının İncelenmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi / Fen Bilimleri Enstitüsü. Isparta
  • Gündüz, Ş. ve Özdinç, F. (2008). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin İnternet öz- yeterlikleri. 8th International Educational Technology Conference. 6-9 Mayıs 2008. Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Karasar, N. (1999). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar, İlkeler, Teknikler, Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Morahan-Martin, J., & Schumacher, P. (2000). Incidence and correlates of pathological Internet use among college students. Computers in Human Behavior, 16(1), 13- 29.
  • Oral, B. (2004). Öğretmen adaylarının internet kullanma durumları. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 3(10), 1-10.
  • Orzack, M. H., Voluse, A. C., Wolf, D., & Hennen, J. (2006). An ongoing study of group treatment for men involved in problematic Internet-enabled sexual behavior. CyberPsychology & Behavior, 9(3), 348-360.
  • Shapira, N.A., Lessig, M.C., Goldsmith, T.D., Szabo, S.T., Lazoritz, M., Gold, M.S. & Stein, D.J. (2003). Problematic internet use: Proposed classification and diagnostic criteria. Depress Anxiety,17, 207-216.
  • Spada, M. M. (2014). An Overview Of Problematic Internet Use, Addictive behaviors, 39(1), 3-6.
  • Şahin, İ. (2009). Eğitsel İnternet Kullanım Öz-Yeterliği İnançları Ölçeğinin Geçerliği ve Güvenirliği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (21), s. 461- 471.
  • Tekinarslan, E. ve Gürer, M. D. (2011). Problematic Internet use among Turkish university students: A multidimensional investigation based on demographics and Internet activities. International Journal of Human Sciences[Online]. 8:1.
  • Tuncer, M. ve Özüt, A. (2012). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Eğitsel İnternet Kullanımına Yönelik Öz Yeterlik İnançları, International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Volume 7/2 Spring 2012, p.1079- 109.
  • Young, K. S. (1998). Internet addiction: The Emergence of A New Clinical Disorder. CyberPsychology & Behavior, 1(3), 237-244.

Investigation of the Relation between Teacher Candidates Internet Self-Efficiency Belief and Their Problematic Intended Use

Yıl 2014, Cilt: 15 Sayı: 3, 49 - 67, 01.08.2014

Öz

This research is a descriptive study aiming at determining aiming at determining the relation between teacher candidates’ internet self-efficiency belief and their problematic internet use. The study group is formed by 343 students studying at the departments of Primary School Teaching, Elementary Mathematics Teaching, Science Teaching, Social Sciences Education, Psychological Counseling and Guidance, Turkish Teaching and Computer Education and Information Technologies CEIT at the Ahi Evran University. Personal Information form, Educational Internet Usage Self-efficiency Belief EIUSB scale developed by Şahin and Problematic Internet Use PIU scale developed by Ceyhan, Ceyhan and Gürcan 2007 are used as data collecting tool. The results reveal that teacher candidates have mid-level of EIUSB ̅=66.22 . The results also show that teacher candidates have low level of PIU habits ̅=42.03

Kaynakça

  • Balta, Ö. Ç. ve Horzum, M. B. (2008). The Factors that affect internet addiction of students in a web based learning environment. Ankara University, Journal of Faculty of Educational Sciences, 41(1), 187-205.
  • Block, J. (2008). Issues for DSM-V: Internet addiction. American Journal of Psychiatry, 165(3), 306-307.
  • Ceyhan, A. A. (2011). Ergenlerin Problemli İnternet Kullanım Düzeylerinin Yordayıcıları, Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 18(2), 85-94.
  • Ceyhan, A. A. (2011). Predictors of Adolescents’ Problematic Internet Use Levels. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi/Turkish Journal of Child and Adolescent Mental Health, 18(2), 85-94.
  • Ceyhan, A. A. ve Ceyhan, E. (2007). Üniversite öğrencilerinin problemli internet kullanım düzeyleri ile denetim odağı, antisosyal eğilim ve sosyal normlara uyum düzeyleri arasındaki ilişkiler. E. Erginer (Ed.), 16. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi içinde (s. 77-82). Tokat: Gaziosmanpaşa Üniversitesi
  • Chou, C., & Hsiao, M. C. (2000). “Internet Addiction, Usage, Gratifications, and Pleasure Experience: The Taiwan College Students” Case. Comput. Educ. 35(1), 65-80.
  • Çağır, G. ve Gürgan, U. (2010). Lise ve Üniversite Öğrencilerinin Problemli İnternet Kullanım Düzeyleri İle Algılanan İyilik Halleri Ve Yalnızlık Düzeyleri Arasındaki İlişki, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(24), s. 70-85.
  • Doğan, H., Işıklar, A., ve Eroğlu, S. E. (2010). Ergenlerin problemli internet kullanımının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Kâzım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi/Journal Of Kâzım Karabekir Education Faculty, (18), 106-124
  • Durndell, A., & Haag, Z. (2002). Computer Self Efficacy, Computer Anxiety, Attitudes Towards the Internet and Reported Experience with the Internet, by Gender, in an East European Sample. Computers in Human Behavior, 18(5), 521–535.
  • Esen, E. ve Siyez, D. M. (2011). Ergenlerde İnternet Bağımlılığını Yordayan Psiko-sosyal Değişkenlerin İncelenmesi. Turkish Psychological Counseling & Guidance Journal, 4(36).
  • Gencer, S. L. (2011).Ortaöğretim Öğrencilerinin İnternet Bağımlılık Durumlarının İnternet Kullanım Profilleri ve Demografik Özelliklere Göre Farklılıklarının İncelenmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi / Fen Bilimleri Enstitüsü. Isparta
  • Gündüz, Ş. ve Özdinç, F. (2008). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin İnternet öz- yeterlikleri. 8th International Educational Technology Conference. 6-9 Mayıs 2008. Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Karasar, N. (1999). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar, İlkeler, Teknikler, Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Morahan-Martin, J., & Schumacher, P. (2000). Incidence and correlates of pathological Internet use among college students. Computers in Human Behavior, 16(1), 13- 29.
  • Oral, B. (2004). Öğretmen adaylarının internet kullanma durumları. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 3(10), 1-10.
  • Orzack, M. H., Voluse, A. C., Wolf, D., & Hennen, J. (2006). An ongoing study of group treatment for men involved in problematic Internet-enabled sexual behavior. CyberPsychology & Behavior, 9(3), 348-360.
  • Shapira, N.A., Lessig, M.C., Goldsmith, T.D., Szabo, S.T., Lazoritz, M., Gold, M.S. & Stein, D.J. (2003). Problematic internet use: Proposed classification and diagnostic criteria. Depress Anxiety,17, 207-216.
  • Spada, M. M. (2014). An Overview Of Problematic Internet Use, Addictive behaviors, 39(1), 3-6.
  • Şahin, İ. (2009). Eğitsel İnternet Kullanım Öz-Yeterliği İnançları Ölçeğinin Geçerliği ve Güvenirliği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (21), s. 461- 471.
  • Tekinarslan, E. ve Gürer, M. D. (2011). Problematic Internet use among Turkish university students: A multidimensional investigation based on demographics and Internet activities. International Journal of Human Sciences[Online]. 8:1.
  • Tuncer, M. ve Özüt, A. (2012). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Eğitsel İnternet Kullanımına Yönelik Öz Yeterlik İnançları, International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Volume 7/2 Spring 2012, p.1079- 109.
  • Young, K. S. (1998). Internet addiction: The Emergence of A New Clinical Disorder. CyberPsychology & Behavior, 1(3), 237-244.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Alpaslan Durmuş Bu kişi benim

Uğur Başarmak Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 15 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Durmuş, A., & Başarmak, U. (2014). ÖĞRETMEN ADAYLARININ EĞİTSEL İNTERNET KULLANIM ÖZ-YETERLİK İNANÇLARI VE PROBLEMLİ İNTERNET KULLANIM DURUMLARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(3), 49-67.

2562219122   19121   19116   19117     19118       19119       19120     19124