BibTex RIS Kaynak Göster

SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLERİNİN SOSYAL BİLGİLER KAVRAMINA İLİŞKİN İMGESEL ALGILARI

Yıl 2014, Cilt: 15 Sayı: 3, 107 - 126, 01.08.2014

Öz

Sosyal bilimler alanında meydana gelen her türlü değişimi öğrenciye aktarmakla yükümlü olan sosyal bilgiler, bireyin yaşamsal değişiminde ortaya çıkan ihtiyaçlarına cevap vermek amacı ile birçok disiplini ya da öğrenme alanını kapsayan bir kavramdır. Bu araştırmanın temel amacı da, devlet okulu ve özel okulda görev yapan sosyal bilgiler öğretmenlerinin okul türüne göre, "sosyal bilgiler" kavramına ilişkin sahip oldukları algıları metaforlar aracılığıyla ortaya koymaktır. Araştırmanın çalışma grubunu, Diyarbakır, Erzurum, Gaziantep, Malatya ve Elazığ illerinde 2013-2014 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde 110’u devlet okulunda, 50’si özel okulda görev yapmakta olan toplam 160 sosyal bilgiler öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri, Araştırma kapsamında yer alan sosyal bilgiler öğretmenlerinin “sosyal bilgiler …… benzer; çünkü……” cümlesini tamamlamasıyla elde edilmiştir.

Kaynakça

  • Abrams, M. H. (1999). A Glossary of Literary Terms. USA: Harcourt Brace Collage Publisher.
  • Aristo (2008). Poetika (Çeviren: İsmail Tunalı). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Arslan, M. ve Bayrakçı, M. (2006). Metaforik düşünme ve öğrenme yaklaşımının eğitim- öğretim açısından incelenmesi. Millî Eğitim Dergisi, 171, 100-108.
  • Aydemir, H. ve Akpınar, B.(2012). İlköğretim Sosyal Bilgiler Programının Öğrenci Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi, Fırat Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 17(1), 103-115.
  • Aydın, İ.S. ve Pehlivan, A.(2011). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Öğretmen ve Öğrenci Kavramlarına İlişkin Kullandıkları Metaforlar, International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic,5(3),818-848.
  • Aydoğdu, E. (2008). İlköğretim okullarındaki öğrenci ve öğretmenlerin sahip oldukları okul algıları ile ideal okul algılarının metaforlar yardımıyla analizi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Osmangazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir
  • Bacanlı, H.(1996). Sosyal Beceri Eğitimi, Ankara: Nobel Yayınları.
  • Barth, J.L.(1991). Elemantary and Junior High/Middle School Social Studies Curriculum, Activities and Materials. Third Edition. Lanham: University Pres of America, Inc.
  • Beşkardeş, S. (2007). Üstün Zekâlı Ve Özel Yetenekli Öğrencilerin Yabancı Dil (İngilizce) Öğretiminde Metafor Sisteminin Uygulanması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyonkarahisar.
  • Chen, E., Widick, P. and Chatterjee, A. (2008). Functional–anatomical organization of predicate metaphor processing, Brain and Language, 107(3), 194-202.
  • Evans, J.M. ve Brueckner, M. M.(1990). Elemantary Social Studies / Teaching for Today and Tomorrov. Massachusetts: Allyn&Bacon.
  • Gay, L. R., Mills, G. E. ve Airasian, P. (2009). Educational research: Competencies for a nalysis and application (9th edt.). USA: Pearson
  • Hogler, R., Gross M. A., Hartman, J. L. and Cunliffe, A. L. (2008). Meaning in organizational communication: Why metaphor is the cake, not the icing. Management Communication Quarterly, 21, 393-412.
  • Kece, M. ve Merey, Z. (2011). İlköğretim Sosyal Bilgiler Kazanımlarının Sosyal Bilimler Disiplinlerine ve Disiplinlerarası Anlayışa Uygunluğunun Belirlenmesi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Dergisi, sayı, 10.
  • Kılıçoğlu, G. (2012). Sosyal Bilgiler Tanımı, Dünyada ve Ülkemizdeki Gelişimi ve Önemi, M. Safran (Ed.) Sosyal Bilgiler Öğretimi, Ankara Pegem Akademi Yayınları.
  • Koçoğlu, E., Aküzüm, C. ve Ekici, Ö.(2014). Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Yaygın Eğitim Kavramına İlişkin Sahip Oldukları Mental İmgeler, International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9(2), 975-991.
  • Lakoff, G. ve Johnson M. (2005). Metaforlar Hayat Anlam ve Dil (Ceviren: Gokhan Yavuz Demir). İstanbul: Paradigma Yayıncılık.
  • Levine, P. M.(2005). Metaphors and Images of Classrooms, Kappa Delta Pi Record, İndianapolis: v: 41, n: 4.
  • MEB (Milli Eğitim Bakanlığı). (2005). İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi 4-5.Sınıflar Öğretim Programı ve Kılavuzu. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • Nowicki, J. J. ve Meehan K. F. (1996). The Collabarative Social Studies Classroom / A Resource for Teachers. Needham Heights: Ally & Bacon.
  • Öztürk, C. (Ed.) (2006). Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi, Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Öztürk, C.(2007). “Sosyal Bilgiler: Toplumsal Yaşama Disiplinler arası Bir Yaklaşım”, C. Öztürk (Ed.) Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi Yapılandırmacı Bir Yaklaşım, Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Parker, W. J. ve Jarolimek, J.(1997). Social Studies in Elementary Education. Tenth Edition. New Jersay: Prentice-Hall, Inc.
  • Saban, A., (2008). “Okula İlişkin Metaforlar”, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, Sayı 55, 459-496.
  • Sözer, E.(1998). “Sosyal Bilimler Kapsamında Sosyal Bilgilerin Yeri ve Önemi”, G. Can (Ed.) Sosyal Bilgiler Öğretimi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını.
  • Steger, T. (2007). Th e stories metaphors tell: Metaphors as a tool to decipher tacit aspectsin arratives. Field Methods, 19(3), 1-22.
  • Şeyihoğlu, A. ve Gencer, G.(2011). Hayat Bilgisi Öğretiminde Metafor Tekniğinin Kullanımı, Türk Fen Eğitimi Dergisi, 3(8),83-100.
  • Töremen, F. ve Döş, İ.(2009). İlköğretim Öğretmenlerinin Müfettişlik Kavramına İlişkin Metaforik Algıları, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(4),1973- 2012.
  • Yazıcı, H. ve Koca, K. M. (2008). Sosyal Bilgiler Öğretimi Programı, B. Tay, ve A. Öcal (Ed.) Özel Öğretim Yöntemleriyle Sosyal Bilgiler Öğretimi, Ankara: Pegem Akademi Yayınları.

Social Studies Teachers' Perceptions of Social Studies Concepts Regarding Imaginary

Yıl 2014, Cilt: 15 Sayı: 3, 107 - 126, 01.08.2014

Öz

Occurring in the field of social sciences to the students who are obliged to exchange all kinds of social information in an individual's life changes with the aim of responding to the emerging needs of many disciplines or fields of learning is a concept that encompasses . The main purpose of this research , the public school and private school teachers who work in schools by type of social information , " social science " to describe the concept through the perceptions that metaphors reveal. The study group, Diyarbakir, Erzurum, Gaziantep, Malatya and Elazig provinces 2013-2014 academic year, during the spring period , 110 public schools , 50 private schools serving a total of 160 social studies teacher poses . The research data , within the scope of the study of social studies teacher " ...... similar social information ; because ...... " was obtained with complete sentences

Kaynakça

  • Abrams, M. H. (1999). A Glossary of Literary Terms. USA: Harcourt Brace Collage Publisher.
  • Aristo (2008). Poetika (Çeviren: İsmail Tunalı). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Arslan, M. ve Bayrakçı, M. (2006). Metaforik düşünme ve öğrenme yaklaşımının eğitim- öğretim açısından incelenmesi. Millî Eğitim Dergisi, 171, 100-108.
  • Aydemir, H. ve Akpınar, B.(2012). İlköğretim Sosyal Bilgiler Programının Öğrenci Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi, Fırat Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 17(1), 103-115.
  • Aydın, İ.S. ve Pehlivan, A.(2011). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Öğretmen ve Öğrenci Kavramlarına İlişkin Kullandıkları Metaforlar, International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic,5(3),818-848.
  • Aydoğdu, E. (2008). İlköğretim okullarındaki öğrenci ve öğretmenlerin sahip oldukları okul algıları ile ideal okul algılarının metaforlar yardımıyla analizi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Osmangazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir
  • Bacanlı, H.(1996). Sosyal Beceri Eğitimi, Ankara: Nobel Yayınları.
  • Barth, J.L.(1991). Elemantary and Junior High/Middle School Social Studies Curriculum, Activities and Materials. Third Edition. Lanham: University Pres of America, Inc.
  • Beşkardeş, S. (2007). Üstün Zekâlı Ve Özel Yetenekli Öğrencilerin Yabancı Dil (İngilizce) Öğretiminde Metafor Sisteminin Uygulanması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyonkarahisar.
  • Chen, E., Widick, P. and Chatterjee, A. (2008). Functional–anatomical organization of predicate metaphor processing, Brain and Language, 107(3), 194-202.
  • Evans, J.M. ve Brueckner, M. M.(1990). Elemantary Social Studies / Teaching for Today and Tomorrov. Massachusetts: Allyn&Bacon.
  • Gay, L. R., Mills, G. E. ve Airasian, P. (2009). Educational research: Competencies for a nalysis and application (9th edt.). USA: Pearson
  • Hogler, R., Gross M. A., Hartman, J. L. and Cunliffe, A. L. (2008). Meaning in organizational communication: Why metaphor is the cake, not the icing. Management Communication Quarterly, 21, 393-412.
  • Kece, M. ve Merey, Z. (2011). İlköğretim Sosyal Bilgiler Kazanımlarının Sosyal Bilimler Disiplinlerine ve Disiplinlerarası Anlayışa Uygunluğunun Belirlenmesi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Dergisi, sayı, 10.
  • Kılıçoğlu, G. (2012). Sosyal Bilgiler Tanımı, Dünyada ve Ülkemizdeki Gelişimi ve Önemi, M. Safran (Ed.) Sosyal Bilgiler Öğretimi, Ankara Pegem Akademi Yayınları.
  • Koçoğlu, E., Aküzüm, C. ve Ekici, Ö.(2014). Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Yaygın Eğitim Kavramına İlişkin Sahip Oldukları Mental İmgeler, International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9(2), 975-991.
  • Lakoff, G. ve Johnson M. (2005). Metaforlar Hayat Anlam ve Dil (Ceviren: Gokhan Yavuz Demir). İstanbul: Paradigma Yayıncılık.
  • Levine, P. M.(2005). Metaphors and Images of Classrooms, Kappa Delta Pi Record, İndianapolis: v: 41, n: 4.
  • MEB (Milli Eğitim Bakanlığı). (2005). İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi 4-5.Sınıflar Öğretim Programı ve Kılavuzu. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • Nowicki, J. J. ve Meehan K. F. (1996). The Collabarative Social Studies Classroom / A Resource for Teachers. Needham Heights: Ally & Bacon.
  • Öztürk, C. (Ed.) (2006). Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi, Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Öztürk, C.(2007). “Sosyal Bilgiler: Toplumsal Yaşama Disiplinler arası Bir Yaklaşım”, C. Öztürk (Ed.) Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi Yapılandırmacı Bir Yaklaşım, Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Parker, W. J. ve Jarolimek, J.(1997). Social Studies in Elementary Education. Tenth Edition. New Jersay: Prentice-Hall, Inc.
  • Saban, A., (2008). “Okula İlişkin Metaforlar”, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, Sayı 55, 459-496.
  • Sözer, E.(1998). “Sosyal Bilimler Kapsamında Sosyal Bilgilerin Yeri ve Önemi”, G. Can (Ed.) Sosyal Bilgiler Öğretimi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını.
  • Steger, T. (2007). Th e stories metaphors tell: Metaphors as a tool to decipher tacit aspectsin arratives. Field Methods, 19(3), 1-22.
  • Şeyihoğlu, A. ve Gencer, G.(2011). Hayat Bilgisi Öğretiminde Metafor Tekniğinin Kullanımı, Türk Fen Eğitimi Dergisi, 3(8),83-100.
  • Töremen, F. ve Döş, İ.(2009). İlköğretim Öğretmenlerinin Müfettişlik Kavramına İlişkin Metaforik Algıları, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(4),1973- 2012.
  • Yazıcı, H. ve Koca, K. M. (2008). Sosyal Bilgiler Öğretimi Programı, B. Tay, ve A. Öcal (Ed.) Özel Öğretim Yöntemleriyle Sosyal Bilgiler Öğretimi, Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Erol Koçoğlu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 15 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Koçoğlu, E. (2014). SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLERİNİN SOSYAL BİLGİLER KAVRAMINA İLİŞKİN İMGESEL ALGILARI. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(3), 107-126.

2562219122   19121   19116   19117     19118       19119       19120     19124