BibTex RIS Kaynak Göster

Examination of the Views of Preservice Teacher Regarding the Curriculum of the Course of Information Technologies with Respect to Various Variables

Yıl 2011, Cilt: 12 Sayı: 1, 277 - 301, 01.01.2011

Öz

The purpose of this study is to examine the views of preservice information technologies teachers about the appropriateness of the curriculum of the Information Technologies course in terms of various variables on the basis of the curriculum components. In line with this purpose, single and correlational survey model were used in this study. The population of the study contained 330 pre-service information technologies teachers attending to various higher education institutions in Turkey in the spring term of 20082009 academic years. For data collection, the questionnaire for the “Evaluation of the Appropriateness of the Curriculum of the Course of Information Technologies” was developed by three researchers, then 227 preservice teachers, out of 330, completed the questionnaire, thus %73 rate of return was accomplished. Consequently, it was revealed that in general, the preservice information technologies teachers had positive views about the appropriateness of the curriculum of the course and that they also reported positive views about the appropriateness of the components of the curriculum, which were goal, content, teaching-learning and assessment. Furthermore, it was found out that in terms of the gender of the preservice teachers, there were differences in favor of the female preservice teachers regarding such components of the curriculum as goal, teachinglearning and assessment; however, with respect to the school type the preservice teachers, no difference was found between their views regarding the curriculum components. Finally, it was concluded that the views of the preservice teachers in terms of the curriculum components differed with respect to the universities they attended. Within the framework of the obtained results, implementations and further research were suggested

Kaynakça

  • Altun, T. ve Şahin, M. (2009). Değişen ilköğretim programının sınıf öğretmenleri üzerindeki psikolojik etkilerinin incelenmesi üzerine nitel bir araştırma. Kastamonu Eğitim Dergisi. 17 (1), 15-32.
  • Bayram, H. (Kasım, 2005). 1998 Hayat Bilgisi dersi programı ile 2004 hayat bilgisi dersi programının etkililiğine ilişkin öğretmen adayı görüşleri. Eğitimde Yansımalar: VIII Yeni İlköğretim Programlarını Değerlendirme Sempozyumu. Kayseri: Erciyes Üniversitesi.
  • Bukova-Güzel, E. ve Alkan, H. (2005). Yeniden yapılandırılan ilköğretim programı pilot uygulamasının değerlendirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi. 5(2), 385–420.
  • Bulut, İ. (2006). „Yeni ilköğretim birinci kademe programlarının uygulamadaki etkililiğinin değerlendirilmesi‟, Yayınlanmamış doktora tezi, Fırat Üniversitesi.
  • Can, N. (2007). İlköğretim okulu yöneticisinin bir öğretim lider olarak yeni öğretim programlarının geliştirilmesi ve uygulanmasındaki yeterliliği. Eğitimde Kuram ve Uygulama. 3(2), 228-244.
  • Erçapan, C. ve Erzen, M. (2008). İlköğretim Türkçe dersi öğretim programının değerlendirilmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 1(4), 182-202.
  • Erdoğan, A. S. (2008). „Öğretim programı değişikliğine karşı yönetici ve öğretmen tutumları‟,Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi.
  • Gelen, İ. ve Beyazıt, N. (2007). Eski ve yeni ilköğretim programları ile ilgili çeşitli görüşlerin karşılaştırılması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 50, 457- 476.
  • Gerek, Ö. (2006). „Sınıf öğretmenlerinin yeni ilköğretim programı hakkındaki görüş değerlendirme ve yeterlilikleri üzerine bir araştırma‟, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi.
  • Gömleksiz, M. N. (2007). Yeni ilköğretim programına ilişkin öğretmen görüşlerinin çeşitli değişkenler açısından değerlendirilmesi. Eğitim Araştırmaları Dergisi. 27, 69–82.
  • Gömleksiz, M. N. ve Bulut, İ. (2007). Yeni hayat bilgisi dersi öğretim programının uygulamadaki etkililiğinin değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi. 173, 67-88.
  • Görgen, İ., Karaçelik, S., Kocatürk Kapucu, N. ve Kaya, İ. (2008). Yeni ilköğretim 1–5 programlarının sınıf öğretmenlerinin görüşlerine göre değerlendirilmesi. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (İLKE). 20, 115-146.
  • Gözütok, F. D., Akgün, Ö. E. ve Karacaoğlu, Ö. C. (Kasım, 2005). İlköğretim programlarının öğretmen yeterlilikleri açısından değerlendirilmesi. Eğitimde Yansımalar: VIII Yeni İlköğretim Programlarını Değerlendirme Sempozyumu. Kayseri: Erciyes Üniversitesi.
  • İdikurt, M. (2006). „Değişen yeni ilköğretim programının öğretmen görüşlerine göre incelenmesi‟, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Dumlupınar Üniversitesi.
  • İlköğretim Genel Müdürlüğü-IOGM. (2005). İlköğretim 1-5. sınıf programları tanıtım kitapçığı. 5sinifprogramlaritanitimkit.pdf adresinden 12 Eylül 2009 tarihinde indirilmiştir. [Online]
  • http://iogm.meb.gov.tr/files/io1
  • Kabakçı, I., Kurt, A. ve Yıldırım, Y. (2008). Bilgisayar öğretmenlerinin seçmeli bilişim teknolojileri öğretim programının uygunluğuna ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. VIII. Uluslar arası Eğitim Teknolojileri Konferansı. (sf.518-526). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Karal,H., Reisoğlu, İ. ve Günaydın, E. (2010). İlköğretim Bilişim Teknolojileri dersi öğretim programının değerlendirilmesi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 3(38), 46-64.
  • Korkmaz, İ. (2006). Yeni ilköğretim birinci sınıf programının öğretmenler tarafından değerlendirilmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 16, 419-431.
  • Özdemir, S. M. (Eylül, 2005). İlköğretim okullarındaki öğretmenlerin yeni ilköğretim programlarına (I-V. sınıflar) ilişkin görüşleri. XIV Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi. Denizli: Pamukkale Üniversitesi.
  • Özden, Y. (Kasım, 2005). 2004 Yeni hayat bilgisi programının, öğretmen görüşleri esas alınarak değerlendirilmesi: Samsun ili örneği. Eğitimde Yansımalar: VIII Yeni İlköğretim Programlarını Değerlendirme Sempozyumu. Kayseri: Erciyes Üniversitesi.
  • Rençber, İ. (2008). „Yeni ilköğretim programının uygulanmasında karşılaşılan sorunlara ilişkin müfettiş, yönetici ve öğretmen görüşleri (Konya ili örneği)‟, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi.
  • Selvi, K. (Eylül, 2006). İlköğretim programlarının sınıf öğretmeni görüşlerine dayalı olarak değerlendirmesi. XV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi. Muğla: Muğla Üniversitesi.
  • Subaşı, R. (2006). „2005-2006 öğretim yılından itibaren uygulanmakta olan yapılandırıcı eğitim programına öğretmenlerin bakışı (İstanbul ili Bağcılar ilçesi örneği)‟, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi.
  • Şahin, İ. (2007). Yeni ilköğretim 1. kademe Türkçe programının değerlendirilmesi. İlköğretim Online 6(2), 284–304. [Online]:http://ilkogretim-online.org.tr adresinden 20 Nisan 2008 tarihinde indirilmiştir.
  • Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı-TTKB. (2006). İlköğretim seçmeli bilgisayar (1–8. sınıflar) http://ttkb.meb.gov.tr/ogretmen/modules.php?name=Downloads&d_op=getit&li d=970 adresinden 19 Eylül 2008 tarihinde indirilmiştir. [Online]
  • Yapıcı, M. ve Demirdelen, C. (2007). İlköğretim 4. sınıf Sosyal Bilgiler öğretim programına ilişkin öğretmen görüşleri. İlköğretim Online, 6(2), 204–212. [Online]:http://ilkogretim-online.org.tradresinden 20 Nisan 2008 tarihinde indirilmiştir.

ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ

Yıl 2011, Cilt: 12 Sayı: 1, 277 - 301, 01.01.2011

Öz

Bu çalışmanın amacı, Bilişim Teknolojisi öğretmen adaylarının Bilişim Teknolojileri Öğretim Programının uygunluğuna ilişkin görüşlerinin program öğeleri temel alınarak çeşitli değişkenler açısından incelenmesidir. Bu amaç doğrultusunda araştırmada tekil ve ilişkisel tarama modellerinden yararlanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu; 2008-2009 öğretim yılı bahar döneminde Türkiye?de çeşitli yükseköğretim kurumlarında öğrenim gören 330 Bilişim Teknolojileri öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada verilerin toplanmasında araştırmacılar tarafından geliştirilen “Bilişim Teknolojileri Öğretim Programının Uygunluğunu Değerlendirme Anketi” kullanılmıştır. Araştırmada çalışma grubunda yer alan 330 öğretmen adayından 227?sine ulaşılarak, %73 geri dönüş oranı sağlanmıştır. Araştırmada elde edilen verilere dayalı olarak, Bilişim Teknolojisi öğretmen adaylarının genel olarak Bilişim Teknolojileri Öğretim Programının uygunluğuna ilişkin olumlu görüş bildirdikleri belirlenmiştir. Ayrıca, öğretmen adaylarının benzer şekilde programın öğeleri olan kazanım, içerik, öğretme-öğrenme ve değerlendirme öğelerinin uygunluğuna ilişkin de olumlu görüşe sahip oldukları belirlenmiştir. Araştırmada Bilişim Teknolojisi öğretmen adaylarının cinsiyetlerine göre öğretim programının genel, kazanım, öğretme-öğrenme ve değerlendirme öğeleri açısından kız öğretmen adayları lehine bir farklılık bulunurken, öğretmenlik uygulamasında devam ettikleri okul türüne göre öğretim programının öğeleri açısından görüşleri arasında farklılık bulunmamıştır. Son olarak araştırmada Bilişim Teknolojisi öğretmen adaylarının Bilişim Teknolojileri Öğretim Programının öğeleri açısından görüşlerinin öğrenim gördükleri üniversitelere göre farklılık gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır. Elde edilen bu sonuçlara bağlı olarak, çalışmada uygulamaya ve geleceğe dönük araştırmalara dönük çeşitli öneriler sunulmuştur.

Kaynakça

  • Altun, T. ve Şahin, M. (2009). Değişen ilköğretim programının sınıf öğretmenleri üzerindeki psikolojik etkilerinin incelenmesi üzerine nitel bir araştırma. Kastamonu Eğitim Dergisi. 17 (1), 15-32.
  • Bayram, H. (Kasım, 2005). 1998 Hayat Bilgisi dersi programı ile 2004 hayat bilgisi dersi programının etkililiğine ilişkin öğretmen adayı görüşleri. Eğitimde Yansımalar: VIII Yeni İlköğretim Programlarını Değerlendirme Sempozyumu. Kayseri: Erciyes Üniversitesi.
  • Bukova-Güzel, E. ve Alkan, H. (2005). Yeniden yapılandırılan ilköğretim programı pilot uygulamasının değerlendirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi. 5(2), 385–420.
  • Bulut, İ. (2006). „Yeni ilköğretim birinci kademe programlarının uygulamadaki etkililiğinin değerlendirilmesi‟, Yayınlanmamış doktora tezi, Fırat Üniversitesi.
  • Can, N. (2007). İlköğretim okulu yöneticisinin bir öğretim lider olarak yeni öğretim programlarının geliştirilmesi ve uygulanmasındaki yeterliliği. Eğitimde Kuram ve Uygulama. 3(2), 228-244.
  • Erçapan, C. ve Erzen, M. (2008). İlköğretim Türkçe dersi öğretim programının değerlendirilmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 1(4), 182-202.
  • Erdoğan, A. S. (2008). „Öğretim programı değişikliğine karşı yönetici ve öğretmen tutumları‟,Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi.
  • Gelen, İ. ve Beyazıt, N. (2007). Eski ve yeni ilköğretim programları ile ilgili çeşitli görüşlerin karşılaştırılması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 50, 457- 476.
  • Gerek, Ö. (2006). „Sınıf öğretmenlerinin yeni ilköğretim programı hakkındaki görüş değerlendirme ve yeterlilikleri üzerine bir araştırma‟, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi.
  • Gömleksiz, M. N. (2007). Yeni ilköğretim programına ilişkin öğretmen görüşlerinin çeşitli değişkenler açısından değerlendirilmesi. Eğitim Araştırmaları Dergisi. 27, 69–82.
  • Gömleksiz, M. N. ve Bulut, İ. (2007). Yeni hayat bilgisi dersi öğretim programının uygulamadaki etkililiğinin değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi. 173, 67-88.
  • Görgen, İ., Karaçelik, S., Kocatürk Kapucu, N. ve Kaya, İ. (2008). Yeni ilköğretim 1–5 programlarının sınıf öğretmenlerinin görüşlerine göre değerlendirilmesi. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (İLKE). 20, 115-146.
  • Gözütok, F. D., Akgün, Ö. E. ve Karacaoğlu, Ö. C. (Kasım, 2005). İlköğretim programlarının öğretmen yeterlilikleri açısından değerlendirilmesi. Eğitimde Yansımalar: VIII Yeni İlköğretim Programlarını Değerlendirme Sempozyumu. Kayseri: Erciyes Üniversitesi.
  • İdikurt, M. (2006). „Değişen yeni ilköğretim programının öğretmen görüşlerine göre incelenmesi‟, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Dumlupınar Üniversitesi.
  • İlköğretim Genel Müdürlüğü-IOGM. (2005). İlköğretim 1-5. sınıf programları tanıtım kitapçığı. 5sinifprogramlaritanitimkit.pdf adresinden 12 Eylül 2009 tarihinde indirilmiştir. [Online]
  • http://iogm.meb.gov.tr/files/io1
  • Kabakçı, I., Kurt, A. ve Yıldırım, Y. (2008). Bilgisayar öğretmenlerinin seçmeli bilişim teknolojileri öğretim programının uygunluğuna ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. VIII. Uluslar arası Eğitim Teknolojileri Konferansı. (sf.518-526). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Karal,H., Reisoğlu, İ. ve Günaydın, E. (2010). İlköğretim Bilişim Teknolojileri dersi öğretim programının değerlendirilmesi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 3(38), 46-64.
  • Korkmaz, İ. (2006). Yeni ilköğretim birinci sınıf programının öğretmenler tarafından değerlendirilmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 16, 419-431.
  • Özdemir, S. M. (Eylül, 2005). İlköğretim okullarındaki öğretmenlerin yeni ilköğretim programlarına (I-V. sınıflar) ilişkin görüşleri. XIV Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi. Denizli: Pamukkale Üniversitesi.
  • Özden, Y. (Kasım, 2005). 2004 Yeni hayat bilgisi programının, öğretmen görüşleri esas alınarak değerlendirilmesi: Samsun ili örneği. Eğitimde Yansımalar: VIII Yeni İlköğretim Programlarını Değerlendirme Sempozyumu. Kayseri: Erciyes Üniversitesi.
  • Rençber, İ. (2008). „Yeni ilköğretim programının uygulanmasında karşılaşılan sorunlara ilişkin müfettiş, yönetici ve öğretmen görüşleri (Konya ili örneği)‟, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi.
  • Selvi, K. (Eylül, 2006). İlköğretim programlarının sınıf öğretmeni görüşlerine dayalı olarak değerlendirmesi. XV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi. Muğla: Muğla Üniversitesi.
  • Subaşı, R. (2006). „2005-2006 öğretim yılından itibaren uygulanmakta olan yapılandırıcı eğitim programına öğretmenlerin bakışı (İstanbul ili Bağcılar ilçesi örneği)‟, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi.
  • Şahin, İ. (2007). Yeni ilköğretim 1. kademe Türkçe programının değerlendirilmesi. İlköğretim Online 6(2), 284–304. [Online]:http://ilkogretim-online.org.tr adresinden 20 Nisan 2008 tarihinde indirilmiştir.
  • Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı-TTKB. (2006). İlköğretim seçmeli bilgisayar (1–8. sınıflar) http://ttkb.meb.gov.tr/ogretmen/modules.php?name=Downloads&d_op=getit&li d=970 adresinden 19 Eylül 2008 tarihinde indirilmiştir. [Online]
  • Yapıcı, M. ve Demirdelen, C. (2007). İlköğretim 4. sınıf Sosyal Bilgiler öğretim programına ilişkin öğretmen görüşleri. İlköğretim Online, 6(2), 204–212. [Online]:http://ilkogretim-online.org.tradresinden 20 Nisan 2008 tarihinde indirilmiştir.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Işıl Yurdakul Bu kişi benim

Adile Aşkım Kurt Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2011
Yayımlandığı Sayı Yıl 2011 Cilt: 12 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yurdakul, I., & Kurt, A. A. (2011). ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 277-301.

2562219122   19121   19116   19117     19118       19119       19120     19124