BibTex RIS Kaynak Göster

TARİH EĞİTİMİNDE SORU SORMA TEMELLİ ÖĞRENME

Yıl 2010, Cilt: 11 Sayı: 2, 119 - 137, 01.05.2010

Öz

Bu çalışmada, tarih öğretiminde uygulanabilecek soru sorma temelli öğrenme yaklaşımı üzerinde durulmuştur. Soru sorma temelli tarih öğrenme; öğrencilerin, bir tarihçi gibi sorular sorup sorgulayarak öğrenmeye çalışmalarını içeren bir yaklaşımdır. Eğitim bilimleri ve tarih eğitimi alanlarında yapılan çalışmalar incelenmiş; öğrenci sorularının ve soru sorma becerilerinin tarih eğitiminde kullanımı ve öğrencilere kazandırılması için tarih öğretmenine yol gösterebilecek ilkeler belirlenmeye çalışılmıştır. Bu doğrultuda çalışma sonunda; bu becerilerin kazandırılması doğrultusunda tarih öğretmenlerine rehberlik edebilecek sekiz ilke belirlenmiş ve açıklanmıştır. Tarih eğitiminde bu yaklaşımın hayata geçebilmesi için öncelikle tarih öğretmenlerinin, belirlenen ilkeleri uygulamalara yansıtarak, tarih eğitimi uygulamalarını çağdaş ve bilimsel gelişmelere göre yeniden yapılandırmaları gerekmektedir.

Kaynakça

  • Açıkgöz, K.Ü.. Aktif Öğrenme. 6. baskı. İzmir: Eğitim Dünyası Yayınları, 2004.
  • Akbulut, T.. İlköğretim Okullarında Görevli Öğretmenlerin Soru Sorma Becerilerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, 1994), Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Arthur, A.J.. History Education in Nova Scotia: Purpose and Practise. (Unpublished Master of Education Thesis, 2005), Acadia University Fall Convocation.
  • Bérci, M.E. ve Griffith, B.. “What Does It Mean to Question?”, Interchange, 2005, 36(4), 405-430.
  • Chowen, B.W.. Teaching Historical Thinking: What Happened in A Secondary School World History Classroom. (Doctor of Philosopy Thesis, 2005), Austin: The University of Texas. UMI Microform 3203515, ProQuest İnformation and Learning Company.
  • Dinç, M.E.. “Sosyal Bilgiler Öğretimi Alanı İçinde Tarih Konularının Öğretimini Yönlendiren ve İçeriğini Oluşturan Soruların Analizi”, II. Sosyal Bilimler Eğitimi Kongresi (26-28 Mayıs 2005). Van: Milli Eğitim Bakanlığı, YYÜ Eğitim Fakültesi, Van Valiliği İşbirliği, 2005, 193-194.
  • Drake, F.D. ve Brown, S.D.. “A Systematic Approach to Improve Students’ Historical Thinking. The History Teacher, 2003, 37(2), paragraph 1-41. Retrieved June 20, 2007 from http://www.historycooperative.org/journals /ht/36.4/drake.html.
  • Eisenberg, E.. “Looking for Zalman: Making Historical Scholarship Visible to Undergraduates”, The History Teacher, 2005, 38(3), 325-340.
  • Filiz, S.B.. “Soru-cevap Yöntemine İlişkin Öğretimin Öğretmenlerin Soru Sorma Düzeyi ve Tekniklerine Etkisi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi, 2002), Ankara, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Good, T.L. ve Brophy, J.E.. Looking in Classroom. New York: Longman, 2000.
  • Gömleksiz, M.N. ve Kan, A.Ü.. “Sosyal Bilgiler Öğretiminde Kavram Haritalarının Öğrenci Başarısına Etkisi. II. Sosyal Bilimler Eğitimi Kongresi (26-28 Mayıs 2005). Van: Milli Eğitim Bakanlığı, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Van Valiliği İşbirliği, 2005, 148-159.
  • Hall, T.D. ve Scott, R.. “Closing The Gap Between Professors And Teachers: ‘Uncoverage’ as A Model of Development for History Teachers”, The History Teacher, 2007, 40 (2), 257-263.
  • Harding, J.C.. Teachers’ conceptions of history education: A Phenomenographic inquiry. (Unpublished Doctor of Philosophy Thesis, 1999), The University of British Columbia, UMI Microform 800-521-0600. The Universty of British Columbia. Bell ve Howell Information and Learning.
  • Hover, S.V., Hicks, D. ve Irwin, W.. “Beginning Teachers Thinking Historically?”, International Journal of Social Education, 2007, 22 (1), 85-114.
  • Humprey, D.C., Chang-Ross, C., Donnelly, M.B., Hersh, L. ve Skolnik, H.. Evaluation of The Teaching American History Program. Washington: U.S. Department of Education, Education Publications Center, 2005.
  • Kauchak, D.P. ve Eggen P.D.. Learning And Teaching: Research Based Method. Boston: A Viacom Company 160 Gould Street Needham Heights, 1998.
  • Kotzin, D.. “The Internet as An Opportunuty for Students to Create Their Own Document-Based Question”, History Teacher, 2001, 37(2), paragraph 1-17. Retrieved June 20 2007 from http://www.historycooperative.org/journals/ ht/34.4/kotzin.html.
  • Levisohn, J.A.. The Interpretive Virtues in Historiography and History Education, (Unpublished Doctor of Education, 2002), UMI Microform Number: 3085323, ProQuest İnformation and Learning Company.
  • Martin, D.A.. Teaching for Historical Thinking: Teacher Conceptions, Practices and, Constraints. (Unpublished Doctor of Philosophy Thesis, 2005), Standfort University, UMI Microform 3187316, ProQuest İnformation and Learning Company.
  • Miller, G.R.. Engaging Diverse Learners in Historical Thinking. (Unpublished Doctor of Philosophy Thesis, 2007), Boston: Lynch Graduate School of Education, UMI Microform 3268509.
  • Morgan, N. ve Saxton, J.. Asking Better Qquestions. Ontario: Pembroke Publications, 1994.
  • Mucher, S.. “Building A Culture of Evidence Through Professional Development”, The History Teacher, 2007, 40 (2), 265-273.
  • Musselman, E.G.. “Using Structured Debate to Achieve Autonomous Student Discussion”, The History Teacher. 2004, 37(3), 335-349.
  • Ragland, R.G.. “Changing Secondary Teachers’ Views of Teaching American History”, The History Teacher, 2007, 40(2), 220-246.
  • Rousmaniere, K. (2001). “Questioning Visual in The History of Education”, History of Education, .2001, 30(2), 109-116.
  • Scappini, R.A.. “Teaching High School History in The Context of Performance-Based Standards: An Innovative Approach for Urban Schools”, The History Teacher, 2004, 37(2), 184-189.
  • Sundberg, S.B.. “An Investigation of the Effects of Exam Essay Questions on Student Learning in United Stated History Survey Classes”, The History Teacher, 2006, 40 (1), 59-68.
  • Şimşek, A. (2005). “İlköğretimde Tarih Öğretimi Açısından 1998 ve 2004 İlköğretim Sosyal Bilgiler Öğretim Programlarının Karşılaştırılması”, II. Sosyal Bilimler Eğitimi Kongresi (26-28 Mayıs 2005). Van: Milli Eğitim Bakanlığı, YYÜ Eğitim Fakültesi, Van Valiliği İşbirliği, 202-211.
  • Tabak, S. ve Karakoç, Ş.. “Sorgulayıcı Öğretme Stratejisi”, Çağdaş Eğitim Dergisi, 2004, 29(313), 9-15.
  • Thacker, J.. A Study of A Theme-Based Curriculum for Secondary American History Education. (Unpublished Doctor of Education, 2007), Texas A. ve M. University-Kingsville, UMI Microform 3274048, ProQuest İnformation and Learning Company.

Questioning-Based Learning in History Education

Yıl 2010, Cilt: 11 Sayı: 2, 119 - 137, 01.05.2010

Öz

Learning approach based on questioning which could be applied in history teaching is stressed in this study. History learning based on questioning is an approach which includes the efforts of learning history by questioning and asking questions as a historian. The studies on education sciences and history education are searched; and principles which could guide history teachers to make use of the students’ questions and questioning in history and bringing in the students, are tried to be determined. At the end of this study, to make the students acquire these skills, eight principles were determined to guide the history teachers. To be able to make this approach applied in history education, history teachers should structure history education applications in accordance with modern and scientific developments by reflecting the determined principles on the applications

Kaynakça

  • Açıkgöz, K.Ü.. Aktif Öğrenme. 6. baskı. İzmir: Eğitim Dünyası Yayınları, 2004.
  • Akbulut, T.. İlköğretim Okullarında Görevli Öğretmenlerin Soru Sorma Becerilerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, 1994), Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Arthur, A.J.. History Education in Nova Scotia: Purpose and Practise. (Unpublished Master of Education Thesis, 2005), Acadia University Fall Convocation.
  • Bérci, M.E. ve Griffith, B.. “What Does It Mean to Question?”, Interchange, 2005, 36(4), 405-430.
  • Chowen, B.W.. Teaching Historical Thinking: What Happened in A Secondary School World History Classroom. (Doctor of Philosopy Thesis, 2005), Austin: The University of Texas. UMI Microform 3203515, ProQuest İnformation and Learning Company.
  • Dinç, M.E.. “Sosyal Bilgiler Öğretimi Alanı İçinde Tarih Konularının Öğretimini Yönlendiren ve İçeriğini Oluşturan Soruların Analizi”, II. Sosyal Bilimler Eğitimi Kongresi (26-28 Mayıs 2005). Van: Milli Eğitim Bakanlığı, YYÜ Eğitim Fakültesi, Van Valiliği İşbirliği, 2005, 193-194.
  • Drake, F.D. ve Brown, S.D.. “A Systematic Approach to Improve Students’ Historical Thinking. The History Teacher, 2003, 37(2), paragraph 1-41. Retrieved June 20, 2007 from http://www.historycooperative.org/journals /ht/36.4/drake.html.
  • Eisenberg, E.. “Looking for Zalman: Making Historical Scholarship Visible to Undergraduates”, The History Teacher, 2005, 38(3), 325-340.
  • Filiz, S.B.. “Soru-cevap Yöntemine İlişkin Öğretimin Öğretmenlerin Soru Sorma Düzeyi ve Tekniklerine Etkisi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi, 2002), Ankara, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Good, T.L. ve Brophy, J.E.. Looking in Classroom. New York: Longman, 2000.
  • Gömleksiz, M.N. ve Kan, A.Ü.. “Sosyal Bilgiler Öğretiminde Kavram Haritalarının Öğrenci Başarısına Etkisi. II. Sosyal Bilimler Eğitimi Kongresi (26-28 Mayıs 2005). Van: Milli Eğitim Bakanlığı, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Van Valiliği İşbirliği, 2005, 148-159.
  • Hall, T.D. ve Scott, R.. “Closing The Gap Between Professors And Teachers: ‘Uncoverage’ as A Model of Development for History Teachers”, The History Teacher, 2007, 40 (2), 257-263.
  • Harding, J.C.. Teachers’ conceptions of history education: A Phenomenographic inquiry. (Unpublished Doctor of Philosophy Thesis, 1999), The University of British Columbia, UMI Microform 800-521-0600. The Universty of British Columbia. Bell ve Howell Information and Learning.
  • Hover, S.V., Hicks, D. ve Irwin, W.. “Beginning Teachers Thinking Historically?”, International Journal of Social Education, 2007, 22 (1), 85-114.
  • Humprey, D.C., Chang-Ross, C., Donnelly, M.B., Hersh, L. ve Skolnik, H.. Evaluation of The Teaching American History Program. Washington: U.S. Department of Education, Education Publications Center, 2005.
  • Kauchak, D.P. ve Eggen P.D.. Learning And Teaching: Research Based Method. Boston: A Viacom Company 160 Gould Street Needham Heights, 1998.
  • Kotzin, D.. “The Internet as An Opportunuty for Students to Create Their Own Document-Based Question”, History Teacher, 2001, 37(2), paragraph 1-17. Retrieved June 20 2007 from http://www.historycooperative.org/journals/ ht/34.4/kotzin.html.
  • Levisohn, J.A.. The Interpretive Virtues in Historiography and History Education, (Unpublished Doctor of Education, 2002), UMI Microform Number: 3085323, ProQuest İnformation and Learning Company.
  • Martin, D.A.. Teaching for Historical Thinking: Teacher Conceptions, Practices and, Constraints. (Unpublished Doctor of Philosophy Thesis, 2005), Standfort University, UMI Microform 3187316, ProQuest İnformation and Learning Company.
  • Miller, G.R.. Engaging Diverse Learners in Historical Thinking. (Unpublished Doctor of Philosophy Thesis, 2007), Boston: Lynch Graduate School of Education, UMI Microform 3268509.
  • Morgan, N. ve Saxton, J.. Asking Better Qquestions. Ontario: Pembroke Publications, 1994.
  • Mucher, S.. “Building A Culture of Evidence Through Professional Development”, The History Teacher, 2007, 40 (2), 265-273.
  • Musselman, E.G.. “Using Structured Debate to Achieve Autonomous Student Discussion”, The History Teacher. 2004, 37(3), 335-349.
  • Ragland, R.G.. “Changing Secondary Teachers’ Views of Teaching American History”, The History Teacher, 2007, 40(2), 220-246.
  • Rousmaniere, K. (2001). “Questioning Visual in The History of Education”, History of Education, .2001, 30(2), 109-116.
  • Scappini, R.A.. “Teaching High School History in The Context of Performance-Based Standards: An Innovative Approach for Urban Schools”, The History Teacher, 2004, 37(2), 184-189.
  • Sundberg, S.B.. “An Investigation of the Effects of Exam Essay Questions on Student Learning in United Stated History Survey Classes”, The History Teacher, 2006, 40 (1), 59-68.
  • Şimşek, A. (2005). “İlköğretimde Tarih Öğretimi Açısından 1998 ve 2004 İlköğretim Sosyal Bilgiler Öğretim Programlarının Karşılaştırılması”, II. Sosyal Bilimler Eğitimi Kongresi (26-28 Mayıs 2005). Van: Milli Eğitim Bakanlığı, YYÜ Eğitim Fakültesi, Van Valiliği İşbirliği, 202-211.
  • Tabak, S. ve Karakoç, Ş.. “Sorgulayıcı Öğretme Stratejisi”, Çağdaş Eğitim Dergisi, 2004, 29(313), 9-15.
  • Thacker, J.. A Study of A Theme-Based Curriculum for Secondary American History Education. (Unpublished Doctor of Education, 2007), Texas A. ve M. University-Kingsville, UMI Microform 3274048, ProQuest İnformation and Learning Company.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Rüştü Yeşil Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mayıs 2010
Yayımlandığı Sayı Yıl 2010 Cilt: 11 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yeşil, R. (2010). TARİH EĞİTİMİNDE SORU SORMA TEMELLİ ÖĞRENME. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 119-137.

2562219122   19121   19116   19117     19118       19119       19120     19124