BibTex RIS Kaynak Göster

ÇOKLU ZEKÂ KURAMINA DAYALI İŞLENEN PROTEİN SENTEZİ KONUSUNUN ÖĞRENCİLERİN BİLGİLERİNDEKİ KALICILIĞINA ETKİSİ

Yıl 2009, Cilt: 10 Sayı: 3, 49 - 59, 01.08.2009

Öz

Bu çalışmada, biyoloji dersindeki protein sentezi konusu Çoklu Zeka Kuramı’na dayalı olarak planlanan öğretim etkinlikleriyle öğrencilere sunulmuştur. Bu kuramın, öğrencilerin protein sentezi konusundaki bilgilerinin kalıcılığına etkisini belirlemek amaçlanmıştır. Araştırma, 2007-2008 öğretim yılının bahar döneminde Kafkas Üniversitesi Eğitim Fakültesi Fen Bilgisi Öğretmenliği anabilimdalı ikinci sınıf öğrencileri ile 3 hafta süresince yürütülmüştür. Araştırmada, grupların yansız olarak belirlenmesi esasına dayanan yarı-deneysel quasi-experimental yöntem kapsamında eşitlenmemiş kontrol gruplu öntest-sontest modeli nonequivalent groups pretest-posttest kullanılmıştır. Fen Bilgisi öğretmenliği anabilimdalı ikinci sınıflardan iki şube yansız olarak belirlenmiştir. Kontrol grubunda dersler geleneksel yaklaşıma dayalı işlenirken deney grubunda Çoklu Zeka Kuramına dayalı hazırlanmış ders planları ile işlenmiştir. Veri toplama aracı olarak, öğrencilere araştırmacı tarafından hazırlanan Alpha güvenirlik katsayısı 0,8 çıkan protein sentezi başarı testi uygulanmıştır. Elde edilen veriler t testi ve Anova testi ile SPSS 12.0 paket programı kullanılarak değerlendirilmiştir. Sonuçta Çoklu Zekâ Kuramına dayalı öğretim, Geleneksel Yaklaşıma dayalı öğretime göre öğrencilerin potein sentezi konusundaki kalıcılık düzeylerini arttırmada daha etkili olmuştur.

Kaynakça

  • Akamca, Ö.G. (2003), ‘İlköğretim Beşinci Sınıf Fen Bilgisi Dersi Isı ve Isının Maddedeki Yolculuğu Ünitesinde Çoklu Zekâ Kuramı Tabanlı Öğretim Öğrenci Başarısı, Tutumu ve Hatırda Tutma Üzerindeki Etkileri’, Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Akamca, Ö.G. ve Hamurcu, H. (2005). Çoklu Zekâ Kuramı Tabanlı Öğretimin Öğrencilerin Fen Başarısı, Tutumları ve Hatırda Tutma Üzerindeki Etkileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi, (28), 178–187.
  • Armstrong,T.MultipleIntelligences. http://www.thomasarmstrong.com/multiple_intelligences.htm (07.08.2007)
  • Aşçı, Z. ve Demircioğlu, H. Çoklu Zekâ Teorisine Göre Geliştirilen Ekoloji Ünitesinin, Birinci Sınıf Öğrencilerinin Başarısına ve Bölümü,Ankara,http://www.erg.sabanciuniv.edu/iok2004/bildiriler/Zuhal%20Asci%20Akdag.doc (07.08.2007). Etkileri. Tutumlarına Olan ODTÜ Eğitim Fakültesi, OÖFMA
  • Brand, S. T. (2006), Facilitating Emergent Literacy Skills: A Literatüre Based, Multiple Intelligence Approach, Journal Of Research In Childhood Education, Vol 21, No 2, Page 133–148
  • Bümen, N.T. (2005). Okulda Çoklu Zekâ Kuramı. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Çepni, S. ve diğerleri (2006). Kuramdan Uygulamaya Fen ve Teknoloji Öğretimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Demirel. Ö. (2005). Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Erduran, A.D. (2007). ‘Beyin Temelli Öğrenme Yaklaşımının İlköğretim Yedinci Sınıf Öğrencilerinin Fen Bilgisi Dersindeki Başarı , Tutum ve Bilgilerinin Kalıcılığı Üzerine Etkisi’, Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Gardner, H. (2004). Zihin Çerçeveleri: Çoklu Zekâ Kuramı. (Çev. Ebru Kılıç). İstanbul: Alfa Yayıncılık.
  • Gilman, L. (2001). The Theory of Multiple Intelligences. Indiana University, http://www.indiana.edu/~intell/mitheory.shtml#top (07.08.2007)
  • Harputlugil, M. (2004). Bir Çoklu Zeka Kuramı Uygulaması, İlköğretim – online, 3 (2), 67–72, http://ilkogretim- online.org.tr/vol3say2/index.htm (07.08.2007).
  • Hoerr, T.R. (1994). The Multiple Intelligence Approach to Giftedness. Contemporary Education, 66 (1), 32–35.
  • Hoover, L. A. & Taylor, R. (1998). Exploring Vietnam: A Multiple Intelligence Portfolio of Learning. Social Education, 62 (2), 93–96.
  • Kaptan, F. (1999). Fen Bilgisi Öğretimi. İstanbul: Mili Eğitim Basımevi.
  • Karasar, N. (2003). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
  • Kayış, A. (2005). Güvenirlik Analizi. Ş. Kalaycı (Edt.), SPSS Uygulmalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri.(s.403-419). Ankara: Asil Yayın Dağıtım Ltd.
  • Kılıç, Ç. (2002). Çoklu Zekâ Kuramının Amerikan Okullarındaki Uygulamaları Üzerine Ulusal Bir Çalışma (Sumit projesi). Eğitim Araştırmaları Dergisi. Cilt 8, 165–174.
  • Köroğlu, H; Yeşildere, S (2004), İlköğretim Yedinci Sınıf Matematik Dersi Tamsayılar Ünitesinde Çoklu Zekâ Teorisi Tabanlı Öğretimin Öğrenci Başarısına Etkisi, Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Sayı 2, 25–41
  • Kula, F. (2005). ‘Çoklu Zekâ Kuramı İlköğretim Altıncı Sınıf Öğrencilerinin Ondalık Sayılar Konusundaki Başarılarına ve Bilgilerinin Kalıcılığına Etkisi’, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Lazear, D. (1994). Multiple Intelligence Approaches to Assesment: Solving the Assesment. Arizona: Zephyr Pres.
  • Marshall, J. & Fıtch, T. (2001). Multiple Intelligence and Counselor Training. Critical Thinking Across the Disciplines. 20 (3), 26–32.
  • Mc Millan, J. H. & Schumacher S. (2006). Evidence-Based Inquiry. Research in Education. (Sixth Edition), 517s, Pearson Education, United States of America
  • Moran, S; Kornhaber, M; Gardner, H (2006). Orchestrating Multiple Intelligences. Educational Leadership. Vol 64, No 1, Page 22–27
  • Morgan, H. (1996). An Analysis of Gardner’s Theory of Multiple Intelligence. Roeper Review. 18 (4), 263–269.
  • Nuzzi, R. (1997). A Multiple Intelligence Approach. Momentum. 28 (2), 16–19.
  • Özmen, H. (2006). Öğrenme Kuramları ve Fen Bilimleri Öğretimindeki Uygulamaları. Fen ve Teknoloji Öğretimi, S. Çepni (Edt.). Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Öztaş, H. ve Özay, E. (2004). Biyoloji Öğretmenlerinin Biyoloji Öğretiminde Karşılaştıkları Sorunlar (Erzurum Örneği). Kastamonu Eğitim Dergisi,12 (1), 69–76, Ankara, http://www.ksef.gazi.edu.tr/dergi/pdf/Cilt12-No1 2004Mart/hoztas.pdf
  • Rıbot, N. (2004). My Experience Using the Multiple Intelligences http://www.newhorizons.org/trans/international/ribot.htm (07.08.2008)
  • Saban, A. (2002). Öğrenme Öğretme Süreci. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Senemoğlu, N. (2005). Gelişim Öğrenme ve Öğretim. Ankara : Gazi Kitabevi.
  • Shore, JR. (2004). Teacher Education an Multiple Intelligences: A Case Study of Multiple Intelligences and Teacher Efficacy in Two Teacher Preparation Courses. Teachers College Record. 106 (1), 112–139.
  • Stanford, P. (2003). Multiple Intelligence for Every Classroom. Intervention in School and Clinic, 39 (2), 80-85.
  • Tekkaya, C; Özkan, Ö; Sungur, S. ve Uzuntiryaki, E. (2000). Öğrencilerin Biyoloji Konularındaki Anlama Zorlukları. IV. Fen Bilimleri Eğitim Kongresi Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 06.08.2000, Ankara.
  • Temur, H. (2004). ‘Çoklu Zeka Kuramı Temel Alan Etkinliklerin Hayat Bilgisi Dersinde Öğrenci Erişisine ve Kalıcılığa Etkisi’, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Tuğrul, B. ve Duran, E. (2003). Her Çocuk Başarılı Olmak için Bir Şansa Sahiptir: Zekânın Çok Boyutluluğu Çoklu Zekâ Kuramı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. (24), 224–233.
  • Ünal, M; Akıncı, Ş. ve Şahin, F. (2000). Biyolojik Kavramların Öğretilmesinde Modellerin Rolü: Mitoz Bölünme. IV. Fen Bilimler Eğitim Kongresi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi. 06. 08. 2000, Ankara.
  • Wılson, L. O. The Eight Intelligence: Naturalistic Intelligence. New Horizons For Learning, http://www.newhorizons.org/strategies/environmental/wilson2.htm (07.08.2007)

Effect of Teaching Protein Synthesis Unit Based On Multiple Intelligence Theory, To the Student Level of Retaining

Yıl 2009, Cilt: 10 Sayı: 3, 49 - 59, 01.08.2009

Öz

In this study, Protein Synthesis Unit was presented through Multiple Intelligence Theory based activities. The purpose of this study was to investigate Multiple Intelligence Theory’s impacts on student’s retention of knowledge acquired about Protein Synthesis. This research was conducted with Sophomores from Primary Science Education Department in Kafkas University Faculty of Education and lasted three weeks in the spring term of 2007–2008 academic year. In this study, within context of quasi-experimental method, which is based on impartially selected groups, nonequivalent control groups pretest-posttest method was used.Two classes from Primary Science Education Department were randomly selected. While the traditional approach was used in the control group, the teaching activities based on Multiple Intelligences Theory were used in the experimental group.The Protein Syntheses achievement test which had an reliability coefficient Cronbach Alpha of 0,8 prepared by the researcher were used to collect data.The data obtained, t test and A nova test was evaluated by using SPSS 12.0 package program. As a result of research was found that teaching based on Multiple Intelligence has been more effective in increasing student’s achievement and their levels of retention compared to teaching based on Traditional Approach

Kaynakça

  • Akamca, Ö.G. (2003), ‘İlköğretim Beşinci Sınıf Fen Bilgisi Dersi Isı ve Isının Maddedeki Yolculuğu Ünitesinde Çoklu Zekâ Kuramı Tabanlı Öğretim Öğrenci Başarısı, Tutumu ve Hatırda Tutma Üzerindeki Etkileri’, Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Akamca, Ö.G. ve Hamurcu, H. (2005). Çoklu Zekâ Kuramı Tabanlı Öğretimin Öğrencilerin Fen Başarısı, Tutumları ve Hatırda Tutma Üzerindeki Etkileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi, (28), 178–187.
  • Armstrong,T.MultipleIntelligences. http://www.thomasarmstrong.com/multiple_intelligences.htm (07.08.2007)
  • Aşçı, Z. ve Demircioğlu, H. Çoklu Zekâ Teorisine Göre Geliştirilen Ekoloji Ünitesinin, Birinci Sınıf Öğrencilerinin Başarısına ve Bölümü,Ankara,http://www.erg.sabanciuniv.edu/iok2004/bildiriler/Zuhal%20Asci%20Akdag.doc (07.08.2007). Etkileri. Tutumlarına Olan ODTÜ Eğitim Fakültesi, OÖFMA
  • Brand, S. T. (2006), Facilitating Emergent Literacy Skills: A Literatüre Based, Multiple Intelligence Approach, Journal Of Research In Childhood Education, Vol 21, No 2, Page 133–148
  • Bümen, N.T. (2005). Okulda Çoklu Zekâ Kuramı. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Çepni, S. ve diğerleri (2006). Kuramdan Uygulamaya Fen ve Teknoloji Öğretimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Demirel. Ö. (2005). Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Erduran, A.D. (2007). ‘Beyin Temelli Öğrenme Yaklaşımının İlköğretim Yedinci Sınıf Öğrencilerinin Fen Bilgisi Dersindeki Başarı , Tutum ve Bilgilerinin Kalıcılığı Üzerine Etkisi’, Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Gardner, H. (2004). Zihin Çerçeveleri: Çoklu Zekâ Kuramı. (Çev. Ebru Kılıç). İstanbul: Alfa Yayıncılık.
  • Gilman, L. (2001). The Theory of Multiple Intelligences. Indiana University, http://www.indiana.edu/~intell/mitheory.shtml#top (07.08.2007)
  • Harputlugil, M. (2004). Bir Çoklu Zeka Kuramı Uygulaması, İlköğretim – online, 3 (2), 67–72, http://ilkogretim- online.org.tr/vol3say2/index.htm (07.08.2007).
  • Hoerr, T.R. (1994). The Multiple Intelligence Approach to Giftedness. Contemporary Education, 66 (1), 32–35.
  • Hoover, L. A. & Taylor, R. (1998). Exploring Vietnam: A Multiple Intelligence Portfolio of Learning. Social Education, 62 (2), 93–96.
  • Kaptan, F. (1999). Fen Bilgisi Öğretimi. İstanbul: Mili Eğitim Basımevi.
  • Karasar, N. (2003). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
  • Kayış, A. (2005). Güvenirlik Analizi. Ş. Kalaycı (Edt.), SPSS Uygulmalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri.(s.403-419). Ankara: Asil Yayın Dağıtım Ltd.
  • Kılıç, Ç. (2002). Çoklu Zekâ Kuramının Amerikan Okullarındaki Uygulamaları Üzerine Ulusal Bir Çalışma (Sumit projesi). Eğitim Araştırmaları Dergisi. Cilt 8, 165–174.
  • Köroğlu, H; Yeşildere, S (2004), İlköğretim Yedinci Sınıf Matematik Dersi Tamsayılar Ünitesinde Çoklu Zekâ Teorisi Tabanlı Öğretimin Öğrenci Başarısına Etkisi, Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Sayı 2, 25–41
  • Kula, F. (2005). ‘Çoklu Zekâ Kuramı İlköğretim Altıncı Sınıf Öğrencilerinin Ondalık Sayılar Konusundaki Başarılarına ve Bilgilerinin Kalıcılığına Etkisi’, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Lazear, D. (1994). Multiple Intelligence Approaches to Assesment: Solving the Assesment. Arizona: Zephyr Pres.
  • Marshall, J. & Fıtch, T. (2001). Multiple Intelligence and Counselor Training. Critical Thinking Across the Disciplines. 20 (3), 26–32.
  • Mc Millan, J. H. & Schumacher S. (2006). Evidence-Based Inquiry. Research in Education. (Sixth Edition), 517s, Pearson Education, United States of America
  • Moran, S; Kornhaber, M; Gardner, H (2006). Orchestrating Multiple Intelligences. Educational Leadership. Vol 64, No 1, Page 22–27
  • Morgan, H. (1996). An Analysis of Gardner’s Theory of Multiple Intelligence. Roeper Review. 18 (4), 263–269.
  • Nuzzi, R. (1997). A Multiple Intelligence Approach. Momentum. 28 (2), 16–19.
  • Özmen, H. (2006). Öğrenme Kuramları ve Fen Bilimleri Öğretimindeki Uygulamaları. Fen ve Teknoloji Öğretimi, S. Çepni (Edt.). Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Öztaş, H. ve Özay, E. (2004). Biyoloji Öğretmenlerinin Biyoloji Öğretiminde Karşılaştıkları Sorunlar (Erzurum Örneği). Kastamonu Eğitim Dergisi,12 (1), 69–76, Ankara, http://www.ksef.gazi.edu.tr/dergi/pdf/Cilt12-No1 2004Mart/hoztas.pdf
  • Rıbot, N. (2004). My Experience Using the Multiple Intelligences http://www.newhorizons.org/trans/international/ribot.htm (07.08.2008)
  • Saban, A. (2002). Öğrenme Öğretme Süreci. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Senemoğlu, N. (2005). Gelişim Öğrenme ve Öğretim. Ankara : Gazi Kitabevi.
  • Shore, JR. (2004). Teacher Education an Multiple Intelligences: A Case Study of Multiple Intelligences and Teacher Efficacy in Two Teacher Preparation Courses. Teachers College Record. 106 (1), 112–139.
  • Stanford, P. (2003). Multiple Intelligence for Every Classroom. Intervention in School and Clinic, 39 (2), 80-85.
  • Tekkaya, C; Özkan, Ö; Sungur, S. ve Uzuntiryaki, E. (2000). Öğrencilerin Biyoloji Konularındaki Anlama Zorlukları. IV. Fen Bilimleri Eğitim Kongresi Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 06.08.2000, Ankara.
  • Temur, H. (2004). ‘Çoklu Zeka Kuramı Temel Alan Etkinliklerin Hayat Bilgisi Dersinde Öğrenci Erişisine ve Kalıcılığa Etkisi’, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Tuğrul, B. ve Duran, E. (2003). Her Çocuk Başarılı Olmak için Bir Şansa Sahiptir: Zekânın Çok Boyutluluğu Çoklu Zekâ Kuramı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. (24), 224–233.
  • Ünal, M; Akıncı, Ş. ve Şahin, F. (2000). Biyolojik Kavramların Öğretilmesinde Modellerin Rolü: Mitoz Bölünme. IV. Fen Bilimler Eğitim Kongresi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi. 06. 08. 2000, Ankara.
  • Wılson, L. O. The Eight Intelligence: Naturalistic Intelligence. New Horizons For Learning, http://www.newhorizons.org/strategies/environmental/wilson2.htm (07.08.2007)
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

İsmet Hasenekoğlu Bu kişi benim

Sibel Gürbüzoğlu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2009
Yayımlandığı Sayı Yıl 2009 Cilt: 10 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Hasenekoğlu, İ., & Gürbüzoğlu, S. (2009). ÇOKLU ZEKÂ KURAMINA DAYALI İŞLENEN PROTEİN SENTEZİ KONUSUNUN ÖĞRENCİLERİN BİLGİLERİNDEKİ KALICILIĞINA ETKİSİ. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(3), 49-59.

2562219122   19121   19116   19117     19118       19119       19120     19124