Dünya ülkelerinin çoğunda büyük bir ekonomik bunalım dönemi yaşanmaktadır. Küresel ısınma, enerji bunalımı, kıtlık, ekonomik kriz gibi birçok etken tüketicilerin alışkanlıklarının ve hayat standartlarının değişmesine neden olmaktadır. Diğer taraftan mal ve hizmetlerin çeşitliliği, reklamlar, marka, tüketicinin gelir seviyesi, alışkanlıkları, tasarruf eğilimi vb. etkenler tüketicileri ihtiyaçları dışında harcamaya yöneltmektedir. Üretimin ve buna paralel olarak tüketimin hızla artması sürdürülebilirlik kavramını gündeme getirmektedir. Sürdürülebilir yaşam ve gelişim süreci büyük ölçüde bilinçli tüketim davranışlarına odaklanmaktadır. Tüm bu etkenler göz önüne alındığında; bilinçli tüketim davranışlarının kazandırılmasında önemli bir yeri olan tüketici eğitimi kavramı günümüzde evrensel bir konu olarak ortaya çıkmıştır. Tüketici eğitimi, toplumdaki her bireyin bilinçli bir tüketici hatta vatandaş olabilmesi için hazırlanan eğitim programlarını ve araçlarını kapsamaktadır. Tüketici eğitimi, bireyin ekonomik faaliyetlerini yönlendirme, ihtiyaçlarını giderme, kaynaklarını rasyonel kullanma, temel haklarını öğrenme, pazarı etkileme gücünü artırmayı hedef alan eğitim ve bilgilendirme yatırımı olarak tanımlanmaktadır. Tüketici eğitimi, tüketicinin değerlerini ve kabiliyetlerini geliştirerek, tüketimden maksimum fayda sağlamasına, karar verme kapasitesini artırmasına, ekonomiyi ve değişen piyasa koşullarını anlamasına yardımcı olmaktadır. Her tüketici diğerinden farklı tüketim davranışına sahip olmakta ve her gün yeni davranışlar öğrenmektedir. Olumsuz davranışları ve anlayışı değiştirmek ise ancak eğitimle mümkün olabilmektedir.
In most of the world countries there is an economic crisis. Such factors as global warming, energy crisis, famine, economic crises change the habit and life standards of the consumers. On the other side, such factors as variety of goods and service, commercials, brand, income level of the consumer, habits, provident education head the consumers towards expenditure other than their needs. The production and paralel to this the rapid increase of consuming brought the concept of sustainability. Sustainable life and development process focuses mostly on conscious consuming attitude. When all of these factors are taken into account; consumer education concept which has an important place in gaining conscious consuming attitude has came up as an global issue nowadays. Consumer education includes the education programmes and tools for every individual in the society to be a clever and conscious consumer, as well as citizen. Consumer education is defined as the educational and informing investment of directing the individuals economic activities, satisfying the needs, usage of the sources rationally, learning their basic rights, increasing their effectiveness in the market. Consumer education aims to help the consumer to gain maximum advantage by improving their value and ability, and to make them understand the economy and changing market circumstances. Every consumer has a different consuming attitude than the other and learns new attitudes everyday. Changing negative attitudes and thoughts is possible only by education
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ağustos 2009 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2009 Cilt: 10 Sayı: 3 |