BibTex RIS Kaynak Göster

SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ BEDEN EĞİTİMİ DERSİNE İLİŞKİN ÖZYETERLİK ALGILARI

Yıl 2009, Cilt: 10 Sayı: 2, 67 - 84, 01.05.2009

Öz

Sınıf öğretmeni adaylarının beden eğitimi dersine yönelik öz-yeterlik algılarını belirlemeyi amaçlayan bu araştırma Artvin, Rize ve Giresun Eğitim Fakülteleri ile Fatih Eğitim Fakültesinin Sınıf Öğretmenliği programlarındaki aday sınıf öğretmenleri üzerinde yapılmıştır. Teorik bilgi, uygulama becerisi ve formasyon becerisi olmak üzere üç boyutlu olarak hazırlanan veri toplama aracı, sözü edilen programlarda Beden Eğitimi Öğretimi dersini tamamlamış olan öğrencilere uygulanmıştır. Araştırma sonucunda, erkek sınıf öğretmeni adaylarının beden eğitimi dersine yönelik öz-yeterlik algılarının, teorik bilgi ve uygulama becerisi boyutları açısından kız adayların öz-yeterlik algılarından daha yüksek olduğu görülmüştür. Ayrıca fakültede bu dersleri spor salonunda işleyen sınıf öğretmeni adaylarının bu derse ilişkin öz-yeterlik algıları her üç boyutta da bu dersleri spor salonunda işlemeyen adayların öz yeterlik algılarından daha yüksek çıkmıştır.

Kaynakça

  • Arıcı, H. (2007). Yapılandırmacı Yaklaşımla Beden Eğitimi ve Spor Etkinlikleri, Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Beydoğan, Ö. ve Şirinkan, A. (1998);İlköğretimde beden eğitimi spor ihtiyacı ve karşılanabilme düzeyi, I. Spor Bilimleri Kongresi, 16-18 mart 1998, Erzurum; Pehlivan, Z., Dönmez, B. ve Yaşat, H. (2005); Sınıf öğretmenlerinin beden eğitimi dersine yönelik görüşleri, Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, Cilt: X, Sayı: 3, 51-62. içinde.
  • Bıkmaz, F. (2006); Fen öğretiminde öz-yeterlik inançları ve etkili fen dersine ilişkin görüşler, Eurasian Journal of Educational Research, 25, 34-44.
  • Chase, M. A. (1998); Sources of self-efficacy in physical education and sport, Journal of Teaching in Physical Education, No. 18, 76-89.
  • Enderlin-Lampe, S. (2002); Empowerment: teacher perceptions, aspirations and efficacy, Journal of Instructional Psychology, Vol. 29, No. 3, 139-146.
  • Hanurcu, H. (2006); Sınıf öğretmeni adaylarının fen öğretimine yönelik öz-yeterlik inançları, Eurasian Journal of Educational Research, 24, 112-122.
  • Henson, R. K., Stephens, J. ve Grant, G. S. (yty); Self-efficacy in preservice teachers: Testing the limits of non- experimental feedback, ERIC Document, ED: 436 482.
  • Hutzler, Y., Zach, S. ve Gafni, O. (2005); Physical education students‟ attitudes and self-efficacy towards the participation of children with special needs in regular classes, European Journal of Special Needs Education, Vol. 20, No. 3, 309–327.
  • İlköğretim Okulları, Lise ve Dengi Okullar Beden Eğitimi Dersi Programı, T.C. Milli Eğitim Bakanlığı, İstanbul. 1995.
  • Kangalgil, M. ve Dönmez, B. (2003); İlköğretim okullarında görev yapan sınıf öğretmenlerinin beden eğitimi dersine ilişkin görüşleri (Sivas örneği), Milli Eğitim, Sayı: 159, 125-131.
  • Koca, C. ve Aşçı F. H. (2006); An examination of self-presentational concern of Turkish adolescents: An example of physical education setting, Adolesence, Vol. 41, No. 161, 185-197.
  • Koca, C., Aşçı, F.H. ve Demirhan, G. (2005); Attitudes toward physical education and class preferences of Turkish Adolescents in terms of school gender composition, Adolescence, Vol. 40, No. 158, 365-375.
  • Koç, Ş. ve Çobanoğlu, Y. (1993); İlköğretimde beden eğitimi dersinin uygulanmasında sınıf öğretmenlerinin görüşlerine ilişkin bir araştırma, Eğitim Kurumlarında Beden Eğitimi ve Spor II. Ulusal Sempozyumu, 16-18 Aralık 1993, Ankara; Pehlivan, Z., Dönmez, B. ve Yaşat, H. (2005); Sınıf öğretmenlerinin beden eğitimi dersine yönelik görüşleri, Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, Cilt: X, Sayı: 3, 51-62. içinde.
  • MEB, (2007). Beden Eğitimi Dersi (1-8. Sınıflar) Öğretim Programı ve Kılavuzu, Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • Morgil, İ, Seçken, N. ve Yücel, S. (2004); Kimya öğretmenlerinin öz-yeterlik inançlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi, BAÜ Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, Cilt. 6, No. 1, 62-72.
  • Pehlivan, Z., Dönmez, B. ve Yaşat, H. (2005); Sınıf öğretmenlerinin beden eğitimi dersine yönelik görüşleri, Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, Cilt: X, Sayı: 3, 51-62.
  • Rimm-Kaufman, S. E. ve Sawyer, B. E. (2004); Primary-grade teachers‟ self-efficacy beliefs, attitudes toward teaching, and discipline and teaching practice priorities in relation to the responsive classtoom approach, Elementary School Journal, Vol. 104, No. 4, 321-341.
  • Shen, B. ve Chen, A. Guan, J. (2006); Using achievement goals and ınterest to predict learning in physical education, The Journal of Experimental Education. 2007, 75(2), 89-108.
  • Taşğın, Ö. (2006); Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulunda okuyan öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi, Kastamonu Eğitim Dergisi, Cilt: 14, No: 2, 679- 686.

SELF-EFFICACY PERCEPTIONS OF PRE-SERVICE PRIMARY TEACHERS ON PHYSICAL EDUCATION

Yıl 2009, Cilt: 10 Sayı: 2, 67 - 84, 01.05.2009

Öz

The purpose of this study is to determine the self-efficacy perception of the pre-service teachers towards Physical Education. Subjects are 423 student teachers from four Educational Faculties in Artvin, Rize, Trabzon and Giresun. Data were gathered via “The Scale of Physical Education Self Efficacy Perception” which was developed by the researchers. The scale developed in three parts as theoretical knowledge, practice skills and formation skills. The scale was applied to the student teachers who had completed Physical Education courses in their faculty programs. Findings indicated that male student teachers had higher self-efficacy perception scores toward Physical Education than female student teachers in terms of theoretical knowledge and practice skills dimensions. Also, the students teachers who had get the Physical Education Courses in sport facilities had higher self-efficacy perception scores toward Physical Education than the student teachers who hadn‟t get this course in sport facilities

Kaynakça

  • Arıcı, H. (2007). Yapılandırmacı Yaklaşımla Beden Eğitimi ve Spor Etkinlikleri, Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Beydoğan, Ö. ve Şirinkan, A. (1998);İlköğretimde beden eğitimi spor ihtiyacı ve karşılanabilme düzeyi, I. Spor Bilimleri Kongresi, 16-18 mart 1998, Erzurum; Pehlivan, Z., Dönmez, B. ve Yaşat, H. (2005); Sınıf öğretmenlerinin beden eğitimi dersine yönelik görüşleri, Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, Cilt: X, Sayı: 3, 51-62. içinde.
  • Bıkmaz, F. (2006); Fen öğretiminde öz-yeterlik inançları ve etkili fen dersine ilişkin görüşler, Eurasian Journal of Educational Research, 25, 34-44.
  • Chase, M. A. (1998); Sources of self-efficacy in physical education and sport, Journal of Teaching in Physical Education, No. 18, 76-89.
  • Enderlin-Lampe, S. (2002); Empowerment: teacher perceptions, aspirations and efficacy, Journal of Instructional Psychology, Vol. 29, No. 3, 139-146.
  • Hanurcu, H. (2006); Sınıf öğretmeni adaylarının fen öğretimine yönelik öz-yeterlik inançları, Eurasian Journal of Educational Research, 24, 112-122.
  • Henson, R. K., Stephens, J. ve Grant, G. S. (yty); Self-efficacy in preservice teachers: Testing the limits of non- experimental feedback, ERIC Document, ED: 436 482.
  • Hutzler, Y., Zach, S. ve Gafni, O. (2005); Physical education students‟ attitudes and self-efficacy towards the participation of children with special needs in regular classes, European Journal of Special Needs Education, Vol. 20, No. 3, 309–327.
  • İlköğretim Okulları, Lise ve Dengi Okullar Beden Eğitimi Dersi Programı, T.C. Milli Eğitim Bakanlığı, İstanbul. 1995.
  • Kangalgil, M. ve Dönmez, B. (2003); İlköğretim okullarında görev yapan sınıf öğretmenlerinin beden eğitimi dersine ilişkin görüşleri (Sivas örneği), Milli Eğitim, Sayı: 159, 125-131.
  • Koca, C. ve Aşçı F. H. (2006); An examination of self-presentational concern of Turkish adolescents: An example of physical education setting, Adolesence, Vol. 41, No. 161, 185-197.
  • Koca, C., Aşçı, F.H. ve Demirhan, G. (2005); Attitudes toward physical education and class preferences of Turkish Adolescents in terms of school gender composition, Adolescence, Vol. 40, No. 158, 365-375.
  • Koç, Ş. ve Çobanoğlu, Y. (1993); İlköğretimde beden eğitimi dersinin uygulanmasında sınıf öğretmenlerinin görüşlerine ilişkin bir araştırma, Eğitim Kurumlarında Beden Eğitimi ve Spor II. Ulusal Sempozyumu, 16-18 Aralık 1993, Ankara; Pehlivan, Z., Dönmez, B. ve Yaşat, H. (2005); Sınıf öğretmenlerinin beden eğitimi dersine yönelik görüşleri, Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, Cilt: X, Sayı: 3, 51-62. içinde.
  • MEB, (2007). Beden Eğitimi Dersi (1-8. Sınıflar) Öğretim Programı ve Kılavuzu, Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • Morgil, İ, Seçken, N. ve Yücel, S. (2004); Kimya öğretmenlerinin öz-yeterlik inançlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi, BAÜ Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, Cilt. 6, No. 1, 62-72.
  • Pehlivan, Z., Dönmez, B. ve Yaşat, H. (2005); Sınıf öğretmenlerinin beden eğitimi dersine yönelik görüşleri, Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, Cilt: X, Sayı: 3, 51-62.
  • Rimm-Kaufman, S. E. ve Sawyer, B. E. (2004); Primary-grade teachers‟ self-efficacy beliefs, attitudes toward teaching, and discipline and teaching practice priorities in relation to the responsive classtoom approach, Elementary School Journal, Vol. 104, No. 4, 321-341.
  • Shen, B. ve Chen, A. Guan, J. (2006); Using achievement goals and ınterest to predict learning in physical education, The Journal of Experimental Education. 2007, 75(2), 89-108.
  • Taşğın, Ö. (2006); Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulunda okuyan öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi, Kastamonu Eğitim Dergisi, Cilt: 14, No: 2, 679- 686.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Cemalettin İpek Bu kişi benim

Cengiz Bayraktar Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mayıs 2009
Yayımlandığı Sayı Yıl 2009 Cilt: 10 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA İpek, C., & Bayraktar, C. (2009). SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ BEDEN EĞİTİMİ DERSİNE İLİŞKİN ÖZYETERLİK ALGILARI. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 67-84.

2562219122   19121   19116   19117     19118       19119       19120     19124