BİLGİSAYAR ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ GENEL YETERLİKLERİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ
Yıl 2009,
Cilt: 10 Sayı: 1, 197 - 212, 01.01.2009
Gülcan Numanoğlu
Şafak Bayır
Öz
Çalışmanın amacı; Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü BÖTE dördüncü sınıfta okuyan bilgisayar öğretmen adaylarının “Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlikleri”ni kazanma durumlarına ilişkin görüşlerinin belirlenmesidir. Araştırmanın çalışma grubunu, 2006-2007 öğretim yılında Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi BÖTE Bölümü’ne devam eden son sınıftaki bilgisayar öğretmen adayları oluşturmaktadır ve araştırma kapsamında adayların tamamına ulaşılmıştır. Milli Eğitim Bakanlığı ve Yüksek Öğretim Kurulu 2006 tarafından ortaklaşa geliştirilen “Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlikleri” anketi veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. İlgili veri toplama aracı olarak kullanılan “Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlikleri” altı ana yeterlik alanını içermektedir. Araştırmanın sonunda: “Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlikleri”ni kazanma durumlarına göre; cinsiyet, bölümü isteyerek seçip seçmeme ve öğretmenlik yapmayı isteyip istememe durumlarına ilişkin bilgisayar öğretmen adaylarının, “Öğrenciyi Tanıma” ana yeterliği altındaki “Öğrenciye Değer Verme” alt yeterliğini kazanma durumlarının yüksek olduğu bulunmuştur.
Kaynakça
- Aksu, M. (2005). “Eğitim fakültelerinin değişen rolleri ve Avrupa boyutu”, Eğitim Fakültelerinde Yeniden Yapılandırmanın Sonuçları ve Öğretmen Yetiştirme Sempozyumu, 22 - 23 - 24 Eylül 2005, Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi, Ankara, s. 25 - 42.
- Alkan, C. (1998). “Öğretmenlik mesleğinde istihdam”, Çağdaş Eğitim Dergisi, (241): 12 - 18.
- Alkan, C. (2000). “Meslek ve öğretmenlik mesleği”, Öğretmenlik mesleğine giriş (Ed. Sönmez V.). Ankara: Anı Yayıncılık.
- Balcı, A. (1993). Etkili okul. Ankara: Yavuz Dağıtım.
- Bursalıoğlu, Z. (1981). Eğitim yöneticisinin yeterlikleri, Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları.
- Çeliköz, N. (2000). “Bir meslek olarak öğretmenlik ve etiği [331 - 388]”, Öğretmenlik mesleğine giriş (Ed. Özdemir, Ç.), Ankara: Asil.
- Demirel, Ö. (1999). Planlamadan değerlendirmeye öğretme sanatı, Ankara: PegemA Yayıncılık.
- Erden, M. (1998). Öğretmenlik mesleğine giriş, Ankara: Alkım Yayınları.
- Ergezen, S. S. (2003). Öğretmen Yetiştirme ve İstihdamı Sempozyumu, Eğitim - Sen Yayınları, Eylül 2003, [Online]: http://www.egitimsen.org.tr/belgeler/ogretmenyetistirme.doc adresinden 11 Temmuz 2007 tarihinde indirilmiştir.
- Eşme, İ., ve diğerleri. (2003). “İstanbul Maltepe ve Kartal ilçeleri öğretmen profili araştırması”, Maltepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi, [Online]: http://www.maltepe.edu.tr/haberler/ogr-ars.doc adresinden 11 Temmuz 2007 tarihinde indirilmiştir.
- Gözütok, F. D. (2006). Öğretim ilke ve yöntemleri, Ankara: Ekinoks Yayınları.
- Gözütok, F. D. ve Karacaoğlu, Ö. C. (2007). “Öğretmen yeterliliklerini belirleme ve öğretmen yeterlilikleri ölçeği”, Uluslararası Öğretmen Yetiştirme Politikaları ve Sorunları Sempozyumu, 12 - 14 Mayıs 2007, Bakü, s. 374 - 378.
- Gündüz, H. B. (2003). “Bir meslek olarak öğretmenlik [29 - 48]”, Öğretmenlik mesleğine giriş (Ed. Karslı, M. D.). Ankara: Öğreti Yayınevi.
- Gürkan, T. ve diğerleri. (2004). “Öğretmen yeterlikleri taslağında yer alan yeterlik alanları”, Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, [Online]: http://yayim.meb.gov.tr/dergiler/sayi58/ogretmen-taslagi.htm adresinden 6 Kasım 2007 tarihinde indirilmiştir.
- İlhan, A. Ç. (2004). “21. Yüzyılda öğretmen yeterlikleri”, Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, [Online]: http://yayim.meb.gov.tr/dergiler/sayi58/ilhan.htm adresinden 6 Kasım 2007 tarihinde indirilmiştir.
- Kavcar, N. ve diğerleri. (2007). “Ortaöğretime öğretmen yetiştirme: Tezsiz yüksek lisans uygulamasının sorgulanması ve yeni bir model önerisi”, Türk Milli Eğitimi’nin Güncel Sorunları ve Çözüm Önerileri, Yüksek Öğretmenliler Derneği – Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Sempozyumu Bildirisi, 5 - 6 Mayıs 2007, Bolu, [Online]: http://web.bahcesehir.edu.tr/yuksekogretmen/nevzat_kavcar.pdf indirilmiştir. adresinden 11 Temmuz 2007 tarihinde
- Keser, H. ve Bayır, Ş. (2007). “Bilgisayar öğretmen adaylarının bilgisayar öğretmenliği özel alan yeterliklerine ilişkin görüşleri”, Uluslararası Öğretmen Yetiştirme s. 182 - 187.
- Politikaları ve Sorunları Sempozyumu, 12 - 14 Mayıs 2007, Bakü
- Küçükahmet, L. (1999). Öğretmenlik mesleğine giriş (Ed. Küçükahmet, L.), Ankara: Alkım Yayınevi.
- Mahiroğlu, A. (2004). “Öğretmenlik yeterlilikleri bakımından eğitim fakültelerinin öğrencilerini yetiştirme düzeyleri”, XII. Eğitim Bilimleri Kongresi Bildiriler (Cilt I), 2004, Ankara, s. 435 - 465.
- Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü (2002). Öğretmen yeterlikleri, Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
- Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü (2006). Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri, Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
- Milli Eğitim Temel Kanunu (1973). MEB mevzuat bankası, [Online]: http://mevzuat.meb.gov.tr/html/88.html adresinden 6 Kasım 2007 tarihinde indirilmiştir.
- Okçabol, R. (2005). Öğretmen yetiştirme sistemimiz. İstanbul: Ütopya Yayınevi.
- Onural, H. (2005). “Öğretmen adaylarının ideal öğretmen niteliklerine ilişkin görüşleri”, XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 28 - 30 Eylül 2005, Denizli, s. 452 - 455.
- Özer, B. (2005). “Ortaöğretim öğretmenlerinin mesleki gelişime ilgisi”, Eğitim Bilimleri ve Uygulama Dergisi, 4 (8): 209 - 219.
- Özkan, R. (2005). “Birey ve toplum gelişiminde öğretmenlik mesleğinin önemi”, Milli Eğitim Dergisi, [Online]: http://yayim.meb.gov.tr/dergiler/166/index3-ozkan.htm adresinden 6 Kasım 2007 tarihinde indirilmiştir.
- Saylan, N. ve Yurdakul, B. (2005). “İlköğretim program tasarılarının gerektirdiği yapılandırmacı öğretmen özelliklerine sınıf öğretmenleri ile aday öğretmenlerin sahip olma düzeyleri”, XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 28 - 30 Eylül 2005, Denizli, 459 - 467.
- Sönmez, V. (2003). “Eğitimin tarihsel temelleri”, Öğretmenlik mesleğine giriş (Ed. Sönmez, V.), Ankara: Anı Yayıncılık.
- Şahin, A. E. (2004). “Öğretmen yeterliklerinin belirlenmesi”, Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, [Online]: http://yayim.meb.gov.tr/dergiler/sayi58/sahin.htm adresinden 6 Kasım 2007 tarihinde indirilmiştir.
- Taşdemir, M. (2007). “Sınıf öğretmenlerinin okul, meslektaşları ve kendi mesleki yeterliklerini algılamaları”, Milli Eğitim Dergisi, Bahar Sayısı, Yıl:36, Sayı:174: 171 - 191.
- Ünsal, H. ve Ekşioğlu, S. (2007). “Ülkemizin dünkü ve bugünkü öğretmen yetiştirme programlarının analizi”, XVI. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 5 - 7 Eylül 2007, Tokat, s. 447. Yükseköğretim Kurulu (YÖK) (2007a). Programlar ve ders içerikleri, [Online]: http://www.yok.gov.tr/egitim/ogretmen/bilgisayar_ogretim.doc adresinden 9 Ekim 2008 tarihinde indirilmiştir. Yükseköğretim Kurulu (YÖK) (2007b). Programlar hakkında açıklama, [Online]: http://www.yok.gov.tr/egitim/ogretmen/programlar_aciklama.doc adresinden 9 Ekim 2008 tarihinde indirilmiştir.
The Opinions of Computer Teacher Trainees On Generic Teacher Competencies
Yıl 2009,
Cilt: 10 Sayı: 1, 197 - 212, 01.01.2009
Gülcan Numanoğlu
Şafak Bayır
Öz
The aim of the research is to determine the opinions of Computer Education and Instructional Technologies CEIT Department 4th grade teacher trainees on “Generic Teacher Competencies” GTC . 4th Grade teacher trainees of CEIT Department affiliated to Ankara University Faculty of Educational Sciences in 2006-2007 academic year constitute the study group of the research and all students were included in the study within the scope of the research. The survey of “GTC” developed by Ministry of National Education in collaboration with Higher Education System 2006 was utilized as data collection instrument. Survey of “GTC” utilized as data collection instrument include six main fields of competencies. At the end of the research, it was found out that the opinions of computer teacher trainees are high considering their acquiring level of sub-competency of “Valuing the Student” included in the main competency of “Knowing the Student” regarding the following issues; gender, whether they select the department voluntarily and whether they are going to work as teacher in the future according to the acquiring level of “GTC”
Kaynakça
- Aksu, M. (2005). “Eğitim fakültelerinin değişen rolleri ve Avrupa boyutu”, Eğitim Fakültelerinde Yeniden Yapılandırmanın Sonuçları ve Öğretmen Yetiştirme Sempozyumu, 22 - 23 - 24 Eylül 2005, Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi, Ankara, s. 25 - 42.
- Alkan, C. (1998). “Öğretmenlik mesleğinde istihdam”, Çağdaş Eğitim Dergisi, (241): 12 - 18.
- Alkan, C. (2000). “Meslek ve öğretmenlik mesleği”, Öğretmenlik mesleğine giriş (Ed. Sönmez V.). Ankara: Anı Yayıncılık.
- Balcı, A. (1993). Etkili okul. Ankara: Yavuz Dağıtım.
- Bursalıoğlu, Z. (1981). Eğitim yöneticisinin yeterlikleri, Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları.
- Çeliköz, N. (2000). “Bir meslek olarak öğretmenlik ve etiği [331 - 388]”, Öğretmenlik mesleğine giriş (Ed. Özdemir, Ç.), Ankara: Asil.
- Demirel, Ö. (1999). Planlamadan değerlendirmeye öğretme sanatı, Ankara: PegemA Yayıncılık.
- Erden, M. (1998). Öğretmenlik mesleğine giriş, Ankara: Alkım Yayınları.
- Ergezen, S. S. (2003). Öğretmen Yetiştirme ve İstihdamı Sempozyumu, Eğitim - Sen Yayınları, Eylül 2003, [Online]: http://www.egitimsen.org.tr/belgeler/ogretmenyetistirme.doc adresinden 11 Temmuz 2007 tarihinde indirilmiştir.
- Eşme, İ., ve diğerleri. (2003). “İstanbul Maltepe ve Kartal ilçeleri öğretmen profili araştırması”, Maltepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi, [Online]: http://www.maltepe.edu.tr/haberler/ogr-ars.doc adresinden 11 Temmuz 2007 tarihinde indirilmiştir.
- Gözütok, F. D. (2006). Öğretim ilke ve yöntemleri, Ankara: Ekinoks Yayınları.
- Gözütok, F. D. ve Karacaoğlu, Ö. C. (2007). “Öğretmen yeterliliklerini belirleme ve öğretmen yeterlilikleri ölçeği”, Uluslararası Öğretmen Yetiştirme Politikaları ve Sorunları Sempozyumu, 12 - 14 Mayıs 2007, Bakü, s. 374 - 378.
- Gündüz, H. B. (2003). “Bir meslek olarak öğretmenlik [29 - 48]”, Öğretmenlik mesleğine giriş (Ed. Karslı, M. D.). Ankara: Öğreti Yayınevi.
- Gürkan, T. ve diğerleri. (2004). “Öğretmen yeterlikleri taslağında yer alan yeterlik alanları”, Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, [Online]: http://yayim.meb.gov.tr/dergiler/sayi58/ogretmen-taslagi.htm adresinden 6 Kasım 2007 tarihinde indirilmiştir.
- İlhan, A. Ç. (2004). “21. Yüzyılda öğretmen yeterlikleri”, Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, [Online]: http://yayim.meb.gov.tr/dergiler/sayi58/ilhan.htm adresinden 6 Kasım 2007 tarihinde indirilmiştir.
- Kavcar, N. ve diğerleri. (2007). “Ortaöğretime öğretmen yetiştirme: Tezsiz yüksek lisans uygulamasının sorgulanması ve yeni bir model önerisi”, Türk Milli Eğitimi’nin Güncel Sorunları ve Çözüm Önerileri, Yüksek Öğretmenliler Derneği – Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Sempozyumu Bildirisi, 5 - 6 Mayıs 2007, Bolu, [Online]: http://web.bahcesehir.edu.tr/yuksekogretmen/nevzat_kavcar.pdf indirilmiştir. adresinden 11 Temmuz 2007 tarihinde
- Keser, H. ve Bayır, Ş. (2007). “Bilgisayar öğretmen adaylarının bilgisayar öğretmenliği özel alan yeterliklerine ilişkin görüşleri”, Uluslararası Öğretmen Yetiştirme s. 182 - 187.
- Politikaları ve Sorunları Sempozyumu, 12 - 14 Mayıs 2007, Bakü
- Küçükahmet, L. (1999). Öğretmenlik mesleğine giriş (Ed. Küçükahmet, L.), Ankara: Alkım Yayınevi.
- Mahiroğlu, A. (2004). “Öğretmenlik yeterlilikleri bakımından eğitim fakültelerinin öğrencilerini yetiştirme düzeyleri”, XII. Eğitim Bilimleri Kongresi Bildiriler (Cilt I), 2004, Ankara, s. 435 - 465.
- Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü (2002). Öğretmen yeterlikleri, Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
- Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü (2006). Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri, Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
- Milli Eğitim Temel Kanunu (1973). MEB mevzuat bankası, [Online]: http://mevzuat.meb.gov.tr/html/88.html adresinden 6 Kasım 2007 tarihinde indirilmiştir.
- Okçabol, R. (2005). Öğretmen yetiştirme sistemimiz. İstanbul: Ütopya Yayınevi.
- Onural, H. (2005). “Öğretmen adaylarının ideal öğretmen niteliklerine ilişkin görüşleri”, XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 28 - 30 Eylül 2005, Denizli, s. 452 - 455.
- Özer, B. (2005). “Ortaöğretim öğretmenlerinin mesleki gelişime ilgisi”, Eğitim Bilimleri ve Uygulama Dergisi, 4 (8): 209 - 219.
- Özkan, R. (2005). “Birey ve toplum gelişiminde öğretmenlik mesleğinin önemi”, Milli Eğitim Dergisi, [Online]: http://yayim.meb.gov.tr/dergiler/166/index3-ozkan.htm adresinden 6 Kasım 2007 tarihinde indirilmiştir.
- Saylan, N. ve Yurdakul, B. (2005). “İlköğretim program tasarılarının gerektirdiği yapılandırmacı öğretmen özelliklerine sınıf öğretmenleri ile aday öğretmenlerin sahip olma düzeyleri”, XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 28 - 30 Eylül 2005, Denizli, 459 - 467.
- Sönmez, V. (2003). “Eğitimin tarihsel temelleri”, Öğretmenlik mesleğine giriş (Ed. Sönmez, V.), Ankara: Anı Yayıncılık.
- Şahin, A. E. (2004). “Öğretmen yeterliklerinin belirlenmesi”, Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, [Online]: http://yayim.meb.gov.tr/dergiler/sayi58/sahin.htm adresinden 6 Kasım 2007 tarihinde indirilmiştir.
- Taşdemir, M. (2007). “Sınıf öğretmenlerinin okul, meslektaşları ve kendi mesleki yeterliklerini algılamaları”, Milli Eğitim Dergisi, Bahar Sayısı, Yıl:36, Sayı:174: 171 - 191.
- Ünsal, H. ve Ekşioğlu, S. (2007). “Ülkemizin dünkü ve bugünkü öğretmen yetiştirme programlarının analizi”, XVI. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 5 - 7 Eylül 2007, Tokat, s. 447. Yükseköğretim Kurulu (YÖK) (2007a). Programlar ve ders içerikleri, [Online]: http://www.yok.gov.tr/egitim/ogretmen/bilgisayar_ogretim.doc adresinden 9 Ekim 2008 tarihinde indirilmiştir. Yükseköğretim Kurulu (YÖK) (2007b). Programlar hakkında açıklama, [Online]: http://www.yok.gov.tr/egitim/ogretmen/programlar_aciklama.doc adresinden 9 Ekim 2008 tarihinde indirilmiştir.