BibTex RIS Kaynak Göster

SELÇUK ÜNİVERSİTESİ BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN CİNSİYETE BAĞLI OLARAK LİDERLİK DAVRANIŞI YAPIYI KURMA BOYUTU YÖNÜNDEN KARŞILAŞTIRILMASI

Yıl 2005, Cilt: 6 Sayı: 2, 25 - 32, 01.05.2005

Öz

Bu araştırmanın amacı eğitimin-öğretimimizdeki, günlük hayatımızdaki, kitleleri etkilemesi, toplumların ve yeni nesillerin geleceğine yön vermesi açısından B.E.Ö’nin liderlik davranışlarından Y.K.B’nu gösterip, sergileyebilme açısından cinsiyete göre anlamlı farklılık gösterip gösteremediğini belirlemektir. Veriler liderlik davranışını belirleme anketinin ”Y.K. ve Anlayış Gösterme” boyutundaki 30 sorudan oluşan anketle elde edilmiştir. Ancak burada Y.K.B’nu oluşturan ilk 15 soru değerlendirmeye alınmıştır. Araştırma 2001-02 de Selçuk Üniversitesi BESYO’ daki 69’u bayan, 166’sı erkek olmak üzere toplam 235 öğrenciden elde edilen veriler üzerine yapılmıştır. Toplanan veriler ise frekans, yüzde ve ortalamaları alınarak çözümlenmiştir. Yapılan analizler sonucunda her sorunun kendi içinde içerdiği liderlik davranışı ile ilgili olarak 1. soruda bayanlar, 6. soruda erkeklerin lehine anlamlı bir farklılaşma olduğu diğer 13 soruda anlamlı bir farklılaşmanın olmadığı bulunmuştur. Elde edilen bulgular ışığında bir çok soruda anlamlı farkın olmaması sonucunda bayan ve erkek öğrencilerin Y.K.B liderlik davranışlarına sahip olduklarını söylemek mümkündür. B.E.Ö’nin cinsiyet ayrımı gözetmeksizin liderlik davranışını Y.K.B’da genellikle aynı davranış biçimini olarak benimsediklerini ve gösterdikleri söylenebilir. Sonuçta geleceğin öğretmen adayı olan B.E.Ö. içinde bulundukları toplumlarda ve çevrelerinde birer lider olmalı, liderlik davranışı gösterebilmelidir. Y.K.B’nu oluşturabilmek için bu öğrenciler öğretmenleriyle, arkadaşlarıyla ve çevreleriyle iyi bir uyum, takım ruhu ve iletişim ağı kurmalı; sevgi- saygı- sorumluluk kendine güven duyarak içerisinde bulunduğu çağın ve kitlelerin gereksinimlerine uygun çağdaş demokratik bir eğitim – öğretim ortamı yaratmalıdırlar

Kaynakça

  • AKGÜN, N, (1982) Egzersiz Fizyolojisi, Ege Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksek Okulu Yayınları, No:1, İzmir.
  • ALIÇ, M, (1985) Okul Müdürlerinin Liderlik Davranışı ve Öğretmenlerin Güdülenmesi, Yayınlanmış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, 13, 61,64, Ankara.
  • BURSALIOĞLU, Z, (1987) Okul Yönetiminde Yeni Yapı ve Davranış, Ankara Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Yayınları, No: 154, Ankara
  • CAN, S, (2002) Resmi ve Özel Okullardaki Okul Yöneticileri ve Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Liderlik Davranışı Yönünden Karşılaştırılması, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Erzurum.
  • CAN, S, ve PEPE, K, (2003) Öğretmen Adaylarında Liderlik Davranışlarının Belirlenmesi, Beden Eğitimi ve Sporda Sosyal Alanlar Kongresi 10- 11 Ekim, Gazi Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksek Okulu, 127- 135, Ankara.
  • DURUKAN, E, (2003) Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu I. ve IV. Sınıf Öğrencilerinin Liderlik Davranışlarının Karşılaştırılması, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Antrenörlük Eğitimi Anabilim Dalı, Konya.
  • HALPHİN, W, and WİNER, BJ, (1957) A Factorial Study of the Leader Behavior Description, in R.M. Stogdill and A.E. Coons (Eds.) Leader Behavior in Description and Measurement Colombus, OH. Bureau of Business Research the Ohio State University.
  • JAGUES, E, Anal CELEMENT, S.A, (1991). Executive leadership, Cason Hall, Co.,Publishers Co., Arhington:4.
  • MONAHAN, W.G. And HENGST, H.R. (1982) Contemporary Education Administration, New York: Mc Millan Pub, Co, Inc.
  • NIXON, J, and JEWE, H.A, (1980) An Incroduction to Physical Education, Alyn And Bacon, Boston.
  • ÖNAL, A, (1979) Kara Harp Okulunda 1978-1979 Akademik Yılında Seçilmiş Bir Subay ve Öğrenci Örneklemi Üzerinde Lider Beklenti ve Uygulamaları Konusunda Yürütülen Bir Bilimsel Araştırma, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • SIMON, R.L, (1985). Sports And Social Valve, Englewood Clifts, New Jersey: Perntice – Hall. Inc.
  • TORTOP, N, (1993). Halkla İlişkiler Yargı Yayınları, Ankara.
  • TURAN, S, ve EBİÇOĞLU, N, (2002) Okul Müdürlerinin Liderlik Özelliklerinin Cinsiyet Açısından Değerlendirilmesi, Kuram ve Uygulamalı Eğitim Yöntemi Dergisi, 8, 31, Ankara.

THE COMPARISON OF LEADERSHIP BEHAVIORS INITIATION OF STRUCTURE DIMENSION OF COLLEGE OF PHYSICAL EDUCATION AND SPORT AT SELÇUK UNIVERSITY STUDENTS ACCORDING TO THEIR SEXES

Yıl 2005, Cilt: 6 Sayı: 2, 25 - 32, 01.05.2005

Öz

The main purpose of this study is to identify whether Physical Education display meaningful difference according to their sexes while performing Initiation of Structure Dimension in leadership behaviour that these students will have a great role information of our new generations, in our daily life and education system in the future. The data have been obtained through a thirty questions questionnaire. The questionnaire of determining leadership behaviour of “Initiation of Structure and Showing Consideration” however the first 15 questions which from the Initiation of Structure have been assesed. The study has been carried out on the data that have been obtained from 235 students, 69 of whom grils, 166 of whom boys at Selçuk University College of Physical Education and Sport in 2001-2002. The data has been evaluated by calculating frequency , percentage, and means. At the end of the analysises done, cocerning each matter that includes leadership behaviour in its own, it has been found that there is a meaningful difference in favour of the girls in the first question, in favour of the boys in the sixth question and that there is no meaningful difference in the 13th question. In the light of the data collected, it is possible to say that female and male students have Initiation of Structure leadership behaviour as a result of no meaningful difference in many questions. Without making any sexual discrimination Students of Physical Education can be said to accept and show the leadership behaviour in Initiation of Structure Dimension generally as the same behaviour code. In conclusion, Students of Physical Education who/which is a candidate for the job of teacher of the future must be a leader in society in which they live, their circles and can show leadership behaviour. These students must build a good harmony, team soul and communication network with their teachers, friends and circles. They must also create in the frame of love-respect-responsibility and self-esteem a modern, democratic education enviroment that meets the needs of the age and the mass of people.

Kaynakça

  • AKGÜN, N, (1982) Egzersiz Fizyolojisi, Ege Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksek Okulu Yayınları, No:1, İzmir.
  • ALIÇ, M, (1985) Okul Müdürlerinin Liderlik Davranışı ve Öğretmenlerin Güdülenmesi, Yayınlanmış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, 13, 61,64, Ankara.
  • BURSALIOĞLU, Z, (1987) Okul Yönetiminde Yeni Yapı ve Davranış, Ankara Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Yayınları, No: 154, Ankara
  • CAN, S, (2002) Resmi ve Özel Okullardaki Okul Yöneticileri ve Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Liderlik Davranışı Yönünden Karşılaştırılması, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Erzurum.
  • CAN, S, ve PEPE, K, (2003) Öğretmen Adaylarında Liderlik Davranışlarının Belirlenmesi, Beden Eğitimi ve Sporda Sosyal Alanlar Kongresi 10- 11 Ekim, Gazi Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksek Okulu, 127- 135, Ankara.
  • DURUKAN, E, (2003) Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu I. ve IV. Sınıf Öğrencilerinin Liderlik Davranışlarının Karşılaştırılması, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Antrenörlük Eğitimi Anabilim Dalı, Konya.
  • HALPHİN, W, and WİNER, BJ, (1957) A Factorial Study of the Leader Behavior Description, in R.M. Stogdill and A.E. Coons (Eds.) Leader Behavior in Description and Measurement Colombus, OH. Bureau of Business Research the Ohio State University.
  • JAGUES, E, Anal CELEMENT, S.A, (1991). Executive leadership, Cason Hall, Co.,Publishers Co., Arhington:4.
  • MONAHAN, W.G. And HENGST, H.R. (1982) Contemporary Education Administration, New York: Mc Millan Pub, Co, Inc.
  • NIXON, J, and JEWE, H.A, (1980) An Incroduction to Physical Education, Alyn And Bacon, Boston.
  • ÖNAL, A, (1979) Kara Harp Okulunda 1978-1979 Akademik Yılında Seçilmiş Bir Subay ve Öğrenci Örneklemi Üzerinde Lider Beklenti ve Uygulamaları Konusunda Yürütülen Bir Bilimsel Araştırma, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • SIMON, R.L, (1985). Sports And Social Valve, Englewood Clifts, New Jersey: Perntice – Hall. Inc.
  • TORTOP, N, (1993). Halkla İlişkiler Yargı Yayınları, Ankara.
  • TURAN, S, ve EBİÇOĞLU, N, (2002) Okul Müdürlerinin Liderlik Özelliklerinin Cinsiyet Açısından Değerlendirilmesi, Kuram ve Uygulamalı Eğitim Yöntemi Dergisi, 8, 31, Ankara.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Erdil Durukan Bu kişi benim

Süleyman Can Bu kişi benim

Zekeriya Göktaş Bu kişi benim

Naci Arıkan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mayıs 2005
Yayımlandığı Sayı Yıl 2005 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Durukan, E., Can, S., Göktaş, Z., Arıkan, N. (2005). SELÇUK ÜNİVERSİTESİ BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN CİNSİYETE BAĞLI OLARAK LİDERLİK DAVRANIŞI YAPIYI KURMA BOYUTU YÖNÜNDEN KARŞILAŞTIRILMASI. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 25-32.

2562219122   19121   19116   19117     19118       19119       19120     19124