Günümüzde bilgi ve bilişim teknolojileri oldukça hızlı ilerlemekte ve toplumsal, ekonomik ve günlük yaşamı etkilemektedir. Bilişim teknolojileri bilgiye ulaşmayı hızlandırsa da doğru bilgiye ulaşmak ve bilgiyi etkili kullanabilmek için kazanılması gereken yeni beceri alanlarını da ortaya çıkarmaktadır. Bu bağlamda ele alınan Dijital Okuryazarlık kavramı, farklı teknolojilerin doğru kullanarak doğru bilgiye ulaşmayı, bilgi üretmeyi ve paylaşmayı kapsamaktadır. Dijital teknolojiyi öğrenme etkinliklerinde ve sosyal çevreleri ile iletişim kurmada etkili biçimde kullanan Z kuşağı öğrencilerinin eğitim ihtiyaçlarına cevap verebilecek, daha sistematik ve esnek sınıf ortamları tasarlayabilecek öğretmenlere gereksinim duyulduğu açıktır. Bu doğrultuda bu araştırmanın amacı öğretmen adaylarının dijital okuryazarlık düzeylerini belirleyerek dijital okuryazarlık düzeylerinin cinsiyet, program, barınma ve aile gelir durumu değişkenlerine göre değişip değişmediğini incelemektir. Bu araştırma tarama modelinde bir çalışmadır. Araştırma, 2017-2018 eğitim öğretim yılında Kayseri ili Erciyes Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde öğrenim gören 400 4. Sınıf öğretmen adayı ve aynı fakültede pedagojik formasyon eğitimi alan 847 öğretmen adayıyla gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak kişisel bilgi formu ve “Dijital Okuryazarlık Ölçeği (DOYÖ)” kullanılmıştır. Veri analizi, Mann Whitney–U ve Kruskall Wallis nonparametrik istatistiksel yöntemleri kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonuçları, öğretmen adaylarının dijital okuryazarlık düzeyinin düşük olduğunu göstermektedir. Ayrıca, dijital okuryazarlık düzeyi cinsiyete, aile gelir durumuna göre anlamlı düzeyde farklılaşırken, programa ve barınma durumuna göre farklılaşmamaktadır.
Information and information technologies progress quite rapidly, and influence social, economic, and daily life these days. Although information technologies accelerate access to information, they also reveal new areas of skills that must be acquired in order to reach the right information and use it effectively. In this context, the concept of Digital Literacy involves using different technologies correctly to access the right information, as well as to produce and share it. There is an obvious need for teachers who can design more systematic and flexible classroom environments to meet the educational needs of students from Z generation who are capable of using digital technologies effectively for their learning activities and social communication. Therefore, the objective of this study is to determine the digital literacy levels of teacher candidates and to investigate whether their digital literacy levels differ depending on variables such as gender, training program, housing and family income level. A survey design was used for this study. The research was carried out with 400 senior teacher candidates attending Faculty of Education at Erciyes University based in Kayseri, Turkey and 847 teacher candidates having their pedagogical formation training in the same school in the 2017-2018 academic year. Personal information forms and “Digital Literacy Scale” (DLS) were used as data collection tools. Data analysis was performed using Mann Whitney-U and Kruskal-Wallis nonparametric statistical methods. The results of the research indicate that teacher candidates' digital literacy level is low. Furthermore, digital literacy levels differ significantly in terms of gender and family income whereas this is not the case for program and housing status.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 23 Sayı: 2 |