The aim of the study is to reveal the relationship between the mathematical beliefs of secondary school students and their mathematical resilience.. The study was designed in a quantitative research design. Among the quantitative research methods, causal comparison and correlational study methods were used. The sample of the study consists of 191 (one hundred and ninety-one) middle school students. Data collection tools of the research are “Mathematics Belief Scale” developed by Yıldız and Çiftçi (2020) and the “Mathematical Resilience Scale” adapted into Turkish by Durmaz and Girit-Yıldız (2018). SPSS 20 statistical program was used for data analysis. First, it was examined whether the data were normally distributed. Then, correlation analysis was used to examine the relationship between mathematical belief and mathematical resilience. The sub-dimensions of both scales were analyzed by using correlation analysis. Regression analysis was used to examine the prediction of mathematical resilience of belief in mathematics. Multiple linear regression analysis was used to examine the sub-dimensions of the scale of belief in mathematics and the prediction of mathematical resilience. As a result of the study, a statistically significant positive moderate correlation was found between belief in mathematics and mathematical resilience. Another result is that belief in mathematics significantly predicts mathematical resilience in a positive way.
mathematical belief, mathematical resilience, middle school students
Çalışmanın amacı, ortaokulda öğrenim gören öğrencilerin matematiksel inançları ile matematiksel dayanıklılıkları arasındaki ilişkiyi ortaya koymaktır. Çalışmada nicel araştırma deseninde tasarlanmıştır. Nicel araştırma yöntemlerinden nedensel karşılaştırma ve korelasyonel çalışma yöntemleri kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini 191 (yüz doksan bir) ortaokul öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmanın veri toplama araçları; Yıldız ve Çiftçi (2020) tarafından geliştirilen “Matematik İnancı Ölçeği” ve Durmaz ve Girit-Yıldız (2018)’in Türkçe’ye uyarladığı “Matematiksel Dayanıklılık Ölçeği”’dir. Veri anali için SPSS 20 istatistik programı kullanılmıştır. Önce verilerin normal dağılıp dağılmadığı incelenmiştir. Sonra, matematiksel inanç ile matematiksel dayanıklılık ilişkisini incelemek için korelasyon analizi yapılmıştır. Her iki ölçeğin alt boyutları da korelasyon analizi yapılarak incelenmiştir. Matematiğe yönelik inancın matematiksel dayanıklılığı yordama durumunu incelemek için regresyon analizinden yararlanılmıştır. Matematiğe yönelik inanç ölçeğinin alt boyutları ile matematiksel dayanıklılığın yordanma durumunu incelemek için çoklu doğrusal regresyon analizinden yararlanılmıştır. Çalışma neticesinde, matematiğe yönelik inanç ile matematiksel dayanıklılık arasında istatistiki olarak anlamlı pozitif yönde orta düzeyde bir ilişki saptanmıştır. Matematiğe yönelik inancının matematiksel dayanıklılığı anlamlı olarak pozitif yönde yordadığı ulaşılan diğer bir sonuçtur.
matematiksel inanç, matematiksel dayanıklılık, ortaokul öğrencileri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Sistemleri (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar |
|
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2023 |
Gönderilme Tarihi | 15 Ekim 2022 |
Kabul Tarihi | 6 Mart 2023 |
Yayınlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 24 Sayı: 1 |
APA | Morkoyunlu, Z. & Saltık Ayhanöz, G. (2023). Ortaokul Öğrencilerinin Matematiksel İnancının ile Matematiksel Dayanıklılığına Etkisinin İncelenmesi . Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi , 24 (1) , 426-450 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/kefad/issue/77061/1189717 |