Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğrencilerin Temel Liseye Geçiş Nedenleri Üzerine Bir Nitel Çalışma

Yıl 2018, , 629 - 639, 15.05.2018
https://doi.org/10.24106/kefdergi.357967

Öz

Bu araştırmanın amacı, temel liseye geçiş yapan öğrencilerin
ne tür okullardan geçiş yaptığını ve geçiş yapma nedenlerini tespit etmektir.
Bir durum çalışması olan araştırmada bütüncül tek durum deseni kullanılmıştır
2015-2016 eğitim öğretim yılı bahar döneminde Burdur il merkezindeki temel
liselerde gerçekleştirilen araştırmada 255 öğrenciye, 2 okul yöneticisine ve 6
öğretmene ulaşılmıştır. Araştırmanın öğrencilerden toplanan verileri açık uçlu
sorulardan oluşan bir soru formu, 
öğretmen ve yöneticilerden elde edilen verileri ise yarı yapılandırılmış
görüşme ile elde edilmiştir. Araştırmanın verileri içerik analizi ile
çözümlenmiştir. Araştırmada, temel liseye farklı okul türünden öğrencilerin geçtiği,
ancak en fazla öğrenci geçişinin Anadolu liselerinden olduğu anlaşılmıştır.
Öğrencilerin bu okullara geçiş nedenlerinin temel lise ile temel liseye geçiş
yapmadan önceki okul ve diğer nedenler olarak adlandırılan üç tema altında
toplandığı görülmüştür.

Kaynakça

  • Alp, A. (2014, 07 Ağustos). İşte bu dilekçeyle 3500 liralık desteği alacaksınız. [Çevrim-içi: http://www.hurriyet.com.tr/iste-bu-dilekceyle-3500-liralik-destegi-alacaksiniz-26961417], Eri-şim tarihi: 01.08.2016.
  • Baştürk, S. ve Doğan, S. (2010). Lise öğretmenlerinin özel dershaneler hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(2), 135-157.
  • Bray, M. (2007). The shadow education system: private tutoring and its implications for plan-ners. Fundamentals of educational planning (Rapor No. 61). (Second edition). Paris: UNES-CO International Institute for Educational Planning.
  • Chen, H. (2002). Shadow education in Taiwan: A study of parental investment and educational achievement. M. Phil. Thesis, Department of Sociology, Oxford University.
  • Ergin, D.Y. (1993). Özel bir kolejde yapılan imaj araştırması. İstanbul: Kültür Koleji Yayınları.
  • Freeman, H. & Brown, B. B. (2001). Primary attachment to parents and peers during adoles-cence: Differences by attachment style. Journal of Youth and Adolescence, 30(6), 653-674. doi:10.1023/A:1012200511045
  • Garipağaoğlu, B.Ç. (2016). Özel dershanelerden özel okullara dönüşüm projesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 140-162. DOI: 10.17240/aibuefd.2016.16.1-5000182915
  • Glesne, C. (2013). Nitel araştırmaya giriş. (çev. Ali Ersoy ve Pelin Yalçınoğlu). Ankara: Anı yayıncılık.
  • Hesapçıoğlu, M. ve Nohutçu, A. (1999). Velilerin özel okul tercihlerini etkileyen faktörler ve özel okulların reklam stratejileri. M. Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 11, 183-202.
  • Kaya, A., Bölükbaşı Macit, Z. ve Siyez, D. M. (2012). Bir ilköğretim okulu psikolojik danışma ve rehberlik servisine yapılan başvuruların incelenmesi. İlköğretim Online, 11(4), 1087-1100.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (2016). Nitel veri analizi. (çev. Sadegül Akbaba Altun ve Ali Ersoy). Ankara: Pegem Akademi.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2nd ed.). USA: SAGE.
  • MEB (2010). Ortaöğretim öğrencilerinin alan tercihlerinin incelenmesi. Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı
  • MEB (2012). Millî Eğitim Bakanlığı Özel Öğretim Kurumları Yönetmeliği. Resmi Gazete Tari-hi: 20.03.2012, Resmi Gazete Sayısı: 28239
  • MEB (2013). Milli Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği. Resmi Gazete Tarihi: 07/09/2013, Resmi Gazete Sayısı: 28758
  • MEB (2015). Özel öğretim kurumları standartlar yönergesi. [Çevrim-içi: http://mevzuat.meb.gov.tr/html/ozelogrkurstd_0/ozelogrkurstd_0.html], Erişim tarihi: 10.08.2016.
  • Özcan, Ö. ve Aysev, A. (2009). Okul fobisi olan çocuklarda ruhsal bozuklukların sıklığının araştırılması. İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 16(1), 13-17
  • Özdemir, S., Yalın, H.İ. ve Sezgin F. (2012). Eğitim bilimine giriş. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Özkan G. (2015, 25 Mayıs). 2 bin 195 dershane dönüşüm başvurusu yaptı. [Çevrim-içi: http://www.hurriyet.com.tr/2-bin-195-dershane-donusum-basvurusu-yapti-29098694], Erişim tarihi: 18.05.2016.
  • Stevenson, D.L., & Baker, D.P. (1992). Shadow education and allocation in formal schooling: Transition to university in Japan. American Journal of Sociology, 97, 1639-1657.
  • Şeker S., Süngü B. ve Çamlıyer H. (2015). Apartman okullarında yetişecek yeni nesil. Interna-tional Journal of Science Culture and Sport (IntJSCS), Special Issue 4 ISSN : 2148-1148 Doi : 10.14486/IJSCS362.
  • TTKB (2014). Özel temel lise haftalık ders çizelgesi. Karar tarihi: 14/08/2014 Karar sayısı: 73
  • TED. (2005). Türkiye’de üniversiteye giriş sistemi araştırması. Ankara: TED yayınları
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yu, J.J., & Loh, C. (2003). Cram schooling and probability of entering high schools: An empi-rical analysis. Paper presented at Annual Meeting of Taiwanese Association of Economics.
  • 6287 Sayılı Kanun. İlköğretim ve Eğitim Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik. Resmi Gazete Tarihi: 11/04/2012, Resmi Gazete Sayısı: 28261
  • 6528 Sayılı Kanun. Millî Eğitim Temel Kanunu ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararna-melerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun. Resmi Gazete Tarihi: 14/03/2014, Resmi Gazete Sayısı: 28941
  • 6764 Sayılı Kanun. Millî Eğitim Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmün-de Kararname ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun. Resmi Gazete Tarihi: 29 Aralık2016, Resmi Gazete Sayısı: 29913

A Qualitative Study On Causes of Students’ Trans-fer to Basic High School

Yıl 2018, , 629 - 639, 15.05.2018
https://doi.org/10.24106/kefdergi.357967

Öz

The aim of this research is to determine from what types of
school and for what reasons students transfer to basic high school. In this
study, which is a case study, single case study pattern was used. The study
reached 255 students, 2 school managers and teachers, and it was conducted in
basic high schools in Burdur city center as of spring term of 2015-2016
academic year. Research data collected from students was obtained through the
questionnaire consisting of open-ended questions; data collected from teachers
and administrators was collected by means of semi-structured interviews.
Research data was analyzed using the content analysis. In the research, it was
concluded that students transferred from various types of schools to the basic
high school, but the highest number of student transition was from Anatolian
high schools. It was observed that the reasons for students’ transition of
basic high school gather under three themes including basic high school, the
previous school before transitioning to basic high school and other reasons.

Kaynakça

  • Alp, A. (2014, 07 Ağustos). İşte bu dilekçeyle 3500 liralık desteği alacaksınız. [Çevrim-içi: http://www.hurriyet.com.tr/iste-bu-dilekceyle-3500-liralik-destegi-alacaksiniz-26961417], Eri-şim tarihi: 01.08.2016.
  • Baştürk, S. ve Doğan, S. (2010). Lise öğretmenlerinin özel dershaneler hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(2), 135-157.
  • Bray, M. (2007). The shadow education system: private tutoring and its implications for plan-ners. Fundamentals of educational planning (Rapor No. 61). (Second edition). Paris: UNES-CO International Institute for Educational Planning.
  • Chen, H. (2002). Shadow education in Taiwan: A study of parental investment and educational achievement. M. Phil. Thesis, Department of Sociology, Oxford University.
  • Ergin, D.Y. (1993). Özel bir kolejde yapılan imaj araştırması. İstanbul: Kültür Koleji Yayınları.
  • Freeman, H. & Brown, B. B. (2001). Primary attachment to parents and peers during adoles-cence: Differences by attachment style. Journal of Youth and Adolescence, 30(6), 653-674. doi:10.1023/A:1012200511045
  • Garipağaoğlu, B.Ç. (2016). Özel dershanelerden özel okullara dönüşüm projesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 140-162. DOI: 10.17240/aibuefd.2016.16.1-5000182915
  • Glesne, C. (2013). Nitel araştırmaya giriş. (çev. Ali Ersoy ve Pelin Yalçınoğlu). Ankara: Anı yayıncılık.
  • Hesapçıoğlu, M. ve Nohutçu, A. (1999). Velilerin özel okul tercihlerini etkileyen faktörler ve özel okulların reklam stratejileri. M. Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 11, 183-202.
  • Kaya, A., Bölükbaşı Macit, Z. ve Siyez, D. M. (2012). Bir ilköğretim okulu psikolojik danışma ve rehberlik servisine yapılan başvuruların incelenmesi. İlköğretim Online, 11(4), 1087-1100.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (2016). Nitel veri analizi. (çev. Sadegül Akbaba Altun ve Ali Ersoy). Ankara: Pegem Akademi.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2nd ed.). USA: SAGE.
  • MEB (2010). Ortaöğretim öğrencilerinin alan tercihlerinin incelenmesi. Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı
  • MEB (2012). Millî Eğitim Bakanlığı Özel Öğretim Kurumları Yönetmeliği. Resmi Gazete Tari-hi: 20.03.2012, Resmi Gazete Sayısı: 28239
  • MEB (2013). Milli Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği. Resmi Gazete Tarihi: 07/09/2013, Resmi Gazete Sayısı: 28758
  • MEB (2015). Özel öğretim kurumları standartlar yönergesi. [Çevrim-içi: http://mevzuat.meb.gov.tr/html/ozelogrkurstd_0/ozelogrkurstd_0.html], Erişim tarihi: 10.08.2016.
  • Özcan, Ö. ve Aysev, A. (2009). Okul fobisi olan çocuklarda ruhsal bozuklukların sıklığının araştırılması. İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 16(1), 13-17
  • Özdemir, S., Yalın, H.İ. ve Sezgin F. (2012). Eğitim bilimine giriş. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Özkan G. (2015, 25 Mayıs). 2 bin 195 dershane dönüşüm başvurusu yaptı. [Çevrim-içi: http://www.hurriyet.com.tr/2-bin-195-dershane-donusum-basvurusu-yapti-29098694], Erişim tarihi: 18.05.2016.
  • Stevenson, D.L., & Baker, D.P. (1992). Shadow education and allocation in formal schooling: Transition to university in Japan. American Journal of Sociology, 97, 1639-1657.
  • Şeker S., Süngü B. ve Çamlıyer H. (2015). Apartman okullarında yetişecek yeni nesil. Interna-tional Journal of Science Culture and Sport (IntJSCS), Special Issue 4 ISSN : 2148-1148 Doi : 10.14486/IJSCS362.
  • TTKB (2014). Özel temel lise haftalık ders çizelgesi. Karar tarihi: 14/08/2014 Karar sayısı: 73
  • TED. (2005). Türkiye’de üniversiteye giriş sistemi araştırması. Ankara: TED yayınları
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yu, J.J., & Loh, C. (2003). Cram schooling and probability of entering high schools: An empi-rical analysis. Paper presented at Annual Meeting of Taiwanese Association of Economics.
  • 6287 Sayılı Kanun. İlköğretim ve Eğitim Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik. Resmi Gazete Tarihi: 11/04/2012, Resmi Gazete Sayısı: 28261
  • 6528 Sayılı Kanun. Millî Eğitim Temel Kanunu ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararna-melerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun. Resmi Gazete Tarihi: 14/03/2014, Resmi Gazete Sayısı: 28941
  • 6764 Sayılı Kanun. Millî Eğitim Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmün-de Kararname ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun. Resmi Gazete Tarihi: 29 Aralık2016, Resmi Gazete Sayısı: 29913
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Diğer ID 1778
Bölüm Derleme Makale
Yazarlar

Emine Önder

Yayımlanma Tarihi 15 Mayıs 2018
Kabul Tarihi 21 Haziran 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018

Kaynak Göster

APA Önder, E. (2018). A Qualitative Study On Causes of Students’ Trans-fer to Basic High School. Kastamonu Education Journal, 26(3), 629-639. https://doi.org/10.24106/kefdergi.357967