Araştırmanın amacı okul psikolojik
danışmanlarının mesleklerine, sorumluluklarına ve sınırlarına ilişkin
algılarını saptamaktır. Araştırma nitel bir çalışmadır ve veriler içerik
analizi ile incelenmiştir. Çalışmaya katılan Ankara’ya bağlı bir ilçede görevli
okul psikolojik danışmanlarından (n=66) okul psikolojik danışmanı metaforu için
“Okul psikolojik danışmanı....gibidir, çünkü…...” cümlesini tamamlaması; okul
psikolojik danışmanının sınır ve sorumluluklarına ilişkin algıları için
de “okul psikolojik danışmanının en önemli
sorumluluğu…..dur, çünkü……”, ve “okul psikolojik
danışmanı… karışmamalıdır, çünkü…”cümlelerini tamamlamaları istenmiştir.
Katılımcılar okul psikolojik danışmanı kavramına ilişkin olarak toplam 51 adet
geçerli metafor, sorumluluğuna ilişkin 53 adet tanımlama
üretilmiştir. Katılımcılar okul psikolojik danışmanının sınırlarının ne olduğu
ile ilgili 40 tanımlama yapmıştır. Bulgular, kategoriler ve mesleğin gelişim
süreci bağlamında tartışılmıştır. Üretilen metaforlarda tablo bir bütün olarak
ele alındığında okul psikolojik danışmanlarının kendilerine dair mesleki
algıları ile okulda kendilerine yüklenen görevler
arasında kaldıkları görülmektedir.
Araştırmanın diğer bulguları değerlendirildiğinde psikolojik danışma
alanının en önemli
ilkeleri arasında olanöğrenci merkezlilik ve gizliliğin okul psikolojik
danışmanları tarafından önemli ölçüde
içselleştirildiği görülmektedir.
Okul psikolojik danışmanı rehberöğretmen metafor sorumluluklar sınırlar
The purpose of this study is to
reveal both the metaphors that are related to guidance counselling and
perceptions for boundaries and responsibilities connected to this profession.
The participants were guidance counsellors (n=66) from a district of Ankara.
Participants were asked to complete sentences as ‘guidance counsellor is like …
because …’, ‘the most important responsibility of a guidance counsellor is …
because …’ and ‘guidance counsellor shouldn’t barge in … because …’. According
to the results participants used 51 valid metaphors for school counsellor
concept, 53 definitions for the responsibilities, 40 definitions for
boundaries. Data have been discussed inassociation with the categories and
evolution of the profession. Considering the metaphors produced in study as a
whole, it is seen that the school psychological counsellors’ perceptions among
their professional perceptions and their assigned tasks at school. Moreover, other
findings revealed that student-centeredness and confidentiality, which are
among the most important principles of psychological counseling field, are
significantly internalized by school psychological counsellors.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Diğer ID | 1920 |
Bölüm | Derleme Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Temmuz 2018 |
Kabul Tarihi | 5 Ekim 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |