The aim of this study is
to develop a scale that measures the self-efficacy beliefs of mathematical
connection of high school students. The draft form of the scale consisting of
36 items was applied to 378 high school students. In the analysis of the
obtained data, item total correlation, explanatory and confirmatory factor
analysis and reliability analyzes were performed. As a result of the factor
analysis, it was found that the scale had a 5 factor structure and the variance
ratio explained by the whole scale was 52.34%. It was determined that the fit
index values obtained as a result of the confirmatory factor analysis applied
were in agreement
between the model and
the observed data. It has been found that the proposed model is good or acceptable
level. The Cronbach alpha internal consistency reliability coefficient of the
scale is 0.85. As a result of the statistical analysis, a 22 items Likert-type
mathematical connection self-efficacy scale were developed. According to the
findings of this study, it is understood that the mathematical connection
self-efficacy scale can be used as a valid and reliable scale.
Bu çalışmanın amacı
lise öğrencilerinin matematiksel ilişkilendirmeye ilişkin öz yeterlik
inançlarını ölçen bir ölçme aracı geliştirmektir. 36 maddeden oluşan ölçeğin
taslak formu 378 lise öğrencisine uygulanmıştır. Elde edilen verilerin
analizinde madde toplam korelasyonu, açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi
ve güvenirlik analizleri gerçekleştirilmiştir. Faktör analizi sonucunda ölçeğin
5 faktörlü bir yapıda olduğu ve ölçeğin tümünün açıkladığı varyans oranının
%52.34 olduğu elde edilmiştir. Doğrulayıcı faktör analizi sonucunda elde edilen
uyum indeksi değerlerinin model ve gözlenen veri arasında uyum olduğu ve
önerilen modelin iyi veya kabul edilebilir düzeyde uyum gösterdiği bulunmuştur.
Ölçeğin Cronbach alfa iç tutarlılık güvenirlik katsayısı 0.85 olarak
hesaplanmıştır. İstatistiksel analizler sonucunda Likert tipinde, toplam 22
maddelik matematiksel ilişkilendirme öz yeterlik ölçeği geliştirilmiştir. Bu
çalışmanın bulgularına göre matematiksel ilişkilendirme öz yeterlik ölçeğinin
geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olarak kullanılabileceği anlaşılmaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Derleme Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Mayıs 2018 |
Kabul Tarihi | 23 Haziran 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |