Bu çalışmanın amacı ortaokul beden eğitimi ve spor derslerinde kullanılan Fiziksel Etkinlik Kartlarının (FEK) akademik öğrenme zamanına etkisini incelemektir. Araştırmada, yarı deneysel çalışma desenlerinden eşitlenmemiş kontrol gruplu model kullanılmıştır. Araştırma 2014-2015 öğretim yılı bahar döneminde Bolu İli Mudurnu İlçesi'nde bulunan bir ortaokulda gerçekleştirilmiştir. Araştırmada deney gruplarında 6 hafta boyunca beden eğitimi ve spor dersi FEK kullanılarak, kontrol gruplarında ise FEK kullanılmadan işlenmiştir. Araştırmada elde edilen veriler Parker (1989) tarafından geliştirilen gözlem formu kullanılarak analiz edilmiş ve verilerin çözümlenmesinde yüzde, frekans ve bağımsız gruplar t testi kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen sonuçlara göre, FEK ile ders işlenen deney gruplarında akademik öğrenme zamanına daha fazla zaman ayrıldığı belirlenmiştir.
akademik öğrenme zamanı fiziksel etkinlik kartları beden eğitimi ve spor ortaokul.
The aim of
this research was to investigate the effect of Physical Activity Cards (PACs)
used in physical education courses in secondary school on academic learning
time. The quasi-experimental study research design (inequivalent design with
control group) was used in this research. The investigation was carried out at
one of the secondary school in Mudurnu, a town of Bolu province, during the
educational year of 2014-2015. The physical education and sports course was
taught 6 weeks using PACs (experiment groups) and without using PACs (control
groups). The data were analyzed using the observation form developed by Parker
(1989) and percentage, frequency and independent samples t-test were used to
analyze the data. As a result, it was
defined that the experiment groups performing courses using PACs spent more
time for academic learning time.
The aim of this research was to investigate the effect of Physical Activity Cards (PACs) used in physical education courses in secondary school on academic learning time. The quasi-experimental study research design (inequivalent design with control group) was used in this research. The investigation was carried out at one of the secondary school in Mudurnu, a town of Bolu province, during the educational year of 2014-2015. The physical education and sports course was taught 6 weeks using PACs (experiment groups) and without using PACs (control groups). The data were analyzed using the observation form developed by Parker (1989) and percentage, frequency and independent samples t-test were used to analyze the data. As a result, it was defined that the experiment groups performing courses using PACs spent more time for academic learning time.
academic learning time physical activity cards physical education and sports secondary school.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Derleme Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Temmuz 2018 |
Kabul Tarihi | 25 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |