Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Altıncı Sınıf Öğrencilerine Verilen Matematik Okuryazarlığı Eğitiminin Öğrencilerin Matematik Okuryazarlığı Başarısına Etkisi

Yıl 2018, , 2069 - 2079, 15.11.2018
https://doi.org/10.24106/kefdergi.2418

Öz

Bu çalışmanın amacı, ortaokul altıncı sınıf öğrencilerine verilen
matematik okuryazar-lığı eğitiminin öğrencilerin matematik okuryazarlığı
başarısına etkisini ortaya koymak ve mate-matiğe yönelik tutumlarındaki ve
motivasyonlarındaki değişimleri incelemektir. Çalışma, Bursa’daki bir devlet
ortaokulunun altıncı sınıfına giden 56 öğrenci üzerinde gerçekleştirilmiştir.
Bu çalışmada nitel ve nicel araştırmanın bir arada kullanıldığı karma yöntem
kullanılmıştır. Araştırmada deney grubuna 12 hafta boyunca matematik
okuryazarlığı eğitimi verilmiş, kontrol grubunda ise matematik öğretim
programında yer alan ilkelere bağlı kalınarak öğretime devam edilmiştir.
Öğrencilere Matematik Okuryazarlığı Testi ön test- son test ve kalıcılık testi
olarak uygulanmıştır. Daha sonra yapılan uygulamanın öğrencilerin derse karşı
motivasyonlarında etkisinin olup olmadığını araştırmak için deney ve kontrol
gruplarına matematik motivasyon ölçeği uygulanmıştır. Son olarak eğitim sonunda
öğrencilerden eğitim süreci ile ilgili duygu ve düşüncelerini anlatabilmeleri
için birer mektup yazmaları istenmiş ve bu mektuplar içerik analizine tabi
tutulmuşlardır.
  Elde edilen bulgular
sonucunda matematik okuryazarlığı eğitiminin, altıncı sınıf öğrencilerinin
matematik okuryazarlığı başarılarını anlamlı derecede arttırdığı görülmüştür.
Ayrıca, uygulama sonucunda altıncı sınıf öğrencilerinin matematiğe yönelik
tutumlarının olumlu yönde değişim gösterdiği ve motivasyonlarının arttığı
tespit edilmiştir. Öğrencilerden alınan mektup içerikleri duyuşsal ve öğrenmeye
yönelik motivasyonla ilgili olumlu gelişmeler olduğunu göstermiştir.

Kaynakça

  • Akarsu, S. (2009). Öz-Yeterlik, Motivasyon ve PISA 2003 Matematik Okuryazarlığı Üzerine Uluslararası Bir Karşılaştırma: Türkiye ve Finlandiya. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Akkaya, R., Sezgin Memnun, D. (2012). Öğretmen Adaylarının Matematiksel Okuryazarlığa İlişkin Öz-Yeterlik İnançlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 96-111.
  • Akyüz, G., Pala, N. M. (2010). PISA 2003 Sonuçlarına Göre Öğrenci ve Sınıf Özelliklerinin Matematik Okuryazarlığına ve Problem Çözme Becerilerine Etkisi. İlköğretim Online, 9 (2), 668-678.
  • Altun, M. (2010). İlköğretim 2. Kademe Matematik Öğretimi. Bursa; Aktüel Yayıncılık.
  • Altun, M. (2015). Efemat 5-6. Bursa; Aktüel Yayıncılık.
  • Altun M., Bozkurt I. (2017). Matematik Okuryazarlığı Problemleri İçin Yeni Bir Sınıflama Önerisi, Eğitim ve Bilim, 42(190), 171-188.
  • De Lange, J.,(2003). “Mathematics for literacy”, Quantitative Literacy: Why Numeracy Matters for Schools and Colleges, Editors: Madison, B.L. And Steen, L.A., National Council on Education and the Disciplines, New Jersey, 75-89.
  • Demir, İ., Kılıç, S., Ünal, H. (2010). Effects of students’ and schools’ characteristics on mathematics achievement: Findings from PISA 2006. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 3099-3103.
  • Duran, M. (2011). İlköğretim 7. Sınıf Öğrencilerinin Görsel Matematik Okuryazarlığı Özyeterlik Algıları ile Görsel Matematik Başarıları Arasındaki İlişki. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Erzincan Üniversitesi, Erzincan.
  • EARGED, (2005). PISA 2003 Projesi Ulusal Nihai Rapor. Ankara: MEB-Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı.
  • EARGED, (2007). PISA 2006 Uluslararası Öğrenci Başarılarını Değerlendirme Programı Ulusal Ön Rapor. Ankara: MEB-Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı.
  • EARGED,(2009).PISA 2009 Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı Ulusal Ön Rapor. Ankara: MEB-Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı.
  • EARGED, (2010). PISA 2009 Projesi Ulusal Ön Raporu. Ankara: MEB-Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı.
  • Gellert, U. (2004). Didactic Material Confronted with The Concept of Mathematical Literacy. Educational Studies in Mathematics, 55, 163-179.
  • Gürbüz, M. (2014). PISA Matematik Okuryazarlık Öğretiminin PISA Sorusu Yazma ve Okuryazarlık Düzeyleri Üzerine Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Uludağ Üniversitesi,Bursa.
  • İş, Ç. (2003). Uluslararası Öğrenci Başarı Belirleme Programına Göre (PISA) Matematik Okuryazarlığını Belirleyen Faktörlerin Kültürler Arası Karşılaştırılması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Kabaca, T. (2006). Limit Kavramının Öğretiminde Bilgisayar Cebiri Sistemlerine Etkisi, Gazi Üniversitesi, Doktora Tezi.
  • Korkmaz, D. (2016). İlköğretim 6, 7 ve 8. Sınıf Öğrencilerinin Geometriye Yönelik Öz-Yeterlikleri İle Geometrik Düşünme Düzeyleri Arasındaki ilişki. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir.
  • Kurtoğlu Çolak, S. (2006). Materyal Kullanımının Altıncı Sınıf Öğrencilerinin Geometri Kavramları Bağlamında Matematiksel Okuryazarlığına Etkisi Üzerine Deneysel Bir Çalışma. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • MEB, (2007). PISA 2006 Projesi Ulusal Nihai Raporu (EARGED).
  • MEB, Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı (2009). İlköğretim Matematik Dersi 6-8. Sınıflar Öğretim Programı. Ankara.
  • MEB, Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı (2013). Ortaokul Matematik Dersi (5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara.
  • Özgen, K. ve Pesen, C. (2008). Probleme Dayalı Öğrenme Yaklaşımı ve Öğrencilerin Matematiğe Yönelik Tutumları. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 69-83.
  • Yenilmez, K. ve Ata, A. (2013). Matematik Okuryazarlığı Dersinin Öğretmen Adaylarının Matematik Okuryazarlığı Özyeterliğine Etkisi. The Journal of Academic Social Science Studies, 6 (2), 1803-1816.
  • Yıldırım, K. (2006). Çoklu Zeka Kuramı Destekli Kubaşık Öğrenme Yönteminin İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinin Matematik Dersindeki Akademik Başarı, Benlik Algısı ve Kalıcılığa Etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Ziya, E. (2008). Uluslararası öğrenci başarı değerlendirme programına (PISA 2006) göre Türkiye’deki öğrencilerin matematik başarılarını etkileyen bazı faktörler. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.

The Effects of the Mathematics Literacy Education of The 6th Grade Students to Mathematics Literacy Achievement

Yıl 2018, , 2069 - 2079, 15.11.2018
https://doi.org/10.24106/kefdergi.2418

Öz

The purpose of this study is to investigate the effects of mathematics
literacy education on secondary school sixth graders on the success of
mathematics literacy and to examine the changes in attitudes and motivations
towards mathematics. The study was on the 56 sixth grade students who goes to
the of a state secondary school in Bursa. In this study, a mixed method is used
which is a combination of qualitative and quantitative research. In this research,
mathematical literacy training was given to the experimental group for 12
weeks, while the control group continued teaching according to the principles
in the mathematics teaching program. Mathematics Literacy Test was applied to
the students as pre-test and post-test. The mathematical motivation scale was
applied to the experimental and control groups in order to investigate whether
the application was effective on the motivation of the students. Finally, at
the end of the training, the students were asked to write a letter to explain
their feelings and thoughts about the educational process and these letters
were subjected to content analysis.
As a result of the findings, it has been observed that mathematics
literacy training significantly increased the mathematical literacy
achievements of sixth grade students. Moreover, as a result of the application,
it has been detected that the attitudes of the sixth grade students towards
mathematics change positively and increased motivation. The letter content from
the students showed that they are positive developments in motivation towards
emotional and learning.

Kaynakça

  • Akarsu, S. (2009). Öz-Yeterlik, Motivasyon ve PISA 2003 Matematik Okuryazarlığı Üzerine Uluslararası Bir Karşılaştırma: Türkiye ve Finlandiya. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Akkaya, R., Sezgin Memnun, D. (2012). Öğretmen Adaylarının Matematiksel Okuryazarlığa İlişkin Öz-Yeterlik İnançlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 96-111.
  • Akyüz, G., Pala, N. M. (2010). PISA 2003 Sonuçlarına Göre Öğrenci ve Sınıf Özelliklerinin Matematik Okuryazarlığına ve Problem Çözme Becerilerine Etkisi. İlköğretim Online, 9 (2), 668-678.
  • Altun, M. (2010). İlköğretim 2. Kademe Matematik Öğretimi. Bursa; Aktüel Yayıncılık.
  • Altun, M. (2015). Efemat 5-6. Bursa; Aktüel Yayıncılık.
  • Altun M., Bozkurt I. (2017). Matematik Okuryazarlığı Problemleri İçin Yeni Bir Sınıflama Önerisi, Eğitim ve Bilim, 42(190), 171-188.
  • De Lange, J.,(2003). “Mathematics for literacy”, Quantitative Literacy: Why Numeracy Matters for Schools and Colleges, Editors: Madison, B.L. And Steen, L.A., National Council on Education and the Disciplines, New Jersey, 75-89.
  • Demir, İ., Kılıç, S., Ünal, H. (2010). Effects of students’ and schools’ characteristics on mathematics achievement: Findings from PISA 2006. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 3099-3103.
  • Duran, M. (2011). İlköğretim 7. Sınıf Öğrencilerinin Görsel Matematik Okuryazarlığı Özyeterlik Algıları ile Görsel Matematik Başarıları Arasındaki İlişki. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Erzincan Üniversitesi, Erzincan.
  • EARGED, (2005). PISA 2003 Projesi Ulusal Nihai Rapor. Ankara: MEB-Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı.
  • EARGED, (2007). PISA 2006 Uluslararası Öğrenci Başarılarını Değerlendirme Programı Ulusal Ön Rapor. Ankara: MEB-Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı.
  • EARGED,(2009).PISA 2009 Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı Ulusal Ön Rapor. Ankara: MEB-Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı.
  • EARGED, (2010). PISA 2009 Projesi Ulusal Ön Raporu. Ankara: MEB-Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı.
  • Gellert, U. (2004). Didactic Material Confronted with The Concept of Mathematical Literacy. Educational Studies in Mathematics, 55, 163-179.
  • Gürbüz, M. (2014). PISA Matematik Okuryazarlık Öğretiminin PISA Sorusu Yazma ve Okuryazarlık Düzeyleri Üzerine Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Uludağ Üniversitesi,Bursa.
  • İş, Ç. (2003). Uluslararası Öğrenci Başarı Belirleme Programına Göre (PISA) Matematik Okuryazarlığını Belirleyen Faktörlerin Kültürler Arası Karşılaştırılması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Kabaca, T. (2006). Limit Kavramının Öğretiminde Bilgisayar Cebiri Sistemlerine Etkisi, Gazi Üniversitesi, Doktora Tezi.
  • Korkmaz, D. (2016). İlköğretim 6, 7 ve 8. Sınıf Öğrencilerinin Geometriye Yönelik Öz-Yeterlikleri İle Geometrik Düşünme Düzeyleri Arasındaki ilişki. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir.
  • Kurtoğlu Çolak, S. (2006). Materyal Kullanımının Altıncı Sınıf Öğrencilerinin Geometri Kavramları Bağlamında Matematiksel Okuryazarlığına Etkisi Üzerine Deneysel Bir Çalışma. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • MEB, (2007). PISA 2006 Projesi Ulusal Nihai Raporu (EARGED).
  • MEB, Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı (2009). İlköğretim Matematik Dersi 6-8. Sınıflar Öğretim Programı. Ankara.
  • MEB, Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı (2013). Ortaokul Matematik Dersi (5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara.
  • Özgen, K. ve Pesen, C. (2008). Probleme Dayalı Öğrenme Yaklaşımı ve Öğrencilerin Matematiğe Yönelik Tutumları. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 69-83.
  • Yenilmez, K. ve Ata, A. (2013). Matematik Okuryazarlığı Dersinin Öğretmen Adaylarının Matematik Okuryazarlığı Özyeterliğine Etkisi. The Journal of Academic Social Science Studies, 6 (2), 1803-1816.
  • Yıldırım, K. (2006). Çoklu Zeka Kuramı Destekli Kubaşık Öğrenme Yönteminin İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinin Matematik Dersindeki Akademik Başarı, Benlik Algısı ve Kalıcılığa Etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Ziya, E. (2008). Uluslararası öğrenci başarı değerlendirme programına (PISA 2006) göre Türkiye’deki öğrencilerin matematik başarılarını etkileyen bazı faktörler. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Derleme Makale
Yazarlar

Esra Taşkın Bu kişi benim

Rıdvan Ezentaş Bu kişi benim

Murat Altun

Yayımlanma Tarihi 15 Kasım 2018
Kabul Tarihi 25 Mayıs 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018

Kaynak Göster

APA Taşkın, E., Ezentaş, R., & Altun, M. (2018). Altıncı Sınıf Öğrencilerine Verilen Matematik Okuryazarlığı Eğitiminin Öğrencilerin Matematik Okuryazarlığı Başarısına Etkisi. Kastamonu Education Journal, 26(6), 2069-2079. https://doi.org/10.24106/kefdergi.2418