Bu araştırmanın amacı, hem tarihçi hem de tarih
öğretmeni adayı olan öğrencilerin, tarihin kötüye kullanımı hakkındaki
görüşlerini tespit etmektir. Araştırma nitel araştırma yöntemi ile ve temel
nitel araştırma deseni ile yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu,
2014-2015 eğitim öğretim yılında, Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi,
Tarih bölümü son sınıfta okuyan ve aynı zamanda pedagojik formasyon eğitimi
alan öğrenciler oluşturmaktadır. Çalışma grubunun belirlenmesinde kolay
ulaşılabilir durum örneklemesi benimsenmiştir. Veriler, açık uçlu anket formu
ile toplanmış ve içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Elde edilen
bulgulara göre katılımcılar, II. Abdülhamit örneğinde bir tarihsel karakter
hakkında yapılan farklı ve zıt yorumların en önemli sebebi olarak objektif
olamamayı göstermişlerdir. Katılımcıların hepsi tarihin kötüye
kullanılabileceğini belirtmişlerdir. Katılımcıların tarihin kötüye kullanılma
biçimleri hakkındaki görüşleri; geçmişin siyasal amaçlar için kullanılması,
tarihi kişiliklerin yanlış bilgilerle kötülenmesi, geçmişin ideolojik olarak
anlatılması, geçmişin medya yoluyla çarpıtılması şeklinde sıralanmaktadır.
Katılımcıların, öğrencilerin tarihin kötüye kullanımları konusunda nasıl
bilinçlendirilebileceği hakkındaki görüşleri incelendiğinde objektiflik vurgusu
ön plana çıkmaktadır. Katılımcılar, öğrencilere tarihin objektif bir şekilde
anlatılmasını ve onların da tarihe objektif bakmalarının sağlanmasını
önermişlerdir. Katılımcılar tarafından dile getirilen üst sıralardaki diğer
görüşler; öğrencileri tarihin kötüye kullanımı ve bunun zararları konusunda
bilinçlendirme, araştırmaya sevk etme, doğru ve gerçekçi kaynaklara
yönlendirme, öğrencilere her olayın yaşandığı dönemin şartlarına göre
değerlendirilmesini önerme ile farklı kaynaklardan
yararlanılmasını önerme şeklindedir. Araştırmada katılımcıların tarih
metodolojisine kısmen hâkim olduğu ve tarihin kötüye kullanımı konusunda
yeterince donanımlı olmadığı ortaya çıkmıştır. Öğretmen adaylarının tarihin
nasıl kötüye kullanılabileceğine ve buna karşılık öğrencilerinin nasıl
bilinçlendirilebileceğine yönelik iyi bir eğitim almaları sağlanmalıdır.
tarih öğretimi tarihçi adayı tarih öğretmen adayı objektiflik tarih metodolojisi tarihin kötüye kullanımı
The purpose of this study is to determine the
views of students who are both historian candidates and pre-service
teachers about the use and misuse of history. The research study was carried
out with qualitative research method and basic qualitative research
design. The population of the study consisted of
students studying in their final year of bachelor’s studies in the Department
of History and taking pedagogical formation training at Ataturk University
Faculty of Letters in 2014-2015 academic year. While composing the study group,
convenience sampling method was adopted. The data were collected via open-ended
questionnaire and analysed via content analysis. Considering the findings yielded, the
participants pointed out that the most important reason for different and
opposite interpretations about a historical character in the case of Sultan Abdülhamit
II were not being objective. All of the
participants determined that history could be misused. The participants’ views on
the ways of misuses of history could be listed as follows: using past for
political purposes, discrediting historical figures and personalities with
false information, the ideological description of the past, and the distortion
of the past via mass media. When the participants’ views about how to raise
students’ awareness about the use and misuse of history are examined, the emphasis
on objectivity stands out. The participants suggested that students should be
taught history objectively and they should view history objectively. The other
top views stated by the participants are listed as follows: raising student
awareness about the misuse of history and its damages, encouraging them to do
research, guiding them to true and realistic sources, suggesting
students that each event should be evaluated considering the conditions of the
period under which it was experienced and benefiting from different sources. It
was revealed in the research study that the participants partially had a
command of historical methodology and they were not qualified enough about the
misuses of history. Pre-service teachers should be provided with the best training about how history could be misused and
how students can be made aware of it.
history education historian candidate pre-service history teacher objectivity historical methodology the misuse of history
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Derleme Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Mart 2019 |
Kabul Tarihi | 12 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |