Thinking
styles are considered as one of the elements that affect learning. In this
context, this study was conducted with 94 students who studied at Atatürk
University, Faculty of Fine Arts, at Undergraduate Level to determine the
thinking styles of the university students who receive professional music
education; and to investigate the relation between these styles and various
demographical variables. The data of the study were collected by using the
“Thinking Styles Inventory”. The inventory was developed by Sternberg and
Wagner (1991) and was translated into Turkish by Fer (2005). Its reliability
and validity studies were conducted. The Personal Information Form, which was
developed by the author of the study, was also used to collect the data in the
present study. The data that were collected by using the Thinking Styles
Inventory and the Personal Information Form were analyzed by using the One-Way
Variance Analysis (ANOVA), Tukey HSD test, and descriptive-statistical
techniques.
When the findings were analyzed it was observed that the
Study Group generally had the Legislator, Executive, Judgmental, Hierarchical,
External and Innovative Thinking Styles at higher levels. It was determined
that the averages of the sub-scales of the Thinking Styles Inventory varied
according to gender; however, these averages were generally above the medium
level, and the highest average in women was detected in Monarchic Thinking
Style sub-dimension while the highest average was detected in men in the
Legislative Thinking Style sub-dimension. When the thinking styles were
analyzed in terms of grades of the students it was observed that 2nd
graders had mostly the Legislative Thinking Style; and 4th graders had
the Legislative, Holistic and Local Thinking Styles at higher levels. It was
also determined in the study that the average scores at Legislative, Executive,
Judgmental, Hierarchical and Innovative Thinking Styles of the students, who
were graduated from high schools other than Fine Arts High Schools, were higher
than those who were graduated from Fine Arts High Schools. It was observed that
there were no significant differences in the thinking styles of the students at
the WGPA (Weighted Grade Point Average) level and Individual Instrument
variables.
Music music education professional music education thinking styles
Düşünme
stilleri öğrenmeye etki eden unsurlardan biri olarak kabul edilmektedir.
Buradan hareketle mesleki müzik eğitimi alan üniversite öğrencilerinin düşünme
stillerinin belirlenmesi ve bu stillerle çeşitli demografik değişkenler
arasındaki ilişkinin incelenmesi amacıyla yapılan bu çalışma; Atatürk
Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi’nde lisans düzeyinde mesleki müzik
eğitimi almakta olan 94 öğrenci ile yürütülmüştür. Araştırmanın verileri
Sternberg ve Wagner (1991) tarafından geliştirilen ve Fer (2005) tarafından
Türkçe’ye çevrilerek geçerliği ve güvenirliği yapılmış olan “Düşünme Stilleri
Envanteri”nin yanında araştırmacı tarafından geliştirilen kişisel bilgi formu
kullanılarak elde edilmiştir. Düşünme stilleri envanteri ve kişisel bilgi formu
ile elde edilen veriler tek yönlü varyans analizi (ANOVA), Tukey HSD testi
ve betimleyici istatistiki teknikler kullanılarak analiz edilmiştir.
Elde
edilen bulgulara bakıldığında çalışma grubunun genel olarak Yasamacı,
Yürütmeci, Yargılayıcı, Hiyerarşik, Dışsal ve Liberal düşünme stillerine daha
yüksek düzeyde sahip oldukları görülmüştür. Düşünme stilleri envanterinden elde
edilen alt ölçek ortalamalarının, cinsiyete göre bazı farklılıklar göstermekle
birlikte genelde orta düzeyin üzerinde olduğu; kadınlarda en yüksek ortalamanın
Monarşik düşünme stili alt boyutunda görülürken erkeklerde ise en yüksek
ortalamanın Yasamacı düşünme stili alt boyutunda olduğu görülmektedir. Düşünme
stillerinin sınıf düzeyine göre durumuna bakıldığında 2. sınıf öğrencilerinin
Yasamacı düşünme stiline, 4. sınıf öğrencilerinin ise Yasamacı, Bütünsel ve
Ayrıntısal düşünme stillerine daha yüksek düzeyde sahip oldukları görülmüştür.
Güzel Sanatlar Liseleri dışında kalan diğer liselerden mezun olan öğrencilerin
Yasamacı, Yürütmeci, Yargılayıcı, Hiyerarşik ve Liberal düşünme stilleri puan
ortalamalarının Güzel Sanatlar Liselerinden mezun olan öğrencilere göre daha
yüksek olduğu görülmüştür. Öğrencilerin AGNO (Ağırlıklı Genel Not Ortalaması)
düzeyi ve bireysel çalgı değişkenlerine göre düşünme stillerinde anlamlı
farklılıklar olmadığı belirlenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Derleme Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Mart 2019 |
Kabul Tarihi | 8 Mayıs 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |