Pre-school stage is a critical period for
socio-emotional development of children. Children gain a variety of competences
like respect, social share, labor division, individual rights and responsibilities,
social environment during pre-school; therefore, it’s a preparation process children
go through for adult life. This study aims to identify the current situation of
pre-school children’s play behaviors (silent play, solitary-passive play,
solitary-active play, social play and reticent play behaviors). Also, it is
identified in this study whether pre-school children’s play behaviors differ
depending on various variables. Descriptive method -one of the quantitative
research methods- has been used as a research method. Study sample includes 200
children selected randomly whose ages range from 60 months to 72 months and
study in private and public pre-schools in Mersin.
Teachers have been asked to observe each
child and then fill “play behaviors scale”. As a result of analysis, it is seen
that pre-school children obtain highest scores in subscales of social play,
then moderate scores in subscales of solitary-active play and silent play, then
the lowest scores in reticent play and solitary-passive play. In terms of sibling
variable, it comes out that children with no sibling show higher degree of
reticent play behaviors compared with children with one or two siblings. Within
context of this research, it is found out that pre-school children who go to a
private school show higher degree of solitary-active play behaviors compared
with children who go to a public school
pre-school play behaviors social play socio-emotional development
Okul öncesi dönem çocukların sosyo-duygusal becerilerinin
gelişimi açısından oldukça kritik bir dönemdir. Okul öncesi dönem çocukların
saygı, sosyal paylaşım, iş bölümü, bireysel hak ve sorumluluklar, sosyal çevre
gibi pek çok yeterlilikleri kazandığı ve bireyi yetişkin hayatına hazırlayan
önemli dönemlerden biridir. Bu çalışmada okul öncesi dönemi çocuklarının sessiz
oyun, yalnız-pasif oyun, yalnız-aktif oyun, sosyal oyun ve itiş-kakış oyun
davranışları belirlenmiş ve çeşitli değişkenler bağlamında incelenmiştir.
Araştırma yöntemi olarak nicel yöntemlerden betimsel yöntem kullanılmıştır.
Çalışma grubunu Mersin İlinde seçkisiz olarak belirlenen özel ve devlet okul
öncesi eğitim kurumlarında öğrenim gören 60-72 aylık 200 çocuk oluşturmaktadır.
Araştırmacılar kurumlarda görev yapan öğretmenlerle görüşerek, öğretmenlerden
oyun davranışı ölçeğini her çocuk için gözlemlerine dayanarak doldurmalarını
istemiştir. Analiz sonucunda, okul öncesi dönemi çocuklarının oyun davranışları
olarak en yüksek puanı sosyal oyun davranışlarından aldıkları, daha sonra orta
düzeyde yalnız-aktif oyun ve sessiz oyun davranışlarına sahip oldukları, en
düşük puanları ise itiş-kakış oyun ve yalnız-pasif oyun alt ölçeklerinden
aldıkları görülmüştür. Çocukların oyun davranışlarının kardeş değişkenine göre
farklılaşıp farklılaşmadığına bakıldığında, kardeşi olmayan çocukların bir ya
da iki kardeşi olanlara kıyasla daha düşük itiş-kakış oyun oynadıkları
görülmüştür. Bu çalışma kapsamında, çocukların oyun davranışlarının eğitim
aldıkları kurum türüne göre farklılaşıp farklılaşmadığına bakıldığında ise özel
kurumda öğrenim gören okul öncesi dönemi çocuklarının yalnız-aktif oyun
davranışlarının devlet kurumlarında öğrenim görenlere kıyasla daha yüksek
olduğu görülmüştür.
okul öncesi oyun davranışları sosyal oyun sosyo-duygusal gelişim
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Derleme Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Mayıs 2019 |
Kabul Tarihi | 11 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |