The purpose of this study is to investigate whether acti-vities may be prepared for secondary school students to be used in teaching poems with Ontological Text Analysis Method; and determine the effect of this method on the poem analysis skills. The experimental design with pre-test post-test control group were used in this study. The study group consisted of 76 seventh grade students who were selected with Extreme or Deviant Case Sampling Method and who were studying at a secondary school with low success level (O1) and at another secondary school with high success level (O2) in terms of 2014 TEOG Exam and socio-economic levels in the city center of Erzurum The study and control groups were determined by lottery met-hod from among the classes of the teachers who were teaching seventh graders in the schools. The application was performed in 2015-2016 Academic Year. The data were collected with the “Poem Analysis Method (PAM)”, which was developed by the author of the study. The Mann Whitney U-Test and Wilcoxon Test were used in the analy-ses of the quantitative data. According to the findings obtained in the study, it was concluded that the Ontologi-cal Text Analysis Method Based on Activities increased the poem analysis success levels of the Study Group students in both schools.
Ontological Text Analysis Method Based On Activities Poem Education Turkish Education
Bu araştırmanın amacı, ontolojik metin analizi yönte-minin şiir öğretiminde kullanılabilmesi amacıyla ortaokul yedinci sınıf öğrencilerinin düzeylerine uygun etkinlikler hazırlanıp hazırlanamayacağını araştırmak ve bu yöntemin yedinci sınıf öğrencilerinin şiir çözümleme başarılarına etkisini ortaya koymaktır. Çalışmada ön test-son test kont-rol gruplu deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu aykırı durum örnekleme yöntemiyle seçi-len Erzurum il merkezindeki sosyoekonomik seviye ve 2014 yılı TEOG başarı sıralaması açısından düşük dereceli bir ortaokul (O1) ile yüksek dereceli bir ortaokuldaki (O2) toplam 76 yedinci sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Uygu-lama 2015-2016 eğitim ve öğretim yılı boyunca gerçekleş-tirilmiştir. Veriler; araştırmacı tarafından geliştirilen “Şiir Çözümleme Formu (ŞÇF)” aracılığıyla toplanmıştır. Veri-lerin analizinde Mann Whitney U Testi ve Wilcoxon Testi kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre etkinliklere dayalı ontolojik metin analizi yönteminin her iki okuldaki deney grubu öğrencilerinin şiir çözümleme başa-rılarını artırdığı anlaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2020 |
Kabul Tarihi | 11 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 |