The purpose of this study is to develop an Informatics course achievement test that validity and reliability studies have been carried out. First, 80 multiple choice questions were determined in a content tree, which is 2 times for each sub-subject. Questions were asked to 8 experts and the content validity index was calculated on the questions and the units to which the questions be-long. The content validity index calculated for the test was 0.91. The achievement test was applied to 21 CEIT 3rd-grade students. Item analysis was carried out with the help of the TAP program. Kuder-Richardson-20 Reliability coefficient value was calculated as 0.858. In each sub-item, item discrimination and item difficulty values were determined and a total of 40 questions were reached as a result. In the obtained test, the mean item difficulty value was found to be 0.638. This means that the item difficulty is average. The mean item discrimination was found to be 0.444. This value means that the item discrimination is very good. Since the validity and reliability processes reduced to 40 multiple-choice questions have been conducted, the test is reliable and valid can be used as an achievement test for different informatics courses.
Achievement Test Content Validity İndex Reliability Informatic Lesson
Bu çalışmanın amacı geçerlilik ve güvenilirlik çalışma-larının yapıldığı bir enformatik dersi başarı testi geliş-tirmektir. İlk olarak, 25 alt konuya, her birine 2 katı so-ru olacak şekilde, bir içerik ağacında 80 çoktan seçmeli soru belirlenmiştir. 8 uzmana sorular sorulmuş ve soru-lar ve soruların ait olduğu birimler üzerinde kapsam geçerlilik indeksi hesaplanmıştır. Test için hesaplanan kapsam geçerlilik endeksi 0,91'dir. Başarı testi 21 BÖTE 3. sınıf öğrencisine uygulanmıştır. TAP programı yardı-mıyla madde analizi yapılmıştır. Kuder-Richardson-20 Güvenilirlik katsayısı değeri 0,858 olarak hesaplanmış-tır. Her alt konuda madde ayırt edicilik ve madde zorluk değerleri uygun olan maddeler belirlenerek toplamda 40 soruluk teste ulaşılmıştır. Elde edilen testte ortalama madde zorluk değeri 0.638 olarak bulunmuştur. Bu du-rum madde zorluğunun orta düzeyde olduğu anlamına gelmektedir. Ortalama madde ayırt ediciliği 0.444 ola-rak bulunmuştur. Bu değer madde ayırt edicilik özelliği-nin çok iyi düzeyde olduğu anlamına gelmektedir. 40 çoktan seçmeli soruya indirgenmiş geçerlilik ve güveni-lirlik süreçleri yapıldığı için, test güvenilir ve geçerlidir, farklı enformatik dersleri için bir başarı testi olarak kul-lanılabilir.
Başarı Testi İçerik Geçerlilik İndeksi Güvenilirlik Bilişim Dersi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2020 |
Kabul Tarihi | 9 Ocak 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 |