This study aims to determine the expectations of the education system related to the moral education of the university students who receive teaching education. The research was carried out in the logic of qualitative research and it is phenomenological research. The data in the study were obtained with a semi-structured interview form and the interview form questions were structured on the question of 5 probes in the basis of 1 question basically. The results of the interviews were conducted through content analysis. Research findings show that the moral values expected to be given to the child in the education system are not only the role of the schools but also the role and role of the family, society and social environment. It has been concluded that moral acquisition is a function of formal or informal education, not compromising values, individual ethics, plural morality, moral development. Within the scope of the obtained results, the idea that moral values are not part of life but as a whole and part of life is not a direct expression, it can make the expectations of education system more reasonable.
Bu çalışma öğretmenlik eğitimi alan üniversite öğrencilerinin ahlak eğitimiyle ilgili olarak eğitim sisteminden beklentileri belirlemeyi amaçlamaktadır. Araştırma nitel araştırma mantığında yürütülmüş olup fenomenografik araştırmadır. Araştırmada veriler yarı-yapılandırılmış görüşme formu ile elde edilmiş ve görüşme formu soruları temelde 1 soru özelinde 5 sonda soru üzerinde yapılandırılmıştır. Araştırmada görüşme sonuçları içerik analizi yoluyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma bulguları, eğitim sistemi içerisindeki çocuğa kazandırılması beklenen ahlaki değerlerin sadece okulların görevi değil aynı zamanda aile, toplum ve sosyal çevrenin payı ve rolü bulunduğunu göstermektedir. Ahlaki edinimin değerlerden ödün vermeme, bireysel ahlaktan çoğul ahlaka, ahlak gelişiminin bir bütün olması formal veya informal eğitimin işlevinin olduğu ortak sonucuna ulaşılmıştır. Elde edilen sonuçlar kapsamında, ahlaki değerlerin doğrudan anlatımla değil yaşamın bir parçası ve içselleştirdiğimiz olgular bütünü olduğu düşüncesi eğitim sisteminden bu yöndeki beklentilerini daha makul düzeyde olmasını sağlayabilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Mart 2020 |
Kabul Tarihi | 5 Mart 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 |