Purpose: In Turkey, in order to ensure equal opportunities in education and to ensure the integration of technology into education, the Action to Increase Opportunities and Improve Technology Project (FATIH) is carried out by the Ministry of National Education (MEB). One of the five basic pillars of this project is an online social education platform “The Educational Informatics Network (EBA) which is presented free to students, teachers and parents and provides access to tens of thousands of educational contents. Although there are many opportunities and benefits that EBA provides to all its stakeholders, it is not known whether teachers who are the planners and practitioners of the teaching process are aware of what they can do with this platform. With this research, it is aimed to reveal the EBA awareness of the teachers working in MEB schools and to examine these awareness in terms of many variables such as the province they work, branch, school type, the professional experience, the education level, the situation of receiving EBA education or not.
Design/Methodology/Approach: 244 teachers participated in the study. In order to collect data, a survey model was used., The data was collected through the Personal Data Form and the “Teacher EBA Awareness Scale " developed by the researchers.
Findings: As a result of descriptive analysis and comparisons, teachers' awareness of EBA was found to be “medium” and it was determined that this awareness differed from significantly according to the variables of branch, school type, number of technological tools owned, the ability of using technology, the status of training related to EBA, the status of being aware of the update made in EBA, number of EBA modules used and frequency of EBA use. However, it was determined that the status of having BTR teachers in schools were found to be unaffected by the variables.
Highlights: Since it is important to be informed about the platform in the use of the EBA, it is thought that new applications and features published on the platform should be announced to the teachers, measures should be taken to share them and more effective methods should be used for promotion.
Türkiye’de eğitimde fırsat eşitliğinin sağlanması ve teknolojinin eğitime entegrasyonun sağlanması amacıyla Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) tarafından Fırsatları Artırma ve Teknolojiyi İyileştirme Hareketi (FATİH) projesi yürütülmektedir. Bu projenin 5 temel ayağından biri olan “eğitsel e-içeriğin sağlanması ve yönetilmesi” ayağını; öğrenci, öğretmen ve velilerin ücretsiz erişimine sunulan ve on binlerce eğitim içeriğine ulaşılmasını sağlayan bir çevrimiçi sosyal eğitim platformu olan Eğitim Bilişim Ağı (EBA) oluşturmaktadır. EBA’nın tüm paydaşlarına sağladığı birçok imkan ve yarar bulunmasına rağmen öğretim süreçlerinin planlayıcı ve uygulayıcıları olan öğretmenlerin bu platform ile yapabileceklerinin farkında olup olmadığı bilinmemektedir. Bu araştırma ile; MEB’e bağlı okullarda görev yapan öğretmenlerin, EBA farkındalıklarının ortaya çıkarılması ve bu farkındalıklarının görev yaptıkları il, branş, okul türü, mesleki deneyim, öğrenim düzeyi, cinsiyet, EBA eğitimi alıp almama durumu gibi birçok değişken açısından irdelenmesi amaçlanmıştır. İki yüz kırk dört öğretmenin katıldığı ve nicel araştırma yöntemlerinden tarama modelinin kullanıldığı çalışmada veriler Kişisel Bilgi Formu ve araştırmacılar tarafından geliştirilen “Öğretmen EBA Farkındalık Ölçeği” ile toplanmıştır. Yapılan betimsel analizler ve karşılaştırmalar sonucunda Öğretmenlerin EBA’ya ilişkin farkındalıkları “”orta” düzeyde bulunmuş ve bu farkındalıkların branş, okul türü, sahip olunan teknolojik araç sayısı, teknoloji kullanım becerisi, EBA ile ilgili eğitim alma durumu, EBA’da yapılan güncellemeden haberdar olma durumu, kullanılan EBA modül sayısı ve EBA kullanım sıklığı değişkenlerine göre anlamlı farklılık gösterdiği ancak cinsiyet ve okullarda BTR öğretmeni bulunma durumu değişkenlerinden etkilenmediği tespit edilmiştir. EBA kullanımında platform hakkında haberdar olmanın önemli olması nedeniyle platformda yayına alınan yeni uygulamaların ve özelliklerin öğretmenlere duyurulması, paylaşılması için tedbirler alınması ve tanıtım konusunda daha etkili yöntemler kullanılması gerektiği düşünülmektedir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2021 |
Kabul Tarihi | 15 Temmuz 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 |