Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaokul 7. Sınıf Öğrencilerinin Biyomimikri Algılarının Çizimler Aracılığı ile Belirlenmesi

Yıl 2022, , 120 - 129, 28.02.2022
https://doi.org/10.24106/kefdergi.788413

Öz

Çalışmanın amacı, ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin hayvanların özelliklerinden esinlenerek tasarlamayı düşündükleri teknolojik ürünlerin çizimler aracılığı ile tespit edilmesidir. Bu amaçla araştırmaya Samsun il merkezinin bir ortaokulunun 7. sınıfında öğrenim görmekte olan 18’i kız 12’i erkek toplam 30 öğrenci katılmıştır. Veri toplama aracı olarak “Kendim seçiyor, kendim tasarlıyorum” çalışma kâğıdı kullanılmıştır. Çalışma kâğıdına göre öğrencilerden hayvanların özelliklerinden esinlenerek tasarlamayı düşündükleri teknolojik ürünleri resim olarak çizmeleri istenmiştir. Çalışmanın verilerinin analizinde içerik analizi kullanılmıştır. Öğrencilerin yapmış oldukları teknolojik ürünlere yönelik çizimler incelendiğinde, en çok askeri araçlara ait tasarımlara yönelik çizimler olduğu gözlenmiştir. Öğrencilerin internette oynadıkları savaş oyunları ve medyada gördükleri savaş görüntülerinden etkilendikleri ifade edilebilir. Ayrıca öğrenciler kara araçları ve günlük hayatta kullanabilecekleri birçok teknolojik ürünlere ait tasarım çizimleri yaptıkları tespit edilmiştir. Çalışmada öğrenciler, esinlendikleri hayvanların özelliklerini detaylandırarak ve kendi fikirlerini, öğrendiği teorik bilgilerle yorumlayarak tasarlamayı düşündükleri teknolojik ürünler ile farklı becerilerini geliştirdikleri düşünülmektedir.

Destekleyen Kurum

Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü

Kaynakça

  • Alkış Küçükaydın, M. ve Uluçınar Sağır, Ş. (2018). Okul öncesi öğretmenliği öğretmen adaylarının fen öğretimine yönelik zihinsel imajları ve yöntem-teknik yaklaşımlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(4), 953-966. doi:10.16986/HUJE.2018037332
  • Atasoy, B. (2004). Fen ve teknoloji öğretimi. Asil Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Banger, G. (2016). Biyomimikri ya da Biyomimetik, Biyoteknoloji Yaşam Bilimleri Gazetesi, 12. Erişim adresi: https://www.biomedya.com/show_file.php?attachid=28
  • Buyruk, B. ve Korkmaz, Ö. (2016). FeTeMM farkındalık ölçeği (FFÖ): Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Journal of Turkish Science Education, 11(1), 3-23.
  • Bybee, R. W. (2010). Advancing STEM education: A 2020 Vision. Technology and Engineering Teacher, 70(1), 30-35.
  • Çorlu, M. S., Capraro, R. M. ve Capraro, M. M. (2014). FeTeMM eğitimi ve alan öğretmeni eğitimine yansımaları. Eğitim ve Bilim, 39(171).
  • Fan, S. C. C. ve Ritz, J. (2014). International views of STEM education. Proceedings of the pupils attitude toward technology conference, Orlando, USA.
  • Genç, M. (2013). Doğa, sanat ve biyomimetik bilim (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Ankara.
  • Herdem, K., Aygün, H. A. ve Çinici, A. (2014). Sekizinci sınıf öğrencilerinin teknoloji algılarının çizdikleri karikatürler yoluyla incelenmesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 232-258.
  • İşçibaşı, Y. (2011). Bilgisayar, internet ve video oyunları arasında çocuklar. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 7(1), 122-130. Kallioğlu, M. A., Karakaya H. ve Durmuş, A. (2013). Enerjiye farklı bir bakış açısı olarak biyomimikri kavramı. ULIBTK'13 19. Ulusal Isı Bilimi ve Tekniği Kongresi, 9-12 Eylül 2013, Samsun.
  • Karabetça, A. R. (2016). Biyomimikri destekli mekân tasarımı ölçütleri ve bu ölçütlerin örnekler üzerinden incelenmesi (Yayımlanmamış doktora Tezi). Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, İstanbul.
  • Louis, R. C. (2012). A case study exploring technology integration and incorporation of 21st century skilss in elementary classrooms. College of Professional Studies Northeastern University, Boston, Massachusetts.
  • MEB (2018). Ortaöğretim biyoloji dersi öğretim (9, 10, 11 ve 12. sınıflar) öğretim programı. Ankara. Millî Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. National Research Council [NRC] (2011). Successful K-12 STEM education: Identifying effective approaches in science, technology, engineering, and mathematics. Washington. Retrieved from http://www.nap.edu/catalog.php?record_id=13158
  • National Science And Technology Council [NST], (May 2013). The federal science, technology, engineering, and mathematics (STEM) education 5-year strategic plan. Committee on STEM Education National Science and Technology Council.
  • Ormancı, Ü. ve Balım, A. G. (2014). Ortaokul öğrencilerinin madde konusuna yönelik fikirleri: Çizim yöntemi. İlköğretim Online, 13(3), 827-846.
  • Thomas, T. A. (2014). Elementary teachers’ receptivity to integrated science, technology, engineering, and mathematics (STEM) education in the elementary grades (Unpublished Doctoral dissertation, University of Nevada, Reno). Retrived from https://scholarworks.unr.edu/handle/11714/2852
  • Yakışan, M. ve Velioğlu, D. (2019). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin biyomimikri algılarına yönelik yaptıkları çizimlerin analizi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(2), 727-753. doi:10.17152/gefad.547807
  • Yavuzer, H. (2010). Resimleriyle çocuk. Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Yıldırım, B. (2019). Fen bilgisi öğretmen adaylarının STEM eğitiminde biyomimikri uygulamalarına yönelik görüşleri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(1), 63-90.

Determination of the Biomimicry Perceptions of Middle School 7th Grade Students through Drawings

Yıl 2022, , 120 - 129, 28.02.2022
https://doi.org/10.24106/kefdergi.788413

Öz

Purpose: The aim of the study is to identify the technological products that middle school 7th grade students intend to design
inspired by the characteristics of animals through drawings.
Design/Methodology/Approach: Case study, one of the qualitative research methods, was used in this research. The study is
conducted in a middle school in the city center of Samsun. The participants of the study consists of 30 students (18 girls, 12
boys) studying in the 7th grade of the related school. The worksheet “I choose it myself, I design it myself” was used as data
collection tool. According to the worksheet, students were asked to draw the technological products they thought to design,
inspired by the characteristics of the animals, as a picture. Content analysis was used in the analysis of the data of the study.
Findings: When the drawings of the technological products made by the students were examined, it was observed that they
were mostly for the designs of military vehicles. It can be stated that the students were impressed by the war games they
played on the internet and the war images they saw in the media. In addition, it was determined that students made design
drawings of land vehicles and many technological products that they can use in daily life.
Highlights: In the study, it is thought that the students developed their different skills with the technological products they
thought to design by detailing the characteristics of the animals they were inspired by and interpreting their own ideas with
the theoretical knowledge they learned. It is important for students to be individuals who are interested in living things they
encounter in daily life, can use science and technology, produce, question and grow up as science literate. Therefore,
biomimicry applications can be increased in STEM education. Thus, students can be enabled to design real technological
products inspired by living things.

Kaynakça

  • Alkış Küçükaydın, M. ve Uluçınar Sağır, Ş. (2018). Okul öncesi öğretmenliği öğretmen adaylarının fen öğretimine yönelik zihinsel imajları ve yöntem-teknik yaklaşımlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(4), 953-966. doi:10.16986/HUJE.2018037332
  • Atasoy, B. (2004). Fen ve teknoloji öğretimi. Asil Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Banger, G. (2016). Biyomimikri ya da Biyomimetik, Biyoteknoloji Yaşam Bilimleri Gazetesi, 12. Erişim adresi: https://www.biomedya.com/show_file.php?attachid=28
  • Buyruk, B. ve Korkmaz, Ö. (2016). FeTeMM farkındalık ölçeği (FFÖ): Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Journal of Turkish Science Education, 11(1), 3-23.
  • Bybee, R. W. (2010). Advancing STEM education: A 2020 Vision. Technology and Engineering Teacher, 70(1), 30-35.
  • Çorlu, M. S., Capraro, R. M. ve Capraro, M. M. (2014). FeTeMM eğitimi ve alan öğretmeni eğitimine yansımaları. Eğitim ve Bilim, 39(171).
  • Fan, S. C. C. ve Ritz, J. (2014). International views of STEM education. Proceedings of the pupils attitude toward technology conference, Orlando, USA.
  • Genç, M. (2013). Doğa, sanat ve biyomimetik bilim (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Ankara.
  • Herdem, K., Aygün, H. A. ve Çinici, A. (2014). Sekizinci sınıf öğrencilerinin teknoloji algılarının çizdikleri karikatürler yoluyla incelenmesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 232-258.
  • İşçibaşı, Y. (2011). Bilgisayar, internet ve video oyunları arasında çocuklar. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 7(1), 122-130. Kallioğlu, M. A., Karakaya H. ve Durmuş, A. (2013). Enerjiye farklı bir bakış açısı olarak biyomimikri kavramı. ULIBTK'13 19. Ulusal Isı Bilimi ve Tekniği Kongresi, 9-12 Eylül 2013, Samsun.
  • Karabetça, A. R. (2016). Biyomimikri destekli mekân tasarımı ölçütleri ve bu ölçütlerin örnekler üzerinden incelenmesi (Yayımlanmamış doktora Tezi). Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, İstanbul.
  • Louis, R. C. (2012). A case study exploring technology integration and incorporation of 21st century skilss in elementary classrooms. College of Professional Studies Northeastern University, Boston, Massachusetts.
  • MEB (2018). Ortaöğretim biyoloji dersi öğretim (9, 10, 11 ve 12. sınıflar) öğretim programı. Ankara. Millî Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. National Research Council [NRC] (2011). Successful K-12 STEM education: Identifying effective approaches in science, technology, engineering, and mathematics. Washington. Retrieved from http://www.nap.edu/catalog.php?record_id=13158
  • National Science And Technology Council [NST], (May 2013). The federal science, technology, engineering, and mathematics (STEM) education 5-year strategic plan. Committee on STEM Education National Science and Technology Council.
  • Ormancı, Ü. ve Balım, A. G. (2014). Ortaokul öğrencilerinin madde konusuna yönelik fikirleri: Çizim yöntemi. İlköğretim Online, 13(3), 827-846.
  • Thomas, T. A. (2014). Elementary teachers’ receptivity to integrated science, technology, engineering, and mathematics (STEM) education in the elementary grades (Unpublished Doctoral dissertation, University of Nevada, Reno). Retrived from https://scholarworks.unr.edu/handle/11714/2852
  • Yakışan, M. ve Velioğlu, D. (2019). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin biyomimikri algılarına yönelik yaptıkları çizimlerin analizi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(2), 727-753. doi:10.17152/gefad.547807
  • Yavuzer, H. (2010). Resimleriyle çocuk. Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Yıldırım, B. (2019). Fen bilgisi öğretmen adaylarının STEM eğitiminde biyomimikri uygulamalarına yönelik görüşleri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(1), 63-90.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Research Article
Yazarlar

Dilara Velioğlu 0000-0001-9583-0100

Mehmet Yakışan 0000-0002-5359-2826

Yayımlanma Tarihi 28 Şubat 2022
Kabul Tarihi 15 Kasım 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Velioğlu, D., & Yakışan, M. (2022). Determination of the Biomimicry Perceptions of Middle School 7th Grade Students through Drawings. Kastamonu Education Journal, 30(1), 120-129. https://doi.org/10.24106/kefdergi.788413

10037