Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

7. ve 8. Sınıf Öğrencilerinin Problem Çözmeye Yönelik Yansıtıcı Düşünme Becerilerinin İncelenmesi

Yıl 2022, , 362 - 377, 29.04.2022
https://doi.org/10.24106/kefdergi.801417

Öz

Bu çalışmanın amacı 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin problem çözmeye yönelik yansıtıcı düşünme becerilerini incelemektir. Bu amaçla nicel ve nitel veri toplama araçlarının birlikte kullanıldığı karma desen benimsenmiştir. Çalışmanın örneklemini 2019-2020 eğitim öğretim yılında İstanbul ilinin Fatih ilçesinde yer alan bir ortaokulda öğrenim görmekte olan 78 kız 89 erkek olmak üzere 167 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplamak için araştırmacı tarafından oluşturulan kişisel bilgi formu, “Problem Çözmeye Yönelik Yansıtıcı Düşünme Becerisi Ölçeği” ve yansıtıcı diyalog formu kullanılmıştır. Verilerin analiz sürecinde bağımsız örneklemler t-testi, kolerasyon analizi, betimsel istatistiki yöntemler ve betimsel analiz kullanılmıştır. Analizler sonucu katılımcı grubunun problem çözmeye yönelik yansıtıcı düşünme becerilerinin yüksek olduğu bulunmuştur. Ayrıca bu beceri ile matematik başarısı arasında anlamlı bir ilişki olduğu bulunurken, cinsiyet ve sınıf düzeyine göre problem çözmeye yönelik yansıtıcı düşünme becerisinin anlamlı farlılık göstermediği sonucuna ulaşılmıştır. Yansıtıcı düşünmenin sorgulama, nedenleme ve değerlendirme alt boyutları için yansıtıcı diyaloglardan alıntılar verilerek öğrencilerin yansıtıcı düşünme beceri düzeyleri ortaya konulmuş ve yorumlanmıştır. Nitel veri analizleri sonucu ise her düzeyde öğrencinin yansıtıcı diyalog kısmında eksik yansıtmalar yaptığı görülmüştür.

Kaynakça

  • Aydemir, H. & Kubanç, Y. (2014). Problem çözme sürecinde üst bilişsel davranışların incelenmesi. Turkish Studies, 9(2), 203-219. Baki, A., Güç, A. F. & Özmen, Z. M. (2012). İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının problem çözmeye yönelik yansıtıcı düşünme becerilerinin incelenmesi. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, 2(3), 60-72.
  • Baş, G. & Kıvılcım, Z. S. (2011). Lise öğrencilerinin problem çözmeye yönelik yansıtıcı düşünme becerileri ile matematik ve geometri derslerindeki akademik başarıları arasındaki ilişki. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(3), 1-17.
  • Bayrak, F., & Usluel, Y. (2011). The effect of blogging on reflective thinking skill. H. U. Journal of Education, 40(2011), 93-104.
  • Bjuland, R. (2004). Student teachers’ reflections on their learning process through collaborative problem solving in geometry. Educational Studes in Mathematics, 55, 199-225.
  • Can, S. (2015). Pre-service science teachers’ reflective thinking skills toward problem solving. educational research and reviews, 10(10), 1449-1457.
  • Cengiz, C. (2014). Fen bilgisi öğretmen adaylarının genel kimya laboratuvarı dersinde hazırladıkları yansıtıcı günlüklerin yansıtıcı düşünme ve akademik başarıları üzerine etkisi. Doktora Tezi. Karedeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Çontay, E. G. (2012). Geometrik cisimlerin yüzey alanları ve hacimleri konusunda yazma etkinliklerinin 8. sınıf öğrencilerinin başarılarına ve geometriye yönelik öz-yeterliklerine etkisi. Master Tezi. Pamukkale Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Creswell, J. W. (2017). Araştırma deseni: Nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları. Eğiten Kitap.
  • Demirbaş, B. (2012). İlköğretim 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin yansıtıcı düşünme beceri düzeyleri ile öğretmenlerinin alternatif ölçme-değerlendirme tekniklerini bilme ve tercih etme sıklıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Demirel, M., Derman, I. & Karagedik, E. (2015). A study on the relationship between reflective thinking skills towards problem solving and attitudes towards Mathematics. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 197, 2086-2096. Dewey, J. (1933). How we think: A restatement of the relation of reflective thinking to the educative process. Boston: D. C. Heath Publication.
  • Dursun, F. (2015). Yansıtıcı düşünmeyi geliştirici tekniklere göre hazırlanan genel konfeksiyon teknolojisi dersi programının akademik başarı ve tutuma etkisi. Doktora Tezi. Abant izzet Baysal Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bolu.
  • Erdoğan, A. (2019). Ortaöğretim öğrencilerinin problem çözmeye yönelik yansıtıcı düşünme becerilerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Ersözlü, Z. N. (2008). Yansıtıcı düşünmeyi geliştirici etkinliklerin ilköğretim 5. sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler dersindeki akademik başarılarına ve tutumlarına etkisi. Doktora Tezi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2011). How to design and evaluate research in education. New York: McGraw-Hill Humanities/Social Sciences/Languages.
  • Güneş, K. (2015). Bilim sanat merkezi öğrencilerinin problem çözmeye yönelik yansıtıcı düşünme becerileri, matematik dersine yönelik tutumları ve matematik başarılarının incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Hong, Y.C. & Choi, I. (2015). Assessing reflective thinking in solving design problems: The development of a questionnaire. British Journal of Educational Technology, 46(4), 848-863.
  • Kember, D., Leung, D., Jones, A., Loke, A. Y., McKAy, J. Sinclair, K. Tse, H., Webb, C., Wong, F. K. Y., Wong, M. & Yeung, E. (2000). Development of a questionnaire to measure the level of reflective thinking. Assessment & Evaluation in Higher Education, 25, 380-395.
  • Kırnık, D. (2010). İlköğretim 5. sınıf Türkçe dersinde yansıtıcı düşünmeyi geliştirici etkinliklerin öğrenci başarısına etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Kızılkaya, G., & Aşkar, P. (2010). Problem çözmeye yönelik yansıtıcı düşünme becerisi ölçeğinin geliştirilmesi. Eğitim ve Bilim, 34(154).
  • Kızılkaya, G. (2009). Yansıtıcı düşünme etkinlikleri ile desteklenmiş web tabanlı öğrenme ortamlarının problem çözme üzerine etkisi. Doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kramarski, B. & Kohen, Z. (2017). Promoting preservice teachers’ dual self-regulation roles as learners and as teachers: Effects of generic vs. specific prompts. Metacognition Learning, 12(2), 157-191.
  • Küçük, M. (2019). Yazma etkinliklerinin matematik öğretiminde problem çözme becerisine, tutum ve kaygıya etkisi. Master Tezi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Mezirow, J. (1991). Transformative Dimensions of Adult Learning. San Fransisco: JosseyBass.
  • Moon, J. (1999). Reflection in learning & professional development, theory and practice. London: Kogan Page Inc.
  • Mohamad, S. K.,Tasir , Z., Harun, J. and Shukor, A.N. (2013). Pattern of Reflection in Learning Authoring System Through Blogging. Computers and Education, 69, 356-368.
  • Ocak, G., Yildirim, H., & Olur, B. (2020). Development of Reflective Thinking Scale for Senior Primary Education Students. Online Submission, 5(1), 1-15.Tuncer, M. ve Özeren, E. (2012). Prospective Teachers’ Evaluations in Terms of Using Reflective Thinking Skills to Solve Problems. Procedia – Socialand Behavioral Sciences, 51, 666 – 671.
  • Remzi, C. A. N. & Altuntaş, B. (2016). Yansıtıcı günlük yazma uygulamasına ilişkin öğrenci görüşleri. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 4(1), 53-63.
  • Saygılı, G. & Atahan, R. (2014). Üstün zekâlı çocukların problem çözmeye yönelik yansıtıcı düşünme becerilerinin çeşitli değişkenler bakımından incelenmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2014(31), 181-192.
  • Sarıtepeci, M. (2017). Ortaokul düzeyinde dijital hikâye anlatımının yansıtıcı düşünme becerisi üzerindeki etkisinin incelenmesine yönelik deneysel bir çalışma. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(3), 1367-1384.
  • Şen, Ş. (2013). Reflective thinking skills of primary school students based on problem solving ability. International Journal of Academic Research, 5(5), 41-48.
  • Tok, Ş. (2008). Fen bilgisi dersinde yansıtıcı düşünme etkinliklerinin öğrencilerin akademik başarılarına ve fen bilgisi dersine yönelik tutumlarına etkisi. İlköğretim Online, 7(3), 557-568.
  • Ülker, M. (2019). Öz düzenleme ve yansıtıcı düşünmenin matematik başarısına etkisinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Balıkesir Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
  • Yıldırım, A. Ş. & Şimşek, V. E. H.(2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Yıldırım, Ö. ve Yıldız, D. G. (2019). Sınıf öğretmeni adaylarının yansıtıcı düşünme eğilimlerinin incelenmesi. Turkish International Journal of Special Education and Guidance & Counselling, 8(2), 71-91.

Analysis on the Reflective Thinking Skills of the 7th and 8th Grade Students toward Problem Solving

Yıl 2022, , 362 - 377, 29.04.2022
https://doi.org/10.24106/kefdergi.801417

Öz

This study aims to analyze the reflective thinking skills of the 7th and 8th grade students toward problem solving. Using both
qualitative and quantitative data collection tools, this study draws on the mixed-methods design. The sample consists of a total
of 167 students, including 78 female and 89 male students studying in a middle school in the district of Fatih, province of
Istanbul, Turkey in the 2019-2020 academic year. To that end, this study benefits from “The Reflective Thinking Ability Scale
towards Problem Solving” and a personal information form to gather quantitative data. Qualitative data are obtained through
reflective dialogue forms that present the semi-structured interview questions. The analysis of the quantitative data is
performed through descriptive statistics methods, independent samples t-test, correlation analysis whereas the analysis of the
qualitative data is conducted through descriptive analysis. The analyses performed in this study ascertain that the reflective
thinking ability of the students toward problem solving is high. This study also concludes that there is a significant correlation
between this ability and mathematics achievement whilst there is no such significant correlation across genders and grade
levels. Based on the analysis of the qualitative data, it is notable that the reflections of the students are lacking and inadequate
in each sub-dimension of reflective thinking, namely, questioning, reasoning and evaluation sub-dimensions, as well as in this
ability in general. 

Kaynakça

  • Aydemir, H. & Kubanç, Y. (2014). Problem çözme sürecinde üst bilişsel davranışların incelenmesi. Turkish Studies, 9(2), 203-219. Baki, A., Güç, A. F. & Özmen, Z. M. (2012). İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının problem çözmeye yönelik yansıtıcı düşünme becerilerinin incelenmesi. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, 2(3), 60-72.
  • Baş, G. & Kıvılcım, Z. S. (2011). Lise öğrencilerinin problem çözmeye yönelik yansıtıcı düşünme becerileri ile matematik ve geometri derslerindeki akademik başarıları arasındaki ilişki. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(3), 1-17.
  • Bayrak, F., & Usluel, Y. (2011). The effect of blogging on reflective thinking skill. H. U. Journal of Education, 40(2011), 93-104.
  • Bjuland, R. (2004). Student teachers’ reflections on their learning process through collaborative problem solving in geometry. Educational Studes in Mathematics, 55, 199-225.
  • Can, S. (2015). Pre-service science teachers’ reflective thinking skills toward problem solving. educational research and reviews, 10(10), 1449-1457.
  • Cengiz, C. (2014). Fen bilgisi öğretmen adaylarının genel kimya laboratuvarı dersinde hazırladıkları yansıtıcı günlüklerin yansıtıcı düşünme ve akademik başarıları üzerine etkisi. Doktora Tezi. Karedeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Çontay, E. G. (2012). Geometrik cisimlerin yüzey alanları ve hacimleri konusunda yazma etkinliklerinin 8. sınıf öğrencilerinin başarılarına ve geometriye yönelik öz-yeterliklerine etkisi. Master Tezi. Pamukkale Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Creswell, J. W. (2017). Araştırma deseni: Nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları. Eğiten Kitap.
  • Demirbaş, B. (2012). İlköğretim 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin yansıtıcı düşünme beceri düzeyleri ile öğretmenlerinin alternatif ölçme-değerlendirme tekniklerini bilme ve tercih etme sıklıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Demirel, M., Derman, I. & Karagedik, E. (2015). A study on the relationship between reflective thinking skills towards problem solving and attitudes towards Mathematics. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 197, 2086-2096. Dewey, J. (1933). How we think: A restatement of the relation of reflective thinking to the educative process. Boston: D. C. Heath Publication.
  • Dursun, F. (2015). Yansıtıcı düşünmeyi geliştirici tekniklere göre hazırlanan genel konfeksiyon teknolojisi dersi programının akademik başarı ve tutuma etkisi. Doktora Tezi. Abant izzet Baysal Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bolu.
  • Erdoğan, A. (2019). Ortaöğretim öğrencilerinin problem çözmeye yönelik yansıtıcı düşünme becerilerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Ersözlü, Z. N. (2008). Yansıtıcı düşünmeyi geliştirici etkinliklerin ilköğretim 5. sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler dersindeki akademik başarılarına ve tutumlarına etkisi. Doktora Tezi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2011). How to design and evaluate research in education. New York: McGraw-Hill Humanities/Social Sciences/Languages.
  • Güneş, K. (2015). Bilim sanat merkezi öğrencilerinin problem çözmeye yönelik yansıtıcı düşünme becerileri, matematik dersine yönelik tutumları ve matematik başarılarının incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Hong, Y.C. & Choi, I. (2015). Assessing reflective thinking in solving design problems: The development of a questionnaire. British Journal of Educational Technology, 46(4), 848-863.
  • Kember, D., Leung, D., Jones, A., Loke, A. Y., McKAy, J. Sinclair, K. Tse, H., Webb, C., Wong, F. K. Y., Wong, M. & Yeung, E. (2000). Development of a questionnaire to measure the level of reflective thinking. Assessment & Evaluation in Higher Education, 25, 380-395.
  • Kırnık, D. (2010). İlköğretim 5. sınıf Türkçe dersinde yansıtıcı düşünmeyi geliştirici etkinliklerin öğrenci başarısına etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Kızılkaya, G., & Aşkar, P. (2010). Problem çözmeye yönelik yansıtıcı düşünme becerisi ölçeğinin geliştirilmesi. Eğitim ve Bilim, 34(154).
  • Kızılkaya, G. (2009). Yansıtıcı düşünme etkinlikleri ile desteklenmiş web tabanlı öğrenme ortamlarının problem çözme üzerine etkisi. Doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kramarski, B. & Kohen, Z. (2017). Promoting preservice teachers’ dual self-regulation roles as learners and as teachers: Effects of generic vs. specific prompts. Metacognition Learning, 12(2), 157-191.
  • Küçük, M. (2019). Yazma etkinliklerinin matematik öğretiminde problem çözme becerisine, tutum ve kaygıya etkisi. Master Tezi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Mezirow, J. (1991). Transformative Dimensions of Adult Learning. San Fransisco: JosseyBass.
  • Moon, J. (1999). Reflection in learning & professional development, theory and practice. London: Kogan Page Inc.
  • Mohamad, S. K.,Tasir , Z., Harun, J. and Shukor, A.N. (2013). Pattern of Reflection in Learning Authoring System Through Blogging. Computers and Education, 69, 356-368.
  • Ocak, G., Yildirim, H., & Olur, B. (2020). Development of Reflective Thinking Scale for Senior Primary Education Students. Online Submission, 5(1), 1-15.Tuncer, M. ve Özeren, E. (2012). Prospective Teachers’ Evaluations in Terms of Using Reflective Thinking Skills to Solve Problems. Procedia – Socialand Behavioral Sciences, 51, 666 – 671.
  • Remzi, C. A. N. & Altuntaş, B. (2016). Yansıtıcı günlük yazma uygulamasına ilişkin öğrenci görüşleri. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 4(1), 53-63.
  • Saygılı, G. & Atahan, R. (2014). Üstün zekâlı çocukların problem çözmeye yönelik yansıtıcı düşünme becerilerinin çeşitli değişkenler bakımından incelenmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2014(31), 181-192.
  • Sarıtepeci, M. (2017). Ortaokul düzeyinde dijital hikâye anlatımının yansıtıcı düşünme becerisi üzerindeki etkisinin incelenmesine yönelik deneysel bir çalışma. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(3), 1367-1384.
  • Şen, Ş. (2013). Reflective thinking skills of primary school students based on problem solving ability. International Journal of Academic Research, 5(5), 41-48.
  • Tok, Ş. (2008). Fen bilgisi dersinde yansıtıcı düşünme etkinliklerinin öğrencilerin akademik başarılarına ve fen bilgisi dersine yönelik tutumlarına etkisi. İlköğretim Online, 7(3), 557-568.
  • Ülker, M. (2019). Öz düzenleme ve yansıtıcı düşünmenin matematik başarısına etkisinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Balıkesir Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
  • Yıldırım, A. Ş. & Şimşek, V. E. H.(2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Yıldırım, Ö. ve Yıldız, D. G. (2019). Sınıf öğretmeni adaylarının yansıtıcı düşünme eğilimlerinin incelenmesi. Turkish International Journal of Special Education and Guidance & Counselling, 8(2), 71-91.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Research Article
Yazarlar

Büşra Kilit Bu kişi benim 0000-0002-1126-877X

Pınar Güner 0000-0003-1165-0925

Yayımlanma Tarihi 29 Nisan 2022
Kabul Tarihi 31 Mart 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Kilit, B., & Güner, P. (2022). Analysis on the Reflective Thinking Skills of the 7th and 8th Grade Students toward Problem Solving. Kastamonu Education Journal, 30(2), 362-377. https://doi.org/10.24106/kefdergi.801417