Bu çalışmanın amacı 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin problem çözmeye yönelik yansıtıcı düşünme becerilerini incelemektir. Bu amaçla nicel ve nitel veri toplama araçlarının birlikte kullanıldığı karma desen benimsenmiştir. Çalışmanın örneklemini 2019-2020 eğitim öğretim yılında İstanbul ilinin Fatih ilçesinde yer alan bir ortaokulda öğrenim görmekte olan 78 kız 89 erkek olmak üzere 167 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplamak için araştırmacı tarafından oluşturulan kişisel bilgi formu, “Problem Çözmeye Yönelik Yansıtıcı Düşünme Becerisi Ölçeği” ve yansıtıcı diyalog formu kullanılmıştır. Verilerin analiz sürecinde bağımsız örneklemler t-testi, kolerasyon analizi, betimsel istatistiki yöntemler ve betimsel analiz kullanılmıştır. Analizler sonucu katılımcı grubunun problem çözmeye yönelik yansıtıcı düşünme becerilerinin yüksek olduğu bulunmuştur. Ayrıca bu beceri ile matematik başarısı arasında anlamlı bir ilişki olduğu bulunurken, cinsiyet ve sınıf düzeyine göre problem çözmeye yönelik yansıtıcı düşünme becerisinin anlamlı farlılık göstermediği sonucuna ulaşılmıştır. Yansıtıcı düşünmenin sorgulama, nedenleme ve değerlendirme alt boyutları için yansıtıcı diyaloglardan alıntılar verilerek öğrencilerin yansıtıcı düşünme beceri düzeyleri ortaya konulmuş ve yorumlanmıştır. Nitel veri analizleri sonucu ise her düzeyde öğrencinin yansıtıcı diyalog kısmında eksik yansıtmalar yaptığı görülmüştür.
Yansıtıcı Düşünme Becerisi Problem Çözme Ortaokul Öğrencileri Matematik Eğitimi
This study aims to analyze the reflective thinking skills of the 7th and 8th grade students toward problem solving. Using both
qualitative and quantitative data collection tools, this study draws on the mixed-methods design. The sample consists of a total
of 167 students, including 78 female and 89 male students studying in a middle school in the district of Fatih, province of
Istanbul, Turkey in the 2019-2020 academic year. To that end, this study benefits from “The Reflective Thinking Ability Scale
towards Problem Solving” and a personal information form to gather quantitative data. Qualitative data are obtained through
reflective dialogue forms that present the semi-structured interview questions. The analysis of the quantitative data is
performed through descriptive statistics methods, independent samples t-test, correlation analysis whereas the analysis of the
qualitative data is conducted through descriptive analysis. The analyses performed in this study ascertain that the reflective
thinking ability of the students toward problem solving is high. This study also concludes that there is a significant correlation
between this ability and mathematics achievement whilst there is no such significant correlation across genders and grade
levels. Based on the analysis of the qualitative data, it is notable that the reflections of the students are lacking and inadequate
in each sub-dimension of reflective thinking, namely, questioning, reasoning and evaluation sub-dimensions, as well as in this
ability in general.
Mathematics education Middle school students Problem solving Reflective thinking skill Reflective thinking skill
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Nisan 2022 |
Kabul Tarihi | 31 Mart 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |